Gå til innhold

Vi har kjøpt gammelt hus med hage som grenser til uryddig skog

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Og vi har så fryktelig mye insekter både ute og inne. Hvordan få bukt med problemet? Alt av planter og blomster ute er dekket av store og små insekter døgnet rundt. Ikke sånne typiske som marihøne og bier, men insekter jeg ikke vet hva er. Det er utrivelig å være på verandaen på grunn av alle edderkoppene også. De er overalt! Tar vekk spindelvev flere ganger daglig men de dukker bare opp igjen. Jeg er ikke dyktig på hage og kan ingenting. Hjelp?

Anonymkode: 0b8fb...a46

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dette må være tull🙈😬 Det er meningen at det skal være masse insekter ute, spesielt i nærheten av skog og hage. Bier og marihøner er ikke dem det er flest av🤣 

Du får nok selge å kjøpe deg en blokkleilighet. 

Anonymkode: cdbd4...0b4

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette må være tull🙈😬 Det er meningen at det skal være masse insekter ute, spesielt i nærheten av skog og hage. Bier og marihøner er ikke dem det er flest av🤣 

Er da fullstendig klar over at insekter hører til ute. Dette er verken vårt første hus eller vår første hage. Har aldri vært så plaget med insekter før, det er virkelig fullt! Er ofte på besøk ute hos andre med hage også men de plages heller ikke på samme vis som vi gjør nå.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva tenker du KG kan gjøre med insektene i din hage? Nærmeste nabo er fredet skog og jeg er ikke plaget av insekter. Nærmeste nabo har en urskog i sin hage, rett og slett ett villniss. Ingen plager med insekter der heller.

Anonymkode: 5937f...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville forsøkt å ryddet litt uten for eiendommen,  i det du kaller uryddig skog. Da vil du kanskje få litt mindre inn på eiendommen, samtidig som det ser litt penere ut. 

Edderkopper skal du bare være glad i, de fanger opp insektene. Skal du bli kvitt de hjelper det ikke å ta bort spindelvev, da må du fjerne edderkoppene, og det vil du jo ikke

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Selvom det finnes masse insekter ute i skog og mark betyr det ikke at det ikke er ekkelt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og vi har så fryktelig mye insekter både ute og inne. Hvordan få bukt med problemet? Alt av planter og blomster ute er dekket av store og små insekter døgnet rundt. Ikke sånne typiske som marihøne og bier, men insekter jeg ikke vet hva er. Det er utrivelig å være på verandaen på grunn av alle edderkoppene også. De er overalt! Tar vekk spindelvev flere ganger daglig men de dukker bare opp igjen. Jeg er ikke dyktig på hage og kan ingenting. Hjelp?

De fleste insekter er nytte insekter, som lever i symbiose.  Edderkopper spiser andre insekter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan spraye peremetrin i kriker og kroker på verandaen der du er plaget med edderkopper hver 14 dag, men pass på å ikke få det på planter, for da kan det fort gå utover humler, bier og annet. 

Anonymkode: 69a4a...847

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

uryddig skog med insekter faktisk :sjokkert: fins det ryddig skog uten insekter TS?? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsmann70 skrev (1 time siden):

Jeg ville forsøkt å ryddet litt uten for eiendommen,  i det du kaller uryddig skog. Da vil du kanskje få litt mindre inn på eiendommen, samtidig som det ser litt penere ut. 

Potensielt kraftige bøter for å drive selvtekt i produksjonsskog.

Jeg ville aldri anbefalt dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo strengt tatt ikke klaging ts bedriver. Jeg tolker det som en bønn om hjelp. 

Mot edderkopper er det mint-olje som er greien. Resten vet jeg ikke, men har noen tips. Men det kommer til å være mye insekter der, uansett. Men rydd godt rundt sitteplasser og steder du vil ha fri. Kjøp antimygg-produkter som thermacell til å ha på bordet der du sitter. Har litt av det samme. Motorsykkelen min er full av spindelvev, mygg og knott i millioner rundt sittegruppe. Sitronmelisse er noe mange insekter unngår. Plant noen rundt i terrassen/hagen. Men de kommer til å være der, lenge etter at du har flyttet. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fjollefyr skrev (1 minutt siden):

Det er jo strengt tatt ikke klaging ts bedriver. Jeg tolker det som en bønn om hjelp. 

Mot edderkopper er det mint-olje som er greien. Resten vet jeg ikke, men har noen tips. Men det kommer til å være mye insekter der, uansett. Men rydd godt rundt sitteplasser og steder du vil ha fri. Kjøp antimygg-produkter som thermacell til å ha på bordet der du sitter. Har litt av det samme. Motorsykkelen min er full av spindelvev, mygg og knott i millioner rundt sittegruppe. Sitronmelisse er noe mange insekter unngår. Plant noen rundt i terrassen/hagen. Men de kommer til å være der, lenge etter at du har flyttet. 

Er det motorsykkel med sidevogn?

Anonymkode: 0d53a...748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du vil ha en naturlig måte å bekjempe insekter, må du få snekret fuglekasser. Mange fuglekasser! Heng en i hvert tre, både i hagen og utenfor. Jeg kan ikke tenke meg at du får problemer med det... "Ja hallo politiet? Noen har hengt opp fuglekasser i skogen, jeg vil anmelde det" 😵 Småfugler tar mye insekter når de har unger. Spør en ornitolog - Fuglevennen.no

Er du desperat og trenger hjelp fort, kjøp en myggfelle som Obs Bygg selger. Det er sikkert andre som selger det også. Mosquito Magnet Pioneer myggfelle | Obsbygg.no

Den tar mer enn mygg, er min erfaring. Masse bittesmå insekter høres ut som knott. Den er dyr, men du kommer til å se en stor bedring.

Og så en paviljong med nettingvegger.

Oxford paviljong myggnett | Obsbygg.no

Hvem eier skogen? Kan det være lov å slå gresset mellom trærne? Det ville holdt nede insektproblemet også. Med for eksempel en kraftig gresstrimmer.  Det er sikkert mulig å finne ut. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Snok1 said:

Potensielt kraftige bøter for å drive selvtekt i produksjonsskog.

Jeg ville aldri anbefalt dette. 

Man vil se forskjell på produksjonskog og et villniss med bjørkeskog, rogn, selje og andre løvfellende trær. Men som sagt... hvem eier? Kommunen kan svare.

Endret av ops2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plant urter, blomster og stauder som insekter ikke liker. Geranium (flått) , rosmarin (flått), mynte (edderkopper, mygg++) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Friluftsmann70 skrev (2 timer siden):

Edderkopper skal du bare være glad i, de fanger opp insektene. Skal du bli kvitt de hjelper det ikke å ta bort spindelvev, da må du fjerne edderkoppene, og det vil du jo ikke

Det er ikke lov å ta seg til rette i andres skog. 

Heldigvis. Vi trenger insektene. 

Anonymkode: 4c0fa...086

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kommunen eier skogen, kan man søke om selvhogst. Kommuner som Oslo tillater det.

Spør kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fjollefyr skrev (37 minutter siden):

Thermacell er lite smart å bruke da mennesker og andre dyr også inhalere disse stoffene. 

Anonymkode: 3f9be...2b3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sett opp fuglekasser, småfuglene tar mye insekter. Ellers så er det vel bare mygg og flått som ikke har noe særlig nytteverdi.

Anonymkode: 96fd4...9af

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...