Gå til innhold

Sønn på 12 med lite venner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Får så utrolig vondt av sønnen min på 12 år. Han er verdens snilleste, morsom og veldig omsorgsfull. Han kan være litt sjenert og det er aldri noe tull med han.

Han er skikkelig fotballgutt. I friminuttene på skolen spiller de fotball, og han har alltid noen å være med da.

På fritiden er det verre. Han prøver å få med noen hjem etter skolen, eller å bli med andre hjem. Ofte går noen av gutta hjem til hverandre etter skolen. Sønnen min prøver å få bli med, men får ulike svar, feks at de blir for mange eller at det ikke passer. Han prøver å få dem med til oss, som regel uten hell.

Det er sbsolutt ingen som spør om han vil bli med på noe som helst. Han prøver å spørre selv, feks om noen vil bli med hjem neste dag, bli med på fotballbanen, dra og bade eller lignende. Som regel får han ikke svar når han ringer/sender meldinger.

Ser han blir lei seg, og at han får dårligere og dårligere selvtillit. Vi avtaler innimellom leking via foreldrene, men han vil så gjerne avtale selv og. Ifølge de andre foreldrene avtaler gutta etter skolen hva de skal.

Noen tips? Jeg skjønner bare ikke hva som gjør at han ikke får seg venner. Er redd for at han blir deprimert av dette..

Anonymkode: 0a9dd...7e7

• Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Etter covid så merker vi stor forskjell på våre, eldste ble 13 en stund ut i covid-isolasjonen. Det er rett og slett være som går ut, de møtes på fritidsaktiviteter og så prates de online på apper/playstation resten.  De kan ikke planlegge noe dagen før, kan ikke komme på døra til hverandre. Har som klassekontakt på to kull pratet med mange foreldre om dette. Man er nesten nødt til å ha nabobarn eller at vi foreldre drar de med på noe sammen med foreldre av jevnaldrende barn for å bryte sånne vaner - sistnevnte ser jeg at sønnen ikke ønsker.  Vi var i perioder veldig på tilbudsiden med å få med kompiser hjem så de kunne være her og spise og vi kjørte de til kamp/trening.  Da var det enklere at vi foreldre var involvert for da kunne det regnes som en tjeneste fra oss foreldre. 

Sønnen føler han har mange kompiser, men det er noen som har mer makt enn andre, så min sønn foreslår ikke like mye lenger, men blir med- for det tar på at egne forslag blir nedstemt.  

Anonymkode: 91c23...c0a

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er han veldig forsiktig av seg? Datteren min på 12 år har ei venninne som er veldig forsiktig og beskjeden sammen med flere. Hun gir lite av seg selv og kan nok derfor bli oppfattet som litt kjedelig. Hun er nok derfor ikke den mest populære å henge sammen med. Hun er veldig snill og grei, så er ikke det, men de velger nok heller de som de får mer tilbake fra. Vet ikke om dette gjelder din sønn?

Anonymkode: 71bc7...efb

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er han veldig forsiktig av seg? Datteren min på 12 år har ei venninne som er veldig forsiktig og beskjeden sammen med flere. Hun gir lite av seg selv og kan nok derfor bli oppfattet som litt kjedelig. Hun er nok derfor ikke den mest populære å henge sammen med. Hun er veldig snill og grei, så er ikke det, men de velger nok heller de som de får mer tilbake fra. Vet ikke om dette gjelder din sønn?

Han er nok bittelitt stille, men en tøffing og ikke sjeert på foballen. Han syns feks ikke noe om ring og pigg feks. Jeg kan godt tenke at det kan være noe av årsaken, ja. Men usikker..

Tips til hva vi evnt kan gjøre med det?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Viktig at foreldre snakker sammen om dette. Kanskje foreldrene til disse andre guttene kan finne ut hvorfor de eventuelt ikke ønsker å henge med din sønn? 

Anonymkode: 9e318...21d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Han er nok bittelitt stille, men en tøffing og ikke sjeert på foballen. Han syns feks ikke noe om ring og pigg feks. Jeg kan godt tenke at det kan være noe av årsaken, ja. Men usikker..

TS

Syns ikke dere skal gjøre noe spesielt med det. Han skal få være seg selv. Men, kan gjerne oppfordres til å ta del i samtaler, om han er litt forsiktig der. Er dårlig gjort at vennene ikke svarer når han spør om besøk da. Det kunne jeg nok ha tatt opp med foreldrene. Det er ikke greit. Det er normal folkeskikk å svare. 

AnonymBruker
Skrevet

Gamer han? Snakkes de evt der? 

Anonymkode: 9fecc...204

AnonymBruker
Skrevet

Er det en gutt han har bedre kontakt med enn de andre? Ville prøvde å fokusere på ett par gode venner heller enn mange. 

Anonymkode: 828c6...489

AnonymBruker
Skrevet

Har en sønn på samme alder som har det likt. Eller, han er ikke fotballgutt og faller da litt utenfor de andre som møtes på banen. 
Han har venner han er med. Det varierer fra noen ganger i uken til bare noen ganger i måneden. Min gutt er elendig på å ta initiativ selv, så jeg pusher han når jeg syns det er lenge siden han har vært med noen. 

Han er en snill og omtenksom fyr, har ingen problemer på skolen og har flere å være med der. Men ingen bestekompis. Det er for så vidt helt greit det, tenker at han ikke har funnet noen han foretrekker på den måte. 

Jeg har vært bekymret som bare det pga dette. Men…. Så spør jeg hva de andre i klassen gjør ellers. Svaret er «gamer, sitter på telefon eller er med familien». Stort sett stemmer det faktisk. Det skjedde noe under covid hvor mye av den sosiale kontakten ble flyttet til telefon… Samtidig så har vi flere nabobarn fra klassen hans rundt oss og jeg ser de ALDRI ute. Så der pusher jeg en del på om han ikke skal sende en melding og høre om å møtes. 

Ellers så har jeg to-tre stk som jeg vet det er lett for han å ta kontakt med og som jeg ber han sende melding til for å høre om besøk eller invitere de med på noe. Ofte er det enklere å høre om noen blir med på rush eller for å kjøpe en is enn å bare spørre om å komme på besøk.

Anonymkode: 299ff...a31

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er vel rundt denne alderen man slutter å invitere alle guttene i klassen til bursdag? Det er rundt denne tiden man innser hvem som er sine ekte venner? 

Endret av Cisco
AnonymBruker
Skrevet
Cisco skrev (1 time siden):

Det er vel rundt denne alderen man slutter å invitere alle guttene i klassen til bursdag? Det er rundt denne tiden man innser hvem som er sine ekte venner? 

Bursdag?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.6.2023 den 12.14):

Viktig at foreldre snakker sammen om dette. Kanskje foreldrene til disse andre guttene kan finne ut hvorfor de eventuelt ikke ønsker å henge med din sønn? 

Anonymkode: 9e318...21d

Og eventuelt snakke sammen om dette med «det er ikke plass». Altså jeg skjønner at foreldre ikke vil ha alle 10 guttene fra klassen innom etter skolen. Men ser for meg at de er 2-4stk. Og med en til burde det vel gå fint. Men kanskje foreldre da heller må oppfordre barna til å heller inkludere flere eller de som spør ved å da møtes ute isteden. Og at man svarer på meldinger. Foreldre og barna må også være obs på at andre får med seg hva som foregår. Hvis den som har 2-3 venner hos seg får mld fra en om han kan være med og det ikke svares eller svares at det ikke passer e.l, så ser barnet hvor andre er på snap map, det snakkes om på skolen dagen etter osv.

(ikke at alle har snap, men er uansett mange arenaer hvor barn kan få med seg ting på). 

AnonymBruker
Skrevet

Du sier han er en fotballgutt. Spiller han på fritiden? På lag med de andre guttene i klassen?

Anonymkode: f2da9...392

Skrevet

Er på samme båt. Hun går på privat skole og der er det 21 stk, 12 jenter. Hun har sin BFF men er ikke så villig til å være med andre. 

Hun blir med andre fra en tid til en annen men det varierer mye, nå er det sommer og hun har lite rundt seg. Siden hun ikke går på kjerneskole er disse jentene spredt ut. Hun tar ikke initiativ men sier selv at hun trives sånt. Om det er sant, det vet jeg ikke 

AnonymBruker
Skrevet

Unge i dag er i mye mindre grad sammen på samme måte som tidligere. Iallfall fysisk. Ikke ofte jeg ser barn ute å leke, spille fotball etc lenger. Slik som var vanlig før.

Dette skyldes samfunnsutviklingen og hvordan barn blir oppdratt i dag.

Anonymkode: 3b84b...d89

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har er 14-åring i samme situasjon. Ingen tar kontakt med ham på fritiden. Absolutt ingen. Og når han prøver å ta kontakt, får han enten ikke svar, ulne svar som renner ut i sanden, eller nei.

Nå har han gitt opp. Han sitter på rommet og gamer, og kommer ikke til å se andre enn oss i familien frem til skolen starter igjen. 

Anonymkode: 86ea2...d71

• Hjerte 2
Skrevet

Tror det er veldig typisk for mange i denne alderen, vi pratet om dette i 5 klasse at mange av barna (både jentene og guttene) på en måte var ferdig når de kom hjem fra skolen, da var det fritidsaktiviteter, lekser og gaming/tiktok lignende aktiviteter. Her så henger de på trinnet mye sammen på discord, gamer og prater og de ender de ofte opp med å ta turen ut å spille fotball og slikt. Er han med på snap og discord slik at han får det med seg om de andre avtaler noe?

Er nok vanskelig å få med foreldrene på noe tiltak hvis de er fornøyde med situasjonen for deres eget barn men du an jo prøve deg frem og så om det er noen du kunne tatt en prat med, det er vanskeligere når de er i den alderen men jeg hadde fint fått mitt barn til å inkludere noen som trengte det, uten noe problem. Kjipt at man skal kjenne på følelsen av å være utelatt uansett alder men når de er i den alderen der så der det ikke lett.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.6.2023 den 11.23):

TS

Dere kan faktisk ikke få gjort så mye når han er 12. Dere kan snakke med skolen. Og dere lan trygge han i situasjonen han er i. Alternativt er å invitere noen PP noe som er så kult at det blir vanskelig å si nei. Håpe på at de får en skikkelig drømmedag sammen. Feks ta de med på go cart eller noe i den duren. Og gjerne to ganger ikke lenge imellom hvis første tur blir vellykket.  

Mi ville ikke være med å bakgate osv  og ble utestengt.  Gjorde ei heller noe galt noen gang. Så jeg faktisk endte opp med å gi litt ros for å ha vært litt rampete.  

Anonymkode: 4ce24...a0b

• 8 måneder senere...
Gjest mamsenLydia
Skrevet (endret)

Jeg har en kjempe snill gutt på 12:) han har en gjeng, men han synes de er ganske så slitsomme for de banner, krangler osv. Han er gamer:) er sønnen din gamer så kunne de kanskje prøvd å bli venner på den måten :) så kunne de game og chatte litt:)

Endret av mamsenLydia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...