AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #1 Skrevet 24. juni 2023 Jeg har en datter på 19 år som skal flytte ut hjemmefra og inn i en leilighet via studentskipnaden i sommer. Dette er innad samme kommune. Første barn ute av redet! 🥹 Forsøke å holde følelser i sjakk og tenke litt fornuftig akkurat nå 😅 hva som er lurt å tenke på.... Dere som har vært igjennom dette - noen tips?? Spesielt forsikringer har jeg tenkt på. Vi er forsikret på det meste slik som reise, innbo, barn osv. Barneforsikringen vet jeg er gyldig til datteren vår er 26 år. Men hvordan er det med reise og innbo? Hun må sikkert ordne seg noe selv? Og streaming - har hun lov til å logge seg inn på tjenester som Netflix, Disney+, Spotify osv. når hun ikke bor under vårt tak lenger? Og er det lurt eller ikke lurt å endre folkeregistrert adresse? Fordeler/ulemper med det? Sikkert mye jeg burde tenke på, men er litt vanskelig akkurat når det gjelder! Anonymkode: 80329...dee
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #2 Skrevet 24. juni 2023 Dette er jo ein glimrande anledning til å la dattera di prøve sjølv! Utanom å sjekke dette med forsikringa, ville eg latt henne få gleda av å flytte ut og å finne ut av dei andre tinga aleine. Anonymkode: 2c3b9...2ad 10 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #3 Skrevet 24. juni 2023 Jeg kan svare deg på disney+ og netflix. Man må ikke bo under samme tak for å dele disse abonnementene. Jeg er student og bruker familiens abonnement. 😊 Og jeg endret ikke min folkeregistrerte adresse, både fordi jeg om sommeren bodde hjemme, men også fordi at jeg var dekket av mamma og pappas forsikringer så lenge jeg hadde folkeregistrert adresse sammen med de og var under 26 eller noe. Ellers vet jeg om mange som endret folkeadresse til dit de studerte. Anonymkode: b09be...608 1 2
Amossa Skrevet 24. juni 2023 #4 Skrevet 24. juni 2023 Første barn ut av redet er spesielt Nå gjelder det å la den unge få prøve vingene sine selv! Flytter hun, må hun endre folkeregistrert adresse. Sånn er det bare. Det har både med stipend og postlevering å gjøre. Forsikringer bør hun nå overta selv, i hvert fall gradvis. Det har noe med å være selvstendig å gjøre. Har hun verdier der hun bor, bør hun selvsagt ha innboforsikring. Husk at selv mobilen inngår i innboforsikringen. Å ha helårs reiseforsikring er vel bare aktuelt dersom hun reiser mye. Rimeligere å kjøpe reiseforsikring når hun reelt skal ut og reise. Foreløpig kan hun bruke Netflix på familiens abonnement, men det er varslet en endring her. Hva som gjelder for Spotify vet jeg ikke.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #5 Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Dette er jo ein glimrande anledning til å la dattera di prøve sjølv! Anonymkode: 2c3b9...2ad Amossa skrev (2 minutter siden): Nå gjelder det å la den unge få prøve vingene sine selv! Joda, det er klart. Hun skal få prøve det meste selv! Men hadde jo vært greit som mor og betaler på visse abonnementer og slikt at det er lov å ha dem sammen. Og at vi ikke går rundt og tror at forsikringen vår dekker henne, om den ikke gjør det. Jeg må kanskje ta en chat med selskapet vårt der... forsikringer er kanskje forskjellige, så bør sikkert sjekke akkurat hva vår dekker. Amossa skrev (4 minutter siden): Flytter hun, må hun endre folkeregistrert adresse. Sånn er det bare Okey? Syns jeg har hørt om flere som ikke har endret. Slik som AB skriver over. Anonymkode: 80329...dee
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #6 Skrevet 24. juni 2023 Nei ikke endre adresse. Da får hun stipend og slik. Minsta mi flyttet ut når hun var 16 for å gå videregående skole. Og en ting til folk overhode ikke tenker på men jeg er miljøskade. Hvis barnet har endra adresse og gud forby barnet dør. Så må man dekke transporten selv til hjemplassen. Men har man adresse hjem så dekker nav det. Anonymkode: b9340...d14
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #7 Skrevet 24. juni 2023 Det er valgfritt om man ønsker å endre adresse som student, les på Skatteetaten.no om fordeler og ulemper. Som eksempler nevnes blant annet fastlege, hvor man kan stemme ol. Men det er frivillig å melde adresseendring til folkeregisteret som student. Elles støtter jeg flertallet her, la henne finne ut av ting selv. Anonymkode: 5bb1e...e0e 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #8 Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Som eksempler nevnes blant annet fastlege, hvor man kan stemme ol Men dette er vel ikke et stort problem når man skal flytte innad samme kommune? Anonymkode: 80329...dee
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #9 Skrevet 25. juni 2023 Pass på at hun fortsatt har helårs reiseforsikring, den gjelder selv om hun snubler utenfor døra på vei til venninne, og brekker ankelen og trenger feks fysio behandling, smertestillende osv. Og det gjelder selvfølgelig også når hun drar til London og mister bagasjen sin. Jeg har Tryg forsikring, reiseforsikring her tror jeg er til 21 år og barneforsikring til 26 år. Hør med forsikringselskapet ditt. Anonymkode: 35ca6...0f1 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #10 Skrevet 25. juni 2023 Amossa skrev (12 timer siden): Første barn ut av redet er spesielt Nå gjelder det å la den unge få prøve vingene sine selv! Flytter hun, må hun endre folkeregistrert adresse. Sånn er det bare. Det har både med stipend og postlevering å gjøre. Forsikringer bør hun nå overta selv, i hvert fall gradvis. Det har noe med å være selvstendig å gjøre. Har hun verdier der hun bor, bør hun selvsagt ha innboforsikring. Husk at selv mobilen inngår i innboforsikringen. Å ha helårs reiseforsikring er vel bare aktuelt dersom hun reiser mye. Rimeligere å kjøpe reiseforsikring når hun reelt skal ut og reise. Foreløpig kan hun bruke Netflix på familiens abonnement, men det er varslet en endring her. Hva som gjelder for Spotify vet jeg ikke. Helt utrolig å klare og komme med så mye feilopplysninger i ett innlegg. Kjære TS og alle andre. Se helt bort i fra det siterte svaret! Anonymkode: 001d9...081 7 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #11 Skrevet 25. juni 2023 Alle de 5 ungdomene har forlengst flyttet hjemmefra, og etablert på forskjellige steder rundt om i landet, Ingen krisemakismering når ungdomene flytter hjemmefra. Idag bor dei fleste ungdomene hjemme lenger en tidligere,og det er ikkje bra.. Leier de møblert så er det huseier som har ansvar for innboforsikringen, men leier en umøblert så må ein sørge for at de har en innboforsikringer (les vilkårene ) i forhold til dekning av familiemedlemmer. Ein skal ikkje melde flytting vist det er snakk om kun midlertidig opphold som skolegang etc. Er det snakk om leie så sørg for å gjere dere kjent med vilkåere i leiekontrakten, og hva som inngår iden. Anonymkode: 854ff...836
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #12 Skrevet 25. juni 2023 Er det ikke meningen at hun nå skal lære selv? Høres ut som du kanskje er litt drone-foreldrer akkurat nå? Innboforsikring og reiseforsikring er viktig, men du må involvere henne i prosessen. Anonymkode: 53013...b68 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #13 Skrevet 25. juni 2023 De fleste innbo og reiseforsikringer dekker barn som er borteboende studenter så fremt de ikke har endret adresse. Les vilkårene i deres forsikring før hun går til innkjøp av egen. Anonymkode: d23fd...f59
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #14 Skrevet 25. juni 2023 Hun finner vel selv ut hva hun bør tenke på. Hun har ansvar for seg selv, og foreldre må trekke seg tilbake. Hun finner nok løsninger etter hvert som ting dukker opp. Hvis ikke har dere mislyktes i noe viktig i oppdragelsen. Anonymkode: d4eb3...e71 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #15 Skrevet 25. juni 2023 Netflix vil ha slutt på gratispassasjerer som låner tilgang fra andre enn husstanden de bor i. (og det blir det jo for din datter når hun flytter) https://dinside.dagbladet.no/data/slutt-pa-passorddeling/77501775 https://help.netflix.com/nb/node/123277 Anonymkode: 0ce55...4a6
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #16 Skrevet 25. juni 2023 Amossa skrev (20 timer siden): Første barn ut av redet er spesielt Nå gjelder det å la den unge få prøve vingene sine selv! Flytter hun, må hun endre folkeregistrert adresse. Sånn er det bare. Det har både med stipend og postlevering å gjøre. Forsikringer bør hun nå overta selv, i hvert fall gradvis. Det har noe med å være selvstendig å gjøre. Har hun verdier der hun bor, bør hun selvsagt ha innboforsikring. Husk at selv mobilen inngår i innboforsikringen. Å ha helårs reiseforsikring er vel bare aktuelt dersom hun reiser mye. Rimeligere å kjøpe reiseforsikring når hun reelt skal ut og reise. Foreløpig kan hun bruke Netflix på familiens abonnement, men det er varslet en endring her. Hva som gjelder for Spotify vet jeg ikke. Nei, nei og atter nei! Det er fint mulig å være folkeregistrert på en adresse og ha en annen bostedsadresse! Man får lån og stipend selvom man ikke bor der man er folkeregistrert! Viktige brev kommer jo for det meste i altinn, om det kommer hjem til mor og far kan det bare videresendes eller leveres når de møtes, og den vanlige posten kommer dit man bor dersom man ønsker det! Innboforsikring er man gjerne dekket av om foreldrene har det gjennom en fagforening eller lignende, ofte er man dekket frem til fylte 26 uavhengig om man bor hjemme eller for seg selv! helårs reiseforsikring er faktisk viktig! Man er nemlig forsikret i det man går ut av døren, så dette er lurt å ha uansett om man reiser mye eller lite! (Det er nok litt variasjon fra selskap til selskap da!) Man kan fint lære seg selvstendighet på andre måter enn å ha ansvar for forsikringer de første årene man bor for seg selv! Det er greit å spare de kronene man kan når man faktisk kan! Anonymkode: a56dc...f89 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #17 Skrevet 25. juni 2023 Anbefaler IKKE å skifte folkeregistrert adresse som student. Viktig post bør hun heller få sendt hjem til dere, for det kan være mye rot med posten på studentboligene (nå er det jo lite som sendes fysisk i disse dager, men ting som bankkort, pass, eventuelle vognkort etc...) Anonymkode: 099fd...b87
Taluno Skrevet 25. juni 2023 #18 Skrevet 25. juni 2023 Man må ikke endre adresse i folkeregisteret. Angående forsikring, så må du først og fremst sjekke din forsikring. Det er mulig dine dekker henne, det er mulig hun må ha egne. Så kan du lære henne å gjøre det samme, hun må sette seg inn i hva hennes forsikringer dekker. Hun bør ha forsikring som dekker innbo og reise. Noen studenter får dette inkludert eller billig via foreninger. Disney har ingen begrensninger på bosted. Spotify og Netflix har i vilkårene at man kun kan dele innad i husstanden. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Alle de 5 ungdomene har forlengst flyttet hjemmefra, og etablert på forskjellige steder rundt om i landet, Ingen krisemakismering når ungdomene flytter hjemmefra. Idag bor dei fleste ungdomene hjemme lenger en tidligere,og det er ikkje bra.. Leier de møblert så er det huseier som har ansvar for innboforsikringen, men leier en umøblert så må ein sørge for at de har en innboforsikringer (les vilkårene ) i forhold til dekning av familiemedlemmer. Ein skal ikkje melde flytting vist det er snakk om kun midlertidig opphold som skolegang etc. Er det snakk om leie så sørg for å gjere dere kjent med vilkåere i leiekontrakten, og hva som inngår iden. Anonymkode: 854ff...836 Fullstendig bullshit. Man er ansvarlig for egen innboforsikring uansett. Og leier man møbelert og ikke har innboforsikring så må man selv etstatte utleiers møbler.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #19 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 24.6.2023 den 23.07): Jeg har en datter på 19 år som skal flytte ut hjemmefra og inn i en leilighet via studentskipnaden i sommer. Dette er innad samme kommune. Første barn ute av redet! 🥹 Forsøke å holde følelser i sjakk og tenke litt fornuftig akkurat nå 😅 hva som er lurt å tenke på.... Dere som har vært igjennom dette - noen tips?? Spesielt forsikringer har jeg tenkt på. Vi er forsikret på det meste slik som reise, innbo, barn osv. Barneforsikringen vet jeg er gyldig til datteren vår er 26 år. Men hvordan er det med reise og innbo? Hun må sikkert ordne seg noe selv? Og streaming - har hun lov til å logge seg inn på tjenester som Netflix, Disney+, Spotify osv. når hun ikke bor under vårt tak lenger? Og er det lurt eller ikke lurt å endre folkeregistrert adresse? Fordeler/ulemper med det? Sikkert mye jeg burde tenke på, men er litt vanskelig akkurat når det gjelder! Anonymkode: 80329...dee Jeg har vært opptatt av at min skal få lære å bli selvstendig. Han har sjekket forsikring, leiekontrakt osv selv. Så er vi der i bakkant om noe skjærer seg. Godt å se barna bli selvstendige. Anonymkode: ba02d...73a
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #20 Skrevet 28. juni 2023 Slutter meg til de som sier at nå er det datteren som må tenke selv. Foreldrene mine bidro med flyttehjelp og litt arvegods i form av bestikk, en gammel sofa osv. Men de var ikke involvert i hvilke forsikringer, abonnementer osv jeg skulle ha. Anonymkode: ea800...88f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå