Gå til innhold

De vil alltid spleise. Hvordan si i fra?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har begynt å irritere meg litt over samboers bror og hans samboer. Vi er alle fire venner og møtes jevnlig. Vi kan være ganske lik og ha like tanker og ideer. Det som har begynt å irritere meg, er at de snakker mye om "oss fire". Vi har flere ganger diskutert at vi syns det er kjedelig at det er vanskelig å få råd til diverse, spesielt når vi er "ung" (slutten av 20-årene). De har flere ganger kommet med forslag (kun til meg når samboer ikke har vært til stede) om å spleise på diverse. De første forslagene har vært diverse utstyr som er praktisk og ha, f.eks dyrere verktøy. Samme med dyrere og ordentlig turutstyr som soveposer, bra telt, sekker ol. De har også kommet med forslag om å kjøpe hytte sammen da en i familien deres vil selge den billig hvis noen i familien vil overta. Hytten er ikke så stor, men det er plass til alle + ekstra soverom. Hytte er noe vi alle kan tenke oss, men jeg vet ikke helt om jeg vil dele. 

Vi har ca lik økonomi, men jeg og samboer har trygge jobber. Jeg har også foreldre som jeg vet hadde stilt opp hvis vi kom i en økonomisk krise. Vi eier også bolig og har derfor noe sikkerhet. Broren og samboeren jobber, men det er ikke sikre arbeidsplasser. I tillegg er hun en del sykemeldt for diverse, og jeg vet jo ikke om det kommer til å forverre seg eller ikke i fremtiden. De leier og har ikke mulighet per nå for å spare mens de leier. 

Så "problemet" er egentlig hvordan vi sier i fra? Jeg syns det er litt rart de bare tar det opp med meg. Min samboer kunne nok vært åpen for å spleise på en del, samtidig som jeg vet han forstår meg. Jeg vil ikke virke gjerrig. Noen ting kan jeg forstå det er praktisk å dele på, samtidig er det noe med å ha noe eget. Jeg vil f.eks ha egen sovepose som ingen andre sover i. Turutstyr er greit å ha selv også så man slipper å alltid måtte sjekke om utstyret er ledig. Hytte kunne vært kjekt, men jeg tenker litt på fremtiden. Hva hvis vi får barn? Det er ikke så stor plass. Og hvis vi vil ha besøk på hytten så må vi jo alltid sjekke med de og avtale. Det blir ikke samme frihet. Og siden de ikke har mulighet for å spare, så er jeg redd for at vi kan ende opp med noen økonomiske utfordringer, og det kan jo også påvirke forholdet våres til hverandre. 

Noen tanker og forslag til hvordan jeg kan si i fra? Samboer kan selvsagt gi beskjed også, men hvis det fortsetter at de tar opp ting når min samboer ikke er der, så hadde det vært greit om jeg kan si et eller annet for at de skal forstå. 

Anonymkode: 7a01f...049

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tips de om BUA o.l for turutstyr.

Vi eier  1 hytte med en annen familie og det fungerer men tror det er mest fordet de er skifolk og bruker den om vinteren og vi er turfolk og bruker den om sommeren. 

Anonymkode: f4ed8...632

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De koserprater bare og finner samhold i å snakke om «oss fire» og hvordan man kan kjøpe ting sammen. Det er bare å ikke agere på det. Skjønner ikke behovet for å si ifra. 

Anonymkode: 65267...64e

• Liker 8
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

De har vel fått det for seg at de skal spare penger. Bare finn på en unnskyldning, og si at dere ikke prioriterer verktøy/turutstyr akkurat nå, helt til de gir seg. Må dere kjøpe noe, så skjul det. Sovepose kan du fint være ærlig om, at du ønsker din egen.

Anonymkode: 728e9...aef

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke spleis. Dømt til å mislykkes. De komner til å ha bruk for det hele tiden og lager du en oversikt over hvem som har hva er du smålig og vanskelig. 

Anonymkode: c2c92...c37

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gjør det. måtte i såfall vært hytta, men med klare regler for hvem som har den når, de kan ikke forvente at dere skal dit alle sammen hver helg. og at dere må ha ulik eierbrøk om dere går inn med mer, fikser mer pga økonomi

Anonymkode: 86aa3...cab

AnonymBruker
Skrevet

Virker som de vil spleise fordi de ikke har råd, men ender vel med at de vil overta utstyret og bruke det fast.

Anonymkode: a4a27...258

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei, kjenner noen som deler hytte. De har klar avtale på bruk, hver eneste helg og ferie i året. Feks deles ulike ferier/høytider på en gitt dag og så bytter de feks tidlig/sen påske hvert år. Det er de som har hytta som da bestemmer fullt over den når de har den. De har også regler iforhold til vedlikehold, oppgraderinger og lignende selv om jeg ikke kjenner detaljene her. De har også eget av sengetøy, egne skap til sine ting ol, selv om de meste er felles.

De jeg kjenner er sammen på hytta av og til, men da er det ene paret som inviterer de andre med. Det virker som at de er veldig fornøyde med ordningen de har.

Så, hvis dere går videre så anbefaler jeg at dere lager helt klar, detaljert avtale for bruk, vedlikehold, oppgraderinger, utleie(?), salg ++

Anonymkode: 35003...9c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forresten litt rart de vil ha hytte isteden for eget sted å bo først? 
I forhold til utstyr så er det en frihet i å ha eget, ellers må man sjekke opp hele tiden med de andre. Noe som virker veldig slitsomt.

Anonymkode: 35003...9c0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Soveposer og turutstyr er jeg enig i at ikke er særlig praktisk å dele. Har derimot god erfaring med deling av diverse hageutstyr og deling av hytte. Det gjelder bare å ha en god skriftlig plan på hvem som skal ha den når. Og hvem som skal ha ansvar for å vedlikeholde hva. Feks annenhver påske eller annen hver første del og andre delen av påsken osv. Bare si det som det er når det gjelder de tingene dere ikke ønsker å spleise på. Og det at dere kunne tenke dere flere hytteturer alene fremfor alle fire hver gang. Det er måten det blir formidlet som avgjør her. Si det vennlig med et smil fremfor et negativt grynt på nesa.

Anonymkode: 82dd5...a3f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trenger du å si noe? Jatt med å la det løpe ut i sanden. 

Anonymkode: 91974...a48

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke delt hytte med noen, blir ofte uenigheter. En vil pusse opp selv, andre leie inn folk osv. 

Utstyr til hage og tur har man selv. Dele sovepose med noen som voksen? Det høres veldig rart ut!

Vi kan godt avtale å kjøpe feinsag og naboen vinkelsliper, men da eier man hver sin og låner av hverandre. 

Anonymkode: 60ad9...39f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å lene meg på at det er mye ansvar når man skal eie sammen med noen, og at vi heller vil kjøpe selv og betale mer enn å blande slike forpliktelser og familie. 

Anonymkode: 6d3ca...92e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hytte går jo fint, vi deler sommerhytte med min søster. Vi har annethvert år og bytter 15. juli. Det året man ikke har hytta på våren, får man pinsen. 

Åpning/stenging gjøres av den som har hytta. Vedlikehold gjøres sammen. 

Anonymkode: db985...3f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...