AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #1 Skrevet 24. juni 2023 Jeg og barnefar har egenlig aldri vært sammen, eller bodd sammen for den del, vi har en datter sammen på 16 år, som bor hjemme hos meg, og som alltid har bodd hos meg. Det har vært veldig mye styr med barnefar opp gjennom tiden, med penger, kvinnfolk inn og ut, mye flytting. Litt sånn forskjellsbehandling og barnevernet har vært lenge i bilde hos far. Han "kjøper" sin datter, og hun liker det. Datteren vår bruker mye penger, får mye penger og koster mye penger. Hun går på flere fritidsaktiviteter i uken, hun fikk seg også en hest for en liten stund siden. Hun er bortskjemt og ja, jeg vet det. Men nå kom hun hjem, etter at hun hadde omsider vært en uke hos far, hun vil flytte hjemmenifra, hun vil altså flytte alene, faren har sagt at han skal betale henne, slik at hun har penger å bo alene. De har vist snakket en stund om dette. De har tilogmed sett på leiligheter og hybler. Han har sagt at jeg skal gi henne penger i måneden. Dette er noe hun nå er veldig bestemt på. Som sagt, hun er 16. Hun er i den alderen at hun har besøk, er på besøk og sitter på med gutter som er endel år gamlere. Hun er jo med gutter hele tiden. Hun bryr seg heller ikke om karakterer så veldig mye lengere, enda dette var hun helt opphengt i tidligere. Hun bryr seg ikke så mye om hesten heller dessverre. Hun har begynt å drikke alkohol og å feste. Hun er veldig vanskelig for meg å si nei til. Jeg vil ikke at hun skal flytte, det har heller ikke vært noe styr mellom meg og henne. Hvilken rettigheter har jeg? Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 68a78...f74 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #2 Skrevet 24. juni 2023 https://www.ung.no/Bolig/1706_Når_kan_du_flytte_hjemmefra.html Om det er du som har hovedomsorgen, er det du som bestemmer til hun er myndig. På tide å vær forelder og slutt å være bestevenninne med datteren din, sett hardt mot hardt. Anonymkode: ccb3a...8be 15 2 9
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #3 Skrevet 24. juni 2023 Ingen rettigheter Anonymkode: 91456...f43
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #4 Skrevet 24. juni 2023 Bare fortell henne at dersom hun gjør det, får hun barnebidrag som hun da har krav på. Men hun må da betale absolutt alt selv. Hesten selges. Be henne om å sette opp er budsjett og se om det går. Det er sannelig på tide at du strammer inn tøylene. Dette er konsekvensene av at hun har blitt så bortskjemt. Spørs om det kan rettes opp uten å gå i kjelleren først (for hennes del) Anonymkode: 1db1c...cd7 8 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #5 Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg og barnefar har egenlig aldri vært sammen, eller bodd sammen for den del, vi har en datter sammen på 16 år, som bor hjemme hos meg, og som alltid har bodd hos meg. Det har vært veldig mye styr med barnefar opp gjennom tiden, med penger, kvinnfolk inn og ut, mye flytting. Litt sånn forskjellsbehandling og barnevernet har vært lenge i bilde hos far. Han "kjøper" sin datter, og hun liker det. Datteren vår bruker mye penger, får mye penger og koster mye penger. Hun går på flere fritidsaktiviteter i uken, hun fikk seg også en hest for en liten stund siden. Hun er bortskjemt og ja, jeg vet det. Men nå kom hun hjem, etter at hun hadde omsider vært en uke hos far, hun vil flytte hjemmenifra, hun vil altså flytte alene, faren har sagt at han skal betale henne, slik at hun har penger å bo alene. De har vist snakket en stund om dette. De har tilogmed sett på leiligheter og hybler. Han har sagt at jeg skal gi henne penger i måneden. Dette er noe hun nå er veldig bestemt på. Som sagt, hun er 16. Hun er i den alderen at hun har besøk, er på besøk og sitter på med gutter som er endel år gamlere. Hun er jo med gutter hele tiden. Hun bryr seg heller ikke om karakterer så veldig mye lengere, enda dette var hun helt opphengt i tidligere. Hun bryr seg ikke så mye om hesten heller dessverre. Hun har begynt å drikke alkohol og å feste. Hun er veldig vanskelig for meg å si nei til. Jeg vil ikke at hun skal flytte, det har heller ikke vært noe styr mellom meg og henne. Hvilken rettigheter har jeg? Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 68a78...f74 Stakkars jente, som har to foreldre som ikkje klarer å setje grenser eller seie nei 😕 Anonymkode: 9c5c2...645 5 1 5
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #6 Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Stakkars jente, som har to foreldre som ikkje klarer å setje grenser eller seie nei 😕 Anonymkode: 9c5c2...645 TS setter sikkert pris på et sånt nyttig svar.. Men TS: som nevnt over her så kan du bestemme endel dersom du har hovedomsorgen. Så det bør være på plass først. Hvis ikke, og du ikke klarer å få til noe gode kompromisser med datteren, slik at hun flytter ut; Så ville jeg satt noen grenser iom at da bor hun ikke lenger under dine vinger. Da må hun budsjettere og selv ha ansvar for pengebruken bl.a. Og jeg ville satt en fast sum og fast dato for overføring, og også krevd at hun må skaffe noe inntekt på egen hånd. Realiteten her i samfunnet er rett og slett ikke sånn at man bare kan leve på andres bekostning når man også vil bo for seg selv. Anonymkode: f2d08...50a 5
Orly Skrevet 24. juni 2023 #7 Skrevet 24. juni 2023 (endret) Kam hun bytte skole å bo pp hybel? høres ut som hun har det Vanskelig , prøve å få hun til åpne seg ville heg gjort, ikke bare skyvd henne bort og sagt klar deg selv Endret 24. juni 2023 av Orly
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #8 Skrevet 24. juni 2023 Hvis hun går på vidergående ivriktig avstand har hun rett på borteboerstipend. Anonymkode: ffaa0...be3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #9 Skrevet 24. juni 2023 Jeg tenker at du som mor har en gyllen mulighet til å toe dine hender her og si "kjør på" og la far og datter få prøve seg og siden BV har vært involvert informer dem om hvilke planer de har og si at du tenker at det er på tide med reel veiledning. Anonymkode: fcbc9...7a5 11 1 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #10 Skrevet 24. juni 2023 Tør å si nei. Si at hun selvsagt kan flytte for seg selv når hun er myndig. Anonymkode: 3f0c9...6cc 3
AprilLudgate Skrevet 24. juni 2023 #11 Skrevet 24. juni 2023 (endret) Denne er enkel - du sier: NEI. Du sier som sant er, det er en grunn til at selveste barnevernet har vært involvert ovenfor ham. Du skjønner hun synes det virker behagelig og kult - men dette vil gi henne store økonomiske problemer hun ikke kan dra fra. Og «her er budsjettet med dagens kostnadsnivå - beregnet på SIFOs satser»: - 2roms leilighet litt sentralt: X tusen (beregn snitt). Depositum på 3 mnd husleie - Strømkostnadene i fjor for en 50m2 leilighet: sinnsykt mange X tusen - Mat: langt mer nå enn i forfjor - Innboforsikring, livs- og uføreforsikring - Møbler - Busskort + eventuelle taxipenger (hun skal jo nå ikke kjøres noe sted) - Fritid: cafe, kino, div festligheter, reiser - Sommerferie: betales ikke lengre av voksne Lånekassen bidrar med 0, hun har jo ikke rett på borteboerstipend Du kan i teorien avkreves noe som forsørgerpliktig, det dekker vel kanskje strømregninga og en halv pakke ost. Hun blir garantert sur, men heng det budsjettet opp på kjøleskapet. Forklar henne at studenter ikke bare må ta opp lån på flere hundre tusen og få stipend - de må også jobbe kjempemasse ved siden for å ikke sulte. De gjør ikke det for moro skyld. Endret 24. juni 2023 av AprilLudgate 9
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #12 Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): TS setter sikkert pris på et sånt nyttig svar.. Anonymkode: f2d08...50a Då håpar eg at TS forstod kva som var intensjonen med innlegget: sjølv om ho ikkje har sett grenser for dottera tidlegare, så er no tida komen for å setje foten ned. Anonymkode: 9c5c2...645 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #13 Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvis hun går på vidergående ivriktig avstand har hun rett på borteboerstipend. Anonymkode: ffaa0...be3 Hvis en videregående skole i samme fylke har den samme studie-retningen som what ever skole man søker seg til, så får man ikke stipend som borteboer. Da er man i så fall nødt til å flytte, og skaffe seg en annen adresse i dette andre fylket, innenfor det andre fylket som man har flyttet til. Anonymkode: 82ebf...516
Fireflies Skrevet 24. juni 2023 #14 Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Bare fortell henne at dersom hun gjør det, får hun barnebidrag som hun da har krav på. Men hun må da betale absolutt alt selv. Hesten selges. Be henne om å sette opp er budsjett og se om det går. Det er sannelig på tide at du strammer inn tøylene. Dette er konsekvensene av at hun har blitt så bortskjemt. Spørs om det kan rettes opp uten å gå i kjelleren først (for hennes del) Anonymkode: 1db1c...cd7 Jeg er enig at TS må sette seg ned og snakke med datter. Men infoen du gir at hun kun har rett på barnetrygda er feil. Så lenge hun går på VGS så har foreldre forsørgerplikt og hvis det blir til flytting så kan hun kreve mer enn bare barnetrygda. 1
ms. Perfect Skrevet 25. juni 2023 #15 Skrevet 25. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvis en videregående skole i samme fylke har den samme studie-retningen som what ever skole man søker seg til, så får man ikke stipend som borteboer. Da er man i så fall nødt til å flytte, og skaffe seg en annen adresse i dette andre fylket, innenfor det andre fylket som man har flyttet til. Anonymkode: 82ebf...516 Fylker har ingenting å si for dette, kun reisevei og transportmuligheter. Mine barn kan velge mellom borteboerstipend og hybel, eller å bo hjemme og få busskort. Skolen ligger i hjemfylket. Har du spurt hvorfor hun vil flytte? Er det fordi det er praktisk eller bare griller fra far? Hva skal hun gjøre til høsten og hvordan tenker hun å betale for ting? Selv om du har forsørgerplikt, så skal ikke det dekke klær, sminke og fast food. Sett opp budsjett, og ta henne på alvor. Endret 25. juni 2023 av ms. Perfect
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #16 Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvis en videregående skole i samme fylke har den samme studie-retningen som what ever skole man søker seg til, så får man ikke stipend som borteboer. Da er man i så fall nødt til å flytte, og skaffe seg en annen adresse i dette andre fylket, innenfor det andre fylket som man har flyttet til. Anonymkode: 82ebf...516 Det er ikke riktig det er 4 mil som avgjør borteboerstipend. Er ikke sikkert det er god nok bussmulighet selv om det er samme fylke Anonymkode: ffaa0...be3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #17 Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Stakkars jente, som har to foreldre som ikkje klarer å setje grenser eller seie nei 😕 Anonymkode: 9c5c2...645 Her sitter det en fortvilet mor å spør om hjelp. Du tenker at svaret ditt hjelper? Er nyttig på noen måter? Hvorfor sparke andre som allerede ligger nede? Det er feigt! Ts, det er vanskelig å si nei når den andre foreldren sier ja og skjemmer bort datteren deres. Da blir du den store stygge ulven. Men du er nødt å gjøre det før det er for sent og ting eskalerer. Ellers vil problemene bare hope seg opp og bli verre for datteren deres. Oppsøk fvk eller andre instanser for å få hjelp og veiledning, eventuelt et cos kurs. Vær tydelig, klar og samtidig omsorgsfull. Datteren din vil sette pris på det etterhvert. Anonymkode: bfaf8...52f 1
Mt3 Skrevet 25. juni 2023 #18 Skrevet 25. juni 2023 Du må jo bare ta ønsket hennes på alvor, så sett deg ned og finn ut hvilke utgifter det vil generere for henne å bo alene. Hvor mye bidrag vil hun ha rett på fra dere foreldre, hvor mye vil normalt forbruk av mat, transport, mobil, strømmetjenester, husleie koste. Også må hun se på sin konto hvor mye hun bruker på klær, sminke, festing hver måned. mulig du bare må la henne prøve å bo alene, men desto mer seriøst du tar dette ønsket og desto mer realistisk budsjett du legger frem desto større sjanse er det for at hun finner ut at det er rimeligere å bo hjemme. Nå vet ikke jeg hvor huslig hun er, men å kunne vaske klær, vaske rommet/boligen, lage mat .. hører jo også til når en flytter for seg selv. 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #19 Skrevet 25. juni 2023 Det er jo helt normalt at ungdommer i den alderen flytter ut, dessuten så er det en fin mulighet for å forberede henne på voksenlivet. Kanskje un blir mindre bortskjemt og lærer å klare seg selv. Anonymkode: 8794c...186 1
Mariss@68 Skrevet 25. juni 2023 #20 Skrevet 25. juni 2023 (endret) Hun er under 18 år, så da ville jeg involvert barnevernet. Hun er ikke ut fra det TS skriver, istand til å ta vare på seg selv i en hybel. Det er jo ikke mulig å true med økonomi, far skal jo betale «alt». Får helt vondt av mor, oppsøk all hjelp du kan få. Endret 25. juni 2023 av Mariss@68 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå