Gå til innhold

Quetiapine mot søvn/tankekjør

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått skrevet ut quetiapine av legen, minste dosen, mot tankekjør og vanskelig med og sovne.

Men jeg syns søvnen er helt grusom på den, selv om jeg ble trøtt, følte meg også i en boble dagen etterpå.

Jeg har derfor ikke tatt den med mindre det har vært krise med søvn, å da bare en kveld eller to, for å sovne.

Men noen med erfaring her? Trenger denne medisinen også en slags tilvenningsfase? At tankekjør og søvn kan bedre seg etter å ha tatt den fast en stund? Noen som har erfaring med at den laveste dosen hjelper mot tankekjør også?

Tar aduvanz for adhd i tillegg, å følte det ble litt kræsj dagen etter. Men mulig det blir bedre etter en innkjøring?

Anonymkode: d83d5...a9f

AnonymBruker
Skrevet

Ble aldri bedre av denne medisinen. Leger er veldig glad i å skrive ut i hytt og gevær for alt mulig og tror det virker. 

Anonymkode: 8a702...602

AnonymBruker
Skrevet

Man får sove. That’s it. 

Anonymkode: 0e0a5...baf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble hverken rolig eller søvnig av denne. Sov tungt når/om jeg først sovnet, men den hjalp meg ikke å sovne..

Ga opp medisinen etter 3 uker, så vet ikke om det hadde bedret seg etter det.

Anonymkode: f3269...27b

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes en del artikler om denne medisinen her inne, råder deg til å lese de :)

Anonymkode: 6d712...476

AnonymBruker
Skrevet

* Tråder, mente jeg, som igjen har linker til artikler og hvorfor man bør tenke selv og være kritisk til å putte i seg alt mulig en overarbeidet lege skriver ut etter å ha snakket med deg i 15 minutter.

Anonymkode: 6d712...476

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her vil du få ulike svar. Noen er sinte på leger som skriver ut Quetiapine fordi den opprinnelig ikke er indisert for søvnvansker mens andre har god utbytte av medikamentet. Du må gjøre din egen erfaring og konkludere etter det, ikke lytte til andre fordi erfaringene og meningene er så sprikende 

Anonymkode: 7123e...91f

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg brukte denne i mange år som sovemiddel. I begynnelsen ble jeg veldig trøtt på dagtid, men det gikk over etter et par uker. Gikk på den i nesten 10 år, måtte aldri øke dosen, gikk på 25mg. Fikk ingen andre bivirkninger. 
For meg var de helt fantastiske, men klarer meg nå helt fint uten. Har de bare til absolutt nød, men har ikke brukt de på snart et halvt år ☺️ tror kanskje det er veldig forskjellig fra menneske til menneske. Lykke til! 

Anonymkode: b2838...ab7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei, jeg brukte denne i mange år som sovemiddel. I begynnelsen ble jeg veldig trøtt på dagtid, men det gikk over etter et par uker. Gikk på den i nesten 10 år, måtte aldri øke dosen, gikk på 25mg. Fikk ingen andre bivirkninger. 
For meg var de helt fantastiske, men klarer meg nå helt fint uten. Har de bare til absolutt nød, men har ikke brukt de på snart et halvt år ☺️ tror kanskje det er veldig forskjellig fra menneske til menneske. Lykke til! 

Kan jeg spørre deg bare etter 10 år når du ville slutte, du brukte 25mg i alle år. Hvordan sluttet du? Hadde du tilvenning eller hvordan? 

Anonymkode: c4675...112

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Kan jeg spørre deg bare etter 10 år når du ville slutte, du brukte 25mg i alle år. Hvordan sluttet du? Hadde du tilvenning eller hvordan? 

Jeg bare begynte å sovne av meg selv på kveldene, så jeg hadde rett og slett ikke bruk for den mer :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var drømmemedisin for meg når det kom til søvn. Men pga annen psykdom prøvde de å øke dosen og det tålte jeg ikke. Så den er rødlistet i journalen min, så får den ikke igjen. 

Alimemazin er en god medisin også mot søvn.

Anonymkode: 4a2b2...fc2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sovnet, men dagen etter var helt koma. I tillegg ble jeg helt ekstremt sulten av disse, så skulle jeg forsatt ville jeg lagt på meg et tonn. Så de har var ikke noe for meg.

Anonymkode: df1dd...873

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg bare begynte å sovne av meg selv på kveldene, så jeg hadde rett og slett ikke bruk for den mer :) 

Ok, så du trappet ikke ned. Har lyst å slutte med dem., men gruer meg. Vil mest pga at jeg den siste tiden har begynt å drømme mye, og blir utslitt av dem. Men, er ikke sikkert det er pga tablettene, da jeg har gått på de i en del år.

AnonymBruker
Skrevet

Fikk den av samme grunn for mange år tilbake, men sluttet fort, skikkelig møkkamedisin. Føles som IQ synker med 20 poeng og hjernen skrur seg delvis av, da blir tankekjør mindre naturligvis, men til hvilken pris? 

Anonymkode: 99f12...b33

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg la på meg 6 kg på 6 måneder av den medisinen, en kilo i måneden. Det så ikke ut til å avta, så etter det halvåret sluttet jeg med den. Ville ikke legge på meg mer. Brukte åtte måneder på å gå ned igjen de kiloene.

Den hjalp meg å sove, sovnet som en stein om kvelden for jeg ble veldig trøtt av den.

Kan ikke huske den gjorde noe som påvirket meg dagen etter, men det er 4 år siden jeg brukte den så det kan hende jeg har glemt det.

Anonymkode: a6db4...80d

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ok, så du trappet ikke ned. Har lyst å slutte med dem., men gruer meg. Vil mest pga at jeg den siste tiden har begynt å drømme mye, og blir utslitt av dem. Men, er ikke sikkert det er pga tablettene, da jeg har gått på de i en del år.

Nei, jeg bare begynte å merke at jeg ble trøtt av meg selv på kveldene, før jeg tok medisinen, så jeg la meg uten å ta og sovnet raskt. Fortsatte slik, og nå trenger jeg de ikke mer. Har masse av de liggende, men har ikke bruk for de. 
håper du klarer å slutte. Det er deilig å vært fri fra medisiner :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, jeg bare begynte å merke at jeg ble trøtt av meg selv på kveldene, før jeg tok medisinen, så jeg la meg uten å ta og sovnet raskt. Fortsatte slik, og nå trenger jeg de ikke mer. Har masse av de liggende, men har ikke bruk for de. 
håper du klarer å slutte. Det er deilig å vært fri fra medisiner :) 

Skjønner og takk for at du tok deg tid til å svare meg :) Det er bare det at man liksom legger seg uten å ta den og da er det typisk at man ikke får sovet, fordi hjernen vet at du ikke har tatt den, altså psyken spiller inn. Men vil så gjerne prøve, for det hadde vært deilig å slippe.

Du er flink as og bare forsett og vær stolt av deg selv. ♥️

AnonymBruker
Skrevet

Livsfarlig, søk på google å les deg opp. 

Anonymkode: 8b325...a2e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...