Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

De tingene vi ikke tenkte på var de dyre tingene som ryker som du ikke kommer unna å fikse.

Nå er det jo ikke ofte vannledningen ryker, men gjør den det blir det fort dyrt hvis man ikke kan gjøre det selv.

Vi kjøpte gammelt og slitent som vi pusset opp billig. Vi driver nå med totalrenovering og jeg tør ikke tenke på hvor dyrt det hadde vært hvis vi måtte ha leid inn folk til å gjøre alt.

Ellers kunne jeg aldri tenkt meg å bo i blokk igjen eller i rekkehus for den sakens skyld.

Men greit å ha en større buffer. Vi har 2 mndslønninger + 100000 på buffer.

Anonymkode: 8736c...d65

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har lagt granitt og plattinger. Det må likevel vaskes to ganger i året, en jobb vi slapp i leilighet. Og noe grønt må man ha om det ikke skal se nitrist ut ute, da må det vannes, klippes og gjødsles. Så må selve huset vaskes, males. Vinduer må tas utvendig. Garasjeport smøres. Og en rekke andre oppgaver man ikke kommer seg unna. 

Anonymkode: e7736...505

Vaske terrasse er da ikke noe jobb. Det er kose jobb, som sier nå kommer sommeren.

Anonymkode: 3e2fa...639

• Liker 2
AnonymBruker

Denne sommeren her har vi brukt ca 15000 og flere uker på å oppgradere muren. I fjor var det bordkledning og året før platten. Jeg er drittlei av et flere uker hver sommer går til vedlikehold.

Anonymkode: f6e07...ad1

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.6.2023 den 0.11):

Hus er fantastisk.

A) Du eier tomta.

B) Du kan i prinsippet gjøre hva du vil, plante og dyrke det du vil.

Ulempe: Dyre ting er dyrt. Med fornuftig hudhold blir det ikke dyrt. Velg enkle og solide løsninger.

Anonymkode: d506e...390

Dette! 

Anonymkode: f066b...5c8

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vaske terrasse er da ikke noe jobb. Det er kose jobb, som sier nå kommer sommeren.

Anonymkode: 3e2fa...639

Kjempekos.

Sammen med 100m glassrekkverk som skal vaskes. 30+ vinduer, flere av stor størrelse. Hus som skal vaskes ned og males. Utemøbler som skal oljes. Krukker som skal plantes. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kjempekos.

Sammen med 100m glassrekkverk som skal vaskes. 30+ vinduer, flere av stor størrelse. Hus som skal vaskes ned og males. Utemøbler som skal oljes. Krukker som skal plantes. 

Det har jo dere valgt selv. 

Vi har ikke valgt glassrekkverk og vinduer har vi eget firma som vasker for oss og kjøpte vedlikeholdsfrie utemøbler og å plante krukkene er bare kos. 

Anonymkode: 0fe6c...3a2

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det har jo dere valgt selv. 

Vi har ikke valgt glassrekkverk og vinduer har vi eget firma som vasker for oss og kjøpte vedlikeholdsfrie utemøbler og å plante krukkene er bare kos. 

Anonymkode: 0fe6c...3a2

Og jeg sier i mitt første innlegg at vi ikke ville valgt annerledes :)

Glassrekkverk gir panoramautsikt.

Sette bort maling ville kostet 160 000. Vi bestilte oss heller en tur til Maldivene i høst. 

En enebolig kan jo være så mangt. Alt fra et nybygd 100kvm hus med alt på ett plan, nytt og vedlikeholdsfritt og etter dagens standard og vel så det. Har du da en liten, flat tomt og robotklipper også, så er det jo ikke mye vedlikehold og arbeid. Trenger jo ikke male på mange år, og taket holder jo i 30 år. Vedlikeholdet begrenser seg til å rense sluket og smøre dørhengsler.

I motsatt ende har du de store eneboligene med to fulle etasjer bygd på slutten av 1800-tallet, tre piper, uisolert, alt er skeivt så uansett hva du gjør må det spesialtilpasses, ekte sprossevinduer som må kittes for hånd, når du åpner en vegg aner du aldri hva du møter, rørene er av ukjent forfating og drenering fraværende. Stor hage i ulike nivåer med støttemurer som holder på å rase ut, med frukt-trær, kjøkkenhage, uthus, dobbel garasje og 300meter privat vei. Og stakittgjerde rundt hele tomta som må males.

Så det finnes eneboliger i alle kategorier, kommer an på hva du velger og hvor du bor. Bor du i Stavanger er ikke snømåking et stort problem, mens bor du i Vardø slipper du å tenke så mye på beskjæring av frukt-trær...

AnonymBruker

Det er ikke grusomt med hus, mange fordeler. 

Men det er dyrere med vedlikehold og mye mer arbeid. 

Men man kan jo også gjøre det litt smartere som vedlikeholdsfri terasse, hekk i stede for gjerde eller platiskk gjerde, robotklipper på plenen, godt forarbeid før man maler osv. Koster litt mer der og da, men sparer tid og penger i lengden. 

Når barna våres flytter ut flytter vi inn i leilighet med god lyddemping 😅

Anonymkode: de69e...ab1

• Liker 1
AnonymBruker

Enebolig er fint det, men det koster mer enn både leilighet og rekkehus. Det er flere skriver at hvis du kjøper et nytt hus så er det ikke mye vedlikehold. Ja, men da må du sammenligne med leilighet og rekkehus som er helt nytt. Utover tid så vil både leilighet og rekkehus fra samme årgang koste mindre da det er flere som deler på vedlikeholdskostnadene.

Vi bor i en leilighet i bydel Løkka til 7,5 mill. og trives med det. Det er et nybygg med heis ned til garasjen sol ligger under bygget. Vi har en gårdspark. Alt på en plan. Vi har balkong med masse sol. Vi har en hybeldel som vi leier ut. Vi har god kollektivtransport dekning. Jeg synes vi bor relativt billig.

Hadde jeg hatt 100 millioner på konto ville jeg nok valgt en penthouseleilighet eller en enebolig. Men selv om vi har råd til en enebolig litt lengre unna sentrum så er det pdd ikke aktuelt. Vi ville ikke bo oss i gjeld. Vi prioriterer heller 3-4 utenlandsreiser ila. året fremfor høyere eiekostnader med enebolig.

Anonymkode: 38b60...c5f

• Liker 1
AnonymBruker

For min del har pris mye å si. Vi ville fått lån til en enebolig i vår bydel, men da hadde vi levd kun for å bo i mange år. Vi hadde måttet forsake mye av det vi liker for å bo på egen tomt. For min del er det ikke verdt det.

Skal sies at vi bor i et veldig ryddig og veldrevet borettslag. Vår bolig har stort privat uteareal, og begrenset mulighet for støy fra nabo. Men vi har vært heldige, og det er klart man er litt mer prisgitt forhold man har begrensa påvirkningsmulighet over...

Hadde vi bodd i en rimeligere by/bygda hadde enebolig vært mer aktuelt, og da hadde vi også hatt penger til å sette bort mye vedlikehold. Fins jo steder i Norge hvor du får en helt grei enebolig til 3-3,5 mill... Da hadde valget vært enkelt.

Anonymkode: d93ea...99e

AnonymBruker

Tja.. Personlig er det mest grusomme forrige eier 😅 Han bodde her hele sitt liv, og har gjort alt selv. Bortsett fra elektrisk anlegg, som han fikk konas søskenbarn (som var bilmekaniker) til å legge opp. Hele 1. etasje (unntatt stekeovn) delte én 10 A kurs. Varmepumpe og 85 kvadrat boareal på én kurs. Et sprukket vannrør inni en vegg hadde han lagt en gummibit rundt og festa en skrutvinge på. Og kledd igjen veggen…

Nå har vi renovert kjelleren, bytta alle vannrør og bygd nytt vaskerom og bad, samt delt opp kjellerstuen til to soverom. På badet fant vi en vegg bak veggen, den hadde plast på begge sider, og der rant det vann. Gulvet, som hadde så store sløyfer med varmekabel at bare 1/3 av det var varmt, var fullt av gjennomvåt isopor. Sluket var bygd slik at rørene gikk OPP mot det. Prislapp for herligheten? 1,8 millioner…. Boligkjøperforsikring er bare tull for kjøper, men tydeligvis gull for selger. Gøy når alle naboene rundt her sier at mannen var full av gode ideer, men gjerrig som bare det, og ikke spesielt god til å snekre/mure/alt han gjorde.

Når det er sagt, huset blir bedre og bedre for hver dag, og vi har en stor og deilig hage, og bor 10 min på sykkel fra sentrum i en av landets største byer. Det koster med hus, men det er så uendelig deilig!

Ikke minst slipper man tilfeller hvor sameiet nekter å bytte felles vannrør, selv om fagfolk sier rørene er så gamle og rustne at de tør ikke ta i dem engang..

Anonymkode: b4b40...92a

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.6.2023 den 19.03):

Så klart det er utgifter med enebolig,men det er det vel også med rekkehus? Må jo vedlikeholdes det også. I en enebolig har du selvsagt mer frihet til å gjøre hva du vil,du har ingen naboer vegg i vegg,over eller under deg. 

Anonymkode: 8d121...a3f

Ja, men:

1) Et rekkehus har færre vegger = færre vegger og vinduer å vedlikeholde 

2) Det er kanskje mer sannsynlig at sameiet/borettslaget leier inn folk til å male, bytte tak etc. Og siden jobben blir større, er det mer konkurranse på anbudet og billigere per enhet. Hvis du ikke er med i styret, slipper du også potensielt unna mye jobb med planlegging. 

Anonymkode: 00b2e...c9e

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Dere som ikke liker å stelle hage: grus til parkering, platting til møbler, robotklipper til plen. 

Anonymkode: 676fa...92d

Vi hadde grus til parkering, her måtte vi likevel luke ugress, fjerne nedfall fra trær og etterfylle grus jevnlig. Huset var fra 1988. Vi kunne selvsagt ha fått lagt skikkelig dekke for å bli kvitt ugress men det koster mye penger å fjerne all massen, få gjort alt grunnarbeidet på nytt og legge ny grus.

Hadde også mye platting, det måtte beises, fjernes nedfall, fjernes grønske/alger der hvor det var mye nedfall, vaskes, kostes, slipes ect.

Anonymkode: bf712...24d

AnonymBruker skrev (På 24.6.2023 den 0.30):

Ja, det koster mer å ha hus. MEN vil legge til at en del av de som snakker ned hus gjør det kun fordi å kjøpe enebolig ble for dyrt. Kjenner selv flere som gikk på visning på enebolig og drømte om det, og kun kjøpte rekkehus da de tapte budrundene på eneboligene. Nå snakker de om hvordan de aldri ville bodd i enebolig.

De jeg kjenner bor i Oslo, hvor enebolig er dyrt. Blir selvsagt noe annet om man bor et sted hvor eneboliger er mye billigere. 

Anonymkode: 0d27a...c03

Jeg er en av de som også drømte om enebolig. Dro på visning og vant budrunde. Nå sitter vi å angrer på eneboligen vi kjøpte fordi det er så mye jobb med stor hage, terrasser som må males, vedlikehold og uteboder etc. Dette er også i Oslo-området. Så jeg angrer veldig på at vi ikke gikk for rekkehus eller enebolig med bitteliten hage, men det var helt uaktuelt før mannen min som absolutt ville bo i hus. Han tar nå mesteparten av hagearbeidet og vedlikehold ute. 

AnonymBruker

Vi har vurdert enebolig flere ganger. Men, har endelig blitt enige og at reiser og økonomisk frihet er viktigere enn stor bolig. Alle er forskjellige, men for oss er det viktig å ha lite gjeld, ikke for at vi er grådige, men fordi vi heller ønsker å bruke pengene på opplevelser for hele familien. Vi bor i rekkehus (selveier).

Anonymkode: bdf2a...d60

Annonse
AnonymBruker

Er vel i hovesak at det er mer av alt (utvendige vegger og vinduer på alle kanter), og derfor mer som må vedlikeholdes. I tillegg til at man er alene om å måtte gjøre det, og ikke kan alliere seg med sameie/har andre å gå sammen med for å få stordrifts-tilbud. 

Anonymkode: 60594...38e

AnonymBruker

Vi kjøpte et akkurat passelig stort hus på rundt 100kvm på ett plan fra 96 litt utenfor Oslo, hvor vi ikke trengte å låne til pipa. Elsker det! Har stort sett steinbed og «villtomt», med mange opphøyde bed, plattinger og terrasse. Her kan vi drømme, jobbe inne eller putle på ute til seint på kveld i bedene.

Vedlikehold tas vi etter jobb i sola, for vi liker begge å holde på med noe. Utgiftene er absolutt større, men mest fordi vi ønsker det - og fordi mannen vil ha masse hageredskaper. 🙃 Gjør mye selv, og bruker stort sett likt med strøm som da vi bodde i leilighet med dårlige rør, mye lyd og naboer vegg i vegg. 

Flytter aldri tilbake i leilighet.

Anonymkode: cc338...e21

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi kjøpte et akkurat passelig stort hus på rundt 100kvm på ett plan fra 96 litt utenfor Oslo, hvor vi ikke trengte å låne til pipa. Elsker det! Har stort sett steinbed og «villtomt», med mange opphøyde bed, plattinger og terrasse. Her kan vi drømme, jobbe inne eller putle på ute til seint på kveld i bedene.

Vedlikehold tas vi etter jobb i sola, for vi liker begge å holde på med noe. Utgiftene er absolutt større, men mest fordi vi ønsker det - og fordi mannen vil ha masse hageredskaper. 🙃 Gjør mye selv, og bruker stort sett likt med strøm som da vi bodde i leilighet med dårlige rør, mye lyd og naboer vegg i vegg. 

Flytter aldri tilbake i leilighet.

Anonymkode: cc338...e21

Jeg tror nok slikt er langt mer "koselig" om man faktisk har tid til å putle og kose seg med det . 

Vi er i småbarnsfasen av livet, og tid er mangelvare. Det er skikkelig dritt å MÅTTE bruke tid på vedlikehold av hus og hage, når det i vårt tilfelle da betyr at det blir absolutt null tid til å sitte i hagemøblene å kose seg, det er bare jobb, unger, hus&hage og legge seg kl 22 for å komme seg opp til kl 5 når ungene starter levenet... Ikke noe "til seint på kvelden" når ungene våkner kl 5, og ikke noe "etter jobb i sola", da er det middag og leke med unger som IKKE på noe som helst vis har tålmodighet til å være med på hagearbeid i mer enn 2 minutter (og gjør at alle jobber tar tusen ganger lenger når de "Hjelper" - og det er IKKE kos å dirre av innestengt raseri :P ). 

Anonymkode: 60594...38e

Gjest EmKay

Nå har ikke vi det største huset, men vi har stor tomt og ligger usjenert til uten naboer tett på - men likevel ganske sentralt. Og jeg synes i grunn det er tomten som krever mest arbeid. Har man flat tomt er det sikkert greit, men vår er bratt og ikke så lett å utnytte, og det går mye tid hvert år på å holde den presentabel og se til at det ikke gror helt igjen. 

Ellers er man jo alene om ting som maling, asfaltering, utskiftning av f.eks. tak, vinduer, kledning, rør, elektrisk, dersom dette er ting som må gjøres. Men når det er gjort er det lenge til neste gang. 

Vi har flere ganger snakket om å flytte til tomannsbolig/rekkehus for å frigjøre tid til å være på hytta, men jeg hver gang jeg ser på den type hus på finn, kjenner jeg at jeg overhodet ikke vil. Friheten med å ha enebolig er for verdifull. Ingen å ta hensyn til hverken med bråk, bruken av huset eller uteområdet, valg av farger, hunder i hagen, osv. 
Så jeg hadde ikke byttet bort eneboligen, da skulle det vært en sinnsykt god deal i såfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...