Gå til innhold

Noen norske som har gjort alvor av ideen om å bli helt avholds?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg drikker lite. Noen ganger når jeg treffer gamle venner blir det for mye. I går fikk jeg en hel dag ødelagt av bakrus. Våknet og følte meg som en syk idiot. Spiste litt frokost, og gikk og la meg. Sov til kl 15. Ja vi hadde det moro kvelden før. Men koster det for mye? Da jeg gikk på vekten, så jeg at jeg hadde gått ned en hel kg, kanskje halvannen.

Jeg trener regelmessig og har ambisjoner på denne fronten. Nå lurer jeg på om dette med alkohol egentlig er verdt strevet. Problemet mitt i forgårs var at jeg mistet selvdisiplin, ettersom boblene kom innabords. Det ble for mye bobler rett og slett. Nå vurderer jeg å legge ungdomstiden bak meg for godt. Er det noen her som har bestemt seg for å bli avholds på grunn av rasjonelle og helsemessige årsaker. Jeg vil høre erfaringer med dette.

Anonymkode: 73695...e75

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo helt opp til deg. Jeg får ikke noe bakrus og snakke om, så for meg er det absolutt verdt det. Klarer fint å veie opp for den utskeielsen på dagene jeg ikke drikker.

Hvis du gikk ned 1,5 kg etter en fuktig kveld har du drukket alt for lite vann. Jeg prøver å drikke et glass vann per alkoholenhet og da er formen dagen derpå helt fin, og kvelden blir også bedre.

Anonymkode: bb76d...017

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så og si helt avholds, da jeg slet med å kontrollere inntaket og i tillegg ble svært dårlig selv med moderate mengder, nok vann og mat. Prøvde alle triksene i boka for å unngå fyllesyken, og det eneste som noenlunde funket var å drikke minimale mengder og telle antall glass for å passe på å ikke overdrive, der jeg sluttet å drikke x antall timer før leggetid og bøttet nedpå med vann og spiste masse mat - og hva er moroa med det, liksom? Da var det bedre å bare droppe det helt og slippe å tenke på det. 

Anonymkode: bf16f...4e0

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Med samfunnsøkonomien fremover, og litt varierende helse, så må jeg si at jeg så absolutt leker med tanken.

Anonymkode: a0a1d...a16

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drikker kanskje et glass vin i halvåret. Jeg har helseproblemer, og alkohol gjør disse mye verre. Klarer meg veldig fint uten :) spesielt siden jeg blir ekstra dårlig med alkohol (symptomene mine øker).

Anonymkode: bc812...2bd

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er så og si helt avholds, da jeg slet med å kontrollere inntaket og i tillegg ble svært dårlig selv med moderate mengder, nok vann og mat. Prøvde alle triksene i boka for å unngå fyllesyken, og det eneste som noenlunde funket var å drikke minimale mengder og telle antall glass for å passe på å ikke overdrive, der jeg sluttet å drikke x antall timer før leggetid og bøttet nedpå med vann og spiste masse mat - og hva er moroa med det, liksom? Da var det bedre å bare droppe det helt og slippe å tenke på det. 

Takk for innspill. Dette ligner på min situasjon. Ja, jeg kan jo fortsette å være sosial. Kan drikke alkoholfritt i godt selskap. Jeg ønsker å beholde meg selv dagen derpå, og ser fram til å realisere planene mine om totalavhold. TS

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Alkohol er helt bortkastet. Det er ikke noe med alkohol som er positivt annet enn å tørke av benker i et laboratorium. 
Det gir ingen goder og er det farligste rusmidlet som finns. Alkohol og så kommer heroin.  
Jeg fatter ikke at folk kaster bort seg selv på å drikke alkohol. 
Er helt avholds selv og har vært det siden jeg var 32 år, over 20 år uten. 
Man går ikke glipp av noenting ved å ikke drikke alkohol. Vil heller si det motsatte. 

Anonymkode: 90b00...c3d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Takk for innspill. Dette ligner på min situasjon. Ja, jeg kan jo fortsette å være sosial. Kan drikke alkoholfritt i godt selskap. Jeg ønsker å beholde meg selv dagen derpå, og ser fram til å realisere planene mine om totalavhold. TS

Det som fungerte for meg var å ikke tenke på det som «for alltid» totalavhold, men heller tenke at jeg er avholds her og nå. Tankegangen min er at jeg ikke skal drikke i dag, og så tar jeg morgendagen når den kommer, og slik fortsetter det. Jeg var mer «for alltid» i begynnelsen, men gikk på en kraftig smell der jeg følte jeg måtte drikke masse når jeg først hadde tatt et lite glass, utnytte sjansen… Om jeg tenker at jeg kan drikke i fremtiden hvis jeg føler for det, så er det mer overkommelig å stå over her og nå. Men folk er veldig forskjellige på dette! :) 

Jeg liker også r/stopdrinking på reddit veldig godt. Veldig støttende og positive folk der, og man kan alltid skrive inn (anonymt) om man trenger det, enten man har cravings, har mistet kontrollen eller bare vil skryte litt av seg selv. Kan være verdt å sjekke ut om du føler behov for litt støtte! 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Tok et valg påska 2017. Fant ut at alkoholinntaket mitt var blitt problematisk etter at jeg ble singel et par år før. Tok meg et par glass vin, cider, øl, cognac eller dram stort sett hver kveld. Kunne nesten ikke gå en kveld uten, og de kveldene jeg gjorde det så "savnet" jeg drinken. Og påska 2017 ble liksom toppen. Ble sittende alene hele påsken, og følte jeg MÅTTE ha alkohol. Kunne ikke legge meg uten, for da følte jeg at det var feil. Så den påska ble det gjerne 4-5 glass for dag, med tilhørende hodepine, hangover og uggen følelse som ironisk nok mer alkohol tok bort...

Så jeg stoppet å drikke da. Og har ikke drukket siden. Over 6 år siden altså. Kjenner innimellom på "åh, nå hadde det vært godt med et glass" og suget og savnet etter alkohol, men det går raskt over. Kjenner litt på at det er en fryd å ikke drikke. Det å alltid være kjørbar og tilgjengelig. For er det en ting alkoholen tok ifra meg så var det tilgjengeligheten ved å ikke kunne kjøre bil, og denne friheten er min største motivasjon for å la være å drikke. I tilfelle noe skulle skje. Enten med andre eller deg. Eller at du har lyst til å kjøre noen plasser for å bare se deg rundt. 

Skal sies at jeg hadde et par venner i mine "alkohol"-dager, men disse frafalt etter at jeg sluttet å drikke. Fordi de drakk, og stort sett til alt de foretok seg, så jeg måtte kutte de ut. Litt samtidig som de kuttet meg ut fordi jeg ikke drakk lenger. Pytt pytt. Dårlige venner er ikke verd å ha uansett. 

Synes absolutt du skal vurdere å holde deg borte fra alkohol. Men ikke erklær deg avholds. Da gjør du det vanskelig for deg selv. Bare ta dag for dag, og velg at dagen skal gjennomføres uten alkohol, uansett om det er mandag, lørdag, påske, jul eller nyttårsaften. Tilslutt går tiden, og du kan vise til at du ikke har drukket på 4 uker. Så 4 måneder. Så 2 år. Så 4 år. Så... Ja.. Uten at du nødvendigvis er "avholds". Du bare velger annerledes. Du velger deg selv hver dag, og dagene bare går.

Endret av Bombasi
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det må være et individuelt valg. Men sliter man med inntaket de gangene man drikker bør man jo vurdere det.

Jeg er glad i litt bobler, og vin. Særlig vin til mat. Jeg er ikke glad i fyll, og ødelagte dager. 

Jeg lever derfor fint med å drikke alkohol noen ganger i uka. Selv om jeg tar to glass til grillmaten kan jeg fint stå opp kl 6, ta en løpetur, og gjennomføre en arbeidsdag. 

Anonymkode: 99f8a...348

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drikker meg aldri full, så har heller aldri følt noe behov for å være totalavholds. Jeg drikker et glass øl eller  vin eller en drink nå og da fordi det smaker godt og tenker fortsette med det.

Hvorfor må du drikke så mye når du drikker?

Anonymkode: 40d04...681

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sluttet å drikke alkohol i midten av 20-årene. Blir rett og slett utrolig fyllesyk av bare små mengder alkohol, og jeg orker ikke å hangle i 2 uker etterpå. Liker ikke den jeg blir når jeg drikker heller😆 gjør ikke noe galt når jeg drikker, men det kan bli litt mye likevel😂😂 Savner ikke alkohol👌🏼

Anonymkode: 1ab43...f71

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Jeg har IBS og driver periodisk faste. Jeg bruker ganske mye energi hver dag på å være velfungerende og symptomfri. Tror kanskje at det å kutte ut alkohol nå er et naturlig steg videre i denne prosessen. Fortsatt takk for alle innspill. Dere inspirerer meg!!

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kutta for snart 4år siden, bortkasta tid. Alkohol har aldri vært noe for meg. Har også kutta ut partyvenner, som møttes bare for drikkinga.

Tenk også godt etter, på hva du bruker tiden din på....møter mennesker for å ruse deg på alkohol. Tomme relasjoner som man ikke får noe ut av.

Anonymkode: f75c4...fe2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Alkohol er helt bortkastet. Det er ikke noe med alkohol som er positivt annet enn å tørke av benker i et laboratorium. 
Det gir ingen goder og er det farligste rusmidlet som finns. Alkohol og så kommer heroin.  
Jeg fatter ikke at folk kaster bort seg selv på å drikke alkohol. 
Er helt avholds selv og har vært det siden jeg var 32 år, over 20 år uten. 
Man går ikke glipp av noenting ved å ikke drikke alkohol. Vil heller si det motsatte. 

Anonymkode: 90b00...c3d

Du har skjønt veldig lite.

Anonymkode: ac8c4...e36

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg drikker meg aldri full, så har heller aldri følt noe behov for å være totalavholds. Jeg drikker et glass øl eller  vin eller en drink nå og da fordi det smaker godt og tenker fortsette med det.

Fordi jeg elsker rusen og det å være full. Ikke sørpings, men godt i farten

Anonymkode: ac8c4...e36

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja så å si. Det har ikke vært noe bevisst, men jeg hsr rett og slett mistet smaken på det. Vet ikke egentlig hvorfor. Så har jeg også den innstillingen at hvis jeg skal innta noe usunt  så må det være noe positivt som veier opp for det. Så lenge jeg syntes det var kos i å ta en pils eller to, så var det jo helt innafor. Nå som jeg har mistet litt smaken på det, så swr jeg heller ikke vitsen med å drikke det.

Anonymkode: 1600a...047

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

TS her. Jeg mente ikke å drikke så mye. Det er bare det at situasjonen fører til drikking, fordi andre har med seg mye i tillegg til det jeg har med. Jeg mistet oversikten.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Er omtrent helt avholds. Kan ta en øl, men ikke mer enn det. For min koster det mer enn det smaker. Fylleangsten tar meg så sinnsykt, kan fortsatt tenke på ting jeg gjorde for 20 år siden som jeg synes var teit av meg. Tror nok ikke andre tenker på de tingene, så rasjonelt er det ikke. 

Jeg har en øl i kjøleskapet, den spares til en spesiell anledning. Den har vært der i noen måneder. 

Anonymkode: d4fa3...596

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vurdert å kutte ut alkohol. Ingen storbruker, mrn drikker kanskje et par tre øl i uka. De siste åra har jeg merket jeg blir mer redusert dagen derpå enn tidligere. 

Nå har jeg tatt et aktivt valg om at jeg VIL ha rus i livet mitt, trenger det rusperspektivet sånn ca et par ganger i måneden for å leve mitt beste liv, så er sånn svakt på utkikk etter et godt alternativ til alkohol.

Anonymkode: aa9f2...af0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...