Gå til innhold

Du kan nok leve mye billigere enn du tror selv....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nok av mennesker som klager over dårlig råd, uten at de har evne til å reflektere over sitt forbruk og levestil. Har venninner som har null selvinnsikt på dette.

Enkle tips:
- Trenger kun en såpe og fuktighetskrem. Dropp alle andre hud/hårprodukter, deo trenger du heller ikke. Regelmessig vask er nok, all parfyme/deo/hud/hår-produkter er fullt av kjemikaler og dritt.
- Kutt ut koffein, nikotin og alkohol.
- Stopp søtsaker/snop helt.
- Brus trenger du heller ikke. Vann er tørstedrikken din
- Lag mat selv av råvarer, aldri kjøpe ferdigmat.
- Klær kan kjøpes brukt, eller kjøp så sjelden som mulig. Undertøy/sokker er greit å kjøpe nytt, sjekk alltid finn.no før du skal kjøpe noe.
- Aldri puss opp/forny ting uten at det er nødvendig. Å "fornye" seg er skapt av forbrukerindustrien og kapitalister, lure dumme mennesker til å kjøpe ting de ikke trenger.
- Leie/låne ting, ikke kjøpe.

Bare noen få tips her, som kan gjøre at du har MYE mer penger til å leve. Men de fleste klarer ikke endre sine dårlige vaner som de bruker som belønning for hjernen sin...så simpelt er mennesket.

Anonymkode: 1a5fe...da3

• Liker 7
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det tror jeg de fleste forstår. 

Men jeg bruker likevel penger på alle disse tingene. Fordi det gir meg livskvalitet, og fordi jeg ikke ser vitsen med å gå i graven med likskjorta stinn i penger. 

Anonymkode: f5806...232

• Liker 26
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke du vil være i nærheten av meg om jeg kutter deo...

Jeg kunne klart meg uten hårolje og leave-in conditioner til håret, men måtte klipt av 40cm først da.

Anonymkode: 8564f...319

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er minimalist og har i mange år levd på mye mindre enn alle rundt meg. Jeg velger likevel å bruke deo og gode produkter til hud og hår. Men det er forskjellen -jeg velger aktivt vs å tro det er et must. Jeg velger det fordi det gir meg velvære og glede, og det er de tingene jeg bruker penger på. Ikke unødvendige ting eller dilldall (pynteting, puter, sengetøy, mer sminke, osv). Men det er min prioritering.

Du må selv bruke pengene slik du ønsker, mange er ikke klar over hvor mye ekstra de bruker. Du MÅ ikke ha nye klær hvert år for eksempel (med mindre du går opp/ned i vekt). Du kan bruke de samme skoene lenge. Ingen bryr seg om hva du går i, eller følger med på om du bruker det samme igjen og igjen :) kunne selv lagd en lang, lang liste men det viktigste er å gå inn i seg selv om tenke seg om. Hva prioriterer du og hvorfor?

Anonymkode: 304de...b4f

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg så går det en balanse et sted mellom å leve billig og leve godt.

Jeg vasker håret med vann, bruker lactasyd i underlivet og kjøper dr.bronner såpe i 1l flasker til kroppen. Jeg bruker også humble deodoranter - uten masse kjemikalier, men den gjør meg mer komfortabel både i eget og andres selskap.

Jeg prioriterer å kjøpe mat jeg merker gjør meg godt, dvs jeg spiser først og fremst rent kjøtt og fisk. Kjøper ikke pålegg, brød, grønnsaker, frukt, melk, brus, ... til vanlig. Et bevisst valg fordi helse er viktigere enn penger i banken. Jeg går veldig sjeldent ut, men møter venner 1-2 ganger i året på restaurant. Har ikke spist take-away eller bestillt mat hjem på mange år.

Kaffe er jeg ikke villig til å gi opp, men jeg kjøper på tilbud og trakter selv.

En flaske rødvin innimellom til godt kjøtt eller en hvitvin til solnedgangen innimellom er også noe som gir meg livsglede og som for meg er verdt det.

Noen ganger setter jeg også annen glede over penger - har kjøpt planter til hagen som gleder meg år etter år. Prøver å dele med naboer, venner og familie - noe som gir større mangfold i alle sine hager.

Av klær kjøper jeg undertøy og strømpebukser når det trengs, ellers syr jeg mine egne. Fortrinnsvis omsøm eller jeg bruker mer penger på å kjøpe gode stoff - dvs at de holder lang tid og siden jeg kan tilpasse lengde/vidde så føler jeg meg mer vel i de. Det er også en høyere terskel for å kaste noe jeg har brukt tid og penger på å sy.

Gode sko er viktig for meg, og jeg har heller få som jjeg har brukt penger på. Prøver å følge med på tilbud slik at jeg kan kjøpe de billigere enn at jeg må kjøpe når noen går i stykker.

Mange kunne nok tenkt gjennom hva de prioriterer, men jeg synes alle bør ha et bredere perspektiv enn kun penger.

Anonymkode: 87e49...46b

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg er minimalist og har i mange år levd på mye mindre enn alle rundt meg. Jeg velger likevel å bruke deo og gode produkter til hud og hår. Men det er forskjellen -jeg velger aktivt vs å tro det er et must. Jeg velger det fordi det gir meg velvære og glede, og det er de tingene jeg bruker penger på. Ikke unødvendige ting eller dilldall (pynteting, puter, sengetøy, mer sminke, osv). Men det er min prioritering.

Du må selv bruke pengene slik du ønsker, mange er ikke klar over hvor mye ekstra de bruker. Du MÅ ikke ha nye klær hvert år for eksempel (med mindre du går opp/ned i vekt). Du kan bruke de samme skoene lenge. Ingen bryr seg om hva du går i, eller følger med på om du bruker det samme igjen og igjen :) kunne selv lagd en lang, lang liste men det viktigste er å gå inn i seg selv om tenke seg om. Hva prioriterer du og hvorfor?

Anonymkode: 304de...b4f

Helt enig, er jo hva man skal bruke pengene på. Mange har null kontroll på forbruk....det å kjøpe pynteting som du nevner er helt på trynet. Samme med å pusse opp bare for synets skyld, å male er jo rimelig det. Men når ting bare skal fornyes for looken heletiden.

Mine valg gjør at jeg har MYE mer penger til god mat og reising. Frihet til å jobbe mindre enn andre som vil ha en dyr levestil, kan ta meg noen mndr fri helt.

Men svært få har evne til å reflektere over dette.

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Nok av mennesker som klager over dårlig råd, uten at de har evne til å reflektere over sitt forbruk og levestil. Har venninner som har null selvinnsikt på dette.

Enkle tips:
- Trenger kun en såpe og fuktighetskrem. Dropp alle andre hud/hårprodukter, deo trenger du heller ikke. Regelmessig vask er nok, all parfyme/deo/hud/hår-produkter er fullt av kjemikaler og dritt.
- Klær kan kjøpes brukt, eller kjøp så sjelden som mulig. Undertøy/sokker er greit å kjøpe nytt, sjekk alltid finn.no før du skal kjøpe noe.
- Aldri puss opp/forny ting uten at det er nødvendig. Å "fornye" seg er skapt av forbrukerindustrien og kapitalister, lure dumme mennesker til å kjøpe ting de ikke trenger.

Bare noen få tips her, som kan gjøre at du har MYE mer penger til å leve. Men de fleste klarer ikke endre sine dårlige vaner som de bruker som belønning for hjernen sin...så simpelt er mennesket.

1) Nei da det er forskjellige hudtyper i heimen

2) Nei vil ikke plage andre med min svettelukt og daglig deo er billigere enn daglig dusj

3) Kaffe er en billig luksus

4) Brus er kun for helg sammen med lørdagsgoteriet til de minste, i dag skal vi ha ostechips (vi har en blokk hvitost som må brukes opp)

5) Det gjør vi alt, kjøper halve/hele dyr jeg parterer selv + at vi fisker mye selv og jeg fridykker etter bla kamskjell.

6) Arving er normen her i huset men de får ett nytt sett klær ved skolestart hvert år og sko kjøpes 99% nytt 

7) Gjør alt det

8 ) Gjør alt men noe må vi eie pga hyppig bruk.

I tillegg høster vi mye av naturens goder som bla brennesle, sopp, ramslauk og vi har bær og frukt og grønnsaker i hagen 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Trenger ikke deo? Åh jo!!!

Anonymkode: aaf79...c1f

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

TS du kunne sikkert klart deg uten internett også.

Anonymkode: 95df2...e2a

• Liker 12
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vann koster. Det får man til 20kr og den holder lenge. Så sparetips er jo bruk deo, dusj mindre.

Ja jeg kan bruke mindre penger. Er mat jeg sløser på.

Anonymkode: 01927...fb5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vann koster. Det får man til 20kr og den holder lenge. Så sparetips er jo bruk deo, dusj mindre.

Ja jeg kan bruke mindre penger. Er mat jeg sløser på.

Deo får man for

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Eller man kan snu helt om på tankerekken, hva kan man gjøre for å få mer inntekt? 

Ekstremt mange ser på muligheter for å spare seg til fant (f.eks kutte deo) Man bør heller se på hvilke muligheter man har for å øke inntekten sin kombinert med en relativ minimalistisk livsstil, og videre på neste steg: skape passive inntektskilder. 

- Redusere forbruket som du er inne på, men innen rimelighetens grenser. Og kutte ut egenhelse, deodoranter og lignende kan slå tilbake. Hvem ønsker å ansette en stinkende person? Ingen...

- Forhandle lønn. Bytt jobb om nødvendig. 

- Ta eventuell utdanning som medfører lønnsøkning. 

- Invester i egen fysisk og mental helse. Dette punktet er viktig, har man ikke det godt med seg selv så presterer man heller ikke. 

- Skap passive inntektskilder: kan være trygge utbytteaksjer eller fond, leieinntekter etc. 

Jeg er sparsom og sløser ikke. Men jeg bruker penger på ting som øker min mentale og fysike velvære: sunn mat, vitaminer, trening, klær som er presentable på jobb. Mitt fokus er å tjene mest mulig fremfor å kutte på ting jeg anser som nødvendig. Skape mest mulig penger av inntekten jeg har. 

Anonymkode: c59f6...6c7

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Deodorant er ikke det første man trenger forsake.

Anonymkode: 7677f...0ee

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gøy at alle ser på det som krise å kutte ut deo 😅 Kroppen klarer seg fint uten, du må lære å vaske deg!

Parfyme/deolukt er grusomt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gøy at alle ser på det som krise å kutte ut deo 😅 Kroppen klarer seg fint uten, du må lære å vaske deg!

Koster å bruke vann.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Enkle tips:

Syntes du virkelig sjampo er unødvendig? Eller kjøper du herreprodukter som er 5 i 1? 

Anonymkode: 3237c...f5a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De fleste av oss lever med miljøgifter rundt oss, spiser forskjellig mat og en del tar medisiner som påvirker miljøet i kroppen og utenpå huden som er et stort organ for utskilling., noe som også kan gi god grodbunn for bakterier og sopp som kan lukte ganske stramt. Deodoranter trenger heller ikke å lukte.

Heldig for deg om du ikke trenger noe mer enn å vaske deg, men vi er ikke alle like.

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Syntes du virkelig sjampo er unødvendig? Eller kjøper du herreprodukter som er 5 i 1? 

Bruker Neutral såpen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De fleste av oss lever med miljøgifter rundt oss, spiser forskjellig mat og en del tar medisiner som påvirker miljøet i kroppen og utenpå huden som er et stort organ for utskilling., noe som også kan gi god grodbunn for bakterier og sopp som kan lukte ganske stramt. Deodoranter trenger heller ikke å lukte.

Heldig for deg om du ikke trenger noe mer enn å vaske deg, men vi er ikke alle like.

Du trenger ikke deo :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har vært fornøyd med no 'poo i mange år nå. Det er mange som får bedre hårkvalitet og vekst uten shampo. Bruker gjerne egg som en hårkur innimellom - så ikke sikker på om det er et billigere valg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...