Gå til innhold

Hvem har rettighetene til bilder en legger ut?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Instagram, f.eks? Kan man eie sine bilder sånn uten videre, eller er det fritt frem for alle å låne/stjele andres bilder og bruke dem som om de var sine egne? Hva må en gjøre for å ha full råderett over sine egne bilder? Jeg har nå i lang tid anstrengt meg og lagt ned mye arbeid i å få til en kunstmappe. Abstrakt ofte og vanlige ting folk tar bilder av, men med en liten tvist slik at det blir uvanlig å se på. Jeg vil gjerne få beholde retten til å eie dem selv, når de faktisk er mine. Noen som har noen tanker eller egne opplevelser om dette? Evt. skikkelig kunnskap? 

Anonymkode: 02a16...41f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du eier bilder du selv har knipset. Legger du det ut på nett bør du virkelig ha vannmerke på bildene. 

Anonymkode: 89553...658

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du eier ingenting av det du legger ut på nettet. Straks noe er ute i den digitale verden vil det være utenfor din kontroll til evig tid uansett hva du gjør. 

Anonymkode: 4fcb0...768

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du eier ingenting av det du legger ut på nettet. Straks noe er ute i den digitale verden vil det være utenfor din kontroll til evig tid uansett hva du gjør. 

Men rettighetene til bildene er det fortsatt i utgangspunktet den som har tatt bildet som har, som er spørsmålet i tråden.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du eier egne bilder, men du har ingen kontroll på det som er offentlig. Som nevnt kan du ha vannmerker eller lignende. Eller du kan legge ut på egne nettsider og bruke noe copyright opplegg som du betaler for såvidt jeg vet. 

Gjest Lykkedykker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er tull. Du eier dine egne bilder du legger ut. At noen stjeler de er så klart utenfor din kontroll. Men skulle noen begynne å ta seg betalt for dine bilder så er det bare å saksøke. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tullball. Man eier rettighetene til egne bilder. 

Anonymkode: 89553...658

• Liker 1
Skrevet

Man eier bildene sine. det er ikke lov å stjele bilder, men det får som regel ingen konsekvenser før det er kommersielt. Å stjele bilder fra instagram til kunst, vil ikke fungere. Bildene er kjempekomprimerte, og for lav kvalitet til å kunne brukes til noe som helst bortsett fra internett. Om du har modeller i bildene dine må du skrive kontrakter om rettigheter.

Skrevet (endret)

Dersom du tar omvendt bildesøk på dine egne bilder, og da finner at noen har tatt dem/kopiert dem og lagt ut på sine egne sider et eller annet sted på nett, kan du med full rett sende personen(e) en faktura for å kreve betaling for bildet.

Du EIER bildene du selv har tatt og rettighetene til dem tilhører alltid fotografen (til han evt selger rettighetene). Derfor står det alltid fotografens navn og kilde til bildet under alle bilder i nyhetene og på nettaviser. Man spør ikke nettavisen om å få låne bildet fra en nyhetsartikkel til noe, man må spørre fotografen, selv om det er avisen som har lagt det ut, for fotografen eier rettighetene. Jeg tror det er andre regler som gjelder der freelancefotografer tar paparazzibilder av kjendiser, som de så selger for høye summer til sladderblader og magasiner. Da overtar bladet bilderettighetene de har kjøpt.

Vannmerk alle bildene dine, det er eneste måten du kan hindre folk i "fri bruk" av bildene dine. Folk tror av en eller annen grunn at det er "up for grabs" og fritt frem å ta bilder fra internett, men det er det ikke, med mindre det står spesifikt under bildet (som noen steder på Wikipedia eller WikiCommons, tror jeg det er).

https://snl.no/åndsverkloven

Endret av Million
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er litt spørs hvor du poster. Facebook for eksempel har vel lov å bruke bildene dine som reklame om de ønsker.

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler å vannmerke bildene. Der burde alle gjøre av personbilder også for ellers kan de bli misbrukt og laget fake profiler av 

Anonymkode: 28bec...0dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...