AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #21 Del Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tok opr i 2015, gikk ned nesten 40kg. Var stabil i vekt helt til jeg ble gravid. Da gikk jeg opp ca 15. Er på vei ned igjen nå. Men nå har jeg ikke drahjelp jeg hadde etter opr. Anonymkode: 1648a...a01 Så da burde man heller betalt kun for "drahjelpen", i stedet for operasjonen. 40kg er jo ikke mye, det går man fint ned med riktig endring av vaner og godt kosthold. Anonymkode: 42f86...5d4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flusa Skrevet 26. juni 2023 #22 Del Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg er 1,67 og veier 54, og ser ikke ut som et skjelett ... Anonymkode: e50fb...2f8 Jeg er 1,60 veier 56 kg. Er ganske tynn.. Operasjonen har gjort at jeg har mistet både fett og muskler over hele kroppen. Husk at vi har alle forskjellige kropper. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #23 Del Skrevet 26. juni 2023 flusa skrev (1 minutt siden): Jeg er 1,60 veier 56 kg. Er ganske tynn.. Operasjonen har gjort at jeg har mistet både fett og muskler over hele kroppen. Husk at vi har alle forskjellige kropper. Muskler kan bygges med styrketrening. Anonymkode: 42f86...5d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flusa Skrevet 26. juni 2023 #24 Del Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Muskler kan bygges med styrketrening. Anonymkode: 42f86...5d4 Jepp,må desverre vente med det da jeg har begrensninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 26. juni 2023 #25 Del Skrevet 26. juni 2023 Det handler om å kutte ut fete meieriprodukter, sukker, olje og smør, og spise grønsaker, lyst kjøtt og fisk. Det er ikke vanskelig. Med slowcooker kan man feks lage masse deilig sunn mat som gjør at man går ned i vekt. Allikevel utsetter folk seg for så groteske inngrep. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #26 Del Skrevet 26. juni 2023 lillevill skrev (1 minutt siden): Det handler om å kutte ut fete meieriprodukter, sukker, olje og smør, og spise grønsaker, lyst kjøtt og fisk. Det er ikke vanskelig. Med slowcooker kan man feks lage masse deilig sunn mat som gjør at man går ned i vekt. Allikevel utsetter folk seg for så groteske inngrep. Helt feil analyse. Du kan spise næringsrik mat som kjøtt, fisk, kylling, grønnsaker, potet, ris etc. Råvarer der du lager maten din selv, vet hva den innholder i riktig mengde. Smør og olivenolje er også sunt, men i små mengder om du er kraftig overvektig. Anonymkode: 42f86...5d4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #27 Del Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Så da burde man heller betalt kun for "drahjelpen", i stedet for operasjonen. 40kg er jo ikke mye, det går man fint ned med riktig endring av vaner og godt kosthold. Anonymkode: 42f86...5d4 Ja, er enig med deg der. Jeg var heldig og har ikke hatt plager i ettertid. Hadde bok valgt annerledes nå om jeg kunne valgt på nytt. Anonymkode: 1648a...a01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 26. juni 2023 #28 Del Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Helt feil analyse. Du kan spise næringsrik mat som kjøtt, fisk, kylling, grønnsaker, potet, ris etc. Råvarer der du lager maten din selv, vet hva den innholder i riktig mengde. Smør og olivenolje er også sunt, men i små mengder om du er kraftig overvektig. Anonymkode: 42f86...5d4 Men trenger man smør og olivenolje når man er overvektig? Hvorfor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #29 Del Skrevet 26. juni 2023 Helene skrev (1 time siden): Jeg er 1.63. Men jeg ønsker ikke se ut som et skjelett. Å veie 68 kilo er greit. Da har jeg litt fett på kroppen, og former. Dette føler jeg meg konfertabel med. Nå skal ikke vi tynne si noe stygt om overvektige.. men SKJELETT.. takk for den liksom 😉 Anonymkode: b1caa...90e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #30 Del Skrevet 26. juni 2023 lillevill skrev (5 minutter siden): Men trenger man smør og olivenolje når man er overvektig? Hvorfor? Trenger slanke og tynne mennesker smør og olivenolje? Alle trenger mat, uansett om de er tykke eller tynne. Hva maten består av kommer an på smak og behag. For min del (som er lett overvektig) er det ikke akkurat sånn at jeg trenger smør og olivenolje, men jeg synes smør smaker godt (mye bedre enn margarin), så når jeg først skal lage mat med fett i, så velger jeg smør foran margarin. Smør og margarin inneholder nøyaktig like mange kalorier pr gram, så hvis man kun tenker vekt er det likegyldig hva man velger. Jeg begrenser inntaket av smør, siden det er mettet fett. Olivenolje bruker jeg minimalt av, men bruker det blant annet i pizzabunn. Ikke fordi jeg trenger det, men fordi det er umettet fett og funker bra i pizzabunn. