Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som student går vi på skole i skoleåret og jobber i feriene. Da har vi jo egentlig aldri fri? Selv tilhører jeg nok det man kaller generasjon prestasjon og sliter litt med å ta meg helt fri. Har tilbakelagt et tøft skoleår. I ferien skal jeg jobbe i hotellbransjen. Å jobbe 3 dager i uka de to siste ukene i juni + hele juli - er det overkommelig? På den ene siden syns jeg at jeg burde tatt meg mer fri, men samtidig liker jeg å tjene ekstra og trives med å ha litt strukturert hverdag. 

Høres jobb 3 dager i uken greit ut? Vet jeg selv bestemmer, men vil høre hvordan andre legger opp ferien når man allerede har mye på planen ellers. 

Anonymkode: b9391...9f6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Svar på overskriften: Nei, absolutt ikke.

Å være student er bare en midlertidig tilstand, man klarer fint å leve med å ha mindre å rutte med i en periode. Hvis man synes det er tøft å være student, så vil jeg påsta at man ikke har møtt nok motstand eller fått utvidet horisonten sin nok til å se andre perspektiver. Det er så mange andre som har det tøft i livet, og for de er det ikke midlertidig - men permanent. 

Du har ganske stor frihet som student. Og mest sannsynligvis så venter det deg en god jobb og en lønn du kan leve av når du er ferdig. Du må se på det som et gode, og et tegn på at du er ressurssterk. Alle mennesker har oppturer og nedturer i livet, og man må gjerne ha det tøft før man opplever noe godt.

At du har tatt på deg så mye jobb, er jo ditt valg. Selv så jobbet ikke jeg under studietiden (uteksaminert for tre år siden), og jeg klarte meg kun på studielån. Men det var fordi at jeg hadde lavt forbruk og lave utgifter. Flere av mine venner jobbet kun i feriene, og de synes at studietiden + jobb i feriene var mindre stressende enn å komme ut i jobb etter studiene.

Jeg har det OK i livet nå, men vil si at studietiden var en drøm i forhold til nå. Gikk rett fra studielån til AAP, og nå snart uføretrygd. Men jeg kommer til å begynne og jobbe når jeg og helsen er klar for det.

Anonymkode: e2b8a...1ef

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si at studenter kan ha det veldig tøft, ja. Man går 100% på skole og jobber ofte vedsiden av. Det vil si godt over 100% jobb hver måned. Og når man i tillegg aldri får noe særlig ferie.. det er faktisk hardt å være student! Selvom enkelte ikke kan forstå det..

Anonymkode: 97fd8...76b

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ble nettopp ferdig med en bachelorgrad.

Nei, vil påstå at det kunne vært langt verre. Selvfølgelig har det vært vanskelige dager og tøffe perioder og lite motivasjon, men har jo kommet meg greit gjennom det.

Jeg har ikke hatt jobb under studiene. Klart meg med studielån.

Å aldri ha fri, det kommer helt an på hvordan man legger opp til det. Selv har jeg vært flink til å ta pauser når jeg trenger det, ta fri i helger og slappe av når jeg kan. Vært viktig for meg å hvile underveis. Syns egentlig jeg har hatt lenger ferie enn skolebarn og folk som jobber. Etter juleferien hadde jeg første forelesning 16. januar, da var resten av samfunnet allerede ferdig med juleferien for to uker siden. Samme med sommerferie, de fleste studenter har jo siste eksamener i begynnelsen av juni.

Anonymkode: 021ac...933

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg jobbet fulltid ved siden av utdanningen. Jobbet også i feriene. Vil si det var tøft å være student ja, men det verste var vgs. Jeg brukte sikkert tolv timer om dagen på skole. Å jobbe er bare åtte timer på jobb. I teknologibransjen er vi dessuten svært lite effektive. Vi kan slappe av i møter og ingen legger merke til om vi plutselig bruker fem minutter på å kjøpe konsertbilletter.

Endret av Majer
AnonymBruker
Skrevet

Vgs perioden var MYEEEE verre etter min mening. 8 lang dager på skolen uten frihet til å kjøre dagene etter behov. 

Anonymkode: 746cc...4e5

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Det å være aleneforelder er mye tøffere! Har gjort begge deler deler. Forsørge en familie på én inntekt i tillegg til å aldri ha "fri" er mer krevende.

Anonymkode: 57d3e...070

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det var kos å være student. Mye bedre enn arbeidslivet. Jeg likte å sitte på skolen til alarmen ble skrudd på kl 23 på kvelden. Vi satt ofte flere og jobbet sammen. Så det var sosialt. Jeg likte godt det jeg studerte og syns det var gøy. 

I helgene var det alltids en fest eller noe sosialt å delta på. 

Jeg jobbet både deltid og i alle ferier. Jobbet på restaurant, klesbutikk og bensinstasjon (ikke samtidig altså). Det var hyggelige jobber. 

Arbeidslivet er bare press og mas og sure folk, og ingen har tid til å være sosiale.

Anonymkode: 84316...0eb

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Litt både og. Jeg var konstant sliten som student men det va pga livsstil valg. I dag har jeg en så "viktig" jobb at jeg må prioritere å sove.

Anonymkode: e4acb...114

AnonymBruker
Skrevet

Studentlivet er ganske fritt og avslappende i perioder utenom eksamenstiden. Jevnt over mye mer fritt enn når man jobber. Man velger mye selv. 

Mye mer krevende med to små barn og 100 prosent jobb som jeg er i nå vil jeg påstå😅

Jeg savner studentlivet 

Anonymkode: 34134...de5

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Student livet er en midlertidig fase. Ja det kan være tøft når det står på, men det endrer seg når man blir ferdig. 

Bra å jobbe så mye man klarer, så man får spart til egenkapital. 

Anonymkode: d9947...bcf

• Liker 3
Skrevet

Studenttiden var en fin tid, selv om jeg jobbet ved siden av og hadde det travelt. Jeg tok jo fri iblant, men problemet var kanskje at jeg da hadde dårlig samvittighet fordi jeg burde ha lest. Så du har fri, men du har alltid noe hengende over deg som du skulle ha gjort.

Men sa du at du skal jobbe 3 dager i uka i sommer? Da har du jo en del fri til å finne på ting.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, studenttilværelsen er noe av det letteste i livet. Kun ansvar for seg selv, antakeligvis leier man bolig så kun ansvar for å holde den som den er. Man har generelt lite ansvar, både personlig og økonomisk, dersom man går rett fra vgs til høyere utdannelse (noe de fleste gjør). Det er noen få år av livet, 3-5 år.

Om en er godt voksen med alt ansvar for hus og familie, da kan man begynne å snakke om utfordringer. Men igjen, det er en midlertidig tilstand.

Anonymkode: b91c0...18d

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på studiet. Jeg tok et tøft studium selv, og synes det var den tøffeste tiden i livet så langt. Jeg har nå en relativt høy stilling med ansvar for mange ansatte og store budsjetter, men føler ikke på presset på samme måte som under studiet. Jeg husker også misunnelsen til de jeg var ferievikare for, at de fikk 3 hele uker med fri, OG de hadde råd til ordentlig middag. Selv gikk jeg mye sulten om sommeren frem til første lønning (den gang hadde vi siste eksamen rundt 20. juni, men 0 kr i studiestøtte den måneden). 

Som noen andre sier her: stå på, det blir bedre, og studier er en god investering i fremtiden! Men ja, enig med deg. Det er tøft mens det står på.

Anonymkode: 748e5...54c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vgs perioden var MYEEEE verre etter min mening. 8 lang dager på skolen uten frihet til å kjøre dagene etter behov. 

Anonymkode: 746cc...4e5

Dette!

I enkelte emner møtte jeg kun til det obligatoriske. Leste heller absolutt IKKE alt pensum. Det hardeste var praksisperiodene hvor det var vanlig arbeidsdag pluss pensum pluss oppgaveskriving pg eksamen rett etterpå. Men det var totalt sett maks 40 uker på 3 år. Det var mange muligheter til å ta seg fri for min del. Vgs var oppmøte hver dag, lekser, prøver hele tiden og dårlig struktur på det meste. 

Nå jobber jeg 100%, har hus, 2 små barn. Det er en helt annen form for krevende enn da jeg var student og mulighet for å sove ut en lørdag, gjøre noe JEG synes et gøy. Det var flere muligheter for "påfyll". 

Tipper det er veldig individuelt hva vi opplever som vanskeligst

Anonymkode: 0765b...93f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet både annenhver helg, og i ferier under studietiden. Det gjorde vi alle som ønsket god økonomi. Ja, det gav mindre fritid, men husker ikke at noen klagde, da det var frivillig.

Folk tåler ulike ting. Takler du ikke 3 dager i uka, så bør du nok ta hensyn neste ferie.

Anonymkode: 6947e...739

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dette!

I enkelte emner møtte jeg kun til det obligatoriske. Leste heller absolutt IKKE alt pensum. Det hardeste var praksisperiodene hvor det var vanlig arbeidsdag pluss pensum pluss oppgaveskriving pg eksamen rett etterpå. Men det var totalt sett maks 40 uker på 3 år. Det var mange muligheter til å ta seg fri for min del. Vgs var oppmøte hver dag, lekser, prøver hele tiden og dårlig struktur på det meste. 

Nå jobber jeg 100%, har hus, 2 små barn. Det er en helt annen form for krevende enn da jeg var student og mulighet for å sove ut en lørdag, gjøre noe JEG synes et gøy. Det var flere muligheter for "påfyll". 

Tipper det er veldig individuelt hva vi opplever som vanskeligst

Anonymkode: 0765b...93f

Jupp, plus den voldsomme variasjon på fagene. Å gå fra forelesning om 2 verdenskrigen i første time, til å ha dikt analyse om Henrik Wergeland neste time 😪😴😴😪. Ikke rart jeg sleit 

Anonymkode: 783cb...94c

AnonymBruker
Skrevet

Det er tøft å være student når man plutselig blir alene med to barn og man lurer på hvordan man skal få åpnet boken med en hylende baby på fanget 😅men det finnes værre ting enn det også😊

Anonymkode: a0031...eef

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var student for 5 år siden i Stavanger. Jobbet 20-30% i hotell/restaurant. Levde billig. Hadde masse fritid, kunne reise masse i periodene det var billig. 

Jeg har mye mindre fritid nå som ferdigutdannet. Samtidig så syns jeg det er kjekkere å være 30, tjene bedre og eie mer enn å ha masse fritid.

Anonymkode: c21ec...616

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Herlighet, studietiden er ingenting mot det virkelige liv, med full jobb, bolig og familie (og sleng gjerne noe videreutdanning og sertifiseringer, som ofte er nødvendig i løpet av et arbeidsliv, inni der)

Anonymkode: 54379...6a0

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...