AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #241 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Kom over en noe opphetet diskusjon på discord. En influenser dekket kakebordet med blant annet kaker, brus og alkoholfri øl. Virket som de fleste mener dette er helt innafor. Jeg synes ikke det passer seg med ølbokser ved siden av en kake formet som en bamse. Alkoholfri til tross. Er det virkelig normalen? Jeg har aldri tenkt tanken på å kjøpe inn alkoholfri øl til verken barnebursdager, dåp eller konfirmasjon. Tanker? Anonymkode: 071b1...312 Alkoholfritt er uten alkohol. Det er kun drikke med smak. Altså noen liker ølsmaken, andre liker brus, saft, juice, kaffe eller vann. Du er kanskje ei sånn som drikker alkohol bare for rusen, at du liker egentlig ikke smaken siden du ikke forstår deg på at alkoholfritt øl drikkes fordi noen liker smaken og ikke fordi de later som om de drikker alkoholholdig øl. Jeg for min del liker ikke øl, vin eller cider, derfor drikker jeg det ikke om det så inneholder alkohol eller ei.. Anonymkode: bd286...e5c 6 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #242 Skrevet 26. juni 2023 Athena Freyja skrev (15 timer siden): Alkohol, har ingenting i en barnebursdag å gjøre. Har ingenting å si at det er alkoholfritt alkohol. Alkoholfritt alkohol?😂 Er det alkoholfritt, så har det ingenting med alkohol å gjøre. Anonymkode: 44ac6...cda 5 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #243 Skrevet 26. juni 2023 Rucula skrev (2 minutter siden): Dette ølet kan man drikke mens man kjøre bil og er trygt for gravide. Det gir ikke ruspåvirkning. Nordmenn ass! One of a kind når det kommer til hysteri! Har aldri opplevd maken! 😂 Sier ikke noe på det, men du sier det ikke er alkohol i alkoholfri øl. Det er altså feil Anonymkode: edae5...274 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #244 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Der understreket du jo på en måte det ignorante og naive jeg skrev om; ingen (som i 0) barn tar skade av at foreldrene drikker alkohol? Jeg har hatt samtaler med barn og voksne hver dag i mange år, og du tar feil, veldig feil. Anonymkode: 05c4d...971 Dette er min mening. Ha ett sundt forhold til alkohol.. man må ikke drikke to flasker vin eller ei hel ei med sprit foran barna.. alt med måte Mine to har sett vi ta ett glass vin eller to fra de er små Anonymkode: 3cfd2...11a 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #245 Skrevet 26. juni 2023 Athena Freyja skrev (15 timer siden): Alkohol, har ingenting i en barnebursdag å gjøre. Har ingenting å si at det er alkoholfritt alkohol. Men alkoholfritt øl er jo ikke alkohol... !!?!?! 🤡 Anonymkode: bd286...e5c 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #246 Skrevet 26. juni 2023 En får nok slutte å servere noe å drikke i barnebursdag. Alkoholfri øl kan forveksles med alkoholholdig øl, cola og annen brus kan forveksles med alkoholholdige drinker, mozell kan forveksles med hvitvin, og vann kan forveksles med ren, blank sprit. Og så videre… Anonymkode: 59baf...204 8
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #247 Skrevet 26. juni 2023 Det mest skremmende i denne tråden er hvor frekke voksne (?) mennesker svarer hverandre. Anonymkode: dee60...d40 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #248 Skrevet 26. juni 2023 Fame skrev (22 minutter siden): Godt å vite at du vet hva jeg ville tenkt Du er fast bestemt på at du ville blitt traumatisert av å se en boks med alkoholfritt øl i et selskap. Men man kan vel like godt tenke seg det motsatte? At nettopp barn med alkoholiserte foreldre kan ha godt av å se at det går an å ta et glass vin (og ikke minst et glass alkoholfri øl) uten å bli fulle. Barn har generelt godt av å se at folk er forskjellige og at ikke alt er som hjemme. Anonymkode: 40189...447 11 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #249 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg tenker at ingen barn tar skade av å se foreldre ta litt alkohol. Å alkoholfritt spiller jo liten riøolle Anonymkode: 3cfd2...11a Mange barn syns det er ubehagelig når foreldre forandrer seg ved alkoholinntak. Barn merker gjerne denne lille endringen før den som drikker gjør det, og føler seg utrygge. Jeg merker godt at jeg er mer fnisete, mer høylytt og pratsom etter to glass, og får kommentarer fra kolleger på at det er morsomt når jeg drikker. Da blir det litt mer "liv" i meg. Folk som ikke kjenner meg, vil trolig ikke se at jeg er påvirket, for jeg danser ikke på bordet liksom, men det er ikke noe jeg vil at min datter skal se. Tipper hun ville syntes det var rart at mamma ikke lenger er helt seg selv. Om hun ville tatt skade av det, er vel mer tvilsomt, men hvorfor ta sjansen? Anonymkode: b0eac...27c 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #250 Skrevet 26. juni 2023 Vi hadde nylig feiring for 1-åringen vår. Da hadde vi et bord med drikke som alle kunne forsyne seg av. Brus, farris, vann og (gisp!) alkoholfri øl. Merk at dette var familieselskap, der de fleste gjester var voksne. Hadde det vært barnebursdag der de fleste var venner fra bhg/skole hadde jeg nok bare servert saft/brus, men det handler jo om smak og hva barn flest liker. Jeg er også av den oppfatning av at barn gjerne kan se voksne ta ett glass (merk ETT glass) øl/vin med alkohol til maten. Noen i denne tråden virker å mene at folk under 18 ikke skal SE en ølboks en gang, selv om den er alkoholfri. Jeg er ikke sikker på om det er oppskriften på et sunt forhold til alkohol. Anonymkode: c20c4...42c 7 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #251 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette er min mening. Ha ett sundt forhold til alkohol.. man må ikke drikke to flasker vin eller ei hel ei med sprit foran barna.. alt med måte Mine to har sett vi ta ett glass vin eller to fra de er små Anonymkode: 3cfd2...11a Det er en god tanke og et godt utgangspunkt, men man kan jo ikke generalisere dette til alle barn og at ingen tar skade. Barn er også ulike, noen blir lettere utrygge enn andre som feks ifht forandringer. Mange barn er vare for forandringer hos trygghetspersoner, selv om det tilsynelatende kan være positive forandringer kan det være utrygt. Jeg tror det er svært få voksne som snakker om dette med barna sine, man antar at dette er uproblematisk når det faktisk ikke alltid er det. Anonymkode: 05c4d...971 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #252 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Mange barn syns det er ubehagelig når foreldre forandrer seg ved alkoholinntak. Barn merker gjerne denne lille endringen før den som drikker gjør det, og føler seg utrygge. Jeg merker godt at jeg er mer fnisete, mer høylytt og pratsom etter to glass, og får kommentarer fra kolleger på at det er morsomt når jeg drikker. Da blir det litt mer "liv" i meg. Folk som ikke kjenner meg, vil trolig ikke se at jeg er påvirket, for jeg danser ikke på bordet liksom, men det er ikke noe jeg vil at min datter skal se. Tipper hun ville syntes det var rart at mamma ikke lenger er helt seg selv. Om hun ville tatt skade av det, er vel mer tvilsomt, men hvorfor ta sjansen? Anonymkode: b0eac...27c Men herregud. Ingen er «helt seg selv» hele tiden. Folk er slitne, trøtte, triste, glade, stresset, sultne, de har psykiske lidelser osv. Hvis du forandrer personlighet etter to glass så tror jeg du tilhører mindretallet. Vi som drikker vin med barn til stede sitter jo ikke og pimper, men drikker litt - og langsomt- til mat med vann ved siden av. Anonymkode: 40189...447 7 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #253 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Mange barn syns det er ubehagelig når foreldre forandrer seg ved alkoholinntak. Barn merker gjerne denne lille endringen før den som drikker gjør det, og føler seg utrygge. Jeg merker godt at jeg er mer fnisete, mer høylytt og pratsom etter to glass, og får kommentarer fra kolleger på at det er morsomt når jeg drikker. Da blir det litt mer "liv" i meg. Folk som ikke kjenner meg, vil trolig ikke se at jeg er påvirket, for jeg danser ikke på bordet liksom, men det er ikke noe jeg vil at min datter skal se. Tipper hun ville syntes det var rart at mamma ikke lenger er helt seg selv. Om hun ville tatt skade av det, er vel mer tvilsomt, men hvorfor ta sjansen? Anonymkode: b0eac...27c Det er jo en kjent sak. Men snakker vi ikke her om alkoholfritt øl, hvor den øvre grensen for alkohol er 0,7%? Altså mindre enn det, og ikke nok til å bli beruset. Anonymkode: 44ac6...cda 5
Bacteria Skrevet 26. juni 2023 #254 Skrevet 26. juni 2023 Fame skrev (1 time siden): det er ikke det samme i det hele tatt. Alkoholfritt øl er laget for at det skal ligne og smake øl. Champagnebrus er bare brus som ikke har noen sammenheng med champagne annet enn navnet Men mozell, det ligner på hvitvin… er vel fyfy det og da, spes hvis det blir servert i stettglass. Fra 10-årsalderen har vi innimellom kjøpt sånn «barnechampagne» som er cider levert i fine flasker. Det har vi servert barna i bursdager for å skape litt fest. Det må jo være en helt forferdelig ting ifølge holdningene til deg og overraskende mange her i tråden. 7
Rucula Skrevet 26. juni 2023 #256 Skrevet 26. juni 2023 Bacteria skrev (3 minutter siden): Men mozell, det ligner på hvitvin… er vel fyfy det og da, spes hvis det blir servert i stettglass. Fra 10-årsalderen har vi innimellom kjøpt sånn «barnechampagne» som er cider levert i fine flasker. Det har vi servert barna i bursdager for å skape litt fest. Det må jo være en helt forferdelig ting ifølge holdningene til deg og overraskende mange her i tråden. Setteglass bør kanskje forbys? I fare for at noen vil assosiere glasset med vin og bli bekymret 6 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #257 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Mange barn syns det er ubehagelig når foreldre forandrer seg ved alkoholinntak. Barn merker gjerne denne lille endringen før den som drikker gjør det, og føler seg utrygge. Jeg merker godt at jeg er mer fnisete, mer høylytt og pratsom etter to glass, og får kommentarer fra kolleger på at det er morsomt når jeg drikker. Da blir det litt mer "liv" i meg. Folk som ikke kjenner meg, vil trolig ikke se at jeg er påvirket, for jeg danser ikke på bordet liksom, men det er ikke noe jeg vil at min datter skal se. Tipper hun ville syntes det var rart at mamma ikke lenger er helt seg selv. Om hun ville tatt skade av det, er vel mer tvilsomt, men hvorfor ta sjansen? Anonymkode: b0eac...27c Jeg blir ikke fnisete av to glass vin. Men jeg kan bruke mange timer på ett par glass. Å mine to er vel de i venneflokken som det aldri har vært trøbbel med når det kom til alkohol når de var 15 -16 år og alkohol skulle testes ut. Mange foreldre var helt på tuppa fordi barnet skulle på fest og de kanskje kunne finne på og ta alkohol Jeg har ikke vært stresset på det området. Alkohol får de tak i om de vil så vi ga alltid ett par videre. Til andre foreldre sin store fortvilelse. Men har ikke sett mine fulle enda. Å nå er de over 18 Anonymkode: 3cfd2...11a 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #258 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men herregud. Ingen er «helt seg selv» hele tiden. Folk er slitne, trøtte, triste, glade, stresset, sultne, de har psykiske lidelser osv. Hvis du forandrer personlighet etter to glass så tror jeg du tilhører mindretallet. Vi som drikker vin med barn til stede sitter jo ikke og pimper, men drikker litt - og langsomt- til mat med vann ved siden av. Anonymkode: 40189...447 Psykiske lidelser er vanskelig å unngå, og antagelig ikke det beste å sammenligne med. Min merker godt at jeg er stresset, selv om jeg prøver å ta meg sammen så godt jeg kan. Det er ikke optimalt at hun merker at jeg er stresset, men heller ikke så lett å unngå. Der er imidlertid, for meg, utrolig enkelt å holde vindrikkingen (to glass) til sosiale sammenskomster med jobben to ganger i året. jeg sier ikke at alle endrer personlighet i en slik grad at det er ubehagelig for barna. Noen tåler godt flere glass uten at noen merker noe på dem. Barn er også svært forskjellige, og ikke alle er like sensitive. Mitt svar var et eksempel, og svar til de som mener at å drikke alkohol sammen med barn, aldri er et problem. Anonymkode: b0eac...27c 2
Rucula Skrevet 26. juni 2023 #259 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Psykiske lidelser er vanskelig å unngå, og antagelig ikke det beste å sammenligne med. Min merker godt at jeg er stresset, selv om jeg prøver å ta meg sammen så godt jeg kan. Det er ikke optimalt at hun merker at jeg er stresset, men heller ikke så lett å unngå. Der er imidlertid, for meg, utrolig enkelt å holde vindrikkingen (to glass) til sosiale sammenskomster med jobben to ganger i året. jeg sier ikke at alle endrer personlighet i en slik grad at det er ubehagelig for barna. Noen tåler godt flere glass uten at noen merker noe på dem. Barn er også svært forskjellige, og ikke alle er like sensitive. Mitt svar var et eksempel, og svar til de som mener at å drikke alkohol sammen med barn, aldri er et problem. Anonymkode: b0eac...27c Det er absolutt INGEN her som har påstått at kombinasjonen barn og alkohol ALDRI er et problem. Vi diskuterer alkoholfri drikke her. Dette er et klassisk eksempel på: 1 fjær ble til 7 høns! 10
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #260 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er jo en kjent sak. Men snakker vi ikke her om alkoholfritt øl, hvor den øvre grensen for alkohol er 0,7%? Altså mindre enn det, og ikke nok til å bli beruset. Anonymkode: 44ac6...cda Jovisst. Beklager avsporing, jeg svarte en som mente at det ikke er et problem å drikke alkohol med barn til stede. Det kan så klart gå helt fint fordi voksne og barn er forskjellige, men jeg mener nå at det kan gjøre enkelte barn utrygge at foreldrene oppfører seg litt annerledes. Anonymkode: b0eac...27c 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå