AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #1 Skrevet 24. juni 2023 Jeg mister så mye hår, har sikkert mistet halvparten siste par tre ukene. Hadde heldigvis mye fra før. Jeg gruer meg til å børste håret og enda verre vaske håret. Sist mistet jeg minst to hele håndfull og det stresser meg. Jeg har gått ned i vekt og siste året har vært krevende, og det kan føre til håravfall, men sånne mengder?? Jeg tar d vitamin og bvitamin, og vasker håret med fungoral, for hodebunnen klør... blir vel nødt til å oppsøke lege? Anonymkode: b0729...993
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #2 Skrevet 24. juni 2023 Skyldes nok vekttapet - her innunder hormonendringer og underernæring. Kroppen er smart og sørger for at næringen du inntar går til viktige organer- håret blir nedprioritert. Få i deg nok proteiner og fett. Anonymkode: d8eef...5f3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #3 Skrevet 24. juni 2023 Kan være noe hodebunnsproblemer du har ettersom du skriver at du klør i hodebunnen? Anonymkode: 762a0...979
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #4 Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Kan være noe hodebunnsproblemer du har ettersom du skriver at du klør i hodebunnen? Anonymkode: 762a0...979 Tenker det er en kombinasjon. Men er det legen man går til da eller noen andre? Ts Anonymkode: b0729...993
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #5 Skrevet 24. juni 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Tenker det er en kombinasjon. Men er det legen man går til da eller noen andre? Ts Anonymkode: b0729...993 Om du ikke har sopp, så hjelper ikke Fungoral - det er et soppmiddel. dersom du har eksem eller psoriasis, må du til lege for et kortison liniment som kan dempe den autoimmune reaksjonen som muligens er årsaken til hårtapet Anonymkode: d8eef...5f3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #6 Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om du ikke har sopp, så hjelper ikke Fungoral - det er et soppmiddel. dersom du har eksem eller psoriasis, må du til lege for et kortison liniment som kan dempe den autoimmune reaksjonen som muligens er årsaken til hårtapet Anonymkode: d8eef...5f3 Oki,skjønner. Da er det jo flaks at legen min ikke har ledig tid på godt over en mnd.... Ts Anonymkode: b0729...993
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #7 Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tenker det er en kombinasjon. Men er det legen man går til da eller noen andre? Ts Anonymkode: b0729...993 Ja, du går til fastlege som henviser deg til hudlege. Fastleger kan lite om hodebunn. Anonymkode: 762a0...979
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #8 Skrevet 24. juni 2023 Det er viktig å komme seg til legen så du får tatt blodprøver. Kanskje har du mangler på vitaminer osv. Når man mister hår kan det være pga mangler på vitamin og mineraler, men også i kombinasjon med stress. Har man mye stresshormoner i kroppen som adrenalin og kortisol så skader det kroppen psykisk og fysisk. Jeg vet at kortisol er svært skadelig over lang tid i store mengder og det går utover håre bl.a. Jeg vet at det er viktig å være hydrert når man er stressa, for stresshormoner er vannløselige, og de skilles ut med urinen. Så drikk nok vann og gjerne ha i bergkrystall som blank kvarts, de tilfører mye bra mineraler til vannet. Jeg har alltid en vannmugge stående på benken med blank kvarts i, og jeg merker at det gjør alt bedre i kroppen. Står mye spennende på nettet om å ha bergkrystall i vann. Vannet smaker bedre og man får mye gode mineraler i kroppen. Jeg liker også å ta oppi sitron i vannet for å få i meg C-vitamin og elektrolytter. Ellers er det bra å spise vannholdig frukt som druer, melon, appelsin eller andre ting man liker. Sunt og godt. 🤗 Selv har jeg begynt å kjøpe olivensåpe på helsekost og bruker det i håret. Syns jeg mister svært lite hår nå for tiden etter jeg begynte med det. Anonymkode: ca744...dc7 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #9 Skrevet 24. juni 2023 Kan og være alopecia, kan komme snikende og det er ikke helt uvanlig å kjenne på litt kløe i hodebunnen da heller. Anonymkode: 20b40...a05
Anjatapinjata Skrevet 24. juni 2023 #10 Skrevet 24. juni 2023 Stress, vektnedgang, hormonforandringer og mangler på vitaminer kan alle ha en sammenheng her.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #11 Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan og være alopecia, kan komme snikende og det er ikke helt uvanlig å kjenne på litt kløe i hodebunnen da heller. Anonymkode: 20b40...a05 Det er i hvertfall stress.... Anonymkode: b0729...993
myMa Skrevet 24. juni 2023 #12 Skrevet 24. juni 2023 Det er sikkert noe av det du nevner som kan bidra litt til økt håravfall. Men husk at hårsekkene lever bare så og så lenge før hårstrået til slutt faller ut. Noen ganger skjer dette med veldig mange hår samtidig. Jeg har perioder hvor jeg mister ekstremt mye hår. Etterfulgt av en periode med utrolig mye småhår. Så går det lang tid til neste gang. Og du har helt sikkert ikke mistet halvparten av håret ditt. Da snakker vi 50 000-60 000 hårstrå i såfall. Det er forøvrig normalt å miste ca 100 hårstrå hver dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå