Gjest Blomsterbie Skrevet 24. juni 2023 #1 Skrevet 24. juni 2023 (endret) Jeg har en god barndomsvennine som jeg er veldig glad i men samtidig ganske bekymret for. Hun ble syk på ungdomsskolen (fikk ME) og droppet ut av skolen i VG1 . Hun har vært på uføretrygd siden da og levd sammen med moren sin. Hun har fått støtte fra NAV siden fylte 18 og klarer absulutt overhode ikke å håndtere og prioritere sin egen økonomi. Hun har klaget i flere år nå om at hun ønsker å ta lappen og sparer opp til kjøretimer, men hun bruker pengene hun får fra NAV på all verdens unødvendig dill dall som hun kunne spart opp til kjøretimer i stedet for lenge siden hvis hun bare hadde prioritert det. Hun snakker om å kjøpe egen leilighet også, men jeg skjønner ikke hvordan det er realistisk når hun ikke har evne til å spare i det hele tatt. Hun kjøpte to stakkars katter som må leve i den knøttlille leiligheten hennes for over 10 000kr + utstyr til de for rundt samme prisen, når hun kunne brukt de på kjøretimer, eller øyekirurgi som hun har snakket om i flere år, eller leilighet. Jeg blir bare frustrert. Hun leser heller ikke aviser, eller følger med på nyhetene, stemmer ikke til valg. Ofte når jeg snakker til henne forstår hun ikke mange av ordene og begrepene jeg brurker, selv om disse er helt elementære i normal dagligtale. Det er som hun er fryst i tid fra da hun droppet ut av videregående, og jeg er bekymret for hvordan hun skal klare seg selv en dag uten moren. Heldighvis gjør hun det ikke nå lenger, men før pleide hun å skryte av hvor mye penger hun fikk av NAV, som hun brukte på allt hun ville, som nye TV-er, klær, spill, sminke osv.. Og jeg kjente at jeg ble sint fordi de pengene betaler faktisk foreldrene mine, sammen med andre skattebetalere, de pengene skal jeg en gang finansiere når jeg er ferdig med studier og skal ut i fast jobb. Og det gjør vondt noen ganger å se de pengene som folk jobber for for at hun skal ha muligheten for å ha det greit, bli brukt på allt mulig tull og ingenting fornuftig av kvalitet som faktisk hjelper henne og hennes livssituasjon. Man har ikke lyst til å hjelpe sånne mennesker. Men hun har sluttet å skryte av det nå, så det har hun i det minste vokst ut av. Hun sliter generellt med den mentale helsen, men jeg tror det hadde vært bedre om hun hadde kunnet fått seg lappen, så hun ikke blir fanget der hun er, fått kontroll over økonomien, og flyttet for seg selv på et bedre sted med større plass for seg selv og kattene. Hun kunne ha gjort det for lenge siden om hun bare hadde lært seg å prioritere ordentlig. Er egentlig sjokkert over at moren ikke har lært henne det, men hun er jo egentlig desverre det samme. Så føler liksom at jeg må si noe. Endret 24. juni 2023 av Blomsterbie
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #2 Skrevet 24. juni 2023 La henne være og slutt å bland deg i livet hennes. Hun vet utmerket godt hva hun gjør og trenger ikke dine "gode råd". Anonymkode: 69301...101 4 7
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #3 Skrevet 24. juni 2023 Du kan gjøre henne sykere. Ikke bland deg. Anonymkode: 8c974...e37 3 2
Gjest Blomsterbie Skrevet 24. juni 2023 #4 Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): La henne være og slutt å bland deg i livet hennes. Hun vet utmerket godt hva hun gjør og trenger ikke dine "gode råd". Anonymkode: 69301...101 Så jeg skal bare sitte å se på at veninnen min blir mer og mer deprimert?
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #5 Skrevet 24. juni 2023 Jeg skjønner at venninnen din ville ha katter. Jeg har savnet å ha katter som uføretrygdet. Siden moren hennes ikke vil lære henne opp, kan du hinte til hva hun bør gjøre. Det er innafor. Men ikke si at hun må vokse opp! Hvis du ønsker å hjelpe henne i det hele tatt da. Det høres ut som om du er lei av henne. Det kan jeg skjønne, når hun skryter om å få NAV-penger. Hun stiller oss andre uføre i et dårlig lys. De fleste av oss har ikke bare fått uføre når vi fylte 18 år. Vi har slitt i årevis på AAP. Jeg skulle ønske det ikke var sånn at de som trenger mest hjelp får minst, og visa versa Anonymkode: 457f7...2b3 4 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #6 Skrevet 24. juni 2023 Det er noe galt med mennesker som deg som tror alle skattepengene dine går med til å holde liv i venninnen din. Har du hørt om oljefondet? Anonymkode: b3988...407 5 2 1
Gjest Blomsterbie Skrevet 24. juni 2023 #7 Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kan gjøre henne sykere. Ikke bland deg. Anonymkode: 8c974...e37 Tingen er, hun har ikke egentlig vært «syk» på lang stund nå. ME symptomene er borte, hun sliter egentlig bare nå med psykiske problemer.
Sannhetsøkende Skrevet 24. juni 2023 #8 Skrevet 24. juni 2023 (endret) Kanskje økonomisk rådgiver er det hun trenger. Jeg vet selv hvor slitsomt det er å høre på folk som aldri tar tak, men klager om situasjonen sin daglig. Men hun sliter vel på så mange områder at hun lukker seg og går rundt i den samme sirkelen. Jeg følger heller ikke med på nyhetene. Det trengs ikke for å holde seg oppdatert. Masse løgner media servere. Men som ufør så kan det hende at husbanken kan hjelpe henne med boliglån. Endret 24. juni 2023 av Sannhetsøkende
Gjest Blomsterbie Skrevet 24. juni 2023 #9 Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er noe galt med mennesker som deg som tror alle skattepengene dine går med til å holde liv i venninnen din. Har du hørt om oljefondet? Anonymkode: b3988...407 Ja selvfølgelig, men noe av skattepengene går fortsatt av til det. Og synes at hvis det brukes kun på sånnt tull, burde vi ikke betale for det.
Gjest Blomsterbie Skrevet 24. juni 2023 #10 Skrevet 24. juni 2023 Sannhetsøkende skrev (1 minutt siden): Kanskje økonomisk rådgiver er det hun trenger. Jeg vet selv hvor slitsomt det er å høre på folk som aldri tar tak, men klager om situasjonen sin daglig. Men huk sliter vel på så mange områder at hun lukker seg og går rundt i den samme sirkelen. Jeg følger heller ikke med på nyhetene. Det trengs ikke for å holde seg oppdatert. Masse løgner media servere. Men som ufør så kan det hende at husbanken kan hjelpe henne med boliglån. Ja håper det, har nevt det for henne og hun tok det positivt:) Vil bare at hun skal få det bedre.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #11 Skrevet 24. juni 2023 De kattene kan være flott selskap for henne, og dermed absolutt verdt de pengene de kostet. Og det sier seg selv at hun ikke får så ekstremt mye penger av NAV, så den «skryten» kan være hennes måte å prøve å hevde seg selv på, selv om hun vet at det egentlig ikke stemmer. Livet hennes ble nok ikke slik hun tenkte det, og det kan være veldig sårt, og da kan mennesker skryte av det «lille» de har (blir som forsvarsmekanisme). Veldig mange voksne sliter med økonomien, og prioriterer feil. Særlig om de sliter med psyken. Da kan shopping være en trøst, som fører til midlertidig lykke. Du skriver jo at hun sliter med mental helse, så det kan så absolutt være en sammenheng mellom hennes prioritering av penger og psykiske helse. Du vet at en del av det å bli voksen, er å skjønne at ikke alle kan gjøre som du ønsker. Mennesker må kunne ta egne valg. Det er også viktig å være litt reflektert over hvorfor andre mennesker tar de valgene de tar. Anonymkode: c743b...703 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #12 Skrevet 24. juni 2023 Blomsterbie skrev (1 minutt siden): Tingen er, hun har ikke egentlig vært «syk» på lang stund nå. ME symptomene er borte, hun sliter egentlig bare nå med psykiske problemer. Nei, for psykisk sykdom er ikke sykdom på ekte. Hun kan jo bare ta seg sammen, liksom. (Sarkasme, i tilfelle jeg ikke var tydelig nok) Anonymkode: 7f5ee...ee8 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #13 Skrevet 24. juni 2023 Det er ikke sikkert du vet absolutt alt som feiler henne. Kan være hun sliter med mye ME symptomer uten at du får det med deg. Man blir ganske flink på å skjule mye. Det er en grusom sykdom og hun fikk hele ungdomstiden ødelagt. Ikke rart hun ikke er på ”samme nivå” som deg. Hun har jo ikke fått levd Anonymkode: cc714...8ff 2 1 2
Gjest Blomsterbie Skrevet 24. juni 2023 #14 Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg skjønner at venninnen din ville ha katter. Jeg har savnet å ha katter som uføretrygdet. Siden moren hennes ikke vil lære henne opp, kan du hinte til hva hun bør gjøre. Det er innafor. Men ikke si at hun må vokse opp! Hvis du ønsker å hjelpe henne i det hele tatt da. Det høres ut som om du er lei av henne. Det kan jeg skjønne, når hun skryter om å få NAV-penger. Hun stiller oss andre uføre i et dårlig lys. De fleste av oss har ikke bare fått uføre når vi fylte 18 år. Vi har slitt i årevis på AAP. Jeg skulle ønske det ikke var sånn at de som trenger mest hjelp får minst, og visa versa Anonymkode: 457f7...2b3 Ja skjønner det veldig godt. Katter var veldig viktig for henne for selskap, så skjønner egentlig den. Det blir bare alt samlet som gjør det bekymringsverdig. Har full forståelse for at det å være uføretrygdet kan være på grunn av mye, og dere har all rett til å ha et godt liv som alle andre. Hun har blitt mer reflektert med årene så det bedrer seg nok:)
Gjest Blomsterbie Skrevet 24. juni 2023 #15 Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): De kattene kan være flott selskap for henne, og dermed absolutt verdt de pengene de kostet. Og det sier seg selv at hun ikke får så ekstremt mye penger av NAV, så den «skryten» kan være hennes måte å prøve å hevde seg selv på, selv om hun vet at det egentlig ikke stemmer. Livet hennes ble nok ikke slik hun tenkte det, og det kan være veldig sårt, og da kan mennesker skryte av det «lille» de har (blir som forsvarsmekanisme). Veldig mange voksne sliter med økonomien, og prioriterer feil. Særlig om de sliter med psyken. Da kan shopping være en trøst, som fører til midlertidig lykke. Du skriver jo at hun sliter med mental helse, så det kan så absolutt være en sammenheng mellom hennes prioritering av penger og psykiske helse. Du vet at en del av det å bli voksen, er å skjønne at ikke alle kan gjøre som du ønsker. Mennesker må kunne ta egne valg. Det er også viktig å være litt reflektert over hvorfor andre mennesker tar de valgene de tar. Anonymkode: c743b...703 Ja sannt det du sier, burde ha tenkt på det. Jeg kan eventuelt ta en liten pause fra henne også komme tilbake.
Gjest Blomsterbie Skrevet 24. juni 2023 #16 Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ikke sikkert du vet absolutt alt som feiler henne. Kan være hun sliter med mye ME symptomer uten at du får det med deg. Man blir ganske flink på å skjule mye. Det er en grusom sykdom og hun fikk hele ungdomstiden ødelagt. Ikke rart hun ikke er på ”samme nivå” som deg. Hun har jo ikke fått levd Anonymkode: cc714...8ff Ja skjønner, blir bare litt sliten av det i blandt. Og føler bare noen ganger litt ansvar siden jeg er den eneste vennen igjen som hun treffer fysisk.
Gjest Blomsterbie Skrevet 24. juni 2023 #17 Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei, for psykisk sykdom er ikke sykdom på ekte. Hun kan jo bare ta seg sammen, liksom. (Sarkasme, i tilfelle jeg ikke var tydelig nok) Anonymkode: 7f5ee...ee8 Jo er klar over det, men hun har snakket lenge om å gå til psykolog nå men tar liksom ingen aktive grep. Og at det koster mye. Som, igjen, hun kunne hatt råd til om hun prioriterte det. Vil bare liksom ikke bare sitte å se på at ting blir verre.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #18 Skrevet 24. juni 2023 Hun er nødt til å finne ut av ting selv desverre. Du kan gi råd og det er greit å være frustrert når det er lite framgang, men hvis du pusher for mye kan det ende opp som en irritasjon for henne og såre vennskapet deres. Anonymkode: edf92...32c 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #19 Skrevet 24. juni 2023 Jeg var kanskje litt spydig mot deg isted, du fortjente det litt også. Det du kan gjøre er å snakke om økonomi. Ikke ta det opp selv, men hvis hun snakker om pengebruk du mener er sløsing kan du si noe som «det hørtes veldig fint ut, og jeg er litt misunnelig, men jeg ønsker meg …(fyll inn selv) enda mer og sparer til det. Har du noe du sparer til?» For det er ikke alltid lett å se at de små valgene man tar nå påvirker de store tingene man drømmer om seinere. Spesielt hvis man føler man har lite er det lett å falle i unne-seg-fella. Med lite penger kan man føle at man sparer så veldig og måtte kunne unne seg litt røyk/øl/klesplagg/interiørfjas, og så ser man ikke at det er akkurat de småtingene som velter budsjettet. Anonymkode: 7f5ee...ee8
Vera Skrevet 24. juni 2023 #20 Skrevet 24. juni 2023 Blomsterbie skrev (55 minutter siden): Ja selvfølgelig, men noe av skattepengene går fortsatt av til det. Og synes at hvis det brukes kun på sånnt tull, burde vi ikke betale for det. Tjener du selv penger? 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå