Gå til innhold

Kjøper har reklamert på boligen - to ganger.


Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Solgte boligen vår i april i fjor til ett utenlandsk par (nevner kun dette da det har relevans for saken).

På overtagelses dagen ble det påpekt ekstremt mange småting.

De syntes for eksempel at malingen var litt ujevn i ett rom og ønsket at jeg skulle vipse dem penger for maling.

Endel andre småting ble nevnt, som sto i både tilstandsrapporten og i egenerklæringen.

De sa de ikke var klar over disse tingene da de ikke hadde lest salgsoppgaven eller tilstandsrapporten siden de ikke snakker norsk.

De underskrev overtagelsesprotokollen.

Uken etter får jeg mail fra mitt forsikringselskap som har fått mail fra deres, med ca ti punkter med klager hvor de ber om mitt syn på sakene.

Det hele var veldig uspesifisert (type problem med en dør, merke på vegg).

Jeg svarer og henviser til tilstandsrapport og egenerklæring, ca åtte av punktene deres var forklart der.

Får svar fra mitt forsikringselskap om at saken ligger i bero frem til de mottar dokumentasjon fra kjøper.

Kontaktet dem igjen etter flere mnd og dokumentasjon er fortsatt ikke sendt inn.

Nå denne mnd mottar jeg en ny reklamasjonsmail med andre punkter, flere av disse var også spesifisert i salgsoppgave.

Jeg svarer på dette til mitt forsikringselskap og spør også om de har mottatt dokumentasjon på det fra i fjor eller nå.

Det har de ikke.

De sa også at de har lang tid på seg til å sende inn da en Høyesterettsdom viste til at det skal gå gått over ett år før reklamasjonsansvaret faller bort, fra reklamasjonen først er fremsatt.

 

Det jeg undrer på her, er det ikke merkelig å reklamere uten å sende inn dokumentasjon?

Hva kan jeg forvente i denne saken? 
Når det går så lang tid er det jo flere ting de selv kan ha ødelagt.

Iflg takstmannen jeg brukte så hadde vi vært svært grundige i å opplyse om feil, dette var ett objekt som trengte renovering (TG3 på flere rom) og vi endte opp med å måtte selge til langt under takst i tillegg var kjøper på visning flere ganger og i kontakt med megler i mange mnd før de la inn bud.

 

Jeg syntes vel bare at det er merkelig at de skal ha så lang tid på seg til å dokumentere en reklamasjon?

 

Noen andre som har erfaringer med noe lignende?

 

Anonymkode: 8527a...722

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har brukt forsikringen selv, og da måtte jeg få inn fagfolk, ta bilder og sende dokumentasjon fra de på befaring før advokaten tok det videre. 

Virker rart at forsikringsselskapet går videre med "merke på vegg" som da var synlig ved overtagelse? Om dette stod i protokollen kunne de vel heller ikke gå videre med det om de tok over uten at det ble utbedret? 

Anonymkode: 8746b...e35

  • Liker 3
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har brukt forsikringen selv, og da måtte jeg få inn fagfolk, ta bilder og sende dokumentasjon fra de på befaring før advokaten tok det videre. 

Virker rart at forsikringsselskapet går videre med "merke på vegg" som da var synlig ved overtagelse? Om dette stod i protokollen kunne de vel heller ikke gå videre med det om de tok over uten at det ble utbedret? 

Anonymkode: 8746b...e35

De spesifiserte ingen av tingene i protokollen. De skrev kun at de ikke var «fornøyde med boligen og håpte ikke flere ting dukket opp».

Noen av punktene, som ikke er nevnt i salgsoppgave, er ganske store ting f.eks vanninntrengning. 
Helt uspesifisert i klagen hva, hvor og hvordan.

Syntes bare det er så merkelig at man kan reklamere uten å dokumentere i løpet av en kort tidsfrist.

Anonymkode: 8527a...722

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har brukt forsikringen selv, og da måtte jeg få inn fagfolk, ta bilder og sende dokumentasjon fra de på befaring før advokaten tok det videre. 

Virker rart at forsikringsselskapet går videre med "merke på vegg" som da var synlig ved overtagelse? Om dette stod i protokollen kunne de vel heller ikke gå videre med det om de tok over uten at det ble utbedret? 

Anonymkode: 8746b...e35

Var du da forresten kjøper?

Anonymkode: 8527a...722

AnonymBruker

De har ikke noe sak om det dreier seg om ujevn maling og en lei dør. Dette er dems ansvar å sjekke på visning og regnes som normal bruksslitasje man må regne med. Håper ikke du vippset de penger for maling. 

De føler nok at de har kjøpt katta i sekken om de ikke fikk lest tilstandsrapport eller vært på visning men det er dems eget ansvar og ikke ditt. 

Anonymkode: 77b21...59a

  • Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De spesifiserte ingen av tingene i protokollen. De skrev kun at de ikke var «fornøyde med boligen og håpte ikke flere ting dukket opp».

Noen av punktene, som ikke er nevnt i salgsoppgave, er ganske store ting f.eks vanninntrengning. 
Helt uspesifisert i klagen hva, hvor og hvordan.

Syntes bare det er så merkelig at man kan reklamere uten å dokumentere i løpet av en kort tidsfrist.

Anonymkode: 8527a...722

Hva mener du med punkt om vanninntrenging? 

Anonymkode: 357ad...3dd

Annonse

AnonymBruker

Dette er jo en sak mellom kjøper og ditt forsikringsselskap. Er ikke noe du behøver å gå rundt og bekymre deg over. Bare svar vedr. ting var synlig på visning, beskrevet i tilstandsrapport/egenerklæring, eller er ting du ikke har kjent til. Så bruker du ikke mer energi på dette.

Anonymkode: 4b220...49d

  • Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker

Det samme opplevde vi. Solgte til ett par som ved overtakelse hadde med seg egen takstmann for å måle opp huset slik at de viste at vi ikke lurte dem ang areal (orginale hustegningee lå både i prospektet og i avtalen). Så hang de seg opp i at det ikke var vasket godt nok ut. Utvasken hadde vi betalt for via meglerbyrået vi brukte, og ingen av oss andre reagerte på dette. På dette tidspunktet takket også deres takstmann for seg og beklaget at han kom, og trodde han skulle være med på visning🙈

De godtok overtagelse mot at utvasken ble tatt på ny (megler betalte) og vi fikk rapport etterpå at de hadde mått være inne to runder til og at kjøper ikke var fornøyd før malingen ble skrubbet av veggen om det var en flekk. 
 

I ukene etter overtagelse ble jeg oppringt flere ganger av mannen tidlig på morgenen da han vikle klage på at brannalarmen gikk når han dusjet med døren åpen, og mente jeg skulle komme å fixe det. Fikk beskjed av megler å slutte å ta tlf. Noen uker senere hadde min svigerfar fått telefon om at huset var for skittent på utsiden, så for å være grei med oss reiste han bort å vasket huset🙈

 

Da vi trodde vi endelig var ferdige kom første saken gjennom eieskifte. Da hadde de funnet en flis på badet med ett hakk i og ville ha nytt bad. Saken ble lagt fort ned av eierskifte da badet var over 15 år, vi hadde skrevet i egenerklæring at arbeidet ikke var gjort av fagfolk og at flisen var midt på gulvet slik at skaden burde vært oppdaget før.

 

Mye senere igjen fikk vi krav om 400 000,- fordi en stolpe som stod bak garagen på baksiden av huset ble byttet fra tre til stål (av strømselskkapet) Dette påsto de ødla utsikten verdien på huset. Heldigvis kunne vi dokumentere at denne infoen lå fremme under visning, og saken ble henlagt.

 

Forstår derfor veldig godt frustrasjonen din TS🌸, og vil bare gi deg råd om å senke skuldrene og overlate alt til forsikringen. Høres heller ikke ut i deres tilfelle at de har noe å komme med🌸

Anonymkode: da14e...61a

  • Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det samme opplevde vi. Solgte til ett par som ved overtakelse hadde med seg egen takstmann for å måle opp huset slik at de viste at vi ikke lurte dem ang areal (orginale hustegningee lå både i prospektet og i avtalen). Så hang de seg opp i at det ikke var vasket godt nok ut. Utvasken hadde vi betalt for via meglerbyrået vi brukte, og ingen av oss andre reagerte på dette. På dette tidspunktet takket også deres takstmann for seg og beklaget at han kom, og trodde han skulle være med på visning🙈

De godtok overtagelse mot at utvasken ble tatt på ny (megler betalte) og vi fikk rapport etterpå at de hadde mått være inne to runder til og at kjøper ikke var fornøyd før malingen ble skrubbet av veggen om det var en flekk. 
 

I ukene etter overtagelse ble jeg oppringt flere ganger av mannen tidlig på morgenen da han vikle klage på at brannalarmen gikk når han dusjet med døren åpen, og mente jeg skulle komme å fixe det. Fikk beskjed av megler å slutte å ta tlf. Noen uker senere hadde min svigerfar fått telefon om at huset var for skittent på utsiden, så for å være grei med oss reiste han bort å vasket huset🙈

 

Da vi trodde vi endelig var ferdige kom første saken gjennom eieskifte. Da hadde de funnet en flis på badet med ett hakk i og ville ha nytt bad. Saken ble lagt fort ned av eierskifte da badet var over 15 år, vi hadde skrevet i egenerklæring at arbeidet ikke var gjort av fagfolk og at flisen var midt på gulvet slik at skaden burde vært oppdaget før.

 

Mye senere igjen fikk vi krav om 400 000,- fordi en stolpe som stod bak garagen på baksiden av huset ble byttet fra tre til stål (av strømselskkapet) Dette påsto de ødla utsikten verdien på huset. Heldigvis kunne vi dokumentere at denne infoen lå fremme under visning, og saken ble henlagt.

 

Forstår derfor veldig godt frustrasjonen din TS🌸, og vil bare gi deg råd om å senke skuldrene og overlate alt til forsikringen. Høres heller ikke ut i deres tilfelle at de har noe å komme med🌸

Anonymkode: da14e...61a

Åj, du burde få premie for tålmodigheten. 

Anonymkode: 357ad...3dd

  • Liker 7

Dessverre er noen folk bare helt latterlig evneveike på hva som faktisk er galt i en overtagelse og hva som bare er normal slitasje som er tydlig synelig på visning.

Kranglet i 2 år med en tosk og at "hele det elektriske anlegget var feilmontert og måtte skiftes" han hadde til og med knekket opp golvet og lister for å få dette bekreftet. Gud vet hvor mange 10tusenvis med skader han ødela huset for.

Takstmann kom for å sjekke dette "defekte" elektriske anlegget og fant ut at en enkelt kontakt ikke var koblet til korrekt.

Han slutte først å klage da hans gratis advokatdekning gikk ut etter 2 år, han fikk 1250 NOK til slutt for 1 kontakt, selv om jeg hadde tilbydt han 5000 NOK for å fikse dette selv.

Tror han gikk litt i minus på dette, jeg gikk dog i minus på mental slitasje dere han min dypeste sympati i sånne situasjoner.

Endret av NakenPanda
  • Liker 10
AnonymBruker

Alt kosmetisk som er synlig på visning er en ikke-sak. Det gjelder også ting som dårlige dører, slarkete kjøkkenskap og annet.

Det er vel heller mer i saker der det er vesentlige feil og mangler som man ikke kan se på visning, eller at selger har tilbakeholdt informasjon, at de har en sak. Defekte integrerte hvitevarer som ikke kunne testes. Eller at ting er i vesentlig dårligere stand enn kjøper kunne forvente. For eksempel hvis man har malt over mugg rett før visning, eller baderom ikke er gjort korrekt osv.

At de ikke forstår norsk, er ikke ditt problem. De må selv ta ansvar for å lese og forstå hva som står i salgsoppgaven og evt få noen til å oversette/forklare for dem.

Anonymkode: 19531...bd1

  • Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hva mener du med punkt om vanninntrenging? 

Anonymkode: 357ad...3dd

Det sto rett og slett bare: «vanninntrenging».

Syntes også er merkelig at man kan være så uspesifisert i en reklamasjon på en bolig.

Anonymkode: 8527a...722

  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

De har ikke noe sak om det dreier seg om ujevn maling og en lei dør. Dette er dems ansvar å sjekke på visning og regnes som normal bruksslitasje man må regne med. Håper ikke du vippset de penger for maling. 

De føler nok at de har kjøpt katta i sekken om de ikke fikk lest tilstandsrapport eller vært på visning men det er dems eget ansvar og ikke ditt. 

Anonymkode: 77b21...59a

Det var helt tydelig i alle papirer at dette var en bolig som trengte oppgradering på flere områder.

Takstmannen sa jo også at han aldri kunne se for seg at vi kunne få klager på noe så grundige vi hadde vært i egenerklæringen.

Anonymkode: 8527a...722

  • Liker 4

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det samme opplevde vi. Solgte til ett par som ved overtakelse hadde med seg egen takstmann for å måle opp huset slik at de viste at vi ikke lurte dem ang areal (orginale hustegningee lå både i prospektet og i avtalen). Så hang de seg opp i at det ikke var vasket godt nok ut. Utvasken hadde vi betalt for via meglerbyrået vi brukte, og ingen av oss andre reagerte på dette. På dette tidspunktet takket også deres takstmann for seg og beklaget at han kom, og trodde han skulle være med på visning🙈

De godtok overtagelse mot at utvasken ble tatt på ny (megler betalte) og vi fikk rapport etterpå at de hadde mått være inne to runder til og at kjøper ikke var fornøyd før malingen ble skrubbet av veggen om det var en flekk. 
 

I ukene etter overtagelse ble jeg oppringt flere ganger av mannen tidlig på morgenen da han vikle klage på at brannalarmen gikk når han dusjet med døren åpen, og mente jeg skulle komme å fixe det. Fikk beskjed av megler å slutte å ta tlf. Noen uker senere hadde min svigerfar fått telefon om at huset var for skittent på utsiden, så for å være grei med oss reiste han bort å vasket huset🙈

 

Da vi trodde vi endelig var ferdige kom første saken gjennom eieskifte. Da hadde de funnet en flis på badet med ett hakk i og ville ha nytt bad. Saken ble lagt fort ned av eierskifte da badet var over 15 år, vi hadde skrevet i egenerklæring at arbeidet ikke var gjort av fagfolk og at flisen var midt på gulvet slik at skaden burde vært oppdaget før.

 

Mye senere igjen fikk vi krav om 400 000,- fordi en stolpe som stod bak garagen på baksiden av huset ble byttet fra tre til stål (av strømselskkapet) Dette påsto de ødla utsikten verdien på huset. Heldigvis kunne vi dokumentere at denne infoen lå fremme under visning, og saken ble henlagt.

 

Forstår derfor veldig godt frustrasjonen din TS🌸, og vil bare gi deg råd om å senke skuldrene og overlate alt til forsikringen. Høres heller ikke ut i deres tilfelle at de har noe å komme med🌸

Anonymkode: da14e...61a

Huff for noen kjøpere 😫

 

Ja er ikke mye annet å gjøre men man blir bare stresset for at man får ett regresskrav.

Det merkeligste i alt syntes jeg egentlig at man kan klage uten å dokumentere og ha utrolig lang tid på seg før reklamasjonen blir avvist.

Anonymkode: 8527a...722

  • Liker 1
AnonymBruker

Har ikke vært borti det ang huskjøp, men ja, folk reklamerer i øst og vest på ting uten å dokumentere, ofte i håp om å få noe igjen. Jeg jobber med reklamasjoner, og det er mange som reklamerer på ødelagte varer, og når vi etterspør bilder så har de kastet varen 🤷

 

Anonymkode: 61310...91e

  • Liker 2
Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjønner fortsatt ikke hvordan deres opprinnelse er relevant for saken

Anonymkode: 28363...9ac

De hadde ikke lest igjennom tilstandsrapporten da de ikke kunne lese norsk. 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
BobbySocks skrev (3 minutter siden):

De hadde ikke lest igjennom tilstandsrapporten da de ikke kunne lese norsk. 

Akkurat.

De snakker svært godt engelsk så burde ikke vært vanskelig å få noen til å lese/oversette papirene for dem.

Som sagt, så var de på flere visninger og i kontakt med megler i flere måneder før de la inn bud.

 

Anonymkode: 8527a...722

  • Liker 1
AnonymBruker
BobbySocks skrev (6 minutter siden):

De hadde ikke lest igjennom tilstandsrapporten da de ikke kunne lese norsk. 

Det å ikke kunne norsk er vel ingen unnskyldning 

Anonymkode: 28363...9ac

  • Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det å ikke kunne norsk er vel ingen unnskyldning 

Anonymkode: 28363...9ac

Du spurte hvordan det var relevant for saken, ikke om det var en unnskyldning. Så da svarte jeg på det du spurte om.

  • Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...