Gå til innhold

Norge, verdens beste land å bo i?..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette har blitt sagt i mange år. Blir man født i Norge så blir man født med gullhår i rumpa. Kanskje det var sånn før, men slik det ser ut nå så går det veldig gærne veien. Minstepensjonister og folk på dårlige uføretrygder ( vet dette med ufør diskuteres i mange tråder, men å leve på minsteufør er fattigdom og mange har ikke helse til å noengang komme seg ut i jobb, noe som betyr å leve i fattigdom livet ut ). Så har vi folk i lavinntektsyrker, deltidsstillinger, aleneforeldre og studenter. Men nå er det ikke lenger disse som sliter, nå begynner også andre å kjenne det på lommeboka. 
Mens Norge flyter over av penger så må folk gå sultne, stille seg i matkø og droppe tannlegen. Vet det snakkes om å ikke ha råd til ferie for tiden, men jeg syntes det er viktigere å fokusere på det å ikke en gang ha råd til grunnleggende behov. For slik har det blitt i Norge, det er som om vi skal gå tilbake i tid. Samtidig som de øverst ved bordet sitter og koser seg. 

Anonymkode: b1526...85b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvilke land er bedre mener du?

Anonymkode: be136...00a

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Til tross for det så er norge fortsatt et av verdens beste land å bo i med tanke på rettigheter, fred, mat og velferd. At mange har det dårlig her og at det er mye som kritiseres er sikkert men det er enda verre i andre land. Utenom for rike 

Anonymkode: 9e600...ebd

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk syter for mye.

Anonymkode: ed486...013

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Til tross for det så er norge fortsatt et av verdens beste land å bo i med tanke på rettigheter, fred, mat og velferd. At mange har det dårlig her og at det er mye som kritiseres er sikkert men det er enda verre i andre land. Utenom for rike 

Tenk deg om før du skriver, ikke bare siter politikere. Har du vært syk og kontaktet fastlegen? Hvor gratis er det, og hvor lenge må du vente? Har du hatt behov for en akutt operasjon? Har du handlet på butikken og sjekket priser i Norge mot europeiske land? Har du tenkt over hvor mye vær og klima har å si for humøret? Hvor mye frihet har du når du skal gjøre noe? Hva som helst? Parkere bilen? Bygge tilbygg til huset? Sette opp et naust på hytta? Hvor mye penger har du igjen etter at du kjøper hus og bil? Regnestykket gir aldri at Norge er verdens beste land å bo i. 

Anonymkode: dea7c...2b9

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Folk syter for mye.

Anonymkode: ed486...013

Folk syter for mye, og handler for lite. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tenk deg om før du skriver, ikke bare siter politikere. Har du vært syk og kontaktet fastlegen? Hvor gratis er det, og hvor lenge må du vente? Har du hatt behov for en akutt operasjon? Har du handlet på butikken og sjekket priser i Norge mot europeiske land? Har du tenkt over hvor mye vær og klima har å si for humøret? Hvor mye frihet har du når du skal gjøre noe? Hva som helst? Parkere bilen? Bygge tilbygg til huset? Sette opp et naust på hytta? Hvor mye penger har du igjen etter at du kjøper hus og bil? Regnestykket gir aldri at Norge er verdens beste land å bo i. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke snakk til meg som om jeg ikke vet hva jeg snakker om. Jeg har blitt dårlig behandlet av både helsevesen, rettsvesen og skolevesen. 

Hvis du mener at det er fælt i Norge så flytt gjerne til colombia hvor kvinner blir drept hver dag, eller til Somalia hvor klimaet fører til ekstremsult og tørke og du ikke får strøm til huset ditt eller pakistan hvor klimaet fører til flom som ødelegger hele landsbyer og hjem til millioner og det er lov med barnebruder, eller kanskje du vil trives bedre i India hvor jenter blir voldtatt hvert 12 minutt og politiet er med å gruppevoldta. 

Du har ikke grep om virkeligheten når du begynner å klage på klimaet i Norge og å syntes det er frihetsberøvende at vi må ha byggetillatelse for å være forsikret om at det som bygges er trygt tak å sove under. Tarvelig å være så kunnskapsløs 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nordmenn er et av de landene som bruker minst andel av pengene våre på mat, og vi er vel det folket som bruker minst på å bo, så det du skriver stemmer dårlig

Anonymkode: d613e...a77

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ikke snakk til meg som om jeg ikke vet hva jeg snakker om. Jeg har blitt dårlig behandlet av både helsevesen, rettsvesen og skolevesen. 

Hvis du mener at det er fælt i Norge så flytt gjerne til colombia hvor kvinner blir drept hver dag, eller til Somalia hvor klimaet fører til ekstremsult og tørke og du ikke får strøm til huset ditt eller pakistan hvor klimaet fører til flom som ødelegger hele landsbyer og hjem til millioner og det er lov med barnebruder, eller kanskje du vil trives bedre i India hvor jenter blir voldtatt hvert 12 minutt og politiet er med å gruppevoldta. 

Du har ikke grep om virkeligheten når du begynner å klage på klimaet i Norge og å syntes det er frihetsberøvende at vi må ha byggetillatelse for å være forsikret om at det som bygges er trygt tak å sove under. Tarvelig å være så kunnskapsløs 

Hvorfor sammenligner du Norge med de verste landebe for å få frem poenget ditt? Sammenlign oss heller med Sveits, Danmark, Frankrike, Finland, Island osv. Det blir mer korrekt. 

Anonymkode: 1008c...e70

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Island har lov om likelønn☺️der henger Norge etter! Sverige har over 20 vulvapoliklinikker, Norge har 2 (eller 3). Vi er et lite land med lite innbyggere, og mangler ulike fagmiljø innen medisin. Men selv om jeg er misfornøyd med mye så er jeg usikker på om jeg finner noe land som ville vært bedre for meg personlig, som ufør uten nettverk🤔

Anonymkode: e1aaf...7c4

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at vi har det rimelig bra i Norge. Det er få land hvor befolkningen generelt har det like bra. Jeg ser at Sverige dras frem som er bedre land. Det er mye bra med Sverige, absolutt. Men visste du at de har en nye dårligere sykelønnsordning enn det vi har? De har karensdager ved egenmelding og får også bare utbetalt ca 80% lønn ved sykmelding. Jeg tipper det hadde blitt bråk hvis politikerne i Norge hadde forsøkt å innføre samme ordningen her! 

• Liker 3
Skrevet

Vi har forbedringspotensiale, men er da virkelig høyt på lista når det gjelder hvilket land det er best å leve i. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi er kanskje ett av verdens beste land, men jeg mener at vi har falt i levekvalitet med årene. Herav har forskjellene og ulikhetene økt, utsatte grupper har blitt enda mer utsatt, det er mye kameraderi og korrupsjon som ingen tar fatt i, naiviteten har blomstret på mange arenaer, det er mer egoisme i befolkningen, og politikerne tenker mye mer på Staten AS og seg selv foran folk og fe. 

Men klart, vi er enda ett av de beste, ja. Det betyr ikke at vi ikke kan bli bedre. Mye bedre. 

• Liker 4
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Mens Norge flyter over av penger så må folk gå sultne, stille seg i matkø og droppe tannlegen. Vet det snakkes om å ikke ha råd til ferie for tiden, men jeg syntes det er viktigere å fokusere på det å ikke en gang ha råd til grunnleggende behov.

La oss løftet blikket til Tyskland. Det er jo ett av landene som styrer mest i Europa. De burde jo ha det bedre enn Norge, eller? Hvor mange folk lider sult i Tyskland tror du? La oss se litt på tallene.

Den største matkø aktøren heter Die Tafel. Det er dog ikke det eneste matkøtilbudet i Tyskland. Men Die Tafel pleier å legge ut egne tall rimelig tidsnok som gir et godt bilde over fattigdom utenom det de offisielle myndighetene registrerer.

Det siste tilgjengelige datasettet er fra august 2022. Få det på tunga du. De kaller sultne folk som ber om mat for "kunder".

• Tyskland har 990 matkøer som tilhører Die Tafel
  • Mer enn 2 millioner daglige "kunder"
  • Rund 60.000 frivillige som hjelper til at det går rundt

• Rundt 51% av alle matkøer har hatt en økning på mer enn 50% i kundemassen i løpet av året
  • Rundt 30% av alle matkøer har doblet kundemassen sin.
  • Rundt 9% av matkøen har mer en doblet kundemassen sin

• Rundt 62% av alle matkøer må fordele mindre enn en fullverdig måltid pga. for lite mat tilgjengelig.
  • 32% av alle matkøer har opptakstopp av nye kunder

Kilde: https://www.tafel.de/presse/zahlen-fakten/

Hvordan er tilstanden i Norge igjen?
https://www.networld.no/2022/11/25/matkoene-eser-ut-i-norge-vil-presse-store/

Tyskland flyter også over av penger. Alt er en prioriteringssak. 

----

NB! Personlig mening uten kilder følger.

Hvem er disse folkene i matkøene våre? Hvilken historie har de? Hvorfor er de der? Røyker de? Snuser de? Drikker de? Er de spilleavhengig? Ble de kastet ut av kjæresten sin? Er de flyktninger?

Eller er de folk som bare ønsker å spare på en lettvin måte? Kunne de kanskje vært selvforsynt likevel? Hvor mye støtte får de og hvor mye husleie og andre kostnader har de? Hva har de igjen for mat og er det egentlig nok?

Hvem kontrollerer alle disse spørsmålene? Hvem kontrollerer de som kontrollerer?

Det vi trenger her i landet og ellers i Europa er faktisk mer rettferdige matkøer. Utover det så trenger vi mer rettferdige og lettere tilgjengelige hjelpeapparater som viser at folk også kan få seg et annet liv, om de bare ønsker.

Jeg er full klar over at dette er ren stereotypi men spørsmålene bør stilles og debatten bør tas i et samfunn sånn som Norge. Vi har råd til det. Jeg hadde ønsket meg at dagsrevyen ofrer 5 minutter av sendingstiden til å vise det faktiske budsjettet av en tilfeldig person som står dagens matkø. Gjør du det hver sending i noen år så vil du fort oppdage et mønster.

Hvorfor er Norge redd for det då?

Schmuhu

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvorfor sammenligner du Norge med de verste landebe for å få frem poenget ditt? Sammenlign oss heller med Sveits, Danmark, Frankrike, Finland, Island osv. Det blir mer korrekt. 

Ok , så flytt til Danmark da hvor du ikke har arbeidsrettigheter eller velferdsrettigheter.  Eller til Sveits hvor det er svindyrt. Lykke til 

Er klimaet du klager på i Norge noe anderledes i Sverige eller Finland forresten? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Alt kommer jo helt an på hvilke kriterier man legger til grunn for premisset. Dét, og personlige preferanser. I forhold til klima, generelle levekostnader og mangel på sosialisering (ensomhet) for eksempel så vil jeg påstå at Norge er et av de verre land å leve i. Nå er ikke jeg spesielt enig med det TS, og andre, skriver her når det gjelder økonomi, fordi jeg mener at med gode, enkle prioriteringer så er det ingen med lovlig opphold i Norge som skal behøve å sulte, i det minste. Ja, triste skjebner/historier fins jo selvfølgelig (og blir brukt for alt de er verdt i media), men i forhold til de aller fleste andre land i verden så utgjør disse en brøkdel av befolkningen. Men for å se det på en annen måte; for heller å referere til selve tittelen på tråden - når det kommer til livskvalitet, så er det mange andre faktorer enn størrelsen på lommeboka som spiller inn. Livskvalitet avhenger jo ikke av det å ha et godt sikkerhetsnett alene. Nordmenn flest vet svært lite om hvordan det er å bo i andre land (fordommene florerer), da spesielt utenfor Skandinavia, Nord-Europa (og Spania). Vi lever på en (relativt) stor klode - utforsk mer. :) 

Anonymkode: d51e1...e09

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Var aleneforelder i 7 år og hadde det da vitterlig helt topp. Fikk masse støtte fra NAV, nok til å komme meg ovenpå igjen. Få meg en god jobb, kjøpe meg bolig og nok til å få tid til å bygge et godt grunnlag for meg og mitt barn.

Klart, vi levde ikke fett. Vi delte soverom i 7 år. Men, det er ikke staten sin oppgave at jeg skal leve fett. Vi hadde tak over hodet og mat på bordet og tid til at jeg kunne både være mamma og finne meg jobb. Jeg skal fader ikke klage på velferdsstaten. Den fungerer utmerket, og jeg betaler skatten min med glede.

Anonymkode: 0ce31...ae0

• Liker 3
Skrevet

Ryddet for latterliggjøring og innlegg av utestengt bruker, og svar til det. 

_popcorn_, adm

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ok , så flytt til Danmark da hvor du ikke har arbeidsrettigheter eller velferdsrettigheter.  Eller til Sveits hvor det er svindyrt. Lykke til 

Er klimaet du klager på i Norge noe anderledes i Sverige eller Finland forresten? 

Du siterer feil. Jeg har aldri sagt noe om klima. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...