Gå til innhold

Hvorfor bruke "anonym" til alt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor bruker folk å skrive som "anonym" om helt ufarlige tema ? De fleste av oss har ganske anonyme brukernavn allerede. Er det for at ikke noen skal avsløre evt selvmotsigelser? Eller for å være ekstra anonym?

Ofte er det relevant å vite kjønn og alder på den som skriver.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mann1977 skrev (5 minutter siden):

Hvorfor bruker folk å skrive som "anonym" om helt ufarlige tema ? De fleste av oss har ganske anonyme brukernavn allerede. Er det for at ikke noen skal avsløre evt selvmotsigelser? Eller for å være ekstra anonym?

Det lurer jeg også på. Om kjønn hadde vært oblifgatorisk, hadde vi sluppet mye rask.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Mann1977 said:

Fordi jeg er helt anonym.

Men om jeg søker på site:kvinneguiden.no "Mann1977", får jeg 304 treff på Google, og dersom noen hadde satt sammen alle opplysningene i sporene man legger igjen etter seg, er man ikke lenger like anonym; for de fleste av oss med en del innlegg ville det ta noen få minutter å finne fullt navn og adresse, og muligens også fødselsdato, noe som enkelt kan videreføres i fødselsnummer på grunn av begrenset antall tallkombinasjoner.

Så illusjonen om at man er anonym når man skriver under brukernavn, er dessverre bare en illusjon.

Anonymkode: d733c...461

• Liker 17
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker at dette ikke lagres på min profil. Derfor. 

Anonymkode: 479f4...6a3

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fordi jeg er helt anonym.

Men om jeg søker på site:kvinneguiden.no "Mann1977", får jeg 304 treff på Google, og dersom noen hadde satt sammen alle opplysningene i sporene man legger igjen etter seg, er man ikke lenger like anonym; for de fleste av oss med en del innlegg ville det ta noen få minutter å finne fullt navn og adresse, og muligens også fødselsdato, noe som enkelt kan videreføres i fødselsnummer på grunn av begrenset antall tallkombinasjoner.

Så illusjonen om at man er anonym når man skriver under brukernavn, er dessverre bare en illusjon.

At KG-gjengen som knapt nok orker å lese en overskrift, og i alle fall ikke en artikkel, skal finne mitt personnummer er jeg overhodet ikke bekymret over. Å finne navnet mitt er lett. mange vet det. Jeg er ikke unormalt bøllete på nett. Jeg forstår de som starter tråder om arbeidsplassen, barn eller forholdet sitt ønsker å være anonyme, men jeg mener at det hadde vært et bedre forum om færre var anonyme, og sam sagt hadde minimum kjønn. Når det er sagt er det lett å kjenne igjen skrivestiler, og har man også en bruker er man like langt.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Helene1982 said:

Når det er sagt er det lett å kjenne igjen skrivestiler, og har man også en bruker er man like langt.

Du har helt rett; dette er det flere som ikke tenker over, og tror at de er anonyme med AnonymBruker.

Måten man skriver på i forhold til uttrykksform og skrivefeil, kan fungere som et fingeravtrykk, og med dagens teknologi er det en smal sak å analysere dette.

Men selv om du ikke ønsker å være anonym, er det andre som av ulike grunner ønsker det; enkelte av dem som skriver her, lever på hemmelig adresse i frykt for en voldelig partner.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har helt rett; dette er det flere som ikke tenker over, og tror at de er anonyme med AnonymBruker.

Måten man skriver på i forhold til uttrykksform og skrivefeil, kan fungere som et fingeravtrykk, og med dagens teknologi er det en smal sak å analysere dette.

Men selv om du ikke ønsker å være anonym, er det andre som av ulike grunner ønsker det; enkelte av dem som skriver her, lever på hemmelig adresse i frykt for en voldelig partner.

Det trengs ingen teknologi.det er som du sier skrivestil. Alt fra ord som brukes, tegnsetting, gjennomgående skrivefeil og ikke minst ordene vi bruker. Jeg forstår det som av ulike grunner trenger å være anonyme, men det er noen brukere her som er hyggelige når de skriver med bruker, men kan være dritkjipe som anonyme. Klassisk trolling selvsagt, men om man skal kalle meg en tømmestasjon som blir brukt av menn, synes jeg det er feigt å ikke stå for det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker detaljer godt. Har gjenkjent to stykker på helt ubetydelige detaljer som beskrivelse av en bok de leser og en oppskrift, kombinert med noe annet de skrev forrige uke. Og så kan man bare klikke seg inn og få det bekreftet gjennom flere detaljer. 

Anonymkode: 825bf...5e2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Helene1982 skrev (3 timer siden):

At KG-gjengen som knapt nok orker å lese en overskrift, og i alle fall ikke en artikkel, skal finne mitt personnummer er jeg overhodet ikke bekymret over. Å finne navnet mitt er lett. mange vet det. Jeg er ikke unormalt bøllete på nett. Jeg forstår de som starter tråder om arbeidsplassen, barn eller forholdet sitt ønsker å være anonyme, men jeg mener at det hadde vært et bedre forum om færre var anonyme, og sam sagt hadde minimum kjønn. Når det er sagt er det lett å kjenne igjen skrivestiler, og har man også en bruker er man like langt.

Jeg er aldri ufin. 

Men i løpet av en uke kan jeg raskt komme med en skildring om svigerfamilien, en erfaring fra arbeidsplassen, og andre ting jeg ikke har behov for at hvem som helst skal lese.

Ja, mange har en lett gjenkjennelig skrivestil. Jeg klarer for eksempel å se hvilket av trollene som drar i gang hva. Men forskjellen på å være bruker og ikke bruker er at man ikke ved to klikk kan lese alle 7000 innleggene man har skrevet her inne. 

Uten AB hadde nok jeg og 90% av de andre her logget av, så det hadde neppe blitt et bedre forum. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Fordi menn fortsatt velger å ta kontakt, selv om innlegget midt va heilt uskyldig og profilnavnet mitt relativt nøytralt. 

Anonymkode: 55ae6...569

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor bruker dere samme bruker flere steder på nett da? Er jo veldig motsigende ettersom tydeligvis sikkerhet  er veldig viktig. 

Dessuten. Ingen får noe vettig informasjon ut av hva dere hadde til middag,eller hva dere mener om en kjendis etc. Er meningløs informasjon.Ser likevel nok av "anonyme" i de trådene. Mange går overboard med den funksjonen.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Fant80 skrev (4 minutter siden):

Dessuten. Ingen får noe vettig informasjon ut av hva dere hadde til middag,eller hva dere mener om en kjendis etc. Er meningløs informasjon.Ser likevel nok av "anonyme" i de trådene. Mange går overboard med den funksjonen.

En kollega beskrev hva de skulle ha til middag i lunsjen på jobb, en litt spesiell rett. Jeg leste akkurat samme detaljer i en mattråd her inne. Fem innlegg senere ble det bekreftet at det var henne, og derfra kunne jeg lese 10 000+ innlegg om hennes meninger, erfaringer, tanker.. (ikke at jeg gjorde det, av respekt for henne).

Hadde innlegget om dagens middag blitt skrevet anonymt ville jeg mulig fått en kort mistanke. Men jeg kunne derfra ikke lest alt annet hun hadde skrevet her inne de siste årene. 

• Liker 7
  • Nyttig 10
Skrevet

Fordi jeg selv ikke bryr meg om andre er anonyme eller ikke, det har ingenting å si for hvordan jeg leser innlegget. Bryr meg lite om kjønn eller alder på andre her, så da er jeg selv også anonym dersom jeg føler for det. 

Det kan være at det er en tråd jeg ikke er interessert i å følge opp, men fortsatt kan komme med tips, eller at jeg poster noe som på en eller annen måte kan identifisere meg, og det kan være noe så banalt som et film-tips. Jeg er forholdsvis ærlig i dagboken min, så det er ikke sånn at jeg prøver å gjemme de dårlige sidene mine.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Engasjerer meg ikke nok til at jeg synes det er ok å få varsler.

Anonymkode: 74886...3a0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg veksler mellom bruker og AB. Et brukernavn er svært lite anonymt.

Anonymkode: 7ac5e...b35

AnonymBruker
Skrevet

Av en eller annen rar grunn så var det "alltid" noen som var etter meg. Fra tråd til tråd. Derfor

Anonymkode: d1e6e...aac

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Mann1977 skrev (8 timer siden):

Dersom det virkelig er relevant, vil skribenten ofte si det i innlegget. Om man skriver under eget brukernavn står det ingenting om alder, og kjønn er ikke alltid oppgitt, så da er man like langt. Da må du søke opp tidligere innlegg og prøve å finne ut av det på den måten.

Men for å svare på det første spørsmålet: Jeg har opplevd at noen som bodde i mitt nabolag fant ut hvem jeg var på kg etter å ha kjent igjen ørsmå drypp av informasjon i ulike tråder, informasjon som ikke var spesielt personlig en gang. Det var likevel nok til å identifisere meg når noen med god hukommelse koblet alle de små detaljene sammen. Siden da aktiverer jeg  anonymknappen på autopilot, selv når jeg kommer med matlagingstips.

Anonymkode: 8690d...8be

• Liker 7
Skrevet

Brukernavn blir lite anonymt etter 1000+ personlige svar. 

• Liker 4
Skrevet

Tror enkelte er i overkant paranoide og overvurderer sin egen «viktighet» 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Dersom det virkelig er relevant, vil skribenten ofte si det i innlegget. Om man skriver under eget brukernavn står det ingenting om alder, og kjønn er ikke alltid oppgitt, så da er man like langt. Da må du søke opp tidligere innlegg og prøve å finne ut av det på den måten.

Men for å svare på det første spørsmålet: Jeg har opplevd at noen som bodde i mitt nabolag fant ut hvem jeg var på kg etter å ha kjent igjen ørsmå drypp av informasjon i ulike tråder, informasjon som ikke var spesielt personlig en gang. Det var likevel nok til å identifisere meg når noen med god hukommelse koblet alle de små detaljene sammen. Siden da aktiverer jeg  anonymknappen på autopilot, selv når jeg kommer med matlagingstips.

Anonymkode: 8690d...8be

Oi, noen kjente deg igjen fra nabolaget? Kom vedkommende bort til deg og sa at hen visste hvem du var på forumet?

Jeg vet at noen brukere er blitt forfulgt i tråder og trollet med av anonyme brukere selvfølgelig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...