AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #1 Skrevet 25. juni 2023 Hei, jeg har en hard, bevegelig kul i ene brystet, på siden. Ca 1 cm og litt mandel form vil jeg si. Den kjennes ikke når jeg ligger, kun når jeg står eller lener meg frem. var hos legen som først slet med å kjenne den. Men da hun kjente den henviste hun til mammografi. For hun kunne ikke vite hva det var. Men nå er jeg redd hun mistenker kreft😟 Hadde legen informert dersom de synes det er tegn på kreft? Hun sa noe om «for sikkerhetsskyld». Hun henviste på fredag. Går slikt noe fort? Jeg tar ferie de to første ukene i juli, det skrev hun på henvisning(skal reise bort) nå sliter jeg med å roe meg kjenner jeg. Ikke brystkreft i familie og jeg er 39 år, men det kan jo fremdeles være det. Opplever som sagt at den er bevegelig, ikke vond. Men den er ikke myk og det er jeg redd er dårlig tegn. Noen som har erfaring eller råd? Ammet for 6 år siden og har små pupper - kan det være en melkekjertel jeg kjenner? Håper noen har hatt tilsvarende eller har noen råd/tanker Anonymkode: 8bb62...265
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #2 Skrevet 25. juni 2023 Helt vanlig å bli henvist til mammografi ved klumper. Hvorfor stresse seg opp og bli engstelig når kreft ikke en gang er nevnt? Jeg har vært til det 4 ganger grunnet klumper, og jeg er 30. Ikke kreft her. Anonymkode: 57d9d...164 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #3 Skrevet 25. juni 2023 At den er bevegeli er et godt tegn👍Krefrsvultser pleier å " sitte fast" . Masse lykke til❤️ Anonymkode: cbf4e...4f6 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #4 Skrevet 25. juni 2023 Jeg hadde også en hard, bevegelig kul på ca samme størrelse og ble henvist. Selvsagt henviser de for sånne ting, men det betyr ikke at det er kreft. Min kul var noe vev som hadde krøllet seg sammen. Ikke noe farlig Anonymkode: 16edb...673 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #5 Skrevet 25. juni 2023 Kan du ikke prøve å tro at folk snakker sant til deg da? Hun sa det var bare for sikkerhetsskyld. Da vet du hvorfor og kan parkere den tanken. Anonymkode: 5b22e...0cc 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #6 Skrevet 25. juni 2023 Tusen takk❤️Jeg er alene med barn og det trigget skikkelig katastrofetanker, merket jeg. Godt å lese svarene deres. Skal forsøke å ikke krisemaksimere. Vet også at jeg er veldig «god» på å kjenne klumper etc på meg selv. Som jo er bra, men da blir det jo mer utredning/styr. Og det er kanskje svært få klumper i et bryst som legen kan avfeie som ufarlig, de ser jo ikke hva det er. Så det er jo litt beroligende tanke. forresten, dersom man er i «pakkeforløp»- det ville ha blitt informert om, ikke sant? TS Anonymkode: 8bb62...265
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #7 Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tusen takk❤️Jeg er alene med barn og det trigget skikkelig katastrofetanker, merket jeg. Godt å lese svarene deres. Skal forsøke å ikke krisemaksimere. Vet også at jeg er veldig «god» på å kjenne klumper etc på meg selv. Som jo er bra, men da blir det jo mer utredning/styr. Og det er kanskje svært få klumper i et bryst som legen kan avfeie som ufarlig, de ser jo ikke hva det er. Så det er jo litt beroligende tanke. forresten, dersom man er i «pakkeforløp»- det ville ha blitt informert om, ikke sant? TS Anonymkode: 8bb62...265 Det er veldig vanlig å utrede klumper. Veldig mange av dem er harmløse. Du kan lese henvisningen om du logger deg inn på helsenorge om du er redd for pakkeforløp. Jeg trodde alle ble plassert i pakkeforløp fir å rask bli sjekket ut av pakkeforløpet igjen? Anonymkode: 1db5a...0dd 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #8 Skrevet 25. juni 2023 Og en ting til: «bevegelig»- det vil si at den ikke sitter fast i hud/at huden kan beveges rund? At kulen liksom «glipper», forsvinner litt under fingre når man kjenner på den?😅 For jeg vet jo ikke om den egentlig sitter fast innerst i bryst, men at huden rundt er bevegelig. Anonymkode: 8bb62...265
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #9 Skrevet 25. juni 2023 De henviser alltid ved kul. 90% av alle kuler i kvinnebryster er godartede. Har selv vært på mammografi og ultralyd to ganger og begge ganger var det godartede tilstander. Anonymkode: 7986e...afb 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #10 Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er veldig vanlig å utrede klumper. Veldig mange av dem er harmløse. Du kan lese henvisningen om du logger deg inn på helsenorge om du er redd for pakkeforløp. Jeg trodde alle ble plassert i pakkeforløp fir å rask bli sjekket ut av pakkeforløpet igjen? Anonymkode: 1db5a...0dd Takk for svar☺️ På henvisning så står det at den ble sendt 22.06 og «vurdert» 23.06. Og at jeg vil motta time hos brystdiagnostisk senter. Men det står ikke noe mer. Kun sånn info om mine rettigheter ved frist, behandlingssted etc. Anonymkode: 8bb62...265
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #11 Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for svar☺️ På henvisning så står det at den ble sendt 22.06 og «vurdert» 23.06. Og at jeg vil motta time hos brystdiagnostisk senter. Men det står ikke noe mer. Kun sånn info om mine rettigheter ved frist, behandlingssted etc. Anonymkode: 8bb62...265 Jeg ville virkelig ikke stresset, det er veldig, veldig vanlig og de aller færreste er kreft. Som en over skrev er 90% godartet. Her er eneste grunn til henvisning at alle kuler skal henvises. Anonymkode: 1db5a...0dd 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #12 Skrevet 25. juni 2023 Jeg ble også henvist til mammografi når jeg fant en kul. De tok biopsi samtidig. Det viste seg å være en betent melkekjertel. Ganske vanlig og ufarlig. Anonymkode: e9bbc...763
Anciol Skrevet 25. juni 2023 #13 Skrevet 25. juni 2023 (endret) TS : Har selv blitt henvist til mammografi, fordi legen mente at det var noe der, men viste seg at det ikke var noe, og at jeg er helt frisk , så har følt det samme som deg TS! Vanligvis er det falsk alarm, men som legen min sa: Det er bedre å sjekkes en gang for mye enn en gang for lite! Endret 25. juni 2023 av Anciol
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #14 Skrevet 25. juni 2023 Ingen her kan garantere at det ikke er kreft, dessverre. Men det lover godt at kulen er bevegelig og at legen sa at det var for sikkerhets skyld. Helt normalt å bli nervøs, forsøk likevel å roe deg ned og tenk at du tar det når dagen kommer. Anonymkode: 1172f...6c7
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #15 Skrevet 25. juni 2023 Har vært på mammografi en gang. Da var kulen en vannblære som forsvant da de stakk en sprøyte inn i den. Helt ufarlig. I følge fastlegen min henviser de alt av kuler, med mindre de er helt sikre på at det er noe ufarlig. Og helt sikker er de veldig sjeldent. Anonymkode: 859e2...ce4
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #16 Skrevet 25. juni 2023 Jeg har også en sånn. Hard som ei klinkekula. Ble henvist til mammografi og ultralyd. Der fant de en til 😅 Var bare cyster. Det er stort sett helt ufarlig, men de sjekker heller en gang for mye enn for lite. Pust med magen 😊 Anonymkode: 756a6...975
Gjest Chroma Skrevet 25. juni 2023 #17 Skrevet 25. juni 2023 Jeg forstår veldig godt at du er engstelig, det er da helt naturlig! Jeg har hatt brystkreft og blitt frisk. Etter det har jeg flere ganger kjent kuler og blitt henvist på nytt i pakkeforløpet og hver gang har det vært en fettkul. Det er oftere ufarlig enn farlig, men de sjekker selvsagt for sikkerhetsskyld. Jeg forstår tankene dine veldig godt. ❤️
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #18 Skrevet 25. juni 2023 Har også vært henvist pga kul under armen/siden av brystet på samme str. Var en fettkul, ufarlig. Men henvisning gikk raskt, fikk time til ultralyd (pga. Silikon) en uke senere. Kan fort gå bra, og det er jo kjempefint at du få sjekket! ❤ Anonymkode: 54ac5...517
kaffegirl Skrevet 25. juni 2023 #19 Skrevet 25. juni 2023 Skjønner at du er redd, men de aller fleste svulster i brystet er godartede, og særlig i din alder. I følge retningslinjer er lege pliktig til å henvise til brystdiagnostisk senter/mammografi ved funn av tumor i bryst, fordi en klinisk undersøkelse aldri med 100% sikkerhet kan si om den er godartet. Så du kan se på dette som en undersøkelse man gjør for å være på den sikre siden. Selvfølgelig kan det jo være ondartet, men det er lite sannsynlig. Prøv å roe ned tankene så godt du kan og snakk med de rundt deg om hvordan du føler/tenker. Ikke godt å sitte med sånne bekymringer alene ❤️
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #20 Skrevet 25. juni 2023 De fleste kuler er ufarlige😊 Jeg er 38 og har hatt flere, en var som ei klinkekule, den forsvant av seg selv etter ei stund, jeg rakk aldri å få sjekket hva det var. I fjor var jeg til mammografi og ultralyd med en annen, som ei drue omtrent. Den var heller ikke farlig, husker ikke hva legen sa det var heller🤔 Senk skuldrene og pust med magen, uansett hva det er går det nok bare fint😊 Jeg har selv hatt kreft, og overlevde med god margin, så mulig jeg er litt for avslappet i forhold til kuler og diverse. Anonymkode: 4e350...1bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå