AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #41 Del Skrevet 26. juni 2023 Operasjonen funker. Men det er ikke alltid mindsettet til vedkommende funker. De må faktisk endre kosthold. har selv sett flere spise seg opp igjen. Anonymkode: c7e4c...13a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #42 Del Skrevet 26. juni 2023 Har selv tatt en gastric bypass, gått ned snart 60 kilo - så jo, det funker. Men man må selv gjøre jobben, forandre måten man tenker om mat på, legge om kostholdet og finne en livsstil som er sunn og god, og som samtidig funker å leve livet ut med. Jeg spiser f.eks nesten ikke godterier, sjokolade og potetgull, jeg blir dårlig av det. Samme med kaker og veldig fet mat. Så jeg holder meg til det jeg kan spise uten å bli dårlig, og har trua på at jeg vil klare å holde vekta nede. Det er riktignok bare et år siden siden min operasjon, men lysta og trua er der. Anonymkode: 14bab...171 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 26. juni 2023 #43 Del Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Husk at det er stor forskjell på bypass og sleeve....vill aldri utsatt med for bypass. Dette er MYE mer alvorlig enn folk tror, men de søker en quick-fix. Lurer på hva fagmiljøet ser tilbake på om dette når vi er 50år frem i tid. Om vi var gale i hodet. Anonymkode: 42f86...5d4 Om en tror dette blir gjort som en quick-fix fra hverken pasienter eller helsetjenesten så har en ikke kunnskap om dette. Vurderinger blir gjort i henhold til den beste forskningen vi har. Er det en ekstrem avgjørelse å endre anatomien til friske organer? Helt klart, men det har vært den eneste metoden med varig nedgang, da med medfølgende reduksjon i alvorlige helserelaterte plager. Det vil være en vurdering av flere parametere på den individuelle pasient som avgjør om det anbefales bypass eller sleeve. For flere er det kontraindikasjoner mot sleeve. Om 50 år vill vi ha løsninger som ikke innbefatter å gjøre kirurgiske endringer, men det har ikke vert tilfelle til nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #44 Del Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Så da burde man heller betalt kun for "drahjelpen", i stedet for operasjonen. 40kg er jo ikke mye, det går man fint ned med riktig endring av vaner og godt kosthold. Anonymkode: 42f86...5d4 Klikket meg inn på denne tråden fordi jeg selv har en slektning som har gått opp i vekt etter å ha tatt gastric bypass, og lurte på hvorfor. Men denne måtte jeg bare kommentere. For det du sier er hinsides "40 kg er ikke mye" 😮 Og at man fint kan gå ned det selv med bare litt endring av vaner...Er du helt på tur? For det første; er slike holdninger vanlige så skjønner jeg mer hvorfor så mange er overvektige i dag. "Pytt, pytt om du legger på deg mange titalls kilo, du kan jo bare gå ned igjen". Det funker ikke sånn. Jeg og veldig mange jeg kjenner har holdt den samme vekten +/- kanskje 2-5 kg i tiår (bortsett fra svangerskap) og det er helt utenkelig for meg å akseptere at jeg skal bli så mye større enn 5 kg opp uten å umiddelbart gjøre noe med det. For det andre, dersom man er hele 40 kg overvektig, så er dette en såpass massiv overvekt at det er veldig vanskelig å bare skulle klare å fikse det alene med å være litt mer fornuftig med kosten. Da snakker vi om kompleks overvektsproblematikk. Dersom det er så lett som det du påstår for folk med alvorlig fedme så hadde de selvfølgelig klart det før det gikk så langt. Anonymkode: 099f2...5ad 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 26. juni 2023 #45 Del Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Siste utvei? De fleste har jo fått dårlig veiledning, fordi de fleste som skal hjelpe bruker utdaterte og dårlig råd for å gå ned i vekt. Er ikke så mange "eksperter" som kan kosthold dessverre. Folk går på dietter, medikamenter++...alt handler om desperate tiltak. Quick-fix, så kan man heller spise næringsrik mat i RIKTIG mengde. Med hard disiplin, det er fortsatt det mentale som må justeres. Anonymkode: 42f86...5d4 Det eksisterer ingen god formel for varig vektegang for svært overvektige personer utenom operasjon eller medikamentbehandling. Så kalt disiplin har kortvarig og begrenset effekt, du er en slave til din egen kjemi, både kropp og det mentale. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aazy Skrevet 26. juni 2023 #46 Del Skrevet 26. juni 2023 1 hour ago, Gregarious said: Om en tror dette blir gjort som en quick-fix fra hverken pasienter eller helsetjenesten så har en ikke kunnskap om dette. Vurderinger blir gjort i henhold til den beste forskningen vi har. Er det en ekstrem avgjørelse å endre anatomien til friske organer? Helt klart, men det har vært den eneste metoden med varig nedgang, da med medfølgende reduksjon i alvorlige helserelaterte plager. Det vil være en vurdering av flere parametere på den individuelle pasient som avgjør om det anbefales bypass eller sleeve. For flere er det kontraindikasjoner mot sleeve. Om 50 år vill vi ha løsninger som ikke innbefatter å gjøre kirurgiske endringer, men det har ikke vert tilfelle til nå. Dette. Grunnen til at GLP-analogane (særleg semaglutid - ozempic/wegovy) er ein revolusjon er fordi dei gjev tilsvarande vekttap som operasjon uten dette drastiske, varige inngrepet. Historiene om tilbakefall er mange men faktum er at operasjon var det mest effektive for veldig mange pasientar i veldig mange år. Når eg byrja behandling gjennom fedmepoliklinikk i 2020 var det krav om å ha prøvd anna midlar i samråd med spesialist i minst eit år, men eg veit mange anna helseføretak er hakket meir slepphendte nettopp fordi operasjon er så effektivt. Når Novo Nordisk skrur ned prisen på lira- og semaglutid vil desse bli tilgjengeleg på blåresept og det er sannsynleg at antall operasjonar vil minke, men for enkelte vil det framleis vere einaste utveg. Det vil nok ikkje forsvinne med det fyrste. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #47 Del Skrevet 27. juni 2023 Takk for svar! Det var mye interessant lesestoff, og jeg fikk definitivt svar, selv om svarene spriker. Ts Anonymkode: 00358...bd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #48 Del Skrevet 27. juni 2023 Det som også er greit å nevne er at «alle» kjenner noen, ofte mange, som har blitt operert og gått opp alt igjen, gjerne enda mer. Statistisk er det ikke mulig, så mange lyver og/eller overdriver. De fleste har god effekt, selv om mange fremdeles er overvektig etter operasjon. Men har man et utgangspunkt med BMI nærmere 50 og ender opp med BMI 30, er operasjonen en enorm suksess og vil gi enorme helsefordeler. Anonymkode: a6d2a...3e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 4. juli 2023 #49 Del Skrevet 4. juli 2023 Jeg kan bare snakke for meg selv og utdype mine erfaringer. Samtidig har jeg også sett at mange går opp igjen. For meg var GB aldri noe quick fix. Jeg ble aldri forespeilet at jeg skulle forbli slank resten av livet. De sa på sykehuset; dette er et hjelpemiddel i 2 år. Du må legge om kosthold og livsstil. Nå ble jeg operert i 2010. Gikk ned ca 50 kilo. På det minste veide jeg 62 kilo, er 163 høy. Jeg så ut som et skjelett, og følte meg ikke fin i det hele tatt. Men, hadde også blitt opplyst at man vanligvis gikk opp litt etter 2 år, 5-8 kilo. Gikk opp i vekt, og det føltes bra, sommer veier jeg 68, vinter 70. Jeg ser mye sunnere ut med de ekstra 5-8 kiloene. De første årene var jeg veldig nøye med mat, nå tenker jeg ikke over det. Jeg har endret hverdagen. Jeg har fortsatt ikke utvidet min nye magesekk, så må spise ofte og lite. Skal jeg ut på tur, bli ute hele dagen, jeg smører matpakke. Styrer unna pølser og hurtigmat. Dette blir jeg fortsatt kvalm av. Da jeg fikk operasjon handlet det ikke bare om kilo. Jeg hadde flere sideplager/sykdommer. Ikke diabetes eller høyt blodtrykk. Andre ting. Enkelte ting er helt borte, andre ting, skikkelig reduserte symptomer. Jeg fikk et nytt liv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #50 Del Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 25.6.2023 den 19.10): Ei i familien fikk for flere år siden utført denne operasjonen. Hun er i dag noe jeg vil beskrive som kraftig overvektig. Derfor spør jeg her, for jeg er redd for at om jeg spør, så blir hun fornærmet. Hun spiser regelmessig og så lite! Jeg synes ho eter som en fugl. Og ho eter mat med lite fett. Virker ikke gastrisk bypass? For meg virker det rart at ei som eter såpass lite er så stor. (Jeg er selv på bmi skalaen grensen til overvektig selv, så jeg skal ikke kaste stein i glasshus.) Anonymkode: 00358...bd9 Nå vet jo du ikke hva hun spiser du/andre ikke er der. Man blir super stor av luft. Anonymkode: 85a7a...620 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #51 Del Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nå vet jo du ikke hva hun spiser du/andre ikke er der. Man blir super stor av luft. Anonymkode: 85a7a...620 Herregud glemte når og ikke -,- Anonymkode: 85a7a...620 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #52 Del Skrevet 4. juli 2023 Operert for straks 11 år siden. For meg "hjalp" operasjonen i 9 mnd. Har først blitt "normalvektig" i år. For å gå ned i vekt, må jeg langt under 1000 kcal pr dag. Og 95% av de som blir operert, har en spiseforstyrrelse. Og den blir sjelden tatt tak i. Det er et hjelpemiddel og ikke noe quick fix som mange mener. Anonymkode: af9b3...df3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå