Gå til innhold

Hvordan kan barnet få nytte etternavn? (Langt)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en gutt på 13 år som er veldig reflektert og tenker mye. 

For å forenkle ting; jeg har pikenavn A. Stefar har etternavn B, far har etternavn C. 

Jeg og stefar har vært sammen siden gutten var 1 år, og gift siden han var 3,5. Stefar har alltid vært nummer én, han har tatt gutten under sine vinger totalt fra dag én. Far har vært fraværende, en rotekopp, hverken jeg eller barnet har visst om samvær før dagen før feks. Stefar har vært den stabile mannsfiguren. Far har alltid vært der, og de har alltid hatt kontakt, men som sagt er ikke far den mest stabile omsorgspersonen :)  Stefar har stått i nattevåk, sykdom, han har tatt sykt-barn-dager (selv om han egt ikke har dem), han har hatt de tøffe samtalene og han har vært tilstede hele veien. Gutten har god tilknytning til «begge» fedrene men jeg har definitivt inntrykk av at han er mest trygg på stefar. 

Jeg og stefar giftet oss for ti år siden og jeg valgte å ta hans etternavn. Jeg heter nå «fornavn» A B. 

Gutten har en lillesøster som heter «fornavn» A B. 

Gutten heter «fornavn» A C.

Nå ønsker gutten og kutte ut mitt pikenavn og bytte navn til «fornavn» B C. Han vil altså ha stefars navn som mellomnavn, og fars til etternavn. Dette er selvsagt i orden for meg, men far blånekter. Er det noen måte å omgå dette? Jeg skjønner han jo. Han kaller stefars søsken for tante/onkel, anser ungene som søskenbarna sine og ønsker å være en «juridisk del av familien» som han sier. Han tenker da på at jeg, stefar og lillesøster deler et navn han ikke har. Dette har jeg full forståelse for, og ønsker at han velger dette selv. Far blånekter fullstendig. Kan vi gjøre noe? 

Jeg har fast bosted, men vi har delt foreldreansvar.

Anonymkode: 15603...9bd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Messy...

Anonymkode: 88ed6...10a

AnonymBruker
Skrevet

Han kan bytte navn selv når han er 16 år. 

Anonymkode: 2a8d9...628

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Siden dere har delt foreldreansvar må begge foreldre samtykke til navneendring. Eller sønnen bestemmer selv når han er 18.

Anonymkode: 15a84...54b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Siden dere har delt foreldreansvar må begge foreldre samtykke til navneendring. Eller sønnen bestemmer selv når han er 18.

Nei, i følge navneloven bestemmer han selv når han er 16. Da trenger han ingen godkjenning fra noen av foreldrene. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kanskje faren hans skulle tenke over at om han nå nekter 13 åringen å endre til BC, så risikerer han at gutten om knapt 3 år ikke bare velger å endre til BC, men heller velger AB som deg, din mann og guttens lillesøster.

• Liker 2
Skrevet

Om det ikke er bindestrek mellom A og C, A og B eller A og C så er det kun det siste som er etternavn. Resten er mellomnavn.

Bare sånn for ordens skyld.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Nei, 16 år. Les navneloven. Ungen min bytter på 16-årsdagen. Har lest oss grundig opp på dette. 

Anonymkode: 2a8d9...628

AnonymBruker
Skrevet

Vent til han blir 16 og selv kan bestemme. 

Anonymkode: 3001c...135

AnonymBruker
Skrevet

Han blir ikke en «juridisk del av familien» ved å ta seg nytt navn. Og hvorfor i alle dager vil han droppe sin mors pikenavn? Hadde hatt mer sympati for gutten om han ville kuttet ut biologisk fars navn, enn navnet til henne som allltid har vært der for ham. 

Anonymkode: 09c46...e95

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nettopp derfor byttet jeg ikke etternavn og alle barna, både særkulls og felles, har mitt etternavn. Enkelt og greit 

Anonymkode: 563f2...f9a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...