Gå til innhold

Naboen har hatt høylytt festing hele dagen, hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i et nabolag, og siden tidlig ettermiddag til skrivende stund har naboen hatt høylytt fest i hagen ved siden av. Alt av musikk og skriking trenger seg inn i stua vår. Vi har lukket vinduet for å forsøke å dempe lyden men det hjelper ikke, og de spiller musikken høyere utover kvelden. Hva kan jeg gjøre? Jeg vet ikke om jeg har rett til å klage på dem enda siden det ikke er 23:00 enda, og det er relativt rolig ellers så må jeg tålerere enkeltilfelle selv om det er plagsomt?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke noen regler som omhandler sjenerende støy? 

Anonymkode: 15638...b11

AnonymBruker
Skrevet

Du må nok det ja

Anonymkode: 49dfe...882

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det ikke noen regler som omhandler sjenerende støy? 

Anonymkode: 15638...b11

Jo.

Det er ikke fritt fram for å bråke så mye man vil selv om det er på dagtid.

Anonymkode: 880ba...d31

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Blir med? 

Anonymkode: 38e3c...fe2

Skrevet
Sursøtsaus skrev (4 minutter siden):

Jeg bor i et nabolag, og siden tidlig ettermiddag til skrivende stund har naboen hatt høylytt fest i hagen ved siden av. Alt av musikk og skriking trenger seg inn i stua vår. Vi har lukket vinduet for å forsøke å dempe lyden men det hjelper ikke, og de spiller musikken høyere utover kvelden. Hva kan jeg gjøre? Jeg vet ikke om jeg har rett til å klage på dem enda siden det ikke er 23:00 enda, og det er relativt rolig ellers så må jeg tålerere enkeltilfelle selv om det er plagsomt?

Vær glad du ikke bor i byen omgitt av kronisk byggestøy, sier jeg… Et enkelttilfelle hvor naboen har fest på dagtid, synes jeg du må tåle. Men holder de på til langt på natt med høy musikk og skråling, kan du si ifra og be dem dempe seg.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva du gjør: biter i deg dette i kveld. I morgen, litt ut på dagen ringer du på hos naboen og spørr på en vennlig og rolig måte om de kan være så snille å si fra neste gang de har tenkt til å ha fest. 

Anonymkode: 8b284...4e1

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvis dette er noe som skjer ofte hadde jeg klaget, pågår det etter kl 23 hadde jeg gått til naboen og klaget.

Hvis dette er noe som kun skjer et par ganger i året hadde jeg tolerert det og unnet naboen min en god fest.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jo.

Det er ikke fritt fram for å bråke så mye man vil selv om det er på dagtid.

Hva kan jeg gjøre da? Jeg vil jo ikke skape dårlig stemning med naboen. Det skjer ikke så ofte så jeg vil jo ikke buse inn og kreve full stillhet de få gangene naboen har fest, men jeg synes jo kanskje de kan tone ned lydnivået litt slik at det ikke avbryter trivselen min i eget hus. 

AnonymBruker
Skrevet

Du skriver naboen pleier å være rolig. Kan du ikke la han/henne kose seg i dag? 
Kjenn på at du unner naboen denne dagen. så legger du deg med god samvittighet i kveld. 

Hadde det skjedd relativt ofte ville jeg selvsagt gitt beskjed og lagt meg med god samvittighet da også. 

Anonymkode: 222a6...cbb

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Sursøtsaus skrev (Akkurat nå):

Hva kan jeg gjøre da? Jeg vil jo ikke skape dårlig stemning med naboen. Det skjer ikke så ofte så jeg vil jo ikke buse inn og kreve full stillhet de få gangene naboen har fest, men jeg synes jo kanskje de kan tone ned lydnivået litt slik at det ikke avbryter trivselen min i eget hus. 

Vent en halvtime og se om de skrur ned volumet.  da er klokken 23. 

Anonymkode: 222a6...cbb

Skrevet

Det er jo lov å snakke med naboen uavhengig av om det er lovlig støy.

Er det bare et engangstilfelle hadde jeg latt det gå så lenge det ikke går utover natteroen.

AnonymBruker
Skrevet

det hadde jo vært hyggelig om de sa fra at de skulle ha fest feks, så kunne du dratt bort eller forberedt deg litt. Ellers siden det skjer sjelden hadde jeg satset på stille ca 23 og ikke gjort noe med det. Fortsetter festen hadde jeg ringt på, ca midnatt feks? Og bedd de vennlig om å ta hensyn. :)

Anonymkode: 74393...a48

AnonymBruker
Skrevet

Mulig du er min nabo. Jeg har hatt venner på besøk i hagen i dag. Musikk, latter, prat og sang. Eneste gang på 3 år, og vi gikk videre kl 21. Da ble det stille. 

Om en nabo hadde klaget på det hadde vedkommende blitt stemplet som surguffen merkelig person. Litt må man tåle i et nabolag innimellom. Ellers får man flytte ut i skogen. 

Anonymkode: b866f...4c6

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Støydempende headset med behagelig musikk. Jeg sov fint natten fjennom mens russen festet i nabolaget med mitt headset og litt rolig musikk på.

Har i dag også ligget ute i solsenga med headset mens naboer kjørte motoriserte gressklippere, motorsag, unger på trampoline og allment nabostøy- jeg slappet fint av.

Anonymkode: 648ae...3c6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Mulig du er min nabo. Jeg har hatt venner på besøk i hagen i dag. Musikk, latter, prat og sang. Eneste gang på 3 år, og vi gikk videre kl 21. Da ble det stille. 

Om en nabo hadde klaget på det hadde vedkommende blitt stemplet som surguffen merkelig person. Litt må man tåle i et nabolag innimellom. Ellers får man flytte ut i skogen. 

Det ble ikke stille her kl 21 så tviler på at jeg er naboen din. Hadde det blitt stille etter kl 21 hadde jeg heller ikke klaget. 

Leit at du ville stemplet vedkommende som surmuggen og merkelig. Jeg har ingenting i mot at folk koser og hygger seg, men vi fikk ingen forvarsel om at det kom til å bli festing langt ut på kvelden. Hadde vi fått beskjed så hadde jeg ikke reagert for da hadde naboene hvertfall anerkjent naboene sine før de satte i gang, og da kunne vi fått sjansen til å planlegge så vi kunne reist bort dersom det ble ille. Vi har også mange gamle i nabolaget som ikke bare kan stikke bort. Jeg unner gjerne folk en god fest men alt med måte og man kommer langt ved å vise litt hensyn til hverandre :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er forskjell på å ha en livlig hagefest og å gjøre slik som en av mine naboer sist sommer: de spilte så høy musikk at vinduene mine ristet og jeg kjente bassen i kroppen. Det varte i minst 8 timer.

Det var ikke nærmeste nabo heller, vedkommende bor minst hundre meter unna. Litt morsomt at du nevner skogen, for jeg gikk en tur i skogen som ligger like ved (motsatt retning av naboen), og musikken gjallet og duret langt inn i skogen.

Ikke anta at alle som klager på ekstrem støy bare klager over en vanlig livlig hagefest.

Skrevet
Sursøtsaus skrev (1 time siden):

Så kjekt for naboen da, dette må du nesten bare tåle så lenge det ikke er over ro tid

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En sjelden gang og tillegg på dagtid tenker jeg man må tåle fint. Eller bo mutt putt alene i skolen😅

Anonymkode: c8cc1...84d

• Liker 1
Skrevet

Fint vær. Folk kvikner til. Når man bor tett må msn tåle det. Bor tett selv og elsker når folk koser seg. Og om det forsetter så ta en hyggelig prat med de, uten å involvere politi. Så lenge det er kos og glede og ikke krangling og tilløp til vold osv

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...