Gå til innhold

Kjøper har reklamert på boligen - to ganger.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
BobbySocks skrev (9 minutter siden):

Du spurte hvordan det var relevant for saken, ikke om det var en unnskyldning. Så da svarte jeg på det du spurte om.

Det er jo ikke relevant i det hele tatt. Selvfølgelig hvis ts mener at utenlandsk = kan ikke norsk, så...

Anonymkode: 28363...9ac

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Å ikke kunne lese norsk gir selvsagt ingen rett til å klage på ting de ikke forsto. 

Anonymkode: 4a491...09e

Nei. Og alle med litt vett i behold, går ikke ut og kjøper det dyreste de fleste av oss investerer i i løpet av livet, uten å sørge for å få dokumentene om det oversatt først, til et språk man faktisk forstår....

De kjenner helt sikkert noen som kan morsmålet deres OG kan norsk i tillegg, ev godt engelsk, og kunne hjulpet dem. At de valgte å kjøpe en bolig uten å lese papirene fordi de ikke skjønte språket, er ingen andres feil enn deres egen.

Anonymkode: fba9f...f62

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker

Jeg selger aldri til utlendinger igjen. 
De gjør ALT for å få penger tilbake og hos meg endte det i rettssak pga tull. 
De tapte, men fortsatte likevel i flere runder. 
helt vanvittig. 

Anonymkode: a8d44...9ba

• Liker 3
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg selger aldri til utlendinger igjen. 
De gjør ALT for å få penger tilbake og hos meg endte det i rettssak pga tull. 
De tapte, men fortsatte likevel i flere runder. 
helt vanvittig. 

Anonymkode: a8d44...9ba

Alle utlendinger er selvfølgelig like...

Anonymkode: 28363...9ac

• Liker 5
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.6.2023 den 20.16):

Solgte boligen vår i april i fjor til ett utenlandsk par (nevner kun dette da det har relevans for saken).

På overtagelses dagen ble det påpekt ekstremt mange småting.

De syntes for eksempel at malingen var litt ujevn i ett rom og ønsket at jeg skulle vipse dem penger for maling.

Endel andre småting ble nevnt, som sto i både tilstandsrapporten og i egenerklæringen.

De sa de ikke var klar over disse tingene da de ikke hadde lest salgsoppgaven eller tilstandsrapporten siden de ikke snakker norsk.

De underskrev overtagelsesprotokollen.

Uken etter får jeg mail fra mitt forsikringselskap som har fått mail fra deres, med ca ti punkter med klager hvor de ber om mitt syn på sakene.

Det hele var veldig uspesifisert (type problem med en dør, merke på vegg).

Jeg svarer og henviser til tilstandsrapport og egenerklæring, ca åtte av punktene deres var forklart der.

Får svar fra mitt forsikringselskap om at saken ligger i bero frem til de mottar dokumentasjon fra kjøper.

Kontaktet dem igjen etter flere mnd og dokumentasjon er fortsatt ikke sendt inn.

Nå denne mnd mottar jeg en ny reklamasjonsmail med andre punkter, flere av disse var også spesifisert i salgsoppgave.

Jeg svarer på dette til mitt forsikringselskap og spør også om de har mottatt dokumentasjon på det fra i fjor eller nå.

Det har de ikke.

De sa også at de har lang tid på seg til å sende inn da en Høyesterettsdom viste til at det skal gå gått over ett år før reklamasjonsansvaret faller bort, fra reklamasjonen først er fremsatt.

Det jeg undrer på her, er det ikke merkelig å reklamere uten å sende inn dokumentasjon?

Hva kan jeg forvente i denne saken? 
Når det går så lang tid er det jo flere ting de selv kan ha ødelagt.

Iflg takstmannen jeg brukte så hadde vi vært svært grundige i å opplyse om feil, dette var ett objekt som trengte renovering (TG3 på flere rom) og vi endte opp med å måtte selge til langt under takst i tillegg var kjøper på visning flere ganger og i kontakt med megler i mange mnd før de la inn bud.

Jeg syntes vel bare at det er merkelig at de skal ha så lang tid på seg til å dokumentere en reklamasjon?

Noen andre som har erfaringer med noe lignende?

Anonymkode: 8527a...722

Ujevnt malingsarbeid er ikke grunn nok til å reklamere. Da må de male selv,

Har du tegnet boligselgerforsikring, skal du faktisk slippe å forholde deg til disse folkene. Da skal forsikringen ta seg av alt. Det er hele grunnen til å evt. kjøpe den. 

Men, jeg tenker at så lenge de har signert overtakelsesprotokoll og kjøpekontrakt (hvor det står at de selv er ansvarlige for å besiktige eiendomen før kjøp) har de en dårlig sak.

Anonymkode: 1e617...f36

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...