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nå skal ikke vi tynne si noe stygt om overvektige.. men SKJELETT.. takk for den liksom 😉 Anonymkode: b1caa...90e Hun sa det om seg selv, ikke om andre, så du trenger ikke ta det til deg. Mange slanke og tynne kaller seg selv feit og blubbete, så hvorfor kan ikke slanke kalle seg selv skjelett? Det er ofte ikke samsvar mellom det man selv ser og det andre ser, og mange har dårlig selvtillit og komplekser som gjør dem blind for at kroppen ser helt normal ut. Man kan synes det er teit/synd og mene de tar feil, men hva folk kaller sin egen kropp må de nesten få bestemme selv. Anonymkode: 65203...8e0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #31 Del Skrevet 26. juni 2023 lillevill skrev (28 minutter siden): Men trenger man smør og olivenolje når man er overvektig? Hvorfor? Kroppen din trenger fettkilder, men er man kraftig overvektig bør man ha liten mengde. Anonymkode: 42f86...5d4 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #32 Del Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Trenger slanke og tynne mennesker smør og olivenolje? Alle trenger mat, uansett om de er tykke eller tynne. Hva maten består av kommer an på smak og behag. For min del (som er lett overvektig) er det ikke akkurat sånn at jeg trenger smør og olivenolje, men jeg synes smør smaker godt (mye bedre enn margarin), så når jeg først skal lage mat med fett i, så velger jeg smør foran margarin. Smør og margarin inneholder nøyaktig like mange kalorier pr gram, så hvis man kun tenker vekt er det likegyldig hva man velger. Jeg begrenser inntaket av smør, siden det er mettet fett. Olivenolje bruker jeg minimalt av, men bruker det blant annet i pizzabunn. Ikke fordi jeg trenger det, men fordi det er umettet fett og funker bra i pizzabunn. Anonymkode: 65203...8e0 Ikke være redd for mettet fett. Anonymkode: 42f86...5d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #33 Del Skrevet 26. juni 2023 Det som er med slankeoperasjon er at det er et verktøy som hjelper på en side av årsaken til overvekt, overspising. Problemet er at årsaken til overspising sjelden tas tak i. Man kan sammenligne det med at en anakoretisk person blir lagt inn på sykehuset og får næring intravenøst. Det hjelper selvfølgelig der og da, men årsaken til undervekten/ernæringen er fortsatt der så om ikke andre tiltak settes inn parallelt så vil personen fortsette å sulte seg etterpå. Overvektige blir som oftest stemplet som late med dårlig viljestyrke og da har man jo fikset problemet med å fjerne muligheten til å spise store mengder, ikke sant? Men om de følelsesmessigere problemene som ligger bak ikke tas tak i så fortsetter problemet enten ved at den slankeopererte småspiser feks sjokolade og blir overvektig igjen eller erstatter maten med alkohol og får et rus problem. Anonymkode: 7ce9b...380 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #34 Del Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det som er med slankeoperasjon er at det er et verktøy som hjelper på en side av årsaken til overvekt, overspising. Problemet er at årsaken til overspising sjelden tas tak i. Man kan sammenligne det med at en anakoretisk person blir lagt inn på sykehuset og får næring intravenøst. Det hjelper selvfølgelig der og da, men årsaken til undervekten/ernæringen er fortsatt der så om ikke andre tiltak settes inn parallelt så vil personen fortsette å sulte seg etterpå. Overvektige blir som oftest stemplet som late med dårlig viljestyrke og da har man jo fikset problemet med å fjerne muligheten til å spise store mengder, ikke sant? Men om de følelsesmessigere problemene som ligger bak ikke tas tak i så fortsetter problemet enten ved at den slankeopererte småspiser feks sjokolade og blir overvektig igjen eller erstatter maten med alkohol og får et rus problem. Anonymkode: 7ce9b...380 Svært få vil endre sine uvaner. Alt dette handler om det emosjonelle forhold til mat, man justerer følelser med mat....helt vanlig. Holder du deg unna snop i 2-3 uker...så er MYE av suget borte Siste jeg kuttet i mitt liv var koffein, utrolig befriende. Hadde skikkelig hodepine i starten...men tvang meg gjennom suget. Husk at koffein faktisk er sentralstimulerende! Anonymkode: 42f86...5d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #35 Del Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så da burde man heller betalt kun for "drahjelpen", i stedet for operasjonen. 40kg er jo ikke mye, det går man fint ned med riktig endring av vaner og godt kosthold. Anonymkode: 42f86...5d4 Problemet er at det ikke finnes drahjelp som fungerer like effektivt, men det skjønner man ikke før man har vært alvorlig overvektig og forsøkt å gå ned selv. En bekjent som hadde prøvd alt sa at det er som å skulle grave opp en fotballbane. Mye jobb. Som hjelpemiddel har man en spiseskje, og jobben er helt uoverkommelig. Operasjon mot overvekt er som å få en gravemaskin. Fremdeles mye jobb, men faktisk mulig å gjennomføre. https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/kirurgi-gir-best-effekt-1.11322042 Ingen hadde valgt operasjon med den risikoen det innebærer om det ikke var siste utvei. Å tro det viser bare at man ikke vet hva man snakker om. Dessuten er det tullete å late som om alternativet er å gå ned i vekt uten hjelp, for de fleste klarer ikke det. Ingen hadde vært overvektig om det var lett å gjøre noe med. Anonymkode: a6d2a...3e8 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #36 Del Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Problemet er at det ikke finnes drahjelp som fungerer like effektivt, men det skjønner man ikke før man har vært alvorlig overvektig og forsøkt å gå ned selv. En bekjent som hadde prøvd alt sa at det er som å skulle grave opp en fotballbane. Mye jobb. Som hjelpemiddel har man en spiseskje, og jobben er helt uoverkommelig. Operasjon mot overvekt er som å få en gravemaskin. Fremdeles mye jobb, men faktisk mulig å gjennomføre. https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/kirurgi-gir-best-effekt-1.11322042 Ingen hadde valgt operasjon med den risikoen det innebærer om det ikke var siste utvei. Å tro det viser bare at man ikke vet hva man snakker om. Dessuten er det tullete å late som om alternativet er å gå ned i vekt uten hjelp, for de fleste klarer ikke det. Ingen hadde vært overvektig om det var lett å gjøre noe med. Anonymkode: a6d2a...3e8 Siste utvei? De fleste har jo fått dårlig veiledning, fordi de fleste som skal hjelpe bruker utdaterte og dårlig råd for å gå ned i vekt. Er ikke så mange "eksperter" som kan kosthold dessverre. Folk går på dietter, medikamenter++...alt handler om desperate tiltak. Quick-fix, så kan man heller spise næringsrik mat i RIKTIG mengde. Med hard disiplin, det er fortsatt det mentale som må justeres. Anonymkode: 42f86...5d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 26. juni 2023 #37 Del Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Trenger slanke og tynne mennesker smør og olivenolje? Alle trenger mat, uansett om de er tykke eller tynne At alle trenger mat, er jo selvsagt. Og jeg er jo med på at oliven olje og smør ER mat. Selv har jeg gått ned over 20 kilo etter samtale med diettrådgiver, hvor jeg kuttet ut sukker, smør, olje, halvfabrikata og fete meieriprodukter. Og jeg fikk så masse energi at sjefen lurte på hva som foregikk når jeg plutselig presterte så mye bedre en før. Med fare for å høres generaliserende ut, så har jeg opplevd å høre fra folk som sliter med vekta er at "Vel, det er jo d-vitaminer i melk, husk det. Og ost er sunt tross alt. Og husk at olje kan være sunt, og smør og, så lenge det er littegrann." Men så greier de ikke gå ned i vekt da, selv om de spiser "sunt" / normal husmannskost, for litt av alt er jo sunt tross alt. Og ikke minst kommentaren om "men skal jeg kutte ut melk,ost,ferdigpizza,rømme,smør og olje..OG brød? hva skal jeg spise da? skal jeg sulte da liksom?" 🤷♀️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 26. juni 2023 #38 Del Skrevet 26. juni 2023 Jeg tror at noe hvermannsen ikke tenker på, er hvor mye luresukker som finnes i matvarer som egentlig ikke trenger å smake søtt. Det er bare å lese på etiketten så ser man at det er så mye som har sukker. Det må smake litt søtt, selv om det ikke egentlig er nødvendig, for at folk skal like smaken på produktet. Er så mye lureri der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #39 Del Skrevet 26. juni 2023 lillevill skrev (4 timer siden): Men trenger man smør og olivenolje når man er overvektig? Hvorfor? Ikke spesifikt smør eller olivenolje, men ja, alle trenger fett uansett vekt. Anonymkode: 71991...72b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #40 Del Skrevet 26. juni 2023 lillevill skrev (1 time siden): At alle trenger mat, er jo selvsagt. Og jeg er jo med på at oliven olje og smør ER mat. Selv har jeg gått ned over 20 kilo etter samtale med diettrådgiver, hvor jeg kuttet ut sukker, smør, olje, halvfabrikata og fete meieriprodukter. Og jeg fikk så masse energi at sjefen lurte på hva som foregikk når jeg plutselig presterte så mye bedre en før. Med fare for å høres generaliserende ut, så har jeg opplevd å høre fra folk som sliter med vekta er at "Vel, det er jo d-vitaminer i melk, husk det. Og ost er sunt tross alt. Og husk at olje kan være sunt, og smør og, så lenge det er littegrann." Men så greier de ikke gå ned i vekt da, selv om de spiser "sunt" / normal husmannskost, for litt av alt er jo sunt tross alt. Og ikke minst kommentaren om "men skal jeg kutte ut melk,ost,ferdigpizza,rømme,smør og olje..OG brød? hva skal jeg spise da? skal jeg sulte da liksom?" 🤷♀️ Om du trengte diettrådgiver for å lære at man bør kutte sukker og halvfabrikata så tror jeg ikke du er i den målgruppen av mennesker som sliter såpass med vekta at de trenger operasjon. Anonymkode: 0e9f4...b95 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå