Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en tenåring som har fått seg tidenes lærling jobb i Nordsjøen, der tjener de godt som lærling. Han får jo bo hjemme mens han jobber der ute til han får fagbrev. Venninnene mine raser og synes jeg skjemmer han bort da vi ikke har tenkt å ta betalt for at han bor hjemme. Han kommer til å jobbe som lærer vikar på barneskolen når han har fri periode. Han er 18 år. 
I løpet av de to årene som lærling vil han klare å sette av 500.000 i sparing. Er venninnene mine misunnelig? Ingenting er bedre enn att gutten har en god egenkapital til bolig pluss det han har i sparing fra før. Vil jo gi ungdommen en god start. 
Fordi de ikke har mulighet til det samme så blir så så misunnelig at de raser mot oss? 😅 

vi har grei økonomi, og er ikke avhengig av husleie av egne barn 

Anonymkode: 33c0a...b47

• Liker 3
  • Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan det tenkes at de ser sønnen din i et annet lys enn deg, og tenker at han kommer til å sløse bort lønna?

Er ganske vanlig å ta betalt husleie fra egne barn som man setter på egen konto frem til det skal brukes til EK, om barna ikke er modne nok til å sette bort selv. 

Uansett en fantastisk mulighet for din sønn! Enig i at man ikke tar betalt☺️

Anonymkode: b28f2...616

• Liker 9
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Har en tenåring som har fått seg tidenes lærling jobb i Nordsjøen, der tjener de godt som lærling. Han får jo bo hjemme mens han jobber der ute til han får fagbrev. Venninnene mine raser og synes jeg skjemmer han bort da vi ikke har tenkt å ta betalt for at han bor hjemme. Han kommer til å jobbe som lærer vikar på barneskolen når han har fri periode. Han er 18 år. 
I løpet av de to årene som lærling vil han klare å sette av 500.000 i sparing. Er venninnene mine misunnelig? Ingenting er bedre enn att gutten har en god egenkapital til bolig pluss det han har i sparing fra før. Vil jo gi ungdommen en god start. 
Fordi de ikke har mulighet til det samme så blir så så misunnelig at de raser mot oss? 😅 

vi har grei økonomi, og er ikke avhengig av husleie av egne barn 

Hvis han kommer til å spare pengene sine så er det jo bare helt supert å gi han en såpass god start på voksenlivet! 

Vet ikke om de høres misunnelige ut, men de tenker vel at han kommer til å bruke mye penger på fylla og dumme ting kanskje og at han ikke kommer til å klare å spare.

Endret av Blåttvann
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tror heller at du har litt store tanker om deg selv 😂

Anonymkode: 23561...fc6

• Liker 17
  • Nyttig 2
Skrevet

You do you! Jeg ville definitivt gjort det samme for mine barn😊 Han må jo være en ekstremt hardtarbeidende gutt som får til dette ❤️ 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Han er atten og fortsatt et "barn". Helt normalt å la han bo hjemme noen år til til han får etablert seg, ikke noe vits å inngå leieforhold eller kjøpe bolig når han skal være så mye borte. 

Anonymkode: 5dd52...818

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke på deg. Dette er bare tull. 

Anonymkode: 326fb...3a6

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Blås i hva venninnene dine sier.

Anonymkode: 5dd52...818

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ei datter som tjente godt som lærling. Hun fikk to valg. Skal du bo hjemme så må du spare 90% av lønna di eller så tar jeg husleie. Alle hennes venninner er så imponert hvordan hun har klart å spare så mye penger. Viktig at dem lærer verdien av å spare. At man ikke sløser og ikke kjøper noe man ikke har penger til. 

Anonymkode: 888cb...647

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kudos hvis dette er sant. Jeg tenker at hvis han skal tjene såpass godt så bør han klare å spare og betale litt hjemme.Det handler mest om voksenopplæring, uavhengig av om dere trenger pengene.

Anonymkode: 627c6...1c1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I den alder er det heilt normalt, lærlinger fortsatt veldig unge. 

Anonymkode: d75cd...648

AnonymBruker
Skrevet
Blåttvann skrev (10 minutter siden):

Hvis han kommer til å spare pengene sine så er det jo bare helt supert å gi han en såpass god start på voksenlivet! 

Vet ikke om de høres misunnelige ut, men de tenker vel at han kommer til å bruke mye penger på fylla og dumme ting kanskje og at han ikke kommer til å klare å spare.

Vår 18 åring bruker ikke penger, sparer alt han kan. Nesten for mye den veien. Vippset han av og til penger så han kunne kjøpe seg noe i kantina på skolen, men neida.. smurte med seg matpakke og sparte pengene. 
han drikker ikke alkohol, er ikke interessert i det. 
jeg tror ikke de tenker at han ikke klarer å spare. Men at de selv ikke har mulighet til å gi sine barn samme utgangspunkt da de går studiespes og skal studere videre etter det. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I den alder er det heilt normalt, lærlinger fortsatt veldig unge. 

Anonymkode: d75cd...648

Det handler ikke om at han skal flytte ut, men at de ikke synes noe om at han ikke skal betale husleie for å bo hjemme.

• Liker 1
Skrevet

At venninnene dine "raser" høres jo voldsomt ut.  At de synes du gjør sønnen din en bjørnetjeneste, er noe helt annet.  Da er jeg helt enig med venninnene dine.  

Hva man som foreldre har råd til eller ikke, har ingenting å si.  Det som teller er hva som er best for sønnen din i det lange løp.  Tenker du kanskje ser litt annerledes på det om han om  et par år finner ut at han vil investere "sparepengene" sine i en Porsce eller ta seg et sabbatsår i Karibien..?  

Ungdom bør betale for seg hjemme når de tjener penger eller har stipend.  De bør aller helst ikke bo hjemme i det hele tatt.  

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing.

Rhodiola, adm.

AnonymBruker
Skrevet
Amossa skrev (1 minutt siden):

At venninnene dine "raser" høres jo voldsomt ut.  At de synes du gjør sønnen din en bjørnetjeneste, er noe helt annet.  Da er jeg helt enig med venninnene dine.  

Hva man som foreldre har råd til eller ikke, har ingenting å si.  Det som teller er hva som er best for sønnen din i det lange løp.  Tenker du kanskje ser litt annerledes på det om han om  et par år finner ut at han vil investere "sparepengene" sine i en Porsce eller ta seg et sabbatsår i Karibien..?  

Ungdom bør betale for seg hjemme når de tjener penger eller har stipend.  De bør aller helst ikke bo hjemme i det hele tatt.  

Du vet at ikke absolutt alle må gjøre det samme?

Det er lov å tenke selv vettu, og gutten til TS er såpass ansvarlig at han selvfølgelig aldri vil bruke pengene sine på en Porsche (som det skrives). Synd du ikke har oppdratt barna dine bedre enn at du tror alle barn er idioter.

Anonymkode: 60104...04f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Amossa skrev (7 minutter siden):

I det lange løp kommer han best ut med å bo hjemme, spare lønnen sin, og ha en god EK når han skal kjøpe bolig. Så slipper han å leie samtidig som han skal spare til EK. Lurt ikke sant?

Nå kjenner ikke du min sønn, JEG gjør 😉 

Du får prøve å påvirke egne barn til å ta de gode valgene 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette har dine venninner ikke noe med, og er muligens litt misunnelige. 

Synes det er veldig fint at dere gir han mulighet til å legge seg opp egenkapital. Ander garanterer for lån  og andre kjøper leilighet for poden. 

Hvem vil ikke gjøre det lettere for ungdommen å etablere seg?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det var noe å henge seg opp i, av venninna mener jeg. 

Anonymkode: b1168...030

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det var noe å henge seg opp i, av venninna mener jeg. 

Anonymkode: b1168...030

De to venninnene dette gjelder har alltid vært litt sånn «mine barn er best» 

Så det er vel sårt eller noe som treffer når vi kan gjøre noe de ikke kan. 
Det har egentlig alltid vært slik. De har finest hus, de har best og mest.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...