Gå til innhold

Hvordan kan jeg unngå at barna mine blir overvektige?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 32 og gravid med mitt første barn. Jeg er livredd for at mitt barn skal få et trøblete forhold til mat og vekt. I min familie spiste vi sunn og næringsrik mat, men jeg hadde ingen begrensinger på inntak. Vi hadde lørdagsgodt og litt ekstra god mat på fredager. Jeg ble overvektig som 7-åring og var overvektig helt til jeg var 28. Jeg har spist sunt hele livet, men for mye. Istedenfor 1 porsjon med havregrøt og bær spiste jeg 2 og fikk sikkert i meg dobbelt av det jeg skulle hver eneste dag. Jeg husker ekstremt godt kommentarer fra barndommen om at jeg «måtte passe på magen» eller «kanskje begynne å løpe litt mer». Jeg vil ikke påføre barna mine noe skam eller kommentarer.. Jeg selv har jo fått sunn mat, men for mye. Hva er løsningen? Porsjonskontroll? Jeg føler meg heldig som får lov til å oppdra et barn og vil ikke gjøre noe feil.. Jeg unner heller ikke mitt fremtidige barn å føle seg utenfor pga vekt og kropp som jeg gjorde. 

Anonymkode: 1cbbe...68b

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Følg ernæringsmamma og Marit Kolby på insta, les og lær.

Anonymkode: 588bb...599

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Aktiv livsstil, lær dem å spise grønnsaker, ikke gjør junk food til "gøy" mat, ikke tving i dem mat, har sunn snack tilgjengelige etc.. 

Anonymkode: b7414...3ad

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis tanken på dette virkelig plager deg allerede nå, før barnet er født en gang, tror jeg kanskje du burde prate med en psykolog. Det høres ut som om du har en del traumer å ta tak i.

Utenom det er det bare å gjøre som de andre sier, fokusere på sunn, skikkelig mat. Hvis du ser at barnet begynner å legge på seg kan du kontakte helsestasjonen eller lege tidlig og be om oppfølging. Men det er ikke sikkert det blir et problem i det hele tatt og det er fryktelig tidlig å tenke på dette nå. Prøv å slappe av og glede deg over barnet, det er tidsnok tid til å bekymre deg over alle mulige problemer som kan oppstå når de er der.

Anonymkode: 71e9d...538

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gi to porsjoner grøt, heller et fat med grønnsaker om man er mer sulten. Man kan spise ubegrenset med grønnsaker. 

Anonymkode: 0767b...738

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste må være at du holder deg sprek og fører en aktiv livsstil med sunn mat  sammen med barna!!!

Anonymkode: 66f1c...b1f

• Liker 1
Skrevet

Unngå ultraprosessert mat. Ikke fordi det er farlig per se (det er man vel enda ikke enige om), men fordi det inneholder mye kalorier, er veldig palatable (mangler norskt ord?) og generelt gjør det lettere å spise for mye. Introduser barnet til rene råvarer så det godtar ulike konsistenser og smaker, unngå alt av søtsaker så langt det lar seg gjøre. Bananlapper, sunne vafler, smoothieis, etc - mange gode muligheter å erstatte de typiske hvete- og sukkervarene med. Gi barnet adekvate porsjoner, lær barnet at man ikke kan forsyne seg av mer før man har spist alt på tallerkenen (feks ikke ta mer pasta før også grønnsaker og kjøtt er spist opp). Og - IKKE tving barnet til å spise opp når det sier det er mett. Respekter barnets metthetsfølelse og evne til å stoppe i tide. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du bør nok prate med noen om frykten din. For barnet ditt kommer med stor sannsynlighet til å være lubben som baby/smårolling. Da er det svært viktig at du vet at dette er normalt, og at dette ikke fører til overvekt senere i livet. 

Jeg tenker det er viktig at du prater med noen, slik at du ikke overfører dine følelser til barnet. 

Jeg ser du skriver om 2 porsjoner grøt. Mange barn spiser i perioder både 2 og 3 porsjoner grøt. De skal vokse, de er i enorm bevegelse, de trenger mye mat. 

Alle mine barn, som forøvrig var magre etter smårollingstida, har spist både 2 og 3 og 5 skiver til frokost i perioder fra 5årsalderen. I andre perioder blir de mett av 0.5 skive.  Dette er helt vanlig. 

Anonymkode: 88ce5...8f0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ingen hokus- pokus fasit på det. Jeg har dessverre vært overvektig hele livet, selv om resten av fam har vært/ er slanke. Vokst opp med nittini prosent hjemmelaget, sunn mat, og «vanlig» lørdagsgodt, i samme mengde som søsken. 
Jeg trente mellom ti og tjue timer i uka, hele oppveksten. Aktivt fotball, langrenn, turn, aerobic, sykling, innom håndball, skøyter og svømming. Likevel fikk jeg beskjed av legen om å slutte å spise potetgull ( -noe jeg aldri har likt..😇) og begynne å trene. 
Nå har jeg gitt litt opp, voksen dom jeg er, går ikke ned uansett, men går heller ikke opp. 
Ser to av barna mine, er slanke, mens jenta er mye kraftigere. Ikke veldig overvektig, men større enn de andre. Tross veldig aktiv livsstil.

Hadde vært intr med en fasit på dette. 

Anonymkode: 11826...fe2

AnonymBruker
Skrevet

Få barn med en som alltid har vært normalvektig. Gener trumfer miljø.

Anonymkode: 08035...e2d

• Liker 2
Skrevet (endret)

Har man FTO genvarianten for overvekt må man trene vektbærende for å deaktivere den. Sykling er et eks på noe som i seg selv ikke er godt nok. Jogging, gåing osv fungerer. Går dere en søndagstur, går til butikken med barna et par dager i uka og samtidig begrenser inntak av usunn mat til lørdager bør det gå fint. Har ungen stor appetitt kan det være lurt å gi grønnsaker før annen mat for det gir en viss metthetsfølelse. 

Endret av Majer
AnonymBruker
Skrevet

Gjør som en nabo - lås inn maten og gå med nøkkelen på deg.

Anonymkode: 565bf...bc4

AnonymBruker
Skrevet

Det må jo finnes noe forskning på best mulig fremgangsmåte? Lurer litt på det samme.

Anonymkode: 5f1ff...587

AnonymBruker
Skrevet

Svaret er; vær aktiv!

Anonymkode: a2860...c12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...