Gå til innhold

Får barn kateter når de skal opereres i narkose?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skadet meg som barn og ble operert i narkose. Operasjonen tok 2-3 timer. Dette er nesten 15 år siden. Er sannsynligheten stor for at jeg fikk kateter eller hva er vanlig praksis?

Anonymkode: ec93d...1be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge mine har vært i narkose. Har ikke fått kateter.

AnonymBruker
Skrevet

Ofte tømmes blæra til barn ved at man presser over blæra, har enda ikke vært med å lagt kateter på barn under operasjon

Anonymkode: 8f4eb...0e5

Skrevet

Barnet mitt har vært i narkose mange ganger. Ingen kateter. Man faster jo lenge før narkosen, så blæra er ikke full.

AnonymBruker
Skrevet
atropos skrev (1 minutt siden):

Barnet mitt har vært i narkose mange ganger. Ingen kateter. Man faster jo lenge før narkosen, så blæra er ikke full.

De får ofte en del væske under operasjon så små barn under skolealder bruker vi alltid og presse på blæra, større barn blærescannes om operasjonen er over 1 time

Anonymkode: 8f4eb...0e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg våknet med kateter på intensiv da jeg var 12/13. Større operasjon.

Anonymkode: e2c5e...8c5

Skrevet

Bleiebarn gjør ikke det hvertfall

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vanlig med mindre det er medisinske grunner for det. Det kan være tilstander med svært forhøyet risiko for nyreproblemer, urinveisinfeksjon, operasjon svært nærme urinvei/endetarm (hygiene) osv. 

Avhengig av barnets alder og varighet på inngrepet så brukes det enten bleie eller "kladd" (engangsduk med oppsuging). 

Man både går på do og faster før operasjon så de fleste har ganske som blære uansett.

Anonymkode: 7d0b9...5c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...