Gå til innhold

Møte stebarn for første gang, tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kvinne og har ingen barn selv. Nå skal jeg møte barnet til kjæresten min for første gang. Barnet er 2 år. Kjenner jeg er litt nervøs og spent, har veldig lyst til at det skal gå bra. Noen tips til første møte og den første tiden?

Anonymkode: 0480f...93f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er kvinne og har ingen barn selv. Nå skal jeg møte barnet til kjæresten min for første gang. Barnet er 2 år. Kjenner jeg er litt nervøs og spent, har veldig lyst til at det skal gå bra. Noen tips til første møte og den første tiden?

2 år! vær deg selv og lek/tulle med toåringen. Når ungen bare er to år så lar de seg lett underholde, litt annerledes om det hadde vært en 16-åring. 

Anonymkode: bb521...fff

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Sett deg ned på huk / knærne og møt henne hvor hun er. Spør henne om ting rundt dere. Vis henne ting. Det hjelper bryte isen :) Hvor møtes dere? 

Anonymkode: 33000...52e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Si hei og smil godt. Vær oppmerksom og interessert, men en toåring har null filter og høflighet ennå. Barnet kan være oppsøkende, ville vise deg leker f eks, da er det bare å bli med. Eller barnet kan være sjenert eller virke uinteressert.

Da kan du rette et eller to kontaktforsøk mot barnet,  f eks ved å plukke opp en leke og si «så fin dinosaur, hva heter den da?» eller «så heldig du er, som har Peppa gris-bamse!» eller noe sånt. Eller ved å bli med i barnets lek. Noen barn vil likevel trekke mot forelder og være usikker, da lar du dem bare være i fred litt. 

Snakk med den voksne, og så kan ungen bli mer åpen etter hvert. Du trenger ikke bevise noe eller bli bestis med ungen på første møte. Bare slapp av og se hva som skjer :)

Anonymkode: 884c0...8bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

det er ikke ditt stebarn. 

Det er barnet til kjæresten og hans ex. 

Det blir ikke ditt stebarn bare fordi du har startet et forhold med faren til barnet 

Anonymkode: a3002...75d

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det blir ikke ditt stebarn bare fordi du har startet et forhold med faren til barnet 

Gud bedre. Ja for det var jo hele budskapet her. Takk for ditt bidrag 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp en liten leke til barnet og ta med i gave? En kosekanin for eksempel. Kanskje du er heldig og treffer blink og det blir en favoritt. Uansett er det jo koselig å gi en gave.

Nevøen min fikk et lite kosedyr i form av en liten koala da han var 1-2 år og klamret seg til den resten av barndommen. Den var liten nok til at han kunne gå og bære den i en hånd hele tiden. Den hadde en sløyfe rundt halsen som han hektet lillefingeren innpå. På den måten hadde han begge hendene fri til å gjøre ting og gripe andre ting, samtidig som koalen hang med på fingeren hele tiden.

Anonymkode: 2bdd3...59e

AnonymBruker
Skrevet

Bare vær helt normal som det skulle vært en hvilken som helst unge :) 

Anonymkode: 54b1d...5ac

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Samme sier jeg. Sært å omtale den nye kjærestens barn som sitt «stebarn».

Anonymkode: 8435a...4a1

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle tips, har veldig lyst til at det skal gå bra! 
Og ja, jeg er klar over at det ikke er mitt stebarn… tror du skjønte poenget likevel :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Samme sier jeg. Sært å omtale den nye kjærestens barn som sitt «stebarn».

Anonymkode: 8435a...4a1

Tror hun forenklet det for innlegget, så merkelig å henge seg opp i :) 

Anonymkode: 33000...52e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Behandle det som du ville behandlet ethvert annet barn. Vær leken, blid og snill, så kommer du langt. Ble kjent med min stedatter da hun var 2,5 år, vi lekte med dukker og hadde teselskap første gangen jeg møtte henne. Brøt isen, så neste gang vi møttes fikk jeg en klem :) 

Anonymkode: fa7e4...189

AnonymBruker
Skrevet

Så herlig alder! Du kan glede deg til innflytelse og virkelig bli glad i barnet. Du er heldig. Jeg håper dere allerede har snakket om hvilken rolle du skal ha i dette. Om dere er enige i oppdragelse osv. 

Lek og Kos deg med noe dere begge har glede av. Vær deg selv. 

Anonymkode: 336cb...19c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vær deg selv, vær interessert i barnet og bli med på lek. Håper det går bra, TS! Du kommer sikkert til å bli den flott stemor

Anonymkode: 2edd3...ba0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...