Gå til innhold

Vi skal flytte - tips

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi bytter hus til høsten, og lurte på om noen har erfaring eller tips til oss til hvordan vi gjør overgangen best mulig for hunden vår. 

Hun er 3 år, litt usikker type og har bodd hele livet sitt (unntatt de første 2 mnd hos oppdretter). Noen som vil dere hvordan dere tenkte og gjorde det mtp hunden? Var det bare rett inn på nytt sted, og alt gikk fint fra første dag? Eller trengte hunden tilvenning og ny hjemme alene trening feks. Lurt å hilse på nye naboer raskt? Gå tur i området jevnlig på forhånd? Alle tips tas imot med takk 🙏

Anonymkode: b6e82...cfd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flyttet to ganger med mine, og det har alltid gått veldig greit. Gå gjerne tur i området før dere flytter inn om dere har mulighet til det. Under flytteprosessen, la hundeseng være det siste ut av det gamle huset og det første inn i det nye huset, så han hele tiden har "plassen sin" tilgjengelig. De første dagene i nytt hjem bør brukes på å la han falle til ro og bli kjent med det nye hjemmet. Gå rolige sniffeturer så han får orientert seg.

Man bør helst ta hjemme-alene treningen på nytt når man flytter, men det er veldig individuelt hvor kjapt man kan gå frem. Mine var helt ok med at jeg dro til butikken en tur etter to dager, men mine to har jo selskap i hverandre.

Om hunden din ikke har separasjonsangst og har vært helt ok med å være alene i gammelt hjem, handler det mye om at han kun trenger tid til å forstå at "nå bor vi her". Hvor lang tid det tar finner dere ut etterhvert

Anonymkode: 16a23...d19

• Liker 1
Skrevet

Har god erfaring med det de skriver over her: 

Sitat

Under flytteprosessen, la hundeseng være det siste ut av det gamle huset og det første inn i det nye huset, så han hele tiden har "plassen sin" tilgjengelig. De første dagene i nytt hjem bør brukes på å la han falle til ro og bli kjent med det nye hjemmet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare flytta og ikke gjort noe ut av det. Men jeg har alltid vært aktiv med hundene mine, så de har vært vant med f.eks. overnatting på hotell, lufteturer på ukjente steder ved lange bilreiser, håndtering av fremmede på konkurranser og utstillinger osv. hele livet. 

Anonymkode: 8af1a...6e2

Skrevet

Jeg har flyttet 5 -6 ganger med hunden min og har ikke gjort noe stor greie ut av det. Hunder er stort sett ganske tilpasningsdyktige. Og takler fint å flytte, så lenge de har eierne sine i nærheten 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De er vanedyr og trygghetsnarkomaner;) Hvis du ikke har reist mye med den til hytter, telt osv. er det sannsynlig at den trenger  alenetrening. Min hund som aldri har hatt seperasjonsangst.. bjeffet da jeg reiste på jobb (naboen sa i fra) Så dette må du se litt an. La den bli kjent med alle nye lyder og lukter, og hils på alle naboer og dyr. 

Anonymkode: 33eda...9a3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har flyttet to ganger med mine, og det har alltid gått veldig greit. Gå gjerne tur i området før dere flytter inn om dere har mulighet til det. Under flytteprosessen, la hundeseng være det siste ut av det gamle huset og det første inn i det nye huset, så han hele tiden har "plassen sin" tilgjengelig. De første dagene i nytt hjem bør brukes på å la han falle til ro og bli kjent med det nye hjemmet. Gå rolige sniffeturer så han får orientert seg.

Man bør helst ta hjemme-alene treningen på nytt når man flytter, men det er veldig individuelt hvor kjapt man kan gå frem. Mine var helt ok med at jeg dro til butikken en tur etter to dager, men mine to har jo selskap i hverandre.

Om hunden din ikke har separasjonsangst og har vært helt ok med å være alene i gammelt hjem, handler det mye om at han kun trenger tid til å forstå at "nå bor vi her". Hvor lang tid det tar finner dere ut etterhvert

Anonymkode: 16a23...d19

Dette! Og vær litt ekstra tålmodig. Hunden vår ble plutselig redd for å gå i nye trapper, så vi brukte tid på å sitte i trappa og berolige han. Det er ikke alltid man klarer se for seg hva som kan dukke opp, men litt tid og tålmodighet hjelper på :) 

Anonymkode: e311e...205

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt hund med å bodd 1-3 uker om gangen hos familie, i hytte, hus i danmark, telt osv. Mine har aldri brydd seg om bosted. De følger etter å er fornøyd bare de får være med flokken/familien sin. Jeg tror det er en stor omveltning for en hund å bli omplassert. Men hvis den har en god og trygg relasjon med eier så burde tilvenning til nytt bosted gå helt fint så lenge den fortsatt får tur, lek, trening og slikt den er vandt med.

Anonymkode: dee41...935

AnonymBruker
Skrevet

Er hunden vant til å være med å sove borte? Hytteturer, ferier, noen dager hos kjent hundepasser etc? 

Jeg har flytta flere ganger, rett inn i nytt uten noe stress. Møblene lukter jo det samme, og så lenge mesteparten av luktene er de samme og eierne er rolige bør det gå bra. Iallefall om hunden er vant til å være med eiere rundtomkring. 

Anonymkode: de5e7...361

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...