Gå til innhold

Alkoholfri øl i en 5 årings bursdagsfeiring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kom over en noe opphetet diskusjon på discord. En influenser dekket kakebordet med blant annet kaker, brus og alkoholfri øl.

Virket som de fleste mener dette er helt innafor. Jeg synes ikke det passer seg med ølbokser ved siden av en kake formet som en bamse. Alkoholfri til tross. Er det virkelig normalen? Jeg har aldri tenkt tanken på å kjøpe inn alkoholfri øl til verken barnebursdager, dåp eller konfirmasjon. 

Tanker? 

Anonymkode: 071b1...312

• Liker 34
Skrevet

Alkohol, har ingenting i en barnebursdag å gjøre. Har ingenting å si at det er alkoholfritt alkohol. 

• Liker 14
  • Nyttig 24
Skrevet

Vi har alltid alkohol i alle familieselskaper.

De som drikker alkohol gjør dette med måte og påvirkning har aldri vært et tema.

• Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Kan like gjerne være med alkohol, bare man har et sunt forhold til alkohol.

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Var dette familiebursdag eller barnebursdag med barnas foreldre? Hvem skulle drikke den alkoholfrie ølen? Det virker uansett ikke fristende med øl til kake. 

Mitt barn hadde i den "verste" perioden 3-4 bursdagsfeiringer; 1 familiebursdag på selve dagen der mine foreldre ville komme, en stor familiebursdag med storfamilien der vi gjerne var 30 stykker, 1 tradisjonell barnebursdag med barnehagen/nabobarn/skolen og mine/våre venners barn og tidvis egen barnebursdag med våre venner med barn. 

I feiringene med voksne grillet vi ofte (sommerbarn) før kaker og serverte øl og vin til maten. Det samme når barnet ble eldre og gjestene skrumpet inn til bare besteforeldre og tanter/onkler. Serverte god mat med passende, alkoholholdig drikke til. 

I dåpen hadde vi hjemmelaget, tradisjonelt koldtbord og kaker, med øl, alkoholfritt øl, Farris og brus til, og kaffe til kakene. I konfirmasjonen gjorde vi det samme. Både jeg og min mann og våre foreldre er vokst opp med dette. Nå servere man vel mer champagne og vin, tror jeg.

Men det høres litt rart ut med alkoholfri øl til kaker. Øl drikker man til mat. Til kaker drikker man kaffe, eventuelt brus eller Farris. 

Anonymkode: 2a97b...d0b

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde nettopp dåp med både 8 barn under 12 år og selvfølgelig en del voksne gjester. Vi var helt klare på at vi ikke serverte noe med alkohol selv om begge familier har fornuftig og begrenset inntak så lenge barn er til stede. Men vi serverte alkoholfri øl, og det føler jeg ikke er noe annerledes enn å servere brus. Det er jo alkoholfritt. 

Anonymkode: 191fd...c1e

• Liker 30
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet hvilke bursdag det er snakk om. Reagerte også på det. Ølboksene sto på kakebordet ved siden av sjokoladekake formet som en bamse. Ble servert kaker, gele og pølser. Klarer virkelig ikke voksne seg uten øl i 2-3 timer? Små barn vet ikke forskjell på alkohol/alkoholfri drikke. Kan forstå det i en konfirmasjon. Men én 5 års dag? Nei. Bare nei. 

Anonymkode: c9e9c...128

• Liker 14
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Sært og upassende. Og de som sier alkohol er ok i barnebursdag har et alkoholproblem det er på tide å innse!

Anonymkode: b54f7...995

• Liker 7
  • Nyttig 15
AnonymBruker
Skrevet

Folk som drikker alkohol i barnebursdager har et stort problem....

Anonymkode: 3386b...05c

• Liker 9
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Teit. Går til nød på nyttårsaften med barnefamilier.

Anonymkode: 63912...a65

• Liker 9
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Leste hva som ble skrevet på discord og ble sjokkert over svarene vedkommende fikk. Flere var direkte ufine. Kanskje de følte seg truffet? 

Anonymkode: 9b861...c37

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Har vokst opp med at det gjerne var øl og vin på bordet når det var barnebursdag/familiebursdag. 

Er ikke fra en "typisk norsk" familie der tilgjengelig alkohol= fyll 😅

Heldigvis, for klarer da også som voksen å ta 1-2 glass til mat, og ikke mer. 

Anonymkode: 0465c...01b

• Liker 13
  • Nyttig 2
Annonse
Skrevet

Og når man trodde det ikke gikk an å bli mer snerpete... Jeezes:laugh:

• Liker 42
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Ser virkelig ikke problemet. Enkelte må ha svært lite å foreta seg om det skal reageres på alkoholfritt øl til de voksne i et barneselskap. 

Anonymkode: 56553...fa1

• Liker 30
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Herlighet. Det er helt greit å servere øl til pølser i en barnebursdag, også med alkohol. Jeg aner ikke hvilken infliúenser det er snakk om og har følgelig ikke sett bilder, men det virker jo. rart å sette både pølser og kake på bordet samtidig. I tillegg ser det stygt ut med bokser på bordet. I min familie har vi spisestue med buffer/skjenk bak bordet, og der settes drikkevarer, der være seg både brus og øl og som regelogså vinkaraffelen hvis vi har vin. Ølbokse og plastflasker på bordet tar seg ikke ut. Vinflasker kan gå. 

I en barnebursdag er det gjerne minst 50% av de voksne som enten kjører eller ikke ønsker alkohol pga dag/tidspunkt, og de som takker ja tar Max to øl, så det er ingenting å hisse seg opp over. Alkoholfri øl er det i alle fall ingen  grunn til å hisse seg opp over. 

Anonymkode: 2a97b...d0b

• Liker 12
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva er egentlig galt med ALKOHOLFRI øl i barnebursdag? 

Anonymkode: 59baf...204

• Liker 20
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...