Gå til innhold

Autist får ikke Aks plass

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet vårt er ferdig på barneskole og har fått plass på en spesialskole. Men skolen kan ikke tilby Aks plass. Søkte så bydel om Aks plass, men fikk avslag pga at jeg går på AAP. Hvis jeg kom meg i jobb så kunne de vurdere AKS plass.  For meg virker det som de gjør dette bare for å spare penger. Grunnen til at Aks er så viktig for barnet er pga det sosiale. Jeg har ingen mulighet til å tilby han det samme, pga helseproblemer. Og bydelen har heller ikke tatt hensyn til barnet sitt behov for omgang med andre barn. Noen som har vært ute for noe av det samme? Nå har jeg et lite ess i ermet, og det er noe jeg ikke nevnte når vi søkte, siden jeg trodde det skulle en ren formalitet. Jeg informerte ikke bydelen om at jeg skal utredes for en sykdom, noe som kan bety operasjon for min del. Kan dette være en gamechanger? Vil gjerne ha innspill og tips. Har vurdert å ta opp dette på AAP gruppens Facebook side. 

Anonymkode: 6eb55...dfa

Videoannonse
Annonse
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Hæ? Alle barn med spesielle behov har krav på fulltids AKS. 

Spesielt på spesialskoler. 

Har ikke noe å gjøre med om du er i full jobb, på aap eller er ufør. 

Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det stilles ikke krav om at skoler må tilby ASK/SFO og opplæringsloven gir ikke lovfestet rett til plass. 
Forskrift om AKS sier heller ikke noe om rett til plass https://lovdata.no/dokument/LF/forskrift/2018-05-28-1285

Anonymkode: e1ae0...ce0

Har de AKS har barna rett på plass så lenge søknad er sendt inn i tide. Spesielt på spesialskoler. Å bruke mors arbeids status er helt hull i huet. 

AnonymBruker
Skrevet
WhisperingWind skrev (5 minutter siden):

Har de AKS har barna rett på plass så lenge søknad er sendt inn i tide. Spesielt på spesialskoler. Å bruke mors arbeids status er helt hull i huet. 

Hvor står det? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
WhisperingWind skrev (1 minutt siden):

Barn med særskilte behov

Barn med særskilte behov har rett til plass på AKS fra 1. til 7. trinn. Plassen er gratis fra 5. til 7. trinn.

https://www.oslo.kommune.no/skole-og-utdanning/aktivitetsskolen-aks/pris-og-betaling/#gref

Slik jeg forstår det er barnet ferdig med barneskolen og begynner i 8.? Eller misforstår jeg hi? 

Anonymkode: f97dd...5cd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
WhisperingWind skrev (3 minutter siden):

Barn med særskilte behov

Barn med særskilte behov har rett til plass på AKS fra 1. til 7. trinn. Plassen er gratis fra 5. til 7. trinn.

https://www.oslo.kommune.no/skole-og-utdanning/aktivitetsskolen-aks/pris-og-betaling/#gref

TS skriver at barnet er ferdig i 7.klasse

Så hvor står det at ungdommer i ungdomskolen har rett på AKS eller SFO? 

• Liker 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

TS skriver at barnet er ferdig i 7.klasse

Så hvor står det at ungdommer i ungdomskolen har rett på AKS eller SFO? 

My bad. Leste ikke at barnet var ferdig med barneskole. Trodde det sto at barnet gikk på barneskolen 😜

Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Slik jeg forstår det er barnet ferdig med barneskolen og begynner i 8.? Eller misforstår jeg hi? 

Anonymkode: f97dd...5cd

Men fremdeles rart å bruke mors jobb status som grunn🤔

Skrevet (endret)

Ts her. Er forøvrig far, ikke mor.Barnet er ferdig med 7 klasse og begynner på ungdomsskolen. Vurderer å involvere PPT i dette, siden AKS er hans sosiale arena. Føler ikke barnets behov blir hørt her. 

Endret av Diry72
Ekstra info
Gjest WhisperingWind
Skrevet
Diry72 skrev (5 minutter siden):

Ts her. Er forøvrig far, ikke mor.Barnet er ferdig med 7 klasse og begynner på ungdomsskolen. Vurderer å involvere PPT i dette, siden AKS er hans sosiale arena. Føler ikke barnets behov blir hørt her. 

Har dere ikke også en kontaktperson i bydelen? 

AnonymBruker
Skrevet

Men vil strengt tatt et barn som begynner i 8 klasse ha utbytte av å gå på aks hvor de fleste av barna er mye yngre?

Anonymkode: 28b7d...dcc

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
WhisperingWind skrev (5 minutter siden):

Har dere ikke også en kontaktperson i bydelen? 

Hvis du tenker på kordinator så går hun ut i pensjon , og ny blir vel ikke før uti september 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men vil strengt tatt et barn som begynner i 8 klasse ha utbytte av å gå på aks hvor de fleste av barna er mye yngre?

Nå er dette en autist med veldig begrenset språk og sosiale ferdigheter. Dette er ikke asperger. Alle har vel behov for å gå på ski, ake sammen med andre barn. Dette er ting jeg ikke kan utføre pga helsen.

• Liker 1
Skrevet
Diry72 skrev (1 minutt siden):

Nå er dette en autist med veldig begrenset språk og sosiale ferdigheter. Dette er ikke asperger. Alle har vel behov for å gå på ski, ake sammen med andre barn. Dette er ting jeg ikke kan utføre pga helsen.

Da er vel kanskje en BPA eller støttekontakt mer riktig å søke om?

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Støttekontakt da kanskje? Jeg tror ikke det har noen hensikt å gå videre med dette, i og med at barnet er for gammelt for denne ordningen.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Hvorfor skal det ikke være noe vits å gå videre med dette? Bydelen sa at de kunne vurdere det på nytt hvis jeg ble aktuelt for arbeidslivet igjen. Sønnen min liker samspill med grupper av barn, ikke en og en som det vil bli med meg og en støttekontakt. Barnet vårt har tidligere blitt frustrert og sint hvis han går rett til undervisning. Han liker å være ute før undervisning, så det roer han. 

Endret av Diry72
Ekstra info
  • Hjerte 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Er ikke det samme med spesial skole og spesielle behov. Det er AKS ut ungdomsskolen med barn på spekteret på samme alder. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...