AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #1 Skrevet 24. juni 2023 Har et nært familiemedlem som ikke har tenkt å si noe før behandlingen er fullført. Partneren jobber ikke med kreftmedisin men alikevel... går det an å skjule? Familiemedlemmet mitt skal ta medisiner daglig og ta litt strålebehandling i sommer men øke på etter hvert. Anonymkode: 48961...f4c
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #2 Skrevet 24. juni 2023 Jeg jobber med kreft- pasienter. Noen kan nok skjule det. Hva er diagnosen? Anonymkode: 218d3...a98 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #3 Skrevet 24. juni 2023 Medisiner daglig, tbl eller infusjon? Anonymkode: 218d3...a98
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #4 Skrevet 24. juni 2023 Hvorfor skjule det? Anonymkode: 1eb39...8cf 4 1
Andro Skrevet 24. juni 2023 #5 Skrevet 24. juni 2023 Sannsynligvis. Min bror gjorde det. Ingen tilga ham for å lyve. 2 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #6 Skrevet 24. juni 2023 Inntil et visst stadie så kanskje,men strålebehandling blir man veldig syk av Anonymkode: 02bee...d7b 4
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #7 Skrevet 24. juni 2023 Og partneren mishandler eller er ustabil, siden all diagnose og behandling skal skjules? Anonymkode: 63f26...8bf 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #8 Skrevet 24. juni 2023 Nei, det tror jeg ikke går an. Hvordan forklare ev. dårlig form, kvalme, hårtap, ev. brannskadelignende hud- og/eller slimhinneendringer og det at personen ikke kan få sol på strålt område? Uansett, å ikke fortelle dette er et så enormt tillitsbrudd at det nok vil skade forholdet for alltid. Det er ikke sikkert at partneren vil greie å tilgi noe slikt. Dessuten, om det du skriver stemmer, så er det jo andre (bl.a. deg) som vet at vedkommende har kreft. Det er ofte stor sjanse for at man kan komme til å møte andre på sykehuset som forstår hvilken avdeling man behandles på. Så det kan godt komme ut via andre personer. Da blir sviket mot partner enda større, trolig helt umulig å rette opp igjen. Om dette her gjelder deg selv (har nylig lest en annen tråd, hvor Ts der ønsket å skjule kreft for sin legemann), be om å få snakke med en sosionom eller psykolog tilknyttet avdelingen. Kontakt kreftforeningen og be om et møte med en såkalt likemann. Om dette ikke gjelder deg selv, men faktisk en som står deg nær, få personen til å snakke med fagfolk før den ødelegger livet og forholdet sitt! ❤️ Anonymkode: ae49b...4f5 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #9 Skrevet 24. juni 2023 Andro skrev (7 minutter siden): Sannsynligvis. Min bror gjorde det. Ingen tilga ham for å lyve. I alle dager Anonymkode: 218d3...a98 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #10 Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, det tror jeg ikke går an. Hvordan forklare ev. dårlig form, kvalme, hårtap, ev. brannskadelignende hud- og/eller slimhinneendringer og det at personen ikke kan få sol på strålt område? Uansett, å ikke fortelle dette er et så enormt tillitsbrudd at det nok vil skade forholdet for alltid. Det er ikke sikkert at partneren vil greie å tilgi noe slikt. Dessuten, om det du skriver stemmer, så er det jo andre (bl.a. deg) som vet at vedkommende har kreft. Det er ofte stor sjanse for at man kan komme til å møte andre på sykehuset som forstår hvilken avdeling man behandles på. Så det kan godt komme ut via andre personer. Da blir sviket mot partner enda større, trolig helt umulig å rette opp igjen. Om dette her gjelder deg selv (har nylig lest en annen tråd, hvor Ts der ønsket å skjule kreft for sin legemann), be om å få snakke med en sosionom eller psykolog tilknyttet avdelingen. Kontakt kreftforeningen og be om et møte med en såkalt likemann. Om dette ikke gjelder deg selv, men faktisk en som står deg nær, få personen til å snakke med fagfolk før den ødelegger livet og forholdet sitt! ❤️ Anonymkode: ae49b...4f5 Du vet ikke hva slags cytostatika pasienten står på? Ikke alle som får slike bivirkninger. Noen klarer seg faktisk ganske fint gjennom behandling Anonymkode: 218d3...a98 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #11 Skrevet 24. juni 2023 Det går sikkert an. Vil nesten anta at en som lurer på å lyve om dette, er vant til å lyve om andre ting også. En så stor løgn vil føre til ørten andre løgner. Hvordan forklare Kvalme, uvelhet, tristhet, legekontroller, telefoner, brev med prøvesvar.. Det blir mye som må bortforklares. Anonymkode: 21e2d...9df 4
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #12 Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Du vet ikke hva slags cytostatika pasienten står på? Ikke alle som får slike bivirkninger. Noen klarer seg faktisk ganske fint gjennom behandling Anonymkode: 218d3...a98 Kombinasjonen cotostatika og stråling er ekstremt vanskelig å skjule for en partner. Anonymkode: ae49b...4f5 1
mebeforeyou Skrevet 24. juni 2023 #13 Skrevet 24. juni 2023 Jeg forstår ikke hvordan en kan leve med en partner som ønsker å skjule så viktige ting. Det høres ikke ut som et sunt forhold. Svik begynner med en følelse av desillusjon… 3
Bacteria Skrevet 24. juni 2023 #14 Skrevet 24. juni 2023 I prinsippet går det nok an, men hvorfor? Ikke bra å skjule alvorlig sykdom. Dessuten er det en risiko for at fex en kollega av mannen forsnakker seg…typ «hvordan går det med kona» Man går jo ut fra at personens aller nærmeste vet om diagnose og hvordan ting ligger an.
