AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #1 Skrevet 24. juni 2023 Hei. vi står valget mellom å kjøpe et rekkehus på ca 125 kvm inkl garasje eller et rekkehus på ca 200 kvm. Begge har hage og garasje. Men vi tenker på alt av vedlikehold og utgifter på disse boenhetene. Hva er fordelene og ulempene med rekkehus og enebolig? Når det kommer til avstand til skole/bomiljø /butikker osv så er det omtrent like avstander. Det er to objekter i samme by og område. Barnevennlig begge to. Anonymkode: 6824b...2ab
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #2 Skrevet 24. juni 2023 Du skriver rekkehus på begge, hvilket er enebolig? Er noen av de borettslag? Hva med fellesutgifter? Anonymkode: 18767...c84
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #3 Skrevet 24. juni 2023 Er den første en enebolig, siden du er i tvil? For hvis nr 2 er enebolig hadde jeg ikke vært i tvil. 125 kvadrat kan være litt lite om dere er en familie. Jeg bor i et rekkehus på 135 kvadrat (bare meg), og synes jeg har sånn akkurat passe med plass. Anonymkode: eec3d...661
Hegemor32 Skrevet 24. juni 2023 #4 Skrevet 24. juni 2023 Enebolig gir my mer frihet ift hva dere gjør med fasade osv 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #5 Skrevet 24. juni 2023 Alder/standard på boligene har også mye å si. Rekkehus er enklere mtp vedlikehold, men sjekk med borettslaget om det planlegges for store endringer (oppussing av bad, isolering) som bidrar til stor heving av fellesutgifter. Er det et relativt nytt rekkehus av god standard ville jeg valgt det over en mer slitt enebolig. Men dette er jo en smakssak og kommer an på deres behov (og økonomi.) Anonymkode: 7eb92...79b
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #6 Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er den første en enebolig, siden du er i tvil? For hvis nr 2 er enebolig hadde jeg ikke vært i tvil. 125 kvadrat kan være litt lite om dere er en familie. Jeg bor i et rekkehus på 135 kvadrat (bare meg), og synes jeg har sånn akkurat passe med plass. Anonymkode: eec3d...661 Kan legge til at om jeg hadde hatt råd, hadde jeg valgt enebolig. Både for å slippe naboer helt klint inntil, for å være litt mer fri og for å bestemme helt selv når og hva hvis jeg ønsker å gjøre noe med fasaden. og en siste ting, men jeg har mistet såpass mange bekjente i brann at jeg er mer enn normalt redd for brann: du må stole på at naboen faktisk husker å slukke levende lys, slår av koketoppen og har et fornuftig el-anlegg og vettig bruk Anonymkode: eec3d...661 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #7 Skrevet 24. juni 2023 Begge er nyoppførte boliger. Husleie på ca kr 1700 på rekkehuset og eneboligen er dyrere. Vi er en barnefamilie på 4, begge boligene har 4 soverom og er omtrent like innvendig men eneboligen er større. Anonymkode: 6824b...2ab
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #8 Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Begge er nyoppførte boliger. Husleie på ca kr 1700 på rekkehuset og eneboligen er dyrere. Vi er en barnefamilie på 4, begge boligene har 4 soverom og er omtrent like innvendig men eneboligen er større. Anonymkode: 6824b...2ab Det kommer utelukkende an på behovene deres. Det er enklere og billigere å bo i rekkehus, strømregningen blir lavere med færre yttervegger, det er sosialt og trygt. Samtidig er du prisgitt dine naboer og borettslagets styre, mens i en enebolig er det mer frihet og ofte mer privatliv, for de som verdsetter slikt høyt. Vi er veldig fornøyd med å bo i rekkehus, og med egen hage og carport utenfor, opplever vi at vi får "det beste fra begge verdener." Lykke til med valget! Anonymkode: 7eb92...79b
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #9 Skrevet 24. juni 2023 Jeg bor i rekkehus og ville valgt eneboligen... Det skyldes i hovedsak to ting: man slipper å forholde seg til et styre, og man slipper å eventuelt ha kjipe naboer vegg i vegg. Vi har vært heldige så langt med superbra naboer, men jeg frykter den dagen de flytter og vi får inn noen som plutselig gjør mer ut av seg (som f.eks. sender ut sine små barn utenfor soveromsvinduene tidlig en søndags morgen). Det sagt, det er store fordeler med rekkehus. Det er sosialt og hyggelig for barna (og dermed mer lettvint for meg). Det er mindre ytre vedlikehold. Det er betydelig billigere enn enebolig med tanke på avgifter. Anonymkode: aff2b...d4c 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #10 Skrevet 24. juni 2023 Absolutt enebolig. Trodde nyere boliger var lydtette, men her kan jeg høre nabo, og jeg tenker mye på at de kan høre oss. Ergo en stor begrensning i livet. Mer tett på ute også. Anonymkode: d4ff8...f4a
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #11 Skrevet 24. juni 2023 Her ville jeg aldri kjøpt enebolig i et boligområde der det er null utsikt og en kun stirrer inn i husveggen til naboen. Så her ville jeg nok gått for enebolig hvis jeg kunne. Der slipper en å ta hensyn til andre hele tiden. Anonymkode: 894d7...e9e
Snok1 Skrevet 24. juni 2023 #12 Skrevet 24. juni 2023 Rekkehus er jo det verste fra to verdener. Du bor like tett på naboer som i en leilighet, og har nesten like store strømregninger og vedlikeholdsutgifter som i en enebolig. Jeg hadde glatt valgt eneboligen.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #13 Skrevet 24. juni 2023 Enebolig. Jeg ville ikke ha tette naboer kjøpte bolig som ligger for seg selv, med en nær bolig men skjermet. Og kjenner ekstra på hvir godt det er, når jeg leser tråder her inne om nabo trøbbel. Skulle ha bodd litt mer sentralt da. Men noe må man jo ofre for frihet i eget hjem. Her an vi bråke eller nyte stillhet akkurat som vi selv vil Anonymkode: 0a0c2...3de
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #14 Skrevet 24. juni 2023 Jeg hater enebolig. Ferdig med vedlikehold. Vil bare gjøre det jeg liker, ikke male og pusse opp. Rekkehus er helt topp. Bor i nytt rekkehus. Klarer ikke å høre naboene. Har lydisolerte vegger her. Anonymkode: 0768e...029
Nostradamus Skrevet 24. juni 2023 #15 Skrevet 24. juni 2023 Dersom dere vet at dere takler 10% rente på boliglånet, så hadde jeg valgt enebolig.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #16 Skrevet 24. juni 2023 Er ukependler og har begge deler. Foretrekker utvilsomt eneboligen, som ikke har naboer limt innpå veggene, og dumme diskusjoner om trapper, farger, brøyting og alt mulig. Kanskje er det mer jobb med eneboligen, men det er bare å gjøre det. Ingen som skal mene og tvære på noe. Anonymkode: d4c55...215 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #17 Skrevet 24. juni 2023 Jeg hadde valgt enebolig så sant det var økonomisk og praktisk mulig. Jeg bor i blokk nå og trives heldigvis men vi sikter på enebolig litt frem i tid. Veninna mi flytta nylig til rekkehus der alt er knotete og ugreit, mamma har bodd i rekkehus i snart ti år etter enebolig og savner eneboligen veldig. Naboer som henger seg opp i de minste detaljene, problemer med gjennomføring av regelmessig vedlikehold som snømåking og lignende, naboer som bråker, utskifting av naboer, dugnader, møter i sameie/borettslag og så videre tar opp mye tid og energi. Utfordringene er jo mer vedlikehold og større økonomiske byrder når ting først skjer i enebolig men det kan man i ganske stor grad planlegge for. Man må selvsagt se an hva man har kapasitet til. Anonymkode: 727d9...a4d
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #18 Skrevet 24. juni 2023 Enebolig! For meg ble rekkehus bare et pitstop. Ja det er mer sosialt for barna men uff, det kan være ganske slitsomt for oss voksne. I hvertfall her vi bodde. Får folk altfor tett på. Kan ikke sitte ute uten at barn kommer opp på plattingen og skal skravle. Og foreldrene følger ikke med 😵💫 Vi flytter til enebolig nå i sommer og kan ikke vente!! Anonymkode: 839df...a11
Amatariel Skrevet 24. juni 2023 #19 Skrevet 24. juni 2023 Enebolig! Vi har mye mer vedlikehold i vår enebolig i form av hage/gress som må tas vare på vs. rekkehuset vi hadde. Litt pes å vaske stort hus og flere slike småting. Men alt er 100% verdt det for å ha god plass. Da snakker jeg spesielt om bod/lagringsplasser, vaskerom, kjølerom, treningsrom - og viktigst av alt: flere oppholdsrom. For oss ble familieharmonien en helt annen da vi flyttet. At ungene kan drive med sitt uten at mamma må si hysj, at ungene kan spille tv-spill og ha besøk, samtidig som jeg kan krype i sofaen og glo på serier osv. Vi har barn med store aldersforskjeller, så her kan småbarn og tenåringer dele seg etter behov. Veldig deilig for alle! 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #20 Skrevet 24. juni 2023 Vi solgte enebolig på 200 kvm og kjøpte rekkehus på 124 kvm 😊 skal aldri bo i enebolig igjen, vil heller bruke tiden og pengene på barna og familien 🥰 Anonymkode: b7fe3...3b9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå