AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #1 Skrevet 24. juni 2023 Har hatt corgi i mange år, og synes det er en helt fantastisk hunderase. Nå er jeg på utkikk etter ny hund og vil gå ned i størrelse, max 10 kg. Ønsker: Aktiv, kan være med på lengre turer Lærevillig Lite pelsstell Sosial, trives med barn Få genetiske sykdommer Gode forslag, anyone?🐶 Anonymkode: a1cba...842
Tabris Skrevet 24. juni 2023 #2 Skrevet 24. juni 2023 Dansk-Svensk Gårdshund eller Jack Russel Terrier, kanskje? 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #3 Skrevet 24. juni 2023 Jack Russel🤩👌👌 Anonymkode: 6abb0...880 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #4 Skrevet 24. juni 2023 Det er så mange raser som passer i de kriteriene det er umulig å si hva som vil passe deg. Bruk heller litt tid på å tenke over egenskaper du IKKE vil ha. Da får du lettere luket unna med uønska rasetypisk trekk og det er da lettere å velge blant de hundene som er igjen. Det er så lett å tenke på alle de gode egenskapene vi ønsker oss i en hund (og at disse egenskapene ofte er veldig generelle!), at vi lett glemmer å tenke på negative sider som kan gjøre at hundeholdet blir mer utfordrende enn det trenger å være. List opp det du overhodet ikke vil ha, det du kan leve med (under forutsetning at alle andre egenskaper er perfekte) og det du ønsker deg. Tenk på størrelse, både høyde og vekt, max og minimum! Dessverre er sånne online rasevelgere kun opptatt av ønskeegenskapene så de bør du virkelig ta med en klype salt. Tenk litt over hva du faktisk ønsker deg. Lettlært? SÅ lettlært som en BC? Eller fikser du fint noen som er tregere enn det? Realistisk aktivitetnivå... hva er absolutt minimum i hverdagen, for langturer innimellom fikser de fleste hunder. Lite pelsstell? Alt er relativt. Røyting = mer støvsuging i hverdagen. Røytefrihund betyr gjerne mer utgifter til klipp, men mindre støvsuging.. Anonymkode: 63b13...0a4 4 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #5 Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er så mange raser som passer i de kriteriene det er umulig å si hva som vil passe deg. Bruk heller litt tid på å tenke over egenskaper du IKKE vil ha. Da får du lettere luket unna med uønska rasetypisk trekk og det er da lettere å velge blant de hundene som er igjen. Det er så lett å tenke på alle de gode egenskapene vi ønsker oss i en hund (og at disse egenskapene ofte er veldig generelle!), at vi lett glemmer å tenke på negative sider som kan gjøre at hundeholdet blir mer utfordrende enn det trenger å være. List opp det du overhodet ikke vil ha, det du kan leve med (under forutsetning at alle andre egenskaper er perfekte) og det du ønsker deg. Tenk på størrelse, både høyde og vekt, max og minimum! Dessverre er sånne online rasevelgere kun opptatt av ønskeegenskapene så de bør du virkelig ta med en klype salt. Tenk litt over hva du faktisk ønsker deg. Lettlært? SÅ lettlært som en BC? Eller fikser du fint noen som er tregere enn det? Realistisk aktivitetnivå... hva er absolutt minimum i hverdagen, for langturer innimellom fikser de fleste hunder. Lite pelsstell? Alt er relativt. Røyting = mer støvsuging i hverdagen. Røytefrihund betyr gjerne mer utgifter til klipp, men mindre støvsuging.. Anonymkode: 63b13...0a4 Kva er BC? Anonymkode: 5972d...677
Tanuki Skrevet 24. juni 2023 #6 Skrevet 24. juni 2023 Vi har en bichon frise, lettlært og er med på "alt", men krever litt pelsstell da. Bonus at de ikke røyter. 1
Nutz Skrevet 24. juni 2023 #7 Skrevet 24. juni 2023 (endret) Jack Russel, papillon, dverg/mellompuddel Endret 24. juni 2023 av Nutz
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #8 Skrevet 24. juni 2023 Gå opp bittelitt på vekten og sjekk ut västgötaspets. Anonymkode: 794d6...087
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #10 Skrevet 24. juni 2023 Jeg har en mellompuddel, og jeg mener raser oppfyller kravene dine. Så sant du er villig til å bytte ut tiden man bruker på å støvsuge etter hunder som røyter, med bad, føn og klipp i 1-4 timer ca. hver tredje uke og holder pelsen kort. Han kan brukes til alt, syns alt er gøy, og alle mennesker er kule. Min datter på 8 kan gå tur med ham (men gjør der aldri alene, selvfølgelig, til det er det for mange dumme folk der ute) Anonymkode: f7c89...da5 3
Hmmmmmm Skrevet 24. juni 2023 #11 Skrevet 24. juni 2023 Jack er aktive og fine, men lang håret eller broken som de kaller det, har en del pelsstell. Min må nappes. Han røyter også hele året. Så anbefaler heller da korthåret jack. 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #12 Skrevet 24. juni 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Corgi? Anonymkode: 6f7f0...046 Corgi har ikke akkurat en sunn og frisk kropp til lange turer. Jeg tenkte også i baner Jack russen eller dansk svensk gårdshund. Men det finnes mange andre passende raser også Anonymkode: 522ee...8fd 4
-jk- Skrevet 24. juni 2023 #13 Skrevet 24. juni 2023 Jeg skulle til å si Shetland Sheepdog, men akkurat på punktet pelsstell innfrir nok rasen ikke.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #14 Skrevet 24. juni 2023 Jack Russell. Men vær obs på at de ofte er sta og særegen. Veldig kjekke hunder, men de lærer uvaner like fort som annen trening. Viktig å trene lydighet fra start da de har stort jaktinstinkt. Anonymkode: 45bc0...038 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #15 Skrevet 24. juni 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Bruk heller litt tid på å tenke over egenskaper du IKKE vil ha. Veldig godt tips! 5 hours ago, Tabris said: Dansk-Svensk Gårdshund eller Jack Russel Terrier, kanskje? Terriere er for de som ønsker dominant hund med jaktinstinkt. Dansk-Svensk Gårdshund er kjent for sin evne til å ergre på seg nabolaget med bjeffing. Anonymkode: b000c...6b5 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #16 Skrevet 24. juni 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Kva er BC? Anonymkode: 5972d...677 Border collie vil jeg tro. Anonymkode: 07b03...93c
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #17 Skrevet 24. juni 2023 Vil anbefale jack russell. Gjorde samme valget som deg for et par år siden, gikk ned i størrelse på hunden men ønsket å beholde litt motor. Fikk anbefalt jack russell og har ikke angret, er nå på leit etter en til jack👍🏼 Etter et langt hundeliv så er jeg ikke enig i at jack’en er sta eller vanskelig å trene på noe vis. Den krever ikke mer trening på innkalling eller kontakt enn det andre raser gjør. Det er en aktiv rase av fin størrelse med lite arvelige sykdommer😄 Anonymkode: d182c...52a 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #18 Skrevet 24. juni 2023 Hmmmmmm skrev (5 timer siden): Jack er aktive og fine, men lang håret eller broken som de kaller det, har en del pelsstell. Min må nappes. Han røyter også hele året. Så anbefaler heller da korthåret jack. Jack russell terrier er verken langhåret eller korthåret. De kan være strihåret, glatthåret, eller broken (broken er en hund med begge pelstypene, både strihåret og glatthåret). Jeg ville ikke anbefalt glatthåret jack! De kan røyte noe helt grusomt, med korte stive hår som setter seg fast over alt. Strihåret jack synes jeg er lettere, min røyter i alle fall minimalt. Jeg napper den to ganger i året, og det tar ca to timer hver gang, så det er jo en liten jobb. Men det er også alt pelsstellet jeg gjør. Men vil anbefale jack russell til TS, synes den treffer på alle punktene 😊 Anonymkode: 07c25...7e4 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #20 Skrevet 24. juni 2023 Korthåret Jack russel Anonymkode: c30b3...a60 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå