AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #1 Skrevet 24. juni 2023 På en fest med gamle klassekamerater fant jeg ut at en av mine nærmeste venner på videregående nå er blitt en uteligger. Vennen min har alltid hatt et vanskelig liv. Forferdelig hjemmeliv, fraværende pappa, rusavhengig mor osv. Men han har alltid klart å ta vare på seg selv og ikke latt det ødelegge han. Da vi gikk på videregående sammen, var han veldig fokusert på å få gode karakterer ettersom han ville komme inn på medisinstudiet og bli lege. Han ville komme inn på universitetet, og flytte langt vekk fra hjemstedet og fra familien. Husker at han gikk ut av videregående med et snitt på 5,8, og kom inn på medisinstudiet (av konfidensielle årsaker kan jeg ikke nevne hvilket universitet). Jeg har ikke hatt så mye kontakt med han etter at vi begge flyttet for å begynne på studier. Men fikk høre på festen at han droppet ut av medisinstudiet det 4.året etter han fant ut at kjæresten hans var utro mot han. Han fikk tilsendt en video hvor hun hadde samleie med med et kjærestepar. Rundt samme tid så døde moren hans av en overdose. De hadde aldri et nært forhold, men det gjorde han enda mer lei seg at han aldri hadde et godt forhold med henne og at det nå er for sent. Alt dette gjorde at han begynte å møte opp mindre og mindre på skolen. Det førte til han senere droppet ut av studiet, og begynte å få drikkeproblemer. Jeg har prøvd å være der for han, og vi har alltid hatt et godt forhold, men det er veldig vanskelig å hjelpe noen som ikke vil hjelpe seg selv. Jeg visste at han ikke hadde det bra, men jeg bor på andre siden av landet og han har ikke sosiale medier, så det er ikke lett å få kontakt med han. Jeg reiste tilbake til hjembyen for første gang på årevis og det var da jeg fikk høre at han ble en uteligger. Men det var ikke før i går jeg så han på gatene med en øl i hånden og en sigarett i kjeften, at det gikk opp for meg hvor ille han har det. Jeg fikk snakket med han, og han fortalte meg hvordan han hadde det de siste årene, og jeg ble så utrolig lei meg. Jeg prøvde å tilby han hjelp og et sted å bo foreløpig, men han sa han ikke trengte det og gikk vekk. Jeg kan ikke fatte hvordan en så talentfull og oppegående person som en gang gikk på medisinstudiet, ende opp som foreldrene sine. Er det noe jeg kan gjøre? Har dere opplevd noe lignende før? Kan jeg i det hele tatt hjelpe han? Anonymkode: b0169...99d 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #2 Skrevet 24. juni 2023 Ikke gi penger, de som har havnet i en sånn situasjon trenger støtte for å veiledes gjennom nav systemet. Vær på møter, fyll ut skjemaer på nett (ofte har ikke vedkommende tilgang til pc), få et skriv på at du har fullmakt til å hjelpe, samt prate for vedkommende med offentlige instanser. Anonymkode: 1e9ab...736 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #3 Skrevet 24. juni 2023 Han føler ikke han kan ha bedre, eller kjempe for det så hardt mer. Så leit. Anonymkode: d4dce...7a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå