AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #1 Del Skrevet 25. juni 2023 Ei i familien fikk for flere år siden utført denne operasjonen. Hun er i dag noe jeg vil beskrive som kraftig overvektig. Derfor spør jeg her, for jeg er redd for at om jeg spør, så blir hun fornærmet. Hun spiser regelmessig og så lite! Jeg synes ho eter som en fugl. Og ho eter mat med lite fett. Virker ikke gastrisk bypass? For meg virker det rart at ei som eter såpass lite er så stor. (Jeg er selv på bmi skalaen grensen til overvektig selv, så jeg skal ikke kaste stein i glasshus.) Anonymkode: 00358...bd9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aazy Skrevet 26. juni 2023 #2 Del Skrevet 26. juni 2023 Har ho gått ned? All vektnedgang vil jo per def gjere at det funka. Kor effektivt det var er jo ein annan sak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #3 Del Skrevet 26. juni 2023 Problemet er at man får drahjelp i ca 2 år, men man må selv aktivt opprettholde kosthold og spisemønster som etter operasjon. Og som regel er det hodet som er problemet, og det får man ikke operert. Anonymkode: a085a...107 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #4 Del Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ei i familien fikk for flere år siden utført denne operasjonen. Hun er i dag noe jeg vil beskrive som kraftig overvektig. Derfor spør jeg her, for jeg er redd for at om jeg spør, så blir hun fornærmet. Hun spiser regelmessig og så lite! Jeg synes ho eter som en fugl. Og ho eter mat med lite fett. Virker ikke gastrisk bypass? For meg virker det rart at ei som eter såpass lite er så stor. (Jeg er selv på bmi skalaen grensen til overvektig selv, så jeg skal ikke kaste stein i glasshus.) Anonymkode: 00358...bd9 Det fungerer så lenge man følger rådene for hva og hvordan man skal spise. Det er veldig lett å legge på seg om man ikke spiser riktig. Anonymkode: b4771...8fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #5 Del Skrevet 26. juni 2023 Hvis ho alltid et som ein fugl, også når ingen ser ho, er det rart at ho fortsatt er så stor, ja. Så da gjer ho kanskje ikkje det? Anonymkode: 565e0...88f 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #6 Del Skrevet 26. juni 2023 Jeg kjenner flere (ca 10) som har tatt gastric bypass. Omtrent 50 % gikk ned i vekt og holdt seg der, mens resten gikk raskt ned i vekt, og gikk opp igjen. De fleste av de som gikk opp er i dag større enn de var før de tok operasjonen. Operasjonen er et hjelpemiddel for å gå ned i vekt, men hvis de ikke gjør noe med årsaken til fedmen vil de gå opp igjen etter en stund, de finner bare en annen måte å overspise på for å unngå "dumping". Anonymkode: 4fa18...8f4 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #7 Del Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Problemet er at man får drahjelp i ca 2 år, men man må selv aktivt opprettholde kosthold og spisemønster som etter operasjon. Og som regel er det hodet som er problemet, og det får man ikke operert. Anonymkode: a085a...107 Jeg har en bekjent som har gjort dette 2 ganger...sleeve. Gått opp igjen nå andre gangen også, pga ikke vil endre vaner...spiser som gal igjen. Nå er det kaker, kjeks, godteri, brus+++ mcdonalds/burger king nesten hver dag. Var med personen på tur en dag, når jeg så mengden som ble spist til lunsj og middag forstår jeg at det går galt. Er alltid det mentale som er problemet hos mennesker med overvekt, men dette vil svært få løse. De klarer ikke, det er vanskelig. Men det er der man må starte, men de fleste skal ha en quick-fix. Ser jo hvordan det gikk med Else Kåss..... Anonymkode: 42f86...5d4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #8 Del Skrevet 26. juni 2023 Husk at det er stor forskjell på bypass og sleeve....vill aldri utsatt med for bypass. Dette er MYE mer alvorlig enn folk tror, men de søker en quick-fix. Lurer på hva fagmiljøet ser tilbake på om dette når vi er 50år frem i tid. Om vi var gale i hodet. Anonymkode: 42f86...5d4 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 26. juni 2023 #9 Del Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Problemet er at man får drahjelp i ca 2 år, men man må selv aktivt opprettholde kosthold og spisemønster som etter operasjon. Og som regel er det hodet som er problemet, og det får man ikke operert. Anonymkode: a085a...107 Å ta en gastric bypass er kun et hjelpemiddel. Man må selv endre livsstil. Jeg har sett mange bli operert, gå ned i kilo, for så å gå opp igjen. Min x svigerinne for eksempel er snart oppe i der hun var før operasjonen. Jeg har observert at hun spiser, nei overspiser. Hun har ikke endret livsstil. Jeg personlig har slitt med vekten etter operasjonen. Dette var pga medisiner som gjorde at jeg la på meg. Jeg har tatt grep. Sluttet med alt av medisiner, og spiser som et barn. Selv nå etter 14 år etter operasjonen, greier jeg ikke spise en full middag. Ikke fete sauser, kun salat og et lite proteinstykke. En barneporson. Resultatet er at jeg greier å holde vekten. Jeg visste at å ta operasjonen innebar livsendring. Jeg veier ca 68 kilo i dag. Jeg var nedpå 62 engang. Dette var ikke ønskelig. Jeg så ut som et skjelett. 68 kilo kan jeg leve med. Vil heller ha litt på kroppen. Men, jeg er ikke 108, som jeg engang var. Enhver som tar denne operasjonen bør tenke over hva de gjør. Å ta operasjonen er ikke noe kvikk fiks. Du må selv gjøre jobben etterpå. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #10 Del Skrevet 26. juni 2023 Helene skrev (35 minutter siden): Å ta en gastric bypass er kun et hjelpemiddel. Man må selv endre livsstil. Jeg har sett mange bli operert, gå ned i kilo, for så å gå opp igjen. Min x svigerinne for eksempel er snart oppe i der hun var før operasjonen. Jeg har observert at hun spiser, nei overspiser. Hun har ikke endret livsstil. Jeg personlig har slitt med vekten etter operasjonen. Dette var pga medisiner som gjorde at jeg la på meg. Jeg har tatt grep. Sluttet med alt av medisiner, og spiser som et barn. Selv nå etter 14 år etter operasjonen, greier jeg ikke spise en full middag. Ikke fete sauser, kun salat og et lite proteinstykke. En barneporson. Resultatet er at jeg greier å holde vekten. Jeg visste at å ta operasjonen innebar livsendring. Jeg veier ca 68 kilo i dag. Jeg var nedpå 62 engang. Dette var ikke ønskelig. Jeg så ut som et skjelett. 68 kilo kan jeg leve med. Vil heller ha litt på kroppen. Men, jeg er ikke 108, som jeg engang var. Enhver som tar denne operasjonen bør tenke over hva de gjør. Å ta operasjonen er ikke noe kvikk fiks. Du må selv gjøre jobben etterpå. Hvor høy er du, siden du så ut som et skjelett på 62? Anonymkode: e50fb...2f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 26. juni 2023 #11 Del Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor høy er du, siden du så ut som et skjelett på 62? Anonymkode: e50fb...2f8 Jeg er 1.63. Men jeg ønsker ikke se ut som et skjelett. Å veie 68 kilo er greit. Da har jeg litt fett på kroppen, og former. Dette føler jeg meg konfertabel med. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppe Skrevet 26. juni 2023 #12 Del Skrevet 26. juni 2023 Det må en varig livsstilsendring til for å kunne opprettholde vekten. En slik operasjon er kun litt starthjelp. Over tid vil magesekken utvides igjen og man kan faktisk ende opp med en høyere vekt enn før operasjon. I USA er det kun rundt 4% som lykkes etter en "slankeoperasjon." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #13 Del Skrevet 26. juni 2023 Helene skrev (8 minutter siden): Jeg er 1.63. Men jeg ønsker ikke se ut som et skjelett. Å veie 68 kilo er greit. Da har jeg litt fett på kroppen, og former. Dette føler jeg meg konfertabel med. Jeg er 1,67 og veier 54, og ser ikke ut som et skjelett ... Anonymkode: e50fb...2f8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kelsier Skrevet 26. juni 2023 #14 Del Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er 1,67 og veier 54, og ser ikke ut som et skjelett ... Anonymkode: e50fb...2f8 Man skulle nesten tro at forskjellige kropper ser forskjellig ut med ulik vekt. 25 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CSe0gvmY2b Skrevet 26. juni 2023 #15 Del Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er 1,67 og veier 54, og ser ikke ut som et skjelett ... Anonymkode: e50fb...2f8 Men hjelpes. Folk er vel ikke like? Og hva man anser som et skjelett er også forskjellig. Selv om du ser feit ut på den vekta kan faktisk andre se tynne ut da😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 26. juni 2023 #16 Del Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er 1,67 og veier 54, og ser ikke ut som et skjelett ... Anonymkode: e50fb...2f8 Du ser ikke deg selv. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #17 Del Skrevet 26. juni 2023 Overvekt er vanskeligere enn mange tror. Det ER ikke bare "kalorier inn, kalorier ut". Hormoner og diverse annet påvirker hvordan kroppen lagrer, holder på, og slipper fett. Jeg har mange overvektige i familien. Søsteren min er en av dem. Hun er og har alltid vært veldig aktiv. Drevet med idrett, vært instruktør i idretten, har en fysisk jobb, driver med hund og oritentering og går masse og beveger seg masse hver eneste dag. Hun spiser langt mindre porsjoner enn meg. Likevel er hun så overvektig at hun fikk slankeoperasjon, mens jeg er normalvektig. Hun gikk raskt og mye ned i vekt, men etter fem år, var hun omtrent like stor som før - til tross for høy aktivitet, og veldig lite matinntak. Anonymkode: 2035e...82b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #18 Del Skrevet 26. juni 2023 Nei, ikke hvis man ikke tar i mot hjelp til å jobbe med hoddt og spisemønster før em spnn operasjon. Jeg kjenner 3 damer som alle gikk ned 40 kg, men dd gikk opp minst 6å alle sammen løpet av 2 år. Fordi de fortsatt ikke hadde forandret det de slet med. Nemlig matinntaket. Desverre har også ei venninne død av det også. Kroppen sluttet å ta til seg næring. Tilslutt kollapset alle organene hennes etter 3 år og hun sovnet inn. Så syns det er utrolig skummelt. Er sdlv overvektig, men går heller sakte ned enn å ta en operasjon. Her slankes det 5 kg i året, men det er fordi jeg ønsker å kunne holde samme vekt en periode sånn at hode og kropp henger med. Anonymkode: 0ab2a...903 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #19 Del Skrevet 26. juni 2023 Jeg tok opr i 2015, gikk ned nesten 40kg. Var stabil i vekt helt til jeg ble gravid. Da gikk jeg opp ca 15. Er på vei ned igjen nå. Men nå har jeg ikke drahjelp jeg hadde etter opr. Anonymkode: 1648a...a01 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flusa Skrevet 26. juni 2023 #20 Del Skrevet 26. juni 2023 Jeg hadde gastric bypass for 2 år siden. Har gått ned 60 kg. Og krymper fortsatt. Men livet fremover,er det jo ingen som vet. Jeg er livredd for å legge på meg igjen, spiser lite fordi magesekken min klarer ikke store porsjonene lenger. Om dette funker for deg eller meg,er veldig individuelt. Funker bra for noen,mens ikke like godt for andre. Det finnes også forskjellige operasjoner for vektnedgang,som fungerer på ulike måter for folk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå