Gå til innhold

Tips til hva man kan spise på lavkarbo for å gå ned mest mulig i vekt? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :) dere som spiser mer eller mindre keto lyse basert, hvordan spiser dere? :) gikk dere ned raskt?, jeg er 1.62 høy og 79 kg og trives ikke. På forhånd takk for råd og tips :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får nok mye bedre svar enn dette, men en tommelfinger regel er å ikke spise mat som er hvitt. Og da hjelper det ikke å helle curry i risen! 

Anonymkode: c96d6...d49

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du får nok mye bedre svar enn dette, men en tommelfinger regel er å ikke spise mat som er hvitt. Og da hjelper det ikke å helle curry i risen! 

Anonymkode: c96d6...d49

Jeg er ikke glad i brød, potet, ris osv så det er ikke noe problem :)

Anonymkode: 45473...c2f

Skrevet

For å gå ned i vekt må du spise mindre enn du forbrenner. Det du bør spise er høyprotein og logge all mat og veie deg daglig

• Liker 1
Skrevet
Chlypa skrev (Akkurat nå):

For å gå ned i vekt må du spise mindre enn du forbrenner. Det du bør spise er høyprotein og logge all mat og veie deg daglig

Jeg tenkte spise 2 måltid  lunsj og middag 8g fokusere på å spise under 20 gram karbo, pleier veie meg en gang i uka ellers blir det en ond sirkel. 

AnonymBruker
Skrevet

Du finner garantert mange tips, råd, menyer og oppskrifter på lavkarbogruppene på fb. Og i tillegg nettforumet som var aktivt tidligere, lavkarbo.no.  

Anonymkode: f2251...4df

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Minst mulig karbohydrater. Jo mindre karbohydrater du spiser, jo fortere går du ned i vekt.

Anonymkode: 32c33...d38

• Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Minst mulig karbohydrater. Jo mindre karbohydrater du spiser, jo fortere går du ned i vekt.

Ja tenker å ligge på rundt 15-20 karbo 

Gjest EmKay
Skrevet

Når jeg prøvde meg på keto holdt jeg meg under 20g karbo per dag, og så generelt etter matvarer på under 5g karbo per 100g. 
Men de fleste grønnsaker, kjøtt, fisk, noe frukt, små mengder nøtter, frø, ost, osv. 

Kroppen min fungerte ikke så godt på keto, og jeg synes det var vanskelig å opprettholde over tid. 

Det som derimot har fungert veldig bra er "smartkarbo". Dropper brød, poteter, pasta og ris, men spiser alt av frukt og grønnsaker. Spiser moderate mengder fett fra gode fettkilder, men går ikke bananas som på keto. 
Har gått bra ned i vekt, og klarer å holde meg der, selv om jeg i perioder har spiser mer karbohydrater. 
Har brukt oppskrifter fra Mari Krogshus en del, mye godt og tilgang til disse er billig sammenlignet med andre lignende "programmer". (Jeg følger ikke noe program, er kun med for oppskriftene sin del)

Skrevet (endret)
jenta1983 skrev (20 timer siden):

Hei :) dere som spiser mer eller mindre keto lyse basert, hvordan spiser dere? :) gikk dere ned raskt?, jeg er 1.62 høy og 79 kg og trives ikke. På forhånd takk for råd og tips :)

Jeg gikk ned 9 kg på 2 mnd for 2 år siden med en kombinasjon av relativt streng lavkarbo (ikke keto) og periodisk faste. Spiste 2, av og til 3, måltider pr dag. Mye grønnsaker, sunt fett, rene proteinkilder og bær, litt nøtter og meieriprodukter. Begrenset med lavkarbo knekkebrød og brød. Som regel "bullet proof" kaffe til frokost, omelett, salat, middagsrester eller proteinsmoothie til lunsj, og middag med en proteinkilde som kylling, fisk, biff eller karbonadedeig, masse grønnsaker og en fettkilde, f.eks. en god saus. Om jeg en sjelden gang ble sulten mot kvelden, tok jeg en liten neve nøtter, et par babybelost eller noen skiver spekeskinke.

Brukte også mye oppskrifter fra og fulgte kostholdsopplegget til Mari Kroghshus' Fatburn Fix.

Endret av Roci
  • Nyttig 2
Skrevet

Tråden er ryddet for helseskadelig innhold. 

Matas, mod. 

AnonymBruker
Skrevet

Postene mine ble visst slettet ved en feil.

Men altså (til glede for nye lesere, hihi): For å bli naturlig slank og frisk bør du spise en form for steinalderkost. Det vil si mat som er mest mulig lik det som finnes i naturen. Det er det hormonene våre, hjernen, tennene, fordøyelsessystemet osv er laget for. Helt konkret betyr det rent kjøtt og fisk, og litt frukt og nøtter om man vil. Ha i mente at dagens frukt er mye større og søtere enn noe som finnes i naturen.

Selv spiser jeg litt karbo i form av frukt (jeg tror det er sunnere enn ting som laget av mel), ellers går det i kjøtt, fisk, egg og fete meieriprodukter. Melk er nok strengt tatt ikke steinalderkost, men det fungerer bra for meg når det gjelder både vekt og helse.

Generelt tror jeg kaloritelling ikke er den beste måten å styre matinntaket på. Det er en fundamentalt unaturlig måte å spise på. Spiser man derimot den maten vi faktisk er laget for å spise, vil man ofte oppleve at både overvekt og andre helseplager blir bedre.

Anonymkode: 25cee...937

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Postene mine ble visst slettet ved en feil.

Men altså (til glede for nye lesere, hihi): For å bli naturlig slank og frisk bør du spise en form for steinalderkost. Det vil si mat som er mest mulig lik det som finnes i naturen. Det er det hormonene våre, hjernen, tennene, fordøyelsessystemet osv er laget for. Helt konkret betyr det rent kjøtt og fisk, og litt frukt og nøtter om man vil. Ha i mente at dagens frukt er mye større og søtere enn noe som finnes i naturen.

Selv spiser jeg litt karbo i form av frukt (jeg tror det er sunnere enn ting som laget av mel), ellers går det i kjøtt, fisk, egg og fete meieriprodukter. Melk er nok strengt tatt ikke steinalderkost, men det fungerer bra for meg når det gjelder både vekt og helse.

Generelt tror jeg kaloritelling ikke er den beste måten å styre matinntaket på. Det er en fundamentalt unaturlig måte å spise på. Spiser man derimot den maten vi faktisk er laget for å spise, vil man ofte oppleve at både overvekt og andre helseplager blir bedre.

Ble nok slettet pga du skrev i innlegget at man går ned ved å slutte å spise og der er imot reglene her inne. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, jenta1983 said:

Ble nok slettet pga du skrev i innlegget at man går ned ved å slutte å spise og der er imot reglene her inne. 

Trodde det var åpenbart at det ikke var ment som et råd, men men. Hvorfor den andre posten ble slettet aner jeg ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Ketolyse? Er ikke det ekstrem lavkarbo? Vil ikke anbefale det. Jo, du vil gå ned i vekt, men det er ekstremt sosialt begrensende. Det betyr at du må avstå fra all mat som blir servert, du kan ikke spise i kantinen på jobb, du kan ikke kjøpe noe enkelt på reise, du må tenke på maten du spiser til alle måltider, planlegge og styre. Og hva så når kuren er over og du deltar igjen i det sosiale - rett opp i vekt. 

Vil heller anbefale deg å fokusere færre måltider og porsjonskontroll. Begrense junk og sukkermat, og spise mest god, ren mat. 

Anonymkode: 6bac8...757

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ketolyse? Er ikke det ekstrem lavkarbo? Vil ikke anbefale det. Jo, du vil gå ned i vekt, men det er ekstremt sosialt begrensende. Det betyr at du må avstå fra all mat som blir servert, du kan ikke spise i kantinen på jobb, du kan ikke kjøpe noe enkelt på reise, du må tenke på maten du spiser til alle måltider, planlegge og styre. Og hva så når kuren er over og du deltar igjen i det sosiale - rett opp i vekt. 

Vil heller anbefale deg å fokusere færre måltider og porsjonskontroll. Begrense junk og sukkermat, og spise mest god, ren mat. 

Anonymkode: 6bac8...757

Ketolyse er under 20 gram karbo, mye en kan spise så akkurat det blir ikke noe problem, mye egg og bacon, fisk, grillmat, kyllingsalat, ja er ganske mye 

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.6.2023 den 11.04):

Dette gjelder ikke for alle, jeg går ikke ned i vekt hvis jeg spiser under 50 karbohydrater. Så 50 er grensa for meg.

Anonymkode: aa1af...e65

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...