Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi ønsker å oppgradere fra rekkehus til enebolig, men «alle» er så negative og snakker bare om alle utgiftene og vedlikehold knytter til enebolig. Kan noen med enebolig liste opp typiske ting man gjerne glemmer når man lar seg blende av egen hage og større luft rundt seg? :) 

Anonymkode: a7400...d9d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Laaaaangt unna alt

Anonymkode: 7a065...9f3

Skrevet

En har såklart 100% ansvar for alt av vedlikehold av hus og vei/oppkjørsel selv når en kjøper hus, men samtidig så kan en jo selv til en viss grad bestemme når en vil ta det.

AnonymBruker
Skrevet

Hus er fantastisk.

A) Du eier tomta.

B) Du kan i prinsippet gjøre hva du vil, plante og dyrke det du vil.

Ulempe: Dyre ting er dyrt. Med fornuftig hudhold blir det ikke dyrt. Velg enkle og solide løsninger.

Anonymkode: d506e...390

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i stor enebolig. Det er vel bare mer av alt, når man kjøper større hus med hage. Flere vinduer å vaske, flere meter med takrenne å renske, flere kvadratmeter plen å klippe/vanne/gjødsle/luke. Vi klarer f.eks ikke å male hele huset på én sommer. Har 24 vinduer å vaske. Har 300 kvadratmeter innvendig tak å male. Uendelig mange meter lister og karmer. To bad. Fem sofaer å støvsuge. Fem utgangsdører. Må ha to hageslanger. Må ha snøfreser. Har 120 kvadratmeter terrasse å beise. Orker ikke støvduge hele huset på samme dag, må posjonere det ut over uka.

For ikke å snakke om oppvarmingskostnaden om vinteren. 

Men jeg hadde ikke flyttet herifra for alt i verden. 

Anonymkode: bceb1...c53

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Laaaaangt unna alt

Neh, det behøver det da ikke å være.  Fra huset mitt er det 2 min. til butikken og buss, 5 min. til sentrum med bil, og 3-4 min. til kjøpesenter, byggvare, møbelbutikker, hagesentre  og alt annet man kan ha behov for. Nabolaget er kjemperolig, og tomtene er akkurat passe store, så man kan kose seg og slappe av ute på sitt eget område. Robotklipper’n gjør hverdagen til en lek. Har bodd i både rekkehus og blokk før det ble enebolig. Har ikke angret et sekund. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det koster mer å ha hus. MEN vil legge til at en del av de som snakker ned hus gjør det kun fordi å kjøpe enebolig ble for dyrt. Kjenner selv flere som gikk på visning på enebolig og drømte om det, og kun kjøpte rekkehus da de tapte budrundene på eneboligene. Nå snakker de om hvordan de aldri ville bodd i enebolig.

De jeg kjenner bor i Oslo, hvor enebolig er dyrt. Blir selvsagt noe annet om man bor et sted hvor eneboliger er mye billigere. 

Anonymkode: 0d27a...c03

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Laaaaangt unna alt

Alle eneboliger er langt unna alt?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så klart det er utgifter med enebolig,men det er det vel også med rekkehus? Må jo vedlikeholdes det også. I en enebolig har du selvsagt mer frihet til å gjøre hva du vil,du har ingen naboer vegg i vegg,over eller under deg. 

Anonymkode: 8d121...a3f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
pep skrev (9 minutter siden):

Alle eneboliger er langt unna alt?

Tvilsomt.

Anonymkode: 3164b...59e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enebolig er digg🤩 Har også et hus på 300kvm- men her orker vi både å male huset på en sommer og støvsuge gulvene ila en dag😅 

Anonymkode: daa0b...8b6

• Liker 2
Skrevet

Dersom du bor i en kommune med eiendomsskatt, blir det jo som regel større summer å betale for det når man går over til enebolig siden de er dyrere.

AnonymBruker
Skrevet

Gikk fra rekkehus og tomannsbolig til enebolig. Og vi ELSKER det! Riktignok ikke noe voldsom størrelse på alt, 200 m2 bolig og 500 m2 tomt. Vi ser jo at vi vil få mye utgifter i åresvis fremover, men livskvaliteten er en helt annen. Vi bor svært sentralt, men likevel ligger huset plassert slik at vi har mye privatliv. Jeg skal aldri bo så tett på andre igjen. 

Anonymkode: 1c030...fa7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Laaaaangt unna alt

Hø hæ? Å ha hus betyr ikke at en bor laaaangt unna alt

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mus? 

Anonymkode: cfe61...230

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hus er jo den største friheten du kan ha. Du gjør det du vil, bråker det du vil, slipper naboen over som bråker , du kan male og pusse opp det du vil, gjøre hva du vil med uteområdet. Ja, det er mye arbeid men man gjør jo ikke mer enn man rekker og har råd til. Man tar det i det tempoet man selv ønsker. 

Anonymkode: ceb86...940

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kan noen med enebolig liste opp typiske ting man gjerne glemmer når man lar seg blende av egen hage og større luft rundt seg? :) 

Anonymkode: a7400...d9d

Jeg har bare bodd i selveier enebolig og kjenner ikke til noe annet, men det den tidligere naboen vår klaget over (flyttet fra borettslag rekkehus, til selveier enebolig) var:

- Ting som ellers er med i fellesutgiftene i sameier og borettslag, som forsikring, kommunale avgifter, eventuelt eiendomsskatt.
- kostnader og tid til utføring av vedlikehold, og renovering av bolig, innvendig og utvendig
- Vedlikehold av hage/uteplass vår, sommer, og vinter
- Snømåking om vinteren
- Oppvarming (får ingen indirekte varme fra naboleiligheter)

Han visste om alt dette på forhånd, men skjønte ikke hvor stor tidkrevende en enebolig var før han erfarte det selv.
Den familien flyttet tilbake til rekkehus i borettslag etter 2 år.

Anonymkode: bd429...90a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen ulemper om du liker å stelle litt i hagen og tar vedlikehold før det er for sent :)

Vi fikk også høre at det er så mye dyrere enn man tror, blir aldri ferdig å pusse opp osv men det stemte ikke for oss. 2 strøk på huset ble malt på 3 dager, har igjen halvparten av dører og vinduer nå så det blir denne helga. 

Anonymkode: 676fa...92d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bor i et typisk enebolig strøk, det tar 7 minutter med bil inn til sentrum her.

Jeg har solgt og flytter til leilighet. 

Årsaker:

Barna er blitt store og er på vei til/har flyttet ut. Mange av rommene står ubrukte.

Jeg må bruke buss/bil for å komme til jobb. I sentrum kan jeg også velge å gå eller sykle.

Det er mye vedlikehold med hus. Jeg har ikke interesse verken for hage, maling, drenering eller snekring.

I vinterperioden kan det være opptil 40 cm med snø å måkke bort på morgenen før man kommer seg på jobb.

For meg er huset en tikkende bombe. Plutselig er det noe stort og dyrt som må fikses. Det er ikke ofte, men det er slitsomt. 

I nabolaget her blir man sett ned på om man ikke har kontroll på hagen. Har du plen lengre enn 6/7  cm høyde, så kan du få kommentarer. 

Jeg synes det er lang reisevei for å delta på konserter og andre arrangement i sentrum.

Eiendomsskatten er høy her. Nye eu-krav er foreslått til at alle boliger skal ha energimerke D, huset her er G. Kan bli kostnader etterhvert.

Nabolaget her består av kun par i barnefasen. Savner et mer variert bomiljø.

Anonymkode: 29740...902

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leide i mange år, og da jeg kjøpte ble det først rekkehus. Har et barn og en katt. Det som var greit med rekkehus og boligbyggerlag, er at jeg slapp å tenke på det utvendige. Samtidig så hang de etter på vedlikeholdet selv ved høye fellesutgifter. Vinduer burde vært bytta og dører likeså. Veldig omfattende prosess å få noe av det gjort (noe det ikke ble i min tid der).

Er nå i enebolig, på landet. Bytter vinduer og dører i sommer :) Men der er også mye som skal vedlikeholdes. Har en altfor stor hage og tomt, over 2 mål.

Planen er å flytte når ungen er ute og katta har forlatt oss. Det er veldig fint her for katta og ungen. Mye jobb på meg. Huset og tomten blir stadig i bedre stand, og forventer å få tilbake noe av det jeg investerer i boligen. Jeg har aldri drømt om å ha en enebolig. Samtidig er det deilig å ikke ha naboer å tenke på, eller som kan plage meg/oss.

Men det er mye ansvar, mye å tenke på. Dette blir nok den første og siste eneboligen jeg har.

Anonymkode: 78005...2b1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...