Grüner Skrevet 24. juni 2023 #15 Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Har et nært familiemedlem som ikke har tenkt å si noe før behandlingen er fullført. Partneren jobber ikke med kreftmedisin men alikevel... går det an å skjule? Familiemedlemmet mitt skal ta medisiner daglig og ta litt strålebehandling i sommer men øke på etter hvert. Anonymkode: 48961...f4c Hvorfor skjule det for partneren sin? Det er en for alvorlig ting til å holde skjult for sine nærmeste, synes jeg. Dessuten tror jeg det blir tøft å stå i dette alene uten partnerens støtte og forståelse og spille skuespill og late som alt er bra. Og ved strålebehandling og cellegift er det mange som blir kvalme, avkreftet, går ned i vekt, mister håret, og da vil skuespillet uansett bli avslørt. 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #16 Skrevet 24. juni 2023 22 minutter siden, Andro said: Sannsynligvis. Min bror gjorde det. Ingen tilga ham for å lyve. For noen drittsekker dere er! Ingen vet hvordan man kommer til å reagere på en sånn diagnose før man faktisk står der selv. Mange blir irrasjonelle og tenker at de ikke vil "plage" andre. Flere dyrearter gjemmer seg bort når de er syke eller døende, og slik er enkelte mennesker også. Jeg har fått kreftdiagnose to ganger, og det aller, aller verste med hele greia var å fortelle det til de jeg er glad i. For ja, jeg fortalte det. Men det er et stort traume man går gjennom, så det er ikke rart at noen blir litt irrasjonelle. For noen er det også slik at de tenker at diagnosen ikke blir "virkelig" før de forteller om den til andre. Så da holder de den hemmelig for å slippe å forholde seg til andres fortvilelse, og lever i fornektelse selv. Anonymkode: 4b9bb...e65 3 3 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #17 Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For noen drittsekker dere er! Ingen vet hvordan man kommer til å reagere på en sånn diagnose før man faktisk står der selv. Mange blir irrasjonelle og tenker at de ikke vil "plage" andre. Flere dyrearter gjemmer seg bort når de er syke eller døende, og slik er enkelte mennesker også. Jeg har fått kreftdiagnose to ganger, og det aller, aller verste med hele greia var å fortelle det til de jeg er glad i. For ja, jeg fortalte det. Men det er et stort traume man går gjennom, så det er ikke rart at noen blir litt irrasjonelle. For noen er det også slik at de tenker at diagnosen ikke blir "virkelig" før de forteller om den til andre. Så da holder de den hemmelig for å slippe å forholde seg til andres fortvilelse, og lever i fornektelse selv. Anonymkode: 4b9bb...e65 Om Ts sin historie stemmer, så er det jo allerede noen blant de nærmeste som vet. Da blir sviket mot partner enda større, når andre får vite at personen har kreft og går i behandling, men partneren holdes uvitende. Anonymkode: ae49b...4f5 1 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #18 Skrevet 24. juni 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Om Ts sin historie stemmer, så er det jo allerede noen blant de nærmeste som vet. Da blir sviket mot partner enda større, når andre får vite at personen har kreft og går i behandling, men partneren holdes uvitende. Anonymkode: ae49b...4f5 Det skjønner jeg. Den jeg siterte skrev at ingen tilgir broren fordi han løy. Det er drittsekkoppførsel når personen det er snakk om gikk gjennom et så digert traume at han ikke tenkte klart. Anonymkode: 4b9bb...e65 3 1
tøydokka Skrevet 24. juni 2023 #19 Skrevet 24. juni 2023 Det er sikkert mulig. Og det er på en måte forståelig at man ønsker å skåne de nærmeste fra sykdommen. Men det er nok ikke så lurt å gjøre da relasjonen vil bli skadelidende da det å lyge om noe så alvorlig er et massivt tillitsbrudd.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #20 Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Om Ts sin historie stemmer, så er det jo allerede noen blant de nærmeste som vet. Da blir sviket mot partner enda større, når andre får vite at personen har kreft og går i behandling, men partneren holdes uvitende. Anonymkode: ae49b...4f5 Med mindre Ts er den som er syk. Du vet, «spør for en venn..»osv. Anonymkode: 5719b...d35
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå