AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #1 Del Skrevet 24. juni 2023 Heisann! Har to katterelaterte problemer jeg håper på råd om, og kjører på med begge i samme tråd Jeg har to katter. Den ene er innekatt, og den andre er utekatt. Innekatten er det av eget valg. Utfordring 1: Kloring og kvessing av klør Innekatten klorer på alt. Hun ødelegger gulvmatter, skittetøyskurver og klorer opp gelenderet på altanen. Når vi har en pappeske stående, river hun den i stykker og vi har papp i hele huset. Jeg skjønner pusens behov for å kvesse klørne (eller hva det er hun gjør), men hvordan møter vi henne på det? Vi har selvfølgelig kjøpt ulike former for kloremøbler og kloreutstyr, men det har ikke falt i smak. Jeg har nylig fått fortalt at innekatter bør få neglene klippet innimellom, så jeg tenker å stusse litt på dem i håp om at de ikke gjør like mye skade. ...Men er det noe annet vi kan gjøre for å beskytte møblene og huset vårt? Finnes det noe vi kan spraye møblene med (uten giftige kjemikalier)? Finnes det en kloreting som katter faktisk bruker? Utfordring 2: Røyting Begge kattene er langhårete og røyter MYE! Huset må konstant vaskes, og vi må flere ganger daglig børste sofaen (som sikkert sliter på stoffet). Vi har et høyt forbruk på klesruller, vi har kjøpt luftfukter for å få hårene ned på gulvet, og vi har til og med måttet kjøpe oss tørketrommel siden klær og sengetøy blir full av hår når det henger til tørk. De får kun tørrfôr av høy kvalitet, og vi har prøvd fiskeolje i maten. Å børste dem virker heller ikke å ha noe betydning. Er det noe mer vi kan gjøre? Jeg ser på nettsiden til Musti at det finnes shampoo mot røyting. Har det noe for seg? Man skal jo ikke vaske eller sjamponere kattene så ofte, så vil det ha noen betydning når det blir så sjeldent? Vi kan UMULIG være de eneste i dette kjæledyrforumet med disse problemene, så håper noen har funnet gode løsninger og vil dele ❤️ ❤️ Anonymkode: fc57b...4da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #2 Del Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Heisann! Har to katterelaterte problemer jeg håper på råd om, og kjører på med begge i samme tråd Jeg har to katter. Den ene er innekatt, og den andre er utekatt. Innekatten er det av eget valg. Utfordring 1: Kloring og kvessing av klør Innekatten klorer på alt. Hun ødelegger gulvmatter, skittetøyskurver og klorer opp gelenderet på altanen. Når vi har en pappeske stående, river hun den i stykker og vi har papp i hele huset. Jeg skjønner pusens behov for å kvesse klørne (eller hva det er hun gjør), men hvordan møter vi henne på det? Vi har selvfølgelig kjøpt ulike former for kloremøbler og kloreutstyr, men det har ikke falt i smak. Jeg har nylig fått fortalt at innekatter bør få neglene klippet innimellom, så jeg tenker å stusse litt på dem i håp om at de ikke gjør like mye skade. ...Men er det noe annet vi kan gjøre for å beskytte møblene og huset vårt? Finnes det noe vi kan spraye møblene med (uten giftige kjemikalier)? Finnes det en kloreting som katter faktisk bruker? Utfordring 2: Røyting Begge kattene er langhårete og røyter MYE! Huset må konstant vaskes, og vi må flere ganger daglig børste sofaen (som sikkert sliter på stoffet). Vi har et høyt forbruk på klesruller, vi har kjøpt luftfukter for å få hårene ned på gulvet, og vi har til og med måttet kjøpe oss tørketrommel siden klær og sengetøy blir full av hår når det henger til tørk. De får kun tørrfôr av høy kvalitet, og vi har prøvd fiskeolje i maten. Å børste dem virker heller ikke å ha noe betydning. Er det noe mer vi kan gjøre? Jeg ser på nettsiden til Musti at det finnes shampoo mot røyting. Har det noe for seg? Man skal jo ikke vaske eller sjamponere kattene så ofte, så vil det ha noen betydning når det blir så sjeldent? Vi kan UMULIG være de eneste i dette kjæledyrforumet med disse problemene, så håper noen har funnet gode løsninger og vil dele ❤️ ❤️ Anonymkode: fc57b...4da Ang kloring ble løsningen her i hus en billig skittenstøykurv at rotting og hjørneklorebrett Når det kommer til røyting er det noe jeg bare aksepterer. Jeg deler tross alt huset med et pelsdyr Anonymkode: cab7e...c9a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 24. juni 2023 #3 Del Skrevet 24. juni 2023 Etter hvert som kattene mine ble eldre hun ene fyller straks 17 år så sluttet de og klore på ting eneste gangen klørne kommer ut er nå hun holder seg fast til beinet mitt når hun ligger der eller når hun har sovet ett sted og strekker seg før hun reiser seg 😻 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #4 Del Skrevet 24. juni 2023 Jeg legger frem ett par kubber med ved hver høst, kattene mine elsker å klore på de. Hva med å prøve det inne? Anonymkode: 072a8...f02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #5 Del Skrevet 24. juni 2023 Du må lære katter å bruke kloretreet. Jeg bruker å skrape med egne negler og så flytter jeg katten til treet og legger potene hans på. Da skryter jeg masse og gir godbiter. Etter hvert skjønner den at det å klore der gir godbit, og det med å klore på møbler gir null positiv oppmerksomhet. Har null problemer med at de klorer på møblene etter at de har fått opplæring. Angående røyting, så røyter mine mye på vår og høst. Da bruker jeg furminator på de hver dag mens det foregår. Anonymkode: c264f...65e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #6 Del Skrevet 24. juni 2023 Børst katten hver dag. Og kjøp sånn kattehårfjerner Anonymkode: ceeac...e66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #7 Del Skrevet 24. juni 2023 https://cdon.no/bygg-verktoy/rulle-for-fjerning-av-lo-pels-har-og-nupper-rod-p72172565?gclid=EAIaIQobChMI8dqf2f_b_wIV2YtoCR3k7AAiEAQYBiABEgJsRfD_BwE&gclsrc=aw.ds https://www.billigmarkedet.no/products/nuppefjerner?gclid=EAIaIQobChMI8dqf2f_b_wIV2YtoCR3k7AAiEAQYAiABEgIbBPD_BwE ala disse Anonymkode: ceeac...e66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 24. juni 2023 #8 Del Skrevet 24. juni 2023 1: Alle katter klorer. 2: Alle katter røyter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #9 Del Skrevet 24. juni 2023 Er konsekvent på å flytte dem til klorebrett, kloretepper og steder de får lov å klore, når de gjør "feil". Stusser klørne for dem, det må du med innekatter. Børster de daglig. Robotstøvsuger som går 2t hver dag. Anonymkode: 3350b...c27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaffebjørn Skrevet 25. juni 2023 #10 Del Skrevet 25. juni 2023 Har hørt at man kan oppleve mindre røyting om man konsekvent børster kattene hver eneste dag. Tar en stund før man merker forskjell, men er man standhaftig og tar en god børsteøkt hver dag så skal man visstnok etter hvert se resultater. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå