Gå til innhold

Hvordan er det å Bo og vokse opp i Sarpsborg? Og hvor er der fint å bo der?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sarpsborg er vel omtrent den byen i Norge med lavest boligpriser. Dette er har tiltrukket seg en del klientell utenifra som kan være belastende, for å si det sånn. Bo i alle fall i et best mulig strøk.

Anonymkode: 512d4...3d8

AnonymBruker

Sarpsborg er en av norges fattigste kommuner. Det betyr høye skatter og avgifter, og dårlige kommunale tilbud. Skoler, barnehager osv råtner på rot.

Kommunen har også den største andelen uføretrygdede. Og sliter stort med narkotika og utenforskap. Mange flyktnigner bosettes her fordi kommunen trenger de statlige tilskuddene som kommer med, men når pengene fra staten er slutt etter 5 år så sitter de med skjegget i postkassa.

Hadde aldri flyttet til Sarpsborg. Flytt heller til Ski. En rik kommune med gode tilbud til innbyggerne.

Anonymkode: 52913...00f

• Liker 1
AnonymBruker

Jeg flyttet til Sarpsborg i 2016. Jeg hadde hørt så mye negativt om stedet og ble nesten mobbet av andre østfoldinger fordi jeg flytta dit. 

Men jeg ble så positivt overrasket! Trivdes veldig godt, akkurat passe stort og gode forbindelser til Oslo og Strømstad. Måtte flytte etter fem år pga jobb, men skal jeg tilbake til Norge blir det Sarpsborg igjen.

Anonymkode: e4fed...25d

• Liker 2

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg vokste opp i Sarpsborg, og skal ALDRI tilbake. Jeg ble sett ned på fordi foreldrene mine har utdanning og vi dermed var annerledes (husker fortsatt førskolelæreren som hang meg ut i morgenstund med at "n" er litt finere på det fordi faren hennes er **"). Jeg ble mobbet, utfryst og gjort narr av, både av barn og voksne. Sarpsborg ville jeg holdt meg langt unna.

Anonymkode: d4608...5e6

... og du vokste opp på 80-tallet? Er neppe slik i Sarpsborg idag. 

Anonymkode: c1f59...a5c

• Nyttig 1
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hadde aldri flyttet til Sarpsborg. Flytt heller til Ski. En rik kommune med gode tilbud til innbyggerne.

Ski er ikke en kommune.

AnonymBruker
fugl fønix skrev (10 timer siden):

Enig alvim holder man seg unna,og sentrum. Er vel dyrest i sentrum,og er ikke like stille og rolig område.

Hva er det med Alvim?

Anonymkode: 81f26...3b5

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva er det med Alvim?

Anonymkode: 81f26...3b5

Det er vel der alle kommunale boligene er med uføretrygdede, rus og psykiatri og flyktninger bor.

Anonymkode: 64dda...449

• Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du kan jo ta noen søk på SSB og se hvordan gamle Østfold og Sarpsborg ligger ann på de fleste negative statistikker. Hvordan det statistisk sett går med folk som vokser opp der. Bare et tips. Hilsen noen som vet mer enn mange andre hva som egentlig foregår i Sarpsborg, i blindsonen der folks skylapper dekker for utsikten. 

Anonymkode: 5f307...6b0

Hva er det egentlig du vet som få andre vet? Og hvorfor deler du ikke "kunnskapen" din? 

Anonymkode: 43653...6ee

AnonymBruker

Jeg vil anbefale Skjeberg. Det ligger i Sarpsborg kommune, 12 min fra sentrum med bil. Skjeberg ligger ved kysten med flott skjærgård, mange fine strender, turmuligheter osv. Kort reisevei til Sarpsborg, Halden, Fredrikstad og Sverige. Man må uansett belage seg på å ha bil. 
Søk på Finn og sjekk kartet, så du kommer så nærme havet du ønsker☺️

Anonymkode: a39cd...05c

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker

Meg igjen, vi trives godt i Skjeberg. Ungene har hatt det fint på Hornnes skole. Du vil alltid høre «skrekkhistorier» uansett hvilken skole du spør om. 

I Skjeberg er det flere ulike fritidstilbud til barn og unge, du har mulighet til å engasjere deg og bidra aktivt inn i nærmiljøet om du vil, samtidig som det er kort vei til byen. Det er vanlig å hilse på naboene og slå av en prat over hekken sv og til og i barna sykler til hverandre eller fotballbanen/skolen for å treffes. 

Sjekk strendene Høysand eller Feriehjemmet, Søk opp bilder fra Skjebergkilen eller Dusa så der du litt av det som finnes her. 

Anonymkode: a39cd...05c

• Liker 2

Annonse

AnonymBruker
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Sarpsborg er en av norges fattigste kommuner. Det betyr høye skatter og avgifter, og dårlige kommunale tilbud. Skoler, barnehager osv råtner på rot.

Kommunen har også den største andelen uføretrygdede. Og sliter stort med narkotika og utenforskap. Mange flyktnigner bosettes her fordi kommunen trenger de statlige tilskuddene som kommer med, men når pengene fra staten er slutt etter 5 år så sitter de med skjegget i postkassa.

Anonymkode: 52913...00f

Jeg må gi deg rett i det meste her  men kan jo legge til at kommunen har vært vanstyrt av lokalpolitikere i tiår etter tiår. Det er på de fleste måter en ressurssvak befolkning som ikke evner å stemme annerledes enn deres foreldre og besteforeldre har gjort før dem,  når politikerne roter bort millioner på millioner på tull og ingenting. Når jeg hører om summene som stadig vekk bare forsvinner i prosjekter som aldri blir noe av, så stiller jeg meg litt tvilende til om det stemmer at de får så lite bevilget sammenlignet med andre.

• Nyttig 3
AnonymBruker

Jeg er innflytter og bor (med barn) på Grålum. Et veldig fint område med gode skoler. Vi har begge høyere utdanning og gode jobber, og vi er langt i fra de eneste her i området. Vi trives godt og barna trives godt. Vi har en på barneskolen og en på ungdomsskolen.

Anonymkode: ecc41...4dd

AnonymBruker

Slår også et slag for Skjeberg. Stasjonsbyen er litt sliten, men byggefeltene rundt er ryddige og hyggelige. Dyrere enn Sarpsborg, men veldig verdt det. Vi er innflyttere fra Oslo og her fremdeles litt satt ut av hvor hyggelig folk her nede er!

Hornnes skole har godt rykte, nydelige strender, gode turterreng og godt klima (Hvaler har flest soldøgn i landet). 1 Tine til Oslo, 2 timer til Gøteborg, men alt man trenger 20 minutter fra døra.

Sarpsborg er forøvrig Norges fattigste kommune, det bør man ha i bakhodet. 

Anonymkode: 8311e...093

Annonse
AnonymBruker
53 minutter siden, AnonymBruker said:

... og du vokste opp på 80-tallet? Er neppe slik i Sarpsborg idag. 

Anonymkode: c1f59...a5c

Håper så inderlig at du har rett ❤️ Vokste opp der på 90-tallet.

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg må gi deg rett i det meste her  men kan jo legge til at kommunen har vært vanstyrt av lokalpolitikere i tiår etter tiår. Det er på de fleste måter en ressurssvak befolkning som ikke evner å stemme annerledes enn deres foreldre og besteforeldre har gjort før dem,  når politikerne roter bort millioner på millioner på tull og ingenting. Når jeg hører om summene som stadig vekk bare forsvinner i prosjekter som aldri blir noe av, så stiller jeg meg litt tvilende til om det stemmer at de får så lite bevilget sammenlignet med andre.

Kan også legge til at som en kraftkommune, ligger forholdene godt til rette for å tjene greit med penger hvis man har kompetente politikere. 

• 2 uker senere...
AnonymBruker

jeg synes Kurland og Lande har de fineste boligområdene i Sarpsborg. Kurland har nærhet til Glengshølen og Lande har nærhet til Landeparken og Tunevannet. Det er fine turmuligheter i de områdene, med koselig natur om sommeren. Kurland og Lande har også gangavstand til sentrum, noe som er et pluss i boka. Lande har også direktebuss til sykehuset, Superland, Inspiria og Quality, og det kan være praktisk for mange. Det er heller ikke så mange fattige som bor i de to områdene :)

Alvim er det mest stusselige området i hele Sarpsborg. Flere blokker med kommunale leiligheter og har en høy andel trafikk i området. Ingen pen fasade. Det positive med Alvim er gangavstand til bowling og Amfi Borg. 

Skjeberg har pen natur og nærhet til sjøen, men det er fryktelig usentralt og tungvindt. Jeg ville ikke bodd så usentralt.  Hafslundsøy, Ise og Varteig er også meget upraktisk. 

Greåker og Tindlund/Hannestad er praktisk med tanke på buss og at det er mange barnefamilier der. Utover det er det lite sjarmerende. 

Borgenhaugen er populært blant barnefamilier og det er mye sjarm der. Ellers vil jeg si at det området også er litt usentralt. 

Sentrum passer bra for pensjonister og voksne uten barn. Det er ikke særlig hyggelig for barnefamilier å bo der. Dessverre er det mye rus og tung psykiatri blant folk som bor i sentrum, inkludert kommunale boliger. 

Om dere har nok penger bør dere gå for Kurland eller Lande :) Ellers er Greåker og Borgenhaugen greie alternativer, men det er ikke like sentralt. Unngå Alvim, Skjeberg, Varteig, Ise og Hafslundsøy!!

Anonymkode: 176c9...0dc

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...