Gå til innhold

Dattera mi forandrer seg når hun har barnevakt og når hun har besøk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er en liten utblåsning, og jeg trenger råd fra andre foreldre som kan kjenne seg igjen. Hovedsakelig handler det om barn som oppfører seg eksemplarisk med andre voksne, lytter og skaper ikke drama. 

Men hjemme er det totalt skeis. For det er da datteren min. Hun hadde barnevakt i går, hvor moren min passet henne og lillebroren. Ungene hørte etter, hjalp til å rydde, og var helt fantastiske. 

Idag har det ikke vært slik, når jeg er tilbake hjemme. Jeg må gi samme beskjed hundre ganger, og hun lurer på hvorfor jeg "snakker surt" til henne. Jeg forklarte at man mister gjerne tålmodigheten når man må si det samme tusen ganger. (jeg passer på å gi beskjeden riktig typ få oppmerksomhet, gjerne øyekontakt og tydelig og kort beskjed, men hun zoomer ut og bryr seg ikke virker det som). 

Hun fikk besøk av ei venninne, og dattera mi blir helt vill og finner på alt slags sprell. Hun kastet mynter ut i gresset og de skulle finne skattene. De skrek og hoiet og datteren min var helt ugjenkjennelig (eller jeg har jo sett det før når hun blir gira, men hun blir så annerledes). Det er fælt å si det, men hun minner veldig om meg med påfunnene sine, og jeg blir litt flau, og jeg vet at jeg kanskje bør snu tankegangen her, men vet ikke helt hvordan? 

Den ungen moren min skisserte i går kveld var ikke den samme som våkna idag. 

Så spørsmål.. Er dette normalt? Hvis ja, hvordsn kan jeg snu tankegangen og bli mer positiv innstilt til atferden? Hvordan kan jeg bli litt mer avslappet?

Per nå veileder jeg kun ved regelbrudd typ skriking og det å behandle eiendeler dårlig ved å kaste mynter i gresset eller kaste leker veggemellom.. 

Hun er seks år. 

Anonymkode: 853fb...147

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette hørte jeg fra mange da mine barn var små:

Det er tegnet på at barna dine er godt oppdratt - at de oppfører seg ordentlig overfor andre. At de senker skuldrene og slipper løs sine verre sider overfor deg, er et tegn på at de er trygge på deg. 

• Liker 11
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er ganske vanlig 😅😅 Mine barn kan oppføre seg eksemplarisk med andre, med egen familie får vi se helt andre sider. 

Anonymkode: 905ac...94a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det vil jeg tro er ganske vanlig, ja.

Anonymkode: ba2fa...5c7

AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt 

Anonymkode: 0167e...8d0

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det hørtes kjent ut. Min femåring blir beskrevet som veldig snill, omtenksom og veloppdragen av barnehagen og voksne som har passet henne. Hun kan definitivt vise andre sider hjemme. Og hun kan bråker ekstra mye og hører ekstra lite når hun har besøk av jevnaldrende venner (men oppfører seg tydeligvis mye bedre når det er hun som er på besøk hjemme hos vennene).

Ang. det med at hun minner om deg med påfunnene, og at du blir flau, der ville jeg forsøkt å jobbe for å snu tankegangen. Har du kanskje fått mye kjeft for den type påfunn selv? Jeg oppfatter dette med å kaste mynter i gresset og lete etter skatter som en uskyldig lek. Mens jeg jeg blir ordentlig irritert (og flau) om mitt barn roper og herjer. Jeg hadde foreldre som syntes det var bra at jeg hadde fantasi og fant på ting, men som kjeftet om jeg ble for høyrøstet. Og jeg merker at det sitter i meg, og jeg jobber for å huske at det er naturlig for barn å lage litt bråk, og at å lære å ta hensyn når de er ivrige, er en lang prossess. Jeg minner også meg selv på at jeg vet hun kan, og at atferden hjemme antagelig gjenspeiler at hun er sliten, lei, sur og/eller sint og ikke klarer å si det eller regulerer det, men tør å vise det fordi hun er trygg på oss foreldre. 

Anonymkode: 23c20...31e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, det hørtes kjent ut. Min femåring blir beskrevet som veldig snill, omtenksom og veloppdragen av barnehagen og voksne som har passet henne. Hun kan definitivt vise andre sider hjemme. Og hun kan bråker ekstra mye og hører ekstra lite når hun har besøk av jevnaldrende venner (men oppfører seg tydeligvis mye bedre når det er hun som er på besøk hjemme hos vennene).

Ang. det med at hun minner om deg med påfunnene, og at du blir flau, der ville jeg forsøkt å jobbe for å snu tankegangen. Har du kanskje fått mye kjeft for den type påfunn selv? Jeg oppfatter dette med å kaste mynter i gresset og lete etter skatter som en uskyldig lek. Mens jeg jeg blir ordentlig irritert (og flau) om mitt barn roper og herjer. Jeg hadde foreldre som syntes det var bra at jeg hadde fantasi og fant på ting, men som kjeftet om jeg ble for høyrøstet. Og jeg merker at det sitter i meg, og jeg jobber for å huske at det er naturlig for barn å lage litt bråk, og at å lære å ta hensyn når de er ivrige, er en lang prossess. Jeg minner også meg selv på at jeg vet hun kan, og at atferden hjemme antagelig gjenspeiler at hun er sliten, lei, sur og/eller sint og ikke klarer å si det eller regulerer det, men tør å vise det fordi hun er trygg på oss foreldre. 

Anonymkode: 23c20...31e

Tusen takk for et fint svar. Jeg var ganske stille, snill og grei som barn, men opplevde at jeg fikk en del urettferdig kjeft. Husker at jeg var redd for å gjøre ting eller mase eller sånt for mamma klikka så lett og fikk en del laps. 

Jeg ble skikkelig irritert da hun kastet myntene i gresset. Man skal jo ikke kaste bort penger som om det er verdiløst.. Selvsagt var det jo bare uskyldig lek fra hennes side, men jeg måtte jo si ifra at man ikke skal leke med penger slik for man kan miste de og det er jo ikke greit. 

Hun får ikke lov å rope eller skrike ute heller, og her er jeg og pappaen ganske uenige. Han mener at barna har lov å rope og skrike ute (utenom skrike konkurranse), men jeg mener at man ikke skal rope og skrike unødvendig.. Høy latter og naturlige lyder som kommer av lek feks sisten er selvsagt bare fint.. 

Jeg er redd jeg forventer for mye av henne, og vil ikke stadig komme med veiledning da det kan kanskje gå utover selvfølelsen hennes.. Og særlig hvis det faktisk ikke er unornalt det hun driver med.. 

Anonymkode: 853fb...147

AnonymBruker
Skrevet

Høres helt normalt ut. Min datter var slik til hun ble 25. Guttene var mere jevnt over rolige.

Anonymkode: 6d25a...981

AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt. At barnet oppfører seg bedre med andre, viser at hun faktisk tar til seg det du lærer henne. Vi er alle mer avslappet, og viser mer av oss selv ( på godt og vondt) sammen med våre aller nærmeste, som er det du er for henne. 

Anonymkode: d453d...a0f

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Trygg unge som tester grenser🤟 

Høres helt normal ut😜

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...