jentafralandet Skrevet 24. juni 2023 #1 Skrevet 24. juni 2023 Hei! Jeg har en baby på tre uker som jeg lurer på om blir fort overstimulert. På dagtid er vi stort sett hjemme, tar en trilletur og ammer/sover og jeg gjør ting rundt i huset. Vi har vært ute på butikk/kjøpesenter og lignende flere ganger også, men da sover han alltid i bilsetet eller vogn. Omtrent når far kommer hjem fra jobb, eller rundt 19-tiden så våkner han til og kan være våken frem til vi legger oss rundt 22. Han er da veldig kavete med armene, urolig, stirrer med øynene og lager mye lyd. Han vil helst ligge ved puppen hele kvelden og sovner gjerne der, våkner igjen hvis vi flytter han. I går var vi hjemme hele dagen og han sov mye, far trilla en tur med han i 19-tiden ig han sov gjennom den og videre utover kvelden. Han begynte å kave rundt 21 og frem til jeg la meg med han 22. Da bruker jeg omtrent en time på å amme han i søvn og han er urolig ved puppen. Han sov veldig godt i natt, men våknet til etter bleieskift klokka 6, da roet han seg ikke igjen. Det er ganske lyst på soverommet ig han virker veldig distrahert av lys/kontraster og blir kavete. Far stod da opp, ga etterhvert flaske med pumpet melk og de gikk på en trilletur der babyen sov hele tiden. Er det kveldsuro, overstimulering, eller er baby rett og slett bare våken og «gira»? Jeg vil jo veldig gjerne slippe å være inne i leiligheten hele dagen for at han skal få den roen han trenger, men får jo vondt av han også hvis han er stressa og utilpass. Er åpenbart førstegangsmor og overtenker sikkert alt 🥵
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #2 Skrevet 24. juni 2023 Vi slet med kveldsuro fra den tiden. Var bare styr om kvelden. Ga seg rundt 6-7 uker. Anonymkode: e1fb4...f80
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #3 Skrevet 24. juni 2023 Les om kveldsuro. Høres ut som det. Helt vanlig. Det som funka best her var å amme baby i søvn på et mørkt og stille soverom. Demp også lys og lyd i hjemmet på ettermiddag/kveld, det kan også hjelpe. Anonymkode: bd8ea...7cf
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #4 Skrevet 24. juni 2023 Jeg synes også det bare høres ut som kveldsuro. Han er bare tre uker. Synes det høres ut som dere har rolige dager tilpasset baby jeg, kan ikke se for meg at dette skal gjøre ham overstimulert. Prøv å ikke tenke for mye på klokka. Kveldene føles lange nå, men før du vet ordet av det, så er det over. Anonymkode: 519a0...915
jentafralandet Skrevet 24. juni 2023 Forfatter #5 Skrevet 24. juni 2023 Ja får prøve å finne på noe lurt på kveldene! Han sover godt på natta og dagen og klager generelt lite så han virker jo fornøyd. Får bare litt vondt av han når han virker så oppkava ❤️
Hirka89 Skrevet 24. juni 2023 #6 Skrevet 24. juni 2023 Så fort min blir urolig på kveld, rundt 19 tiden kanskje så tar jeg på pysj, ammer og gir flaske (jeg delammer) på et stille og mørkt soverom, og legger han til å sove i senga si. Innen da er klokka kanskje 20-20.30. Også sovner han ordentlig innen 21-21.30. Kan ta litt tid, men han er mye roligere på soverommet hvor det er mørkt og stille enn i stua f.eks. Begynte med dette da han var 3-4 uker, han er 7 uker nå. Men har forsyåelse for at akkurat dette kanskje ikke funker for alle. Men vil tippe at å dempe lys og holde det stille og rolig vil kunne hjelpe. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #7 Skrevet 24. juni 2023 Anskaff lystette gardiner? Anonymkode: 2c133...9f3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #8 Skrevet 24. juni 2023 jentafralandet skrev (47 minutter siden): Ja får prøve å finne på noe lurt på kveldene! Han sover godt på natta og dagen og klager generelt lite så han virker jo fornøyd. Får bare litt vondt av han når han virker så oppkava ❤️ Det går over ❤️ kveldsuro er ikke så gøy når det står på, men det er ikke alltid noe man får gjort noe med. Å ha det rolig i stua kan hjelpe, litt dempet belysning og tv’n av feks Anonymkode: e1fb4...f80
jentafralandet Skrevet 24. juni 2023 Forfatter #9 Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Anskaff lystette gardiner? Anonymkode: 2c133...9f3 Har rullegardin, men jeg freaker ut om jeg føler det er for tett på soverommet så er en liten glipe der 😅 det er tydeligvis nok til å skape veldig spennende kontraster å se på
jentafralandet Skrevet 24. juni 2023 Forfatter #10 Skrevet 24. juni 2023 Hirka89 skrev (42 minutter siden): Så fort min blir urolig på kveld, rundt 19 tiden kanskje så tar jeg på pysj, ammer og gir flaske (jeg delammer) på et stille og mørkt soverom, og legger han til å sove i senga si. Innen da er klokka kanskje 20-20.30. Også sovner han ordentlig innen 21-21.30. Kan ta litt tid, men han er mye roligere på soverommet hvor det er mørkt og stille enn i stua f.eks. Begynte med dette da han var 3-4 uker, han er 7 uker nå. Men har forsyåelse for at akkurat dette kanskje ikke funker for alle. Men vil tippe at å dempe lys og holde det stille og rolig vil kunne hjelpe. Ja kanskje jeg skal prøve det, å legge han rett og slett 😊 legger du deg selv da eller står du opp igjen for å ha litt kveld?
RockyRose Skrevet 24. juni 2023 #11 Skrevet 24. juni 2023 Vår hadde ein del kveldsuro med hylskriking. Vi var redd det var kolikk, men var tydeleg overstimulert/sleten. Eg prøvde å få ein lang kvil på soverom ila dagen der det var mørkt og stilt. Og jobba ein del på dagen for at ho skulle få nok søvn. Gjorde det dei første 3-4mnd, då roa det seg og ho vart vant med å sove kun 30min om gangen 😅
Hirka89 Skrevet 24. juni 2023 #12 Skrevet 24. juni 2023 jentafralandet skrev (13 minutter siden): Ja kanskje jeg skal prøve det, å legge han rett og slett 😊 legger du deg selv da eller står du opp igjen for å ha litt kveld? Gjorde det samme med storebror også forøvrig, og synes det har fungert best her på begge 🙂 også lærer de en en fin rutine fra tidlig av at det er kveld og natta når de legges på soverommet. Jeg står opp igjen når han har sovnet så jeg får tid til å fikse ting til dagen etter eller slappe av litt. Er ikke alltid det blir så lenge (avhengig av hvor sent han sovner), men får som regel 1-2 timer etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå