AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #1 Skrevet 25. juni 2023 Enkelt eksempel: en språklig feil som å si «hipps om happs» i stedet for «hipp som happ», eller noe tilsvarende. Et litt lengre eksempel: å synge for barna ved tannpuss: «det er flaut, det er flaut, det er flaut, flaut, flaut, å bare kunne spise graut», og så kommentere at «det riktige er TYGGE, ikke spise, for poenget er at uten skikkelige tenner så er man ikke i stand til å TYGGE noe med mer tyggemotstand enn graut». Annet er rene faktafeil, f.eks å referere til en episode i den tro at det skjedde i 2013, men hvor det jo skjedde i 2015. Lar dere sånt passere, eller nevner det? Anonymkode: 340fe...839 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #2 Skrevet 25. juni 2023 Det kommer vel an på. Ikke alle feil er like viktige. Og ofte sier man jo feil ting man vet, fordi man skynder seg. Anonymkode: 84583...747 8
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #3 Skrevet 25. juni 2023 overfor barn er det absolutt riktig synes jeg. De skal lære å omgås språket korrekt Anonymkode: 179bb...cae 3
Snok1 Skrevet 25. juni 2023 #4 Skrevet 25. juni 2023 Jeg liker ikke å omgås undermålere, og en del mennesker behøver litt voksenopplæring. Der kommer jeg inn. 4
Gjest Refreng Skrevet 25. juni 2023 #5 Skrevet 25. juni 2023 Det er forskjell på å rette iblant, og å pirke. Konstant rette på språk er pirking og kan bli konstant negativ oppmerksomhet. Det er slitsomt. Spesielt dersom man er en person som sjeldent gir komplimenter, kos eller på andre måter gir positiv oppmerksomhet. Da blir det veldig mye negativitet til positivitet, og det er drepen på forhold Det er sjeldent jeg retter muntlig språk, folk snakker som de snakker. Å rette faktafeil er mer innafor.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #6 Skrevet 25. juni 2023 Ja, det sier jeg fra om til en som er så nær. Når man sier ord eller uttrykk feil, som f eks «hipps om happs», eller «legimitasjon», er det vel greit å lære det riktig - man har vel ikke lyst til å gå rundt og si vanlige ting feil? Barnesangtekster er mindre viktige ute i offentligheten, med mindre man jobber i barnehage eller skole. Men her også ville jeg sagt fra til en i familien/nær venn, sannsynligvis uten å tenke meg videre om. Hvorfor ikke, liksom? Hender jeg har oppfatta ting feil, også, da kan andre si fra til meg. Akkurat i den barnesangen er ordet «tygge» vesentlig også pga at den handler om tenner Dette handler om faktiske ting som er feiloppfattet, ingenting å bli fornærmet for. Noe annet er hvis man retter på folks meninger (der det ikke er noen fasit) , eller deres minner, opplevelser eller oppfatning av ting som har skjedd. Det er ikke bra. Anonymkode: 904dc...0cd 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #7 Skrevet 25. juni 2023 Det kommer an på. Små feil og ubetydeligheter blir overhørt. Men konsekvente feil tar vi opp, da vi selvfølgelig ikke ønsker å gå rundt å si feil til andre. Et eksempel er at han blandet "da og når", men etter at jeg påpekte det noen ganger (mens det bare var oss), så satt det. Anonymkode: 77b90...d30 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #8 Skrevet 25. juni 2023 Eksen min pirket på ting jeg da hele tiden, inkludert dialektord, fordi han syntes jeg var dum og det var viktig for ham at andre også skulle oppfatte meg slik. Nei, jeg retter ikke på andre, i alle fall aldri offentlig/foran andre. Anonymkode: bd915...2da 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #10 Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eksen min pirket på ting jeg da hele tiden, inkludert dialektord, fordi han syntes jeg var dum og det var viktig for ham at andre også skulle oppfatte meg slik. Nei, jeg retter ikke på andre, i alle fall aldri offentlig/foran andre. Anonymkode: bd915...2da Offentlig og foran andre blir jo en helt annen sak, synes jeg. Det er vel de fleste enige om at man ikke gjør. Anonymkode: 904dc...0cd 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #11 Skrevet 25. juni 2023 39 minutter siden, AnonymBruker said: Enkelt eksempel: en språklig feil som å si «hipps om happs» i stedet for «hipp som happ», eller noe tilsvarende. Et litt lengre eksempel: å synge for barna ved tannpuss: «det er flaut, det er flaut, det er flaut, flaut, flaut, å bare kunne spise graut», og så kommentere at «det riktige er TYGGE, ikke spise, for poenget er at uten skikkelige tenner så er man ikke i stand til å TYGGE noe med mer tyggemotstand enn graut». Annet er rene faktafeil, f.eks å referere til en episode i den tro at det skjedde i 2013, men hvor det jo skjedde i 2015. Lar dere sånt passere, eller nevner det? Anonymkode: 340fe...839 Både og. Stort sett lar jeg det gå. Vil vel påpeke feilen en gang, men la de fortsette, mens med årstall bare rette om det er relevant Anonymkode: 601ab...bca
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #12 Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Eksen min pirket på ting jeg da hele tiden, inkludert dialektord, fordi han syntes jeg var dum og det var viktig for ham at andre også skulle oppfatte meg slik. Nei, jeg retter ikke på andre, i alle fall aldri offentlig/foran andre. Anonymkode: bd915...2da Dette blir jo noe annet, det er psykisk misshandling. Men i en trygg og nær relasjon setter man pris på hjelp. Jeg og mannen har gjennom mange år hjulpet hverandre med å bli kvitt uvaner (alt fra språklige feil, til plukke seg i ansiktet), gitt innspill når klær ikke er så kledelige, eller han bør ta et belte i buksa. Det er utelukkende en fin ting vi gjør for hverandre. Anonymkode: 77b90...d30 5
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #14 Skrevet 25. juni 2023 Ja, så klart, og jeg setter pris på å bli korrigert selv. På en hyggelig/nøytral måte selvsagt. Anonymkode: 88fba...4d4 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #15 Skrevet 25. juni 2023 Velg dine kamper. Slikt hadde jeg aldri hakket på. Om han skulle lære vekk en oppskrift, og sa pepper i stedet for kanel, eller en farlig faktafeil ang trafikkregler, eller at "Happy flops" var bra for beina, så hadde jeg selvsagt sagt i fra. Anonymkode: fea08...826 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #16 Skrevet 25. juni 2023 Ei eks skrev på en handlelapp jeg fikk en gang: «Tim og tei sjampo» Jeg sa ikke noe, men det ble bidragsytende til at hun i dag er en eks. Anonymkode: 63fe0...35d
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #17 Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ei eks skrev på en handlelapp jeg fikk en gang: «Tim og tei sjampo» Jeg sa ikke noe, men det ble bidragsytende til at hun i dag er en eks. Anonymkode: 63fe0...35d Kan vel ha vært en spøk? Jeg pleier å skrive ting som «Grandijåsa» på listen. Anonymkode: 340fe...839 4
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #18 Skrevet 25. juni 2023 Kutta ut korrigering for lengst. Sier hn noe som er feil/ ikke stemmer, så lar jeg hn drite seg ut på egenhånd og leve i troen. Er så påståelig og bedreviter at det går aldri an å innrømme feil. Anonymkode: cd854...eb8
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #19 Skrevet 25. juni 2023 Jeg korrigerer, men om vi er alene så venter jeg til vi er sammen med venner for å korrigere. Man husker bedre når man har blitt korrigert offentlig enn om det kun har skjedd på tomannshånd. Anonymkode: 428fa...e9e
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #20 Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): *sa Anonymkode: bd915...2da Hehe. Godt forsøk, men dette hadde vært riktig om det sto "da" i stedet for "når". Og det gjør det jo ikke. Anonymkode: 13556...c20
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå