Gå til innhold

Alkoholfri øl i en 5 årings bursdagsfeiring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Fame skrev (22 minutter siden):

Det ble nettopp nevnt. Fordi det er laget for at det skal se ut som og smake øl. Selv om du ikke synes det smaker øl

Eeh? Det gjør det jo med champagnebrus også..

Bare å dra innom europris det så ser du sånn glassflaske som er utformet i champagneglass.

Anonymkode: f581f...dc1

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Fame skrev (3 minutter siden):

Jeg har min mening og du har din:) Det skal ikke serveres alkoholfri øl i mine barns bursdag. Håper det er greit for deg

Heldigvis er min familie med på brus og saft

Veldig få voksne liker brus og saft.

Anonymkode: 40189...447

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Rusbrus er brus med alkohol. Cider er mer eller mindre eplejuice med alkohol. Osv. 

Jeg ser bare ikke problemet med å servere noe som er alkoholfritt? Alkoholfritt øl er jo ikke noe annet enn "brus" med øl-smak? Det har absolutt ingen av de negative effektene med alkohol? Barnet som ser på ser ingen forskjell på det å drikke brus og det å drikke øl? Champagnebrus er til og med samme farge som øl..? 

Jeg prøver virkelig å skjønne, jeg prøver ikke å være ekkel kranglefant. 

Anonymkode: 52cef...d19

Alkoholfritt øl er øl uten alkohol.  Det ser ut som øl og lukter som øl og kan være svært negativt i et barneselskap, spesielt hvis man har et anstrengt forhold til alkohol. Det er kanskje ikke så lett å forstå hvis man kommer fra et hjem uten problemer 

• Nyttig 1
Skrevet

Og? De voksne kan fint drikke noe de ikke liker i et barneselskap. Det er BARNET som skal stå i sentrum og som skal bestemme menyen

Men det virker som om alle har egne meninger, så jeg gidder ikke prøve å snu dere ^^

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Fame skrev (Akkurat nå):

Alkoholfritt øl er øl uten alkohol.  Det ser ut som øl og lukter som øl og kan være svært negativt i et barneselskap, spesielt hvis man har et anstrengt forhold til alkohol. Det er kanskje ikke så lett å forstå hvis man kommer fra et hjem uten problemer 

På hvilkne måte er der svært negativt i et barneselskap..? Det har jo absolutt ingen annen effekt enn vanlig brus? 

Tenker du på at det kan være noen som er alkoholikere der, som trigges av det, og går hjem og faller av vogna? Det har isåfall ikke noe konsekvenser i barnebursdagen, da.. Og om man inviterer til barnebursdag vet man gjerne hvem som har problemer?

Det er heller ikke noe annerledes enn hvilken som helst annen anledning? Dette er jo et like stort "problem" om det er en jobbfest med kun voksne. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Fame skrev (Akkurat nå):

Og? De voksne kan fint drikke noe de ikke liker i et barneselskap. Det er BARNET som skal stå i sentrum og som skal bestemme menyen

Men det virker som om alle har egne meninger, så jeg gidder ikke prøve å snu dere ^^

Du mener at man ikke vet om sitt eget barn har et vanskelig forhold til alkohol? 

Anonymkode: 56553...fa1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Kom over en noe opphetet diskusjon på discord. En influenser dekket kakebordet med blant annet kaker, brus og alkoholfri øl.

Virket som de fleste mener dette er helt innafor. Jeg synes ikke det passer seg med ølbokser ved siden av en kake formet som en bamse. Alkoholfri til tross. Er det virkelig normalen? Jeg har aldri tenkt tanken på å kjøpe inn alkoholfri øl til verken barnebursdager, dåp eller konfirmasjon. 

Tanker? 

Anonymkode: 071b1...312

Kjøper med alkohol også, det er helt uproblematisk. Må kun være i Norge at dette o det hele tatt problematiseres. 

Anonymkode: 3cc93...0db

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Fame skrev (8 minutter siden):

Jeg har min mening og du har din:) Det skal ikke serveres alkoholfri øl i mine barns bursdag. Håper det er greit for deg

Heldigvis er min familie med på brus og saft

Det er ikke OK å servere Munkholm til voksne men å pushe gift i form av  brus og lettbrus på unger er helt kosher?

Det er faen meg sjukt!

Endret av Snok1
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er 40 og elsker brus. 

Anonymkode: 5da09...7cd

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

På hvilkne måte er der svært negativt i et barneselskap..? Det har jo absolutt ingen annen effekt enn vanlig brus? 

Tenker du på at det kan være noen som er alkoholikere der, som trigges av det, og går hjem og faller av vogna? Det har isåfall ikke noe konsekvenser i barnebursdagen, da.. Og om man inviterer til barnebursdag vet man gjerne hvem som har problemer?

Det er heller ikke noe annerledes enn hvilken som helst annen anledning? Dette er jo et like stort "problem" om det er en jobbfest med kun voksne. 

Jeg tenker at jeg, som en 5 år gammel jente som måtte se på at far var dritings hver dag, ikke hadde hatt noe ønske om å se noe som ligner på alkohol i min bursdag 

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Fame skrev (1 minutt siden):

Når man inviterer folk i selskap, skal gjestene ha det bra. Jada, barnet er i sentrum, og få mat barnet liker, men nei, det er ekstremt dårlig folkeskikk å BARE servere sånt barn liker, som man vet at de voksne ikke liker. 

Det er veldig sært å invitere voksne til selskap, og kun tilby brus av typen barn liker. Man har kaffe og te også... Og gjerne farris, og annen drikke tilpasset voksne  - som ofte liker mindre søt drikke enn hva barn liker. 

Det kunne ikke ramle meg inn å invitere voksne folk i selskap, og kun ha den superdupersøte brusen ungene liker til drikke.. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Snok1 skrev (Akkurat nå):

Det er ikke OK å servere Munkholm til voksne men å pushe gift i form av  brus og lettbrus på unger er helt kosher?

Gud bedre, det der er en annen diskusjon jeg ikke en gang gidder å begi meg ut på 

• Nyttig 3
Skrevet (endret)
Fame skrev (3 timer siden):

Jeg tenker at jeg, som en 5 år gammel jente som måtte se på at far var dritings hver dag, ikke hadde hatt noe ønske om å se noe som ligner på alkohol i min bursdag 

Ta som utgangspunkt at familier med slike utfordringer tar hensyn til deg.

Hele verden vil ikke regulere seg etter ditt barndomstraume, akkurat som man ikke dropper kake fordi én kjenner én som har cøliaki.

Endret av Snok1
  • Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Fame said:

Gud bedre, det der er en annen diskusjon jeg ikke en gang gidder å begi meg ut på 

Men mener du at du ikke vil servere kaffe i en barnebursdag fordi det bare skal være ting barna liker?

Anonymkode: 26afc...ec5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
visp skrev (13 timer siden):

Truffet? Av hva? Å servere Munkholm? Jeg regner med at det var til voksne, for kan ikke helt se for meg at barn velger det over brus. Og om det er voksne til stede, så syns jeg de bør ha en øl for å holde ut barnekaoset:

I så fall tenker jeg at det er best for alle parter om de heller holder seg hjemme.

Anonymkode: b0eac...27c

• Liker 1
Skrevet

Men mener du at du ikke vil servere kaffe i en barnebursdag fordi det bare skal være ting barna liker?

Anonymkode: 26afc...ec5

Ja, for det er akkurat det samme som drikke som ligner på øl

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fame skrev (Akkurat nå):

Argumentet ditt var at man ikke skulle servere øl fordi det ikke var barnedrikke.. Det var det du skrev. At det var galt å servere det fordi når det var barnebursdag skulle man bare servere ting til barna. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (2 minutter siden):

Ta som utgangspunkt at familier med slike utfordringer tar hensyn til deg.

Hele verden vil ikke regulere seg etter ditt barndomstraume, akkurat som man ikke deopper kake fordi én kjenner én som har cøliaki.

Nei, og i tillegg: ikke alle barn har dette barndomstraumet. Jeg har IKKE sett mine foreldre dritings noen gang, og altså, om jeg da hadde sett min far drikke Munkholm i bursdagen min, hadde jeg jo ikke ant hva det var, eller at det var noe "Negativt" på noe som helst vis. 

Spørsmålet her var vel ikke "det ble servert alkoholfritt øl i barnebursdagen til et barn som har alkoholiserte foreldre". Foreldrene til bursdagsbarnet var nok ikke alkoholikere.... 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
Fame skrev (3 minutter siden):

Kaffe ligner kaffedoktor, brus ligner rusbrus, mozell ligner champagne.

Kake er gift for folk med cøliaki og laktoseintoleranse.

Lista over hensyn som skal taes kan bli hur lång som helst. Er nok koselig med familieselskap i din familie.

• Liker 7
Skrevet
Snok1 skrev (Akkurat nå):

Kaffe ligner kaffedoktor, brus ligner rusbrus, mozell ligner champagne.

Kake er gift for folk med cøliaki og laktoseintoleranse.

Lista over hensyn som skal taes kan bli hur lång som helst. Er nok koselig med familieselskap i din familie.

Japp, vi koser oss alltid :) takk som spør. Melder meg ut herfra nå. Æ gidd itj

• Hjerte 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...