AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #1 Skrevet 23. juni 2023 Har endelig fått grønt lys fra samboeren min om at han vil støtte at jeg skaffer egen hest (evt. helfôr) om et år eller to. Har vært fôrrytter og kan en god del, men har fortsatt mye å lære. Aldri hatt egen hest før, men har ønsket det siden jeg var liten. Hva er deres beste tips? Hvilke ting er viktige å tenke på? Anonymkode: 2befe...926
Myrmica Skrevet 23. juni 2023 #2 Skrevet 23. juni 2023 Vær veldig nøye på hvilken hest du velger. Det er så fort gjort å "forelske" seg når man begynner å se etter hest, eller velge en fordi det er praktisk (står nærme f.eks.). Ta deg god tid, finn ut hva du vil ha, og ikke velg den første og beste. Få en grundig veterinærsjekk og få tatt røntgenbilder av ben (og kanskje rygg, avhengig av alder og bruk) før du kjøper. Vær skeptisk til selgere som mener dette ikke er noen vits. Om du kan, finn ut hvordan hesten har blitt trent, når den ble innridd, og om den har vært utsatt for mye belastning som ung. Det er utrolig mange hester der ute som går med skader eller slitasjer som følge av bruk, belastning, fôring, eller som har vært uheldige og pådratt seg belastningsskader selv om eier har gjort alt rett. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #3 Skrevet 24. juni 2023 Myrmica skrev (10 timer siden): Vær veldig nøye på hvilken hest du velger. Det er så fort gjort å "forelske" seg når man begynner å se etter hest, eller velge en fordi det er praktisk (står nærme f.eks.). Ta deg god tid, finn ut hva du vil ha, og ikke velg den første og beste. Få en grundig veterinærsjekk og få tatt røntgenbilder av ben (og kanskje rygg, avhengig av alder og bruk) før du kjøper. Vær skeptisk til selgere som mener dette ikke er noen vits. Om du kan, finn ut hvordan hesten har blitt trent, når den ble innridd, og om den har vært utsatt for mye belastning som ung. Det er utrolig mange hester der ute som går med skader eller slitasjer som følge av bruk, belastning, fôring, eller som har vært uheldige og pådratt seg belastningsskader selv om eier har gjort alt rett. Takk! Vet du noe om hva en sånn sjekk koster? Er det 2000 eller 10 000? Tenker egentlig bare å skaffe hest til kos og lett hobbybruk, altså ikke mye hopping eller krumspring, og definitivt ingen stevner. Vil du fortsatt si det er nødvendig med full sjekk? Anonymkode: 2befe...926
Myrmica Skrevet 24. juni 2023 #4 Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Takk! Vet du noe om hva en sånn sjekk koster? Er det 2000 eller 10 000? Tenker egentlig bare å skaffe hest til kos og lett hobbybruk, altså ikke mye hopping eller krumspring, og definitivt ingen stevner. Vil du fortsatt si det er nødvendig med full sjekk? Anonymkode: 2befe...926 Siste jeg hadde en full kjøpssjekk, inkludert tannrasp, trekking av et par tenner, og med 10 røntgenbilder av ben, kom det på litt over 7000. Jeg ville tatt en grundig sjekk uansett. Selv om man bare skal rusle rundt med hesten og kose seg, så vil man jo at hesten skal ha det bra og være uten smerter. En hest som har fått spatt, forkalkninger, låsninger eller annet må følges opp av veterinær og med behandlinger, og det kan fort koste mer enn de 7000 man brukte på en sjekk i utgangspunktet. Jeg har vært med på flere veterinærundersøkelser ved kjøp, på egne og andres hester. Og jeg har opplevd at det har blitt oppdaget kissing spines på en treåring og forkalkninger i knærne på en fireåring, relativt unge hester hvor man ikke ville forventet å finne dette. Og det blir dyrt å følge opp! 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #5 Skrevet 24. juni 2023 Myrmica skrev (59 minutter siden): Siste jeg hadde en full kjøpssjekk, inkludert tannrasp, trekking av et par tenner, og med 10 røntgenbilder av ben, kom det på litt over 7000. Jeg ville tatt en grundig sjekk uansett. Selv om man bare skal rusle rundt med hesten og kose seg, så vil man jo at hesten skal ha det bra og være uten smerter. En hest som har fått spatt, forkalkninger, låsninger eller annet må følges opp av veterinær og med behandlinger, og det kan fort koste mer enn de 7000 man brukte på en sjekk i utgangspunktet. Jeg har vært med på flere veterinærundersøkelser ved kjøp, på egne og andres hester. Og jeg har opplevd at det har blitt oppdaget kissing spines på en treåring og forkalkninger i knærne på en fireåring, relativt unge hester hvor man ikke ville forventet å finne dette. Og det blir dyrt å følge opp! Huff, såpass ja. Skjønner absolutt at det er lurt å gjøre uansett. Kan hende jeg spør dumt nå, men hvem betaler for en salgssjekk? Dumt å bruke 7000 på helsesjekk av hest og så ender man opp med å ikke kjøpe den... Deler man det 50/50 med selger, eller hva er egentlig vanlig å gjøre? Anonymkode: 2befe...926
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #6 Skrevet 24. juni 2023 Vær klar over hvor dyrt vetrinær er i disse dager. Femsifrede summer for uhell/skader kan du lett legge inn I det årlige budsjettet. Anonymkode: d1b80...eb4
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #7 Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vær klar over hvor dyrt vetrinær er i disse dager. Femsifrede summer for uhell/skader kan du lett legge inn I det årlige budsjettet. Anonymkode: d1b80...eb4 Ja, har allerede begynt å spare til en sånn buffer 🥲 Anonymkode: 2befe...926
Jytte Skrevet 25. juni 2023 #8 Skrevet 25. juni 2023 Kjøpte en ponni, svært billig, kjente den fra før. Men den hadde vært usatt for mishandling, så den var sint og nervøs. Det tok et halvt år eller litt mindre, så var den trygg, Det er menge år siden, fysisk var den ok. Det er mange år siden og den var kun 13. Den var ingen barneponny. Jeg var ung, men den ble grei med tålmodighet og stolte på min far. Etterhvert på meg og, kunne ligge sammen med den på jordet osv. Krevde ikke at den skulle ris, gikk turer. Avl har kanskje ødelagt mange raser i dag. En dag måtte jeg selge, og han ble en stødig handicap-hest i et godt miljø. 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #9 Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 24.6.2023 den 12.03): Takk! Vet du noe om hva en sånn sjekk koster? Er det 2000 eller 10 000? Tenker egentlig bare å skaffe hest til kos og lett hobbybruk, altså ikke mye hopping eller krumspring, og definitivt ingen stevner. Vil du fortsatt si det er nødvendig med full sjekk? Ja, hest er mye ansvar og stor kostnad. Anonymkode: 2a726...b4d 1
Myrmica Skrevet 25. juni 2023 #10 Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Huff, såpass ja. Skjønner absolutt at det er lurt å gjøre uansett. Kan hende jeg spør dumt nå, men hvem betaler for en salgssjekk? Dumt å bruke 7000 på helsesjekk av hest og så ender man opp med å ikke kjøpe den... Deler man det 50/50 med selger, eller hva er egentlig vanlig å gjøre? Anonymkode: 2befe...926 Det er kjøper som betaler denne veterinærsjekken. Så før man kommer så langt bør man ha sett hesten flere ganger, gjerne sammen med en som er kyndig på hest, og være ganske sikker på at man vil ha den. Men - ikke ta avgjørelsen før veterinærsjekken er gjennomført og alt ser greit ut. Det er en kjedelig kostnad om man ikke ender opp med å kjøpe hesten, men det er noe man burde ta med i beregningen når man skal kjøpe, og ha med i budsjettet.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #11 Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Huff, såpass ja. Skjønner absolutt at det er lurt å gjøre uansett. Kan hende jeg spør dumt nå, men hvem betaler for en salgssjekk? Dumt å bruke 7000 på helsesjekk av hest og så ender man opp med å ikke kjøpe den... Deler man det 50/50 med selger, eller hva er egentlig vanlig å gjøre? Anonymkode: 2befe...926 Kjøper betaler vetsjekk. Du gjør ikke vetsjekk om du ikke har tenkt til å kjøpe den, unntaket for kjøp er om det avdekkes noe alvorlig på vetsjekk. Samtidig er det litt som med bilkjøp at selger ofte selv viser til siste vetsjekk og resultater derfra også får kjøper vurdere om de vil ta risken på at ingenting har endret seg siden da eller om de vil ha en grundigere sjekk. Anonymkode: 1b6ff...03e
Gekko Skrevet 30. juni 2023 #13 Skrevet 30. juni 2023 Gjør en vetsjekk, og forsikre hesten. Da kreves vetsjekk uansett, for forsikringer som dekker annet enn helt akutte sykdommer og skader. Ikke se deg blind på rase, individ er viktigere. Prøv flere hester før du bestemmer deg. Det er veldig lett å forelske seg i den første man prøver og da har man bare lyst på den, selv om den kanskje ikke er spesielt egnet. Få med deg noen til å se på hester og gjerne prøveri. En venninne, en instruktør eller noen som er gode på hest. Det er mye rart til salgs der ute og det er så lett å se seg blind når man leter etter drømmehesten. Og kanskje aller viktigst: Få deg stallplass et sted med dyktige mennesker rundt deg, mulighet for hjelp og instruksjon. Jo mer du lærer, jo mer glede får du av hesten. Å møte venner i stallen, ha noen å ri på tur med og spøøre om råde ved behov er gull verd. Jeg har drevet med hest i snart 40 år og hatt egen hest i 25. Jeg lærer nye ting hver uke enda. 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå