Gå til innhold

Lus!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg er vikar i en barnehage, og to av ungene der har nettopp har hatt lus. Er det noen her som vet hvordan lus smitter? Kan de hoppe over på klær hvis man er borti hverandre? Bør jeg holde ungene laaangt unna? (noe som ikke er så lett) Noen råd?

Mie (som klør bare hun hører ordet lus)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gyda ikke logget inn

Her hvor jeg bor, hender det ofte at man får meldinger om lus i skoler og barnehager. Jobber selv i en SFO, hvor det til tider kan være mange som har lus. Til dags dato har jeg ikke hatt lus, heller ikke noen av de andre jeg jobber sammen med.

En grunn til at barn lett smitter hverandre, er at de ofte gir hverandre klemmer, leker tett og intenst, lekeslåss osv. En annen "smittekilde" er trange garderober hvor luer og jakker henger svært tett. Her hopper lusa lett fra den ene jakkekraven til den andre.

Tror ikke du skal være så redd for å få lus. Men det vil nok være naturlig å ta litt mer avstand til barna enn vanlig. Da kanskje spesielt til de som du vet har hatt lus, eller til de barna som de som har lus, ofte leker med. Med å ta avstand mener jeg at du kanskje ikke gir klem, er så rask til å ta dem opp på fanget osv

Dagens lus er temmelig resistente mot de fleste lusemidler. Har fått beskjed på apoteket at vanlig luseshampoo ikke hjelper. Man må ta i ett spesielt stoff som skal sitte i 24 timer. Dette knekker de levende lusene. For å få tatt de som bare er egg, må man ta en ny kur etter en uke- når eggene er klekket. Fordi lus har blitt så resistente, bør man ikke ta en kur for sikkerhets skyld, men vente til man eventuelt har fått bekreftet at man har lus. Har du fått lus hjem eller på arbeidsplassen, skal du vite at dersom den ikke har kontakt med hud i løpet av 24 timer, vil den dø. Eventuell lus i garderoben i din barnehage, vil derfor dø i løpet av en helg.

Dersom barn eller voksne i en barnehage, skole, SFO har lus, er det vanlig at man gir kollektiv beskjed hjem til alle barna, slik at foreldrene kan være på utkikk etter eventuelle lus hos sitt barn. Dersom du er redd for at du har fått lus, kan det være lurt å kjøpe en lusekam (eller bruke en annen kam med svært tynne og tette tinner) og be noen gre gjennom håret ditt for å se om du har fått det. Lus sitter ofte i håret bak ørene eller i nakken. Men du kan finne dem overalt på hodet.

Dette er det jeg kommer på av info om lus akkurat nå. Håper det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en myte at de som får lus, får det på grunn av urenslighet. Fakta er at lus trives bedre i et nyvasket hår enn i skittent hår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...