Gå til innhold

kreolsk mat

Anbefalte innlegg

Gjest gjest..
Skrevet

noen som har noen gode oppskrifter på kreolsk mat?

Skrevet (endret)

Jeg har en del, kan jo komme med noen gode, men hvis du har enkelte ingredienser du ønsker skal være med, så si ifra så får du flere.

Jambalaya

800 g kylling m/ben, 400 g kylling u/ben

100 g bacon

1 løk

3 fedd hvitløk

2 ss olivenolje

12-16 scampi

150 g langkornet ris

1 boks hermetiske tomater

½ liter hønsebuljong

½ g safran

2 røde chili

1 ts salt

½ ts timian

1 ss presset saft av lime

100 g kokt skinke

200 g grønne erter

100 g krydret pølse (f.eks chorizo)

Skjær bacon i terninger og stek i olje. Tilsett hakket løk, hvitløk og scampi og la steke noen minutter. Ta opp scampiene og hold dem varme. Tilsett kylling i biter og stek godt. Ha i ris og rør godt. Tilsett tomater, kraft, safran, hakket chili, salt, timian og limesaft. Kok opp og la trekke ved svak varme i 20-30 minutter. Tilsett skinke i biter, erter og pølseskiver. La trekke i 5-10 minutter. Tilsett scampi og la alt bli varmt. Server med godt brød og aïoli.

Kylling-gumbo (6 pers.)

400 g okra

2 kg kyllinglår, uten ben

2 finhakkede løk

3 knuste hvitløksfedd

1 grønn paprika i biter

1 rød paprika i biter

1½ ts cajun spice mix

½ ts malt spisskummen

¼ ts cayennepepper

2 laurbærblader

5 dl hønsebuljong

2 bokser hermetiske tomater

2 ts worcestershiresaus

Fjern skinnet fra kyllingen. Brun kyllingen og ta ut. Stek løk, hvitløk og okra mykt. Legg kyllingen tilbake og tilsett paprika, krydder og laurbærblad. Tilsett buljong, tomater og worcestershiresaus og la småkoke under lokk i 1 time. Ta av lokket og la småkoke 10 minutter til. Fisk ut laurbærbladet før servering. Kan fryses.

Belle of the South Pecan Tart

250 g hvetemel

125 g smør

2 ss finhakkede pecannøtter

4-5 ss iskaldt vann

200 g pecannøtter

3 store vispede egg

250 g sukker

250 g sirup

30 g smeltet smør

1 ts vaniljeessens

vispet krem til servering

Sikt mel i en bolle og smuldre i melet. Rør inn nøtter og vann. Kjevle ut til en 25 cm paiform. Dryss pecannøttene over bunnen. Visp eggene med sirup, sukker, smør og vaniljeessens og hell det over i formen. Stek ved 190 grader i 45 minutter. La avkjøles litt før den serveres med vispet krem.

Endret av Arkana
Skrevet

Glemte å si at cajun spice mix er noe du enkelt kan lage selv. Veldig godt til mye forskjellige, alt fra gryteretter til å blande med litt mel som du bruker til panering av kjøtt (gjerne kylling) før steking/fritering, til å blande med potetbåter som du ovnssteker.

60 g paprikapulver

30 g sort pepper

1-2 ss cayennepepper

2 ss hvitløkspulver

2 ss løkpulver

Gjest Embla s
Skrevet (endret)

Dette er jo egentlig ingen oppskrift, men tar det med likevel, fordi det er godt, og kreolsk-inspirert: Kreolsk gumbo suppe på pose fra Toro(?) tilsetter man reker til slutt, smaker den kjempegodt! (og jeg liker vanligvis ikke posesupper.). :sjenert:

Arkana, du har ikke tilfeldigvis oppskrift på gumbosuppe fra bunnen av?

Endret av Embla s
Skrevet

Tusen takk!!!! Gleder meg................

Skrevet (endret)

Da har jeg servert Arkanas Jambalaya som bursdagsmiddag for samboeren og det ble svært godt mottatt! Anrettet på et pent fat sammen med noen ferskvannskreps blir jo dette riktig "festlig" og jeg kommer helt sikkert til å bruke oppskriften når jeg skal litt forseggjort mat til mange.l

Har spislt Jambalaya mange ganger, men aldri laget det selv. Denne var kjempegod! Tusen takk, Arkana! (Og har du flere oppskrifter i samme genre, mottas de med takk!).

Endret av Leo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...