Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Får sommerbesøk i noen dager, av folk som har en tendens til å sitte oppe til 01-02 på natta. Bor i hus, og de bråker ikke, men likevel liker jeg ikke å møte på folk i stua midt på natten om jeg må ned på toalettet.

Er jeg urimelig om jeg ber om at folk er på rommene sine etter midnatt? Jeg har små barn så jeg legger meg uansett rundt 22/23, men må som regel tisse ila natta og må da gå forbi stua..

Anonymkode: 3caf7...3b9

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Du kan ta på deg en pysj, morgenkåpe, cardigan etc.

Det tar deg 1-2 min ekstra å kle på seg og av. 

Anonymkode: 05f59...24f

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er rimelig urimelig og teit vil jeg si. Leggetider og romtider til voksne mennesker som ikke bråker eller gjør en flue fortred bortsett fra å være på besøk noen dager i ferien ville jeg iallefall ikke likt. Det er sommer og når de har fri ønsker en ikke nødvendigvis slike regler. I noen dager er det vel ingen krise å måtte kle på seg litt nattøy, bortsett fra det ser jeg ikke helt hva som skulle være så fælt med å møte på noen i stuen. 

Anonymkode: 40203...ee5

• Liker 24
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Er veldig rart med et besøk som okkuperer fellesrommene til langt på natt. Funker det ikke å bare si "Nei, nå begynner det å bli kvelden her, vi får gå på rommene å legge oss snart. Jeg går å pusser tenner jeg" også tar de hintet? 

Anonymkode: d50fc...f91

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden de faktisk ikke bråker og forstyrrer må de da virkelig få lov til å sitte oppe så lenge de vil altså 🙄

Anonymkode: 1f27e...a03

• Liker 23
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd mye på hostel og pensjonat, og det typiske er at huset er helt stille klokka tolv. (Ja elleve, men det tar tid likevel) Vil du noe etter det så går du i hagen eller bort fra huset, til en cafe/en pub, eller en gåtur i nabolaget/naturen.

Å være gjest hjemme hos noen synes jeg ikke bør være annerledes, ikke over lengre tid som en uke eller to. To-tre dager ok

Anonymkode: 395d1...6de

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Siden du skriver "i noen dager" hadde jeg latt de sitte oppe :)

Et par uker hadde blitt litt mye, men det er nok bare jeg som er sær. 

Anonymkode: 09f67...735

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Får sommerbesøk i noen dager, av folk som har en tendens til å sitte oppe til 01-02 på natta. Bor i hus, og de bråker ikke, men likevel liker jeg ikke å møte på folk i stua midt på natten om jeg må ned på toalettet.

Er jeg urimelig om jeg ber om at folk er på rommene sine etter midnatt? Jeg har små barn så jeg legger meg uansett rundt 22/23, men må som regel tisse ila natta og må da gå forbi stua..

Veldig rart å be om når de ikke bråker. Kjøp deg en slåbrok og jobb med dine egne særheter.

Anonymkode: 503c0...e10

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Så sært. Ta på deg en morgenkåpe 

Anonymkode: 1fc31...59e

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, en ber ikke voksne mennesker om å legge seg. Jeg tar på morgenkåpe om jeg må på toalettet nattetid, og det uavhengig av besøk eller ikke.

Anonymkode: 7dbdd...9d8

• Liker 3
Skrevet

Litt rart.... :klo:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg overnatter hos andre legger jeg meg når de gjør det. Trodde det var vanlig?

Vi har også overnattingsgjester av og til og de legger seg samtidig med oss alltid. 

Anonymkode: 54a26...0ab

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres sært ut, kunne ikke falt meg inn å be gjester som ikke bråker om å gå og legge seg…

Anonymkode: 77925...c69

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Veldig rart at de blir sittende. Min mann har ofte besøk av en kompis som bor på andre siden av landet. Min mann legger seg gjerne i 22-23 tiden og da pleier kompisen trekke inn på gjesterommet og sitte der å drive med pc/mobil.

Er det ikke vanlig å trekke inn på «eget rom» når den man er på besøk hos legger seg? Synes godt ts kan legge frem på en ryddig måte at hun ønsker folketom stue etter kl 00.

Anonymkode: ea395...36c

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge de står opp til vettug tid ser jeg ikke helt problemet, selv om jeg er enig i at det mest naturlige hadde vært at de trakk seg tilbake når dere la dere.

Skrekkeksempel:

Spoiler

Vi hadde besøk i 10 dager. De satt konsekvent oppe hele natten, og sov hele dagen.
De sto opp til middag kl 18, og så ville de ha oss med ut for å ta seg en øl på en uterestaurant, og se på "nattelivet".  Da måtte jeg være hjemme for å passe på barna, mens resten dro ut.

Den eneste dagen de sto opp litt tidligere var siste dagen, for da ville de shoppe, og besøke diverse severdigheter som bare var åpne på dagtid.

Man skulle tro at dette var tenåringer, men nei, dette var et par i 60-årene.

Anonymkode: 27f7a...e37

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får lage en plakat med husregler som du henger godt synlig i stua, som du gjennomgår med dem hver morgen og kveld. 

Anonymkode: ae26b...220

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Tror dette er et godt eksempel på når man må vurdere situasjonen basert på de forskjellige behovene. 

Ditt behov er å ikke bli sett når du skal på do å tisse på natten (..?)

Gjestenes behov er å ha en hyggelig ferie sammen og et godt opphold.

Så må du tenke over fordelene og ulempene og hvem sitt behov som veier tyngst. I mine øyer er gjestenes behov betraktelig større og dermed ser jeg det som det mest logiske å ta hensyn til. Du er på toalettet maks én gang på de timene det er snakk om, eller? 

Anonymkode: 15d3e...93b

• Liker 5
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Veldig sært å be de om det ja

Anonymkode: 3358a...268

• Liker 11
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...