Gå til innhold

Bonusmamma som syns barnets mor er hysterisk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er gift med en mann og har to felles barn. Mannen min har en datter på 10 fra før som bor hos oss mesteparten av tiden - hun er hos moren sin annenhver helg. 

Hver gang bonusdatter er hos moren sin er det et eller annet med sykdom. I kveld fikk vi telefon om at de satt på legevakten fordi bonusdatter hadde pusteproblemer pga astma. Hun har ikke astma og var helt fin i går før skolen. Moren mener at det kom akutt. 

Forrige gang hun var der (2 uker siden) havnet de på akutten i Sverige fordi bonusdatter hadde falt av en huske og mor mente at hun kunne ha indre blødninger. Hun hadde vært «svimmel» og «nesten ikke kontakbar». De ble sendt hjem samme kveld uten så mye som et plaster, ingen undersøkelser på sykehus heller. 

Det er alltid et eller annet. Kvalme blir til hauset opp til noe alvorlig, hodepine = lammelser og mistet taleevne nærmest og vondt i armen betyr rett på sykehuset og sitte der hele natta. Hovne øyne på morningen etter å ha sovet lenge ble til allergisk sjokk og ringe 113. 

Mannen har tatt det opp med henne flere ganger, men vi kommer ingen vei. Det er utrolig slitsomt for bonusdatter fordi helgene går til sykdomsprat og venting på sykehus samtidig som hun blir redd fordi mor hauser opp hver minste ting. 

Hun hadde omgangssyke før jul og da passet vi på at hun fikk i seg nok væske også gikk det over på noen dager, ingen lege ble kontaktet. Hos mor er det motsatt. Hun er stort sett ganske dramatisk når det gjelder det meste, men nå begynner det å gå ut over bonusdatter, og også oss som må sitte og avvente beskjeder fra legevakt og «kanskje sykehus» hele kvelden.

Hvordan i all verden skal vi angripe dette..? Jeg merker også at bonusdatter generelt begynner å bli mer bekymret for egen kropp og sykdom. Spørsmål som «..men kan det være farlig?» og «..men må jeg på sykehus?» dukker opp stadig oftere. 

Anonymkode: 27caf...3f8

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ts: skole = rideskole denne uka fordi hun har ferie

Skrevet

Dette ville jeg kalt inn til møte på FVK om først, hun er åpenbart ikke hysterisk men har en psykisk sykdom som skader barnet.

Be om å få tilsendt journal fra stedene hun har vært - type sykehus/legevakt osv. Det har far rett til å innhente. Jeg ville vært ærlig med helsepersonellet dere kontakter fordi dere er bekymret for dette av hensyn til mengde og omfang, og setter pris på om de kan kommentere om det faktisk var en vanlig grunn å oppsøke legevakt for selv om resultatet ikke var at noe var galt. La oss si at det faktisk var en rødlig hevelse eller at jenta hyperventilerte/hadde veldig mye surkling eller noe annet som kan virke som god grunn til å oppsøke legehjelp. 

Klart man kan ha bomtur på legevakt, men dette virker sykelig.

Det påfører jo barnet helseangst, og kan bli skadelig for henne. 

Jeg ville samlet inn informasjonen, og bedt barnemor redegjøre for om hun selv tror dette er sunt, eller om det kan tenkes hun selv har ekstrem helseangst relatert til barnet.

Jeg ville også snakket med barnet - om hun opplever at mor er veldig opptatt av å spørre om kropp og helse/sykdom. 

Så ville jeg gitt mor en sjanse - forutsatt at hun går til psykolog. Gi henne maks et halvår på kraftig forbedring, og ethvert ønske om å dra til legevakt skal avklares med barnefar først. Far må være den som har ansvaret for å følge opp fastlege, tannlege osv - og han skal gi beskjed dersom noe faktisk dukker opp av oppfølgingsbehov. 

Om hun ikke utviser forbedring i dette så går far til retten for full omsorg av hensyn til dattera. Mor kan da ha samvær under oppsyn, men ikke alene om hun skal fortsette med slikt om det faktisk var helt grunnløst i alle tilfeller. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her høres det ut som mor sliter med helseangst som barnet begynner å plukke opp. Kan dere melde bekymring til mors lege?

Anonymkode: 15436...93d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er gift med en mann og har to felles barn. Mannen min har en datter på 10 fra før som bor hos oss mesteparten av tiden - hun er hos moren sin annenhver helg. 

Hver gang bonusdatter er hos moren sin er det et eller annet med sykdom. I kveld fikk vi telefon om at de satt på legevakten fordi bonusdatter hadde pusteproblemer pga astma. Hun har ikke astma og var helt fin i går før skolen. Moren mener at det kom akutt. 

Forrige gang hun var der (2 uker siden) havnet de på akutten i Sverige fordi bonusdatter hadde falt av en huske og mor mente at hun kunne ha indre blødninger. Hun hadde vært «svimmel» og «nesten ikke kontakbar». De ble sendt hjem samme kveld uten så mye som et plaster, ingen undersøkelser på sykehus heller. 

Det er alltid et eller annet. Kvalme blir til hauset opp til noe alvorlig, hodepine = lammelser og mistet taleevne nærmest og vondt i armen betyr rett på sykehuset og sitte der hele natta. Hovne øyne på morningen etter å ha sovet lenge ble til allergisk sjokk og ringe 113. 

Mannen har tatt det opp med henne flere ganger, men vi kommer ingen vei. Det er utrolig slitsomt for bonusdatter fordi helgene går til sykdomsprat og venting på sykehus samtidig som hun blir redd fordi mor hauser opp hver minste ting. 

Hun hadde omgangssyke før jul og da passet vi på at hun fikk i seg nok væske også gikk det over på noen dager, ingen lege ble kontaktet. Hos mor er det motsatt. Hun er stort sett ganske dramatisk når det gjelder det meste, men nå begynner det å gå ut over bonusdatter, og også oss som må sitte og avvente beskjeder fra legevakt og «kanskje sykehus» hele kvelden.

Hvordan i all verden skal vi angripe dette..? Jeg merker også at bonusdatter generelt begynner å bli mer bekymret for egen kropp og sykdom. Spørsmål som «..men kan det være farlig?» og «..men må jeg på sykehus?» dukker opp stadig oftere. 

Mor er åpenbart en hypokonder og påfører barnet sykdom som ikke er der.

Det er viktig prate litt med bonus barnet om dette og trygge barnet på at akt er bra, men også ta barnets problem på alvor. Hvis dere fjaser det vekk og bagatelliserer det når hun blir bekymret for egen helse , forsterker dere frykten hennes. Da er det bedre å si at det som skjer nå er ubehagelig,  det er helt normalt og vanlig. Kjenner du sånn og sånn, kan du si fra, da må vi  vurdere på nytt. 

Anonymkode: 20f73...a65

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres mer ut som psykisk sykdom enn hysteri. Far bør innkalle til møte på familievernkontoret, og ta det derfra. 

Han kan også, som nevnt over, be om journalnotater på barnets kontakt med legevakt, for å få en oversikt og møte godt forberedt. 

Om ikke mor samarbeider, bør far Informere mor om at han vil varsle barnevernet, dersom hun ikke starter hos psykolog og situasjonen forbedres rimelig snart. Det får henne kanskje til å ta litt tak i seg selv. 

Anonymkode: 6d7d6...09d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...