Gå til innhold

Dere foreldre med utagerende gutter i barnehagen….

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan jobber dere med disse tingene hjemme? Får dere ekstra oppfølging fra personalet i barnehagen? Får dere vite hva disse ungene gjør? 

jeg er så drittlei. Jenta mi vil snart ikke mer. Det er slag, dytting, knuffing og vold daglig. Hun sier stopp og de stopper ikke. De lager et helvetes opplegg og etter flere spesifikke episoder bl. Med stikk mot magen er jeg rett og slett redd for henne for et par av disse guttene er mye større og fysisk overlegne. Kan ikke ta det med SU heller for den mest utfordrende adferden er det sønnen hennes som viser. 

hvordan jobber dere med dette hjemme? Mitt inntrykk her er at det bagatelliseres med «Boys will be Boy holdninger»  Jeg orker snart ikke mer. Ungen min er regelrett redd. Hun har ett  år til med dette her før det er skolealder. Hvis ikke disse ungene roer seg nå med denne volden, så blir det vel ikke noe særlig bedre i 1.klasse. 

Anonymkode: 8c4c9...d22

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har to gutter i barnehagen og her er problemet en tre år gammel jente som biter, slår og dytter alle. Klorer gjør hun også. Lurer virkelig på hva hennes foreldre gjør med problemet. 

veldig synd at jenta de opplever det hun gjør og ville snakket med barnehagen. 

Anonymkode: 69a50...089

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Iblant er det slik at barn som utagerer i barnehagen ikke nødvendigvis gjør dette hjemme. Du bør derfor heller høre om barnehagen har prøvd å hjelp fra andre instanser for å få bukt med dette. Foreldrene er normalt sett ikke til stede i barnehagen hele dagen, så det er bar hagen som må ta tak i det i sin hverdag. 

Det nytter svært lite at foreldrene forteller barna sine at de ikke skal slå noen, ved middagsbordet, fordi de ikke er tilstede når det skjer og kan ta det der og da.

Du bør sette krav til barnehagen om at de observerer følgende: 

Blir barnet ditt eller andre barn slått? ( notere ned hver eneste gang) 
Når skjer det? 
Hva er der som skjer i disse situasjonene?  
Hvor er de voksne og hva gjør de når dette skjer? 

..samt at de setter inn tiltak etter det de finner ut og jobber med saken, enten ved å få en ekstra voksenperson inn på gruppa eller noe annet. 

Jeg vil tro at foreldrene til barn som utagerer får høre om det, det interessante er hva barnehagen som har ansvar for å tilrettelegge miljøet for ditt barn gjør. Det er de som er ansvarlige for at HMS er bra nok. 

Hvordan jobber de med empati og vennskap i denne barnehagen? 

Endret av absinthia
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har du tatt det opp med ansatte i barnehagen? Hvis ikke er jo dette steg 1… 

Anonymkode: 844f7...c35

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en på fire år som har utagert litt, han har det bra hjemme, får nok oppmerksomhet og kjærlighet, og vi snakker mye om det å ikke gjøre andre vondt. Han har utviklet mye empati og han forstår, men i øyeblikket kan han bli frustrert og ikke tenke over hva han gjør. Det er veldig mye følelser på den ungen, og det er vanskelig å håndtere og kjenne igjen når de er så små.

Men når de nærmer seg 5 år så skal det med å reflektere over egen adferd være mer utviklet. Vi er begynt med det hjemme, prate om hva han tenker og føler i situasjonen, sette ord på følelsene han føler, sier også at det er greit å bli sint men at det aldri er lov å gjøre andre vondt selv om han er sint og ikke ting gikk akkurat som han hadde tenkt. 

Hjemme er vi som foreldre lite sinte, og prøver å synliggjøre det når ting ikke har gått akkurat som jeg hadde tenkt ved å si "jaja, kanskje i morgen", eller "da prøver jeg igjen på en annen måte".

Det er lange dager i bhg og det sosiale "spillet" er kontinuerlig i bhg, de må forholde seg til mange forskjellige samt lærer masse hver dag. Det som er selvsagt for oss kan være nokså nytt for de. 

Men nei, jeg har ingen boys will be boys holdning, ønsker at mine gutter skal vokse opp med respekt for alle og seg selv.

Anonymkode: 216f7...a4f

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

De barna som er utagerende er ofte de barna som ikke har grenser hjemme. De får alt de ønsker, og foreldrene snakker ikke til de når de gjør noe galt. Barna får sjokk når de kommer til barnehagen hvor de plutselig ikke får bestemme, og utagerer.

Anonymkode: 67cb4...c2a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om dette er i "utsatte" deler av Oslo? 

Anonymkode: 26bd8...3c3

Skrevet (endret)
2 hours ago, AnonymBruker said:

Endret av Rullerusk
  • Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Om dette er i "utsatte" deler av Oslo? 

Anonymkode: 26bd8...3c3

Nei.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

De barna som er utagerende er ofte de barna som ikke har grenser hjemme. De får alt de ønsker, og foreldrene snakker ikke til de når de gjør noe galt. Barna får sjokk når de kommer til barnehagen hvor de plutselig ikke får bestemme, og utagerer.

Anonymkode: 67cb4...c2a

Dette stemmer virkelig ikke. Hilsen barnehageansatt 

Anonymkode: 5f1bb...74e

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Rullerusk skrev (6 minutter siden):

Gang på gang. Men det overrasker meg hvor lite jeg får vite uoppfordret og hbor mye jeg for vite fra eget barn og så bekreftet av de ansatte når jeg da gjør de oppmerksom på det. Men alt er bare ullent. Typ «vi har utfordringer som vi jobber med» og ja, vi jobber mye med å si stopp»

De har flere barn med språkