Nordlandspia Skrevet 11. januar 2006 #1 Skrevet 11. januar 2006 (endret) .. Endret 1. juli 2009 av Nordlandspia
Gjest gjest1 Skrevet 11. januar 2006 #2 Skrevet 11. januar 2006 Vi skal ha grillfest kvelden før bryllupet. Det er ein del av gjestene som reiser så langt at dei kjem til å komme kvelden før bryllupet. Dessutan er det fint å få litt tid med alle vennene våre også, blir nok ikkje like god tid til å prate med alle på bryllupsdagen. Vi stiller med grillar, og så tar gjestene med seg mat og det dei måtte ønske å drikke sjølve. Vi syns det er fint med eit lite bryllups-"vorspiel" for å "tø" opp stemninga litt, slik at folk ikkje blir så framande for kvarandre på bryllupsdagen. Ikkje stress, berre kos!!
Shea Skrevet 11. januar 2006 #3 Skrevet 11. januar 2006 (endret) Vi gjorde det meget enkelt. Vi bor også i nord og pga været som ikke alltid er så stabil leide vi et stort partytelt m.varmelamper, bord og stoler. På denne måten kunne folk gå ut og inn og det ble ikke så trangt hjemme. Vi hadde stekt opp kjøtt i forkant og fråset det med kjøttkraft slik at vi bare kunne ta det opp og tine det når det skulle brukes. Kokte en stor kasserolle med finnebiff som er enkelt og greit. Serverte det med ris og salat. Bruk papptallerkener og plastglass så sparer dere tid og slipper oppvask. Hør med tanter, svigersøsken eller venner om dem kan være ansvarlige for å koke og servere maten så slipper du tenke på det. Sett frem maten og la alle forsyne seg selv. Fungerte kjempeflott hos oss. Vi var 58 stk til middag kvelden før. Så når alle dro var klokken 20.00 og kvelden var enda ung, slik at vi fikk tid til å roe ned og kvile oss til den store dagen. Annbefales på det sterkeste og det kostet oss bare 1200,- i mat og drikke + leien av teltet da men det bukte vi utenfor sammfunnshuset til røyketelt på bryllupsdagen også da så den kostnaden blir jo delt på to dager. Blir nesten som en amerikansk rehearsal dinner. Tror ikke du skal tenke på noen båttur kvelden før. Tiden har en tendens til å løpe fra enn i hyggelig lag og det kan fort bli sent. Lurt å ta en tidlig kveld. Vi fikk lokalet torsdag før og satte bordene klare da. La på duker og pyntet bordene, dekket opp med glass o.l + blomster fredag og vi var 5 stk som holdt på i 8-10 timer. Kommer jo ann på hvordan dere skal pynte/dekke bordene og hvor mange dere skal være. Om du/dere kjenner noen som har brukt samme lokalene tidliger så spør dem om hvor lang tid dem brukte. Endret 11. januar 2006 av Shea
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2006 #4 Skrevet 12. januar 2006 Det er sikert veldig koselig å arrangere noe sånt. Men jeg husker hvor sliten jeg var den kvelden... Etter all planlegging - og alt som skulle gjøres den siste uka sovnet jeg faktisk veldig tidlig den kvelden!!! Uansett hvor godt du planlegger så er det masse den siste uka... Pynt av lokalet - 3 timer... Vi brukte 3 timer på å dekke bordet til 45 gjester, og da hadde jeg 2 som bare satt og bretta servietter.... og neste dag brukte vi vel 3 timer på resten tenker jeg. kan hende service og glass må en ekstra omgang i oppvaskmaskinen.. (Vi var 3 til å dekke bordet, 5 til alt det andre). Blir nok noen gaver å pakke opp og sette fram også dagen før... Var bare noen tanker fra meg. Om dere gjør det anbefaler jeg deg iallefall å få noen andre til å stå for det arrangemente..
kitekatt Skrevet 12. januar 2006 #5 Skrevet 12. januar 2006 Hm? Visste ikke at det der var vanlig engang jeg.... Huff, har jo mer enn nok å gjøre kvelden før. Får evt bli for de som vil å møtes på en bar og ta et par drinker eller noe, men er redd det skal skli ut. isj, er dette vanlig altså? Å skulle arrangere noe dagen før?
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2006 #6 Skrevet 12. januar 2006 Hm? Visste ikke at det der var vanlig engang jeg.... Huff, har jo mer enn nok å gjøre kvelden før. Får evt bli for de som vil å møtes på en bar og ta et par drinker eller noe, men er redd det skal skli ut. isj, er dette vanlig altså? Å skulle arrangere noe dagen før? ← Tror slettes ikke det er vanlig! Har vært i endel bryllup - og aldri har det skjedd noe dagen før! ÅJA - det er MYE å gjøre dagene før bryllupet - og en fest til blir nok stress tror nå jeg da....
Shea Skrevet 12. januar 2006 #7 Skrevet 12. januar 2006 (endret) Det er ikke så vanlig i Norge nei. Men i det stor utland er det vanlig. Noen har sammenkomsten 2 dager før bryllupsdagen. Dessuten er det jo ikke snakk om noen fest i den forstand. Det er jo litt mat og sosialt sammvær for å bli pressentert for hverandre. Om noen kan ta seg et glass vin eller øl til maten vil jeg ikke kalle det fest likevel. Hele poenget er forbedredelser til bryllupsdagen, slik at de nærmeste i familien fra hennes og hans side og forlovere, blir litt kjent med hverandre. Da får brudepartet selv bedre tid på brullupsdagen til å prate med andre gjester og ikke bare en kort prat med alle da de må "prioritere" familiene. Våre familier synes at det var kjempeflott at vi gjordet dette. Som gammeltante sa: Da slipper jeg jo å gå hele kvelden å pressentere meg og få alle nye navnene på de jeg møter på en gang. Vi kunne jo møtes på brullupsfesten og føle at vi kjente hverandre litt å da ble det jo så mye koseligere. Selvfølgelig er det jo opp til hver enkelt om dem føler for å gjøre dette, men vi hadde organisert oss slik at nesten hele fredagen før var til de siste små detaljene og sosialt sammvær. Kjempekos Endret 12. januar 2006 av Shea
kitekatt Skrevet 12. januar 2006 #8 Skrevet 12. januar 2006 (endret) Det er ikke så vanlig i Norge nei. Men i det stor utland er det vanlig. Noen har sammenkomsten 2 dager før bryllupsdagen. Dessuten er det jo ikke snakk om noen fest i den forstand. Det er jo litt mat og sosialt sammvær for å bli pressentert for hverandre. Om noen kan ta seg et glass vin eller øl til maten vil jeg ikke kalle det fest likevel. Hele poenget er forbedredelser til bryllupsdagen, slik at de nærmeste i familien fra hennes og hans side og forlovere, blir litt kjent med hverandre. Da får brudepartet selv bedre tid på brullupsdagen til å prate med andre gjester og ikke bare en kort prat med alle da de må "prioritere" familiene. Våre familier synes at det var kjempeflott at vi gjordet dette. Som gammeltante sa: Da slipper jeg jo å gå hele kvelden å pressentere meg og få alle nye navnene på de jeg møter på en gang. Vi kunne jo møtes på brullupsfesten og føle at vi kjente hverandre litt å da ble det jo så mye koseligere. Selvfølgelig er det jo opp til hver enkelt om dem føler for å gjøre dette, men vi hadde organisert oss slik at nesten hele fredagen før var til de siste små detaljene og sosialt sammvær. Kjempekos ← Ok, men hvem inviterer man da? Vi skal ha 70 gjester i bryllupet...... Endret 12. januar 2006 av kitekatt
Shea Skrevet 12. januar 2006 #9 Skrevet 12. januar 2006 De vi innviterte var: - Foreldre og besteforeldre - De langveisreisende fra begge sider som kom så tidlig at dem kan være med. Dvs. tanter, onkler. - Søsken og deres partnere og barn - Forlovere og deres partnere ev. barn. - Barnevaktene som skulle passe barna på bryllupsdagen Nå skal det også nevnes at vi var 120 til middag. Hvem man ønsker å ha med er jo opp til hver enkelt. Vi syntes det var greit å gjøre dette da mine søsken bor langt unna meg og hadde aldri møtt mine svigerforeldre eller svigersøsken og for å få mer tid sammen med slekt som kom langveisfra.
Gjest Piper Skrevet 12. januar 2006 #10 Skrevet 12. januar 2006 Jeg er utrolig glad vi ikke valgte noe slikt, for det tar tid med alt som skal forberedes dagen før. Dere får jo lokalet kl. 16, og tre timer på å dekke og pynte er ikke lang tid. Men det spørs jo hvor mange dere skal være i bryllupet da.
Gjest Svimle Skrevet 12. januar 2006 #11 Skrevet 12. januar 2006 Vi skal mest sansynlig grille dagen før. Vi får mange tilreisende gjester, og mange innlosjeres inne hos oss (altså, mine foreldre hvor jeg og brudgommen ogå befinner oss i den tiden), og tenker at det er like greit og enkelt å grille i stedet for å lage middag på kjøkkenet. For vi må jo ha mat i løpet av dagen uansett! Vi inviterer ingen, det blir et åpent arrangement for gjestene som er kommet (vi venter en haug med campingvogner bl.a), og dette har nærmest blitt en tradisjon i forbindelse med store dager (50-års lag, 80-års lag etc). Det er dessuten ikke noe hokuspokus å sette noen til å grille maten og andre til å kutte opp salat dersom en ikke kommer fra det en holder på med selv. Dette blir en helt avslappet sak, uten alkohol (de må i så fall ordne seg selv de som vil det, men vil kommer til å oppfordre om at dette er en rolig sammenkomst, og oppfordre om tidlig kveld slik at ingen er reduserte dagen etter..). Når det er sagt, så regner jeg med at vi har pyntet bordene ferdig (bortsett fra blomstene) på torsdag, og setter av fredag til å hente gjester på flyplassen, kakepynting og blomsterpynting. Dermed har vi ikke det hengende over oss på fredag. Tror ikke det er så vanlig å arrangere noe slikt dagen før et bryllup, men som sagt, vi tenker slik at gjestene må ha noe å spise uansett - grilling er like greit som annen matlaging. Dette er nok noe som en må ta stilling til selv, hva en orker og hva en har lyst til.
kitekatt Skrevet 12. januar 2006 #12 Skrevet 12. januar 2006 Jeg er utrolig glad vi ikke valgte noe slikt, for det tar tid med alt som skal forberedes dagen før. Dere får jo lokalet kl. 16, og tre timer på å dekke og pynte er ikke lang tid. Men det spørs jo hvor mange dere skal være i bryllupet da. ← Huff, ja tror jeg dropper det jeg også.. Blir for mye mas. Mamma skal lage blomsterdekorasjoner og bukett dagen før osv.. Kan evt. ta for venner at vi kan møtes noen timer på en bar i sentrum for å bli "kjent"...for de som ikke allerede kjenner hverandre og liksom Får se.
Gjest Svimle Skrevet 12. januar 2006 #13 Skrevet 12. januar 2006 ..må bare tilføye til innlegget mitt at pappfaktoren blir høy sammen med plastbestikk på denne kvelden. Det er tross alt bryllupet som skal være festen, ikke grillingen!
Caramba Skrevet 12. januar 2006 #14 Skrevet 12. januar 2006 Tre av de fire bryllupene jeg har vært i de siste årene har hatt grillfest dagen før bryllupet, hvor alle gjestene som er kommet er invitert, bryllup og en stor brunsj dagen etter bryllupet... Det er selvsagt hyggelig, men det er klart det er mye jobb å arrangere hele tre fester isteden for kun en.
Caramba Skrevet 12. januar 2006 #15 Skrevet 12. januar 2006 Kan evt. ta for venner at vi kan møtes noen timer på en bar i sentrum for å bli "kjent"...for de som ikke allerede kjenner hverandre og liksom Får se. ← Det var jo en god ide, synes jeg. Da gir du folk et tilbud og slipper jobben.
Gjest gjest1 Skrevet 12. januar 2006 #16 Skrevet 12. januar 2006 Det var jo en god ide, synes jeg. Da gir du folk et tilbud og slipper jobben. ← Er ikkje noko jobb å gjere det slik vi skal heller. Bortsett frå at vi får tak i grillar då. Elles tar gjestene med seg det dei måtte ønske av mat, drikke og servise. Vi gjer dte enkelt, men har lyst å ha dette tilbodet om sosialt samvær dagen før Dagen!
Fifi Skrevet 12. januar 2006 #17 Skrevet 12. januar 2006 Vi skal ha en liten sammenkomst med venner kvelden før. Vi bestiller bord på et sted der det er mat å få til en ok penge (hver enkelt betaler for seg). Vi skal ha bryllupsfesten på restaurant, og slipper derfor å lage i stand kvelden før. Dagen etter bryllupsfesten skal mine foreldre arrangere lunsj for de tilreisende. Ja, det blir en intens helg:-)
tommeline Skrevet 12. januar 2006 #18 Skrevet 12. januar 2006 Vi hadde felles middag med en del av gjestene kvelden før, men det var fordi både vi og gjestene var tilreisende. Vi overnattet på stedet der vi feiret bryllup, så det var de der som ordnet alt med middagen. Selv om vi var ett sted hvor de ordnet alt (vi bare la ut sanger og bordkort) er jeg veldig glad jeg ikke skulle stå for noe arrangement denne kvelden, var nok å tenke på som det var. Men det er veldig hyggelig å få tid sammen med gjestene denne kvelden også, man får ikke tid til å snakke mye med 50-60-70 gjester på selve dagen.
Nordlandspia Skrevet 12. januar 2006 Forfatter #19 Skrevet 12. januar 2006 (endret) ... Endret 1. juli 2009 av Nordlandspia
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2006 #20 Skrevet 12. januar 2006 slik at folk ikkje blir så framande for kvarandre på bryllupsdagen. ← Dette er et veldig godt poeng. Et sånt arrangement er gjerne for gjestenes skyld - brudeparet kan godt trekke seg tidlig tilbake. Gjester som ikke kjenner hverandre, vil nå ha et referansepunkt de kan snakke med hverandre om på selve bryllupsdagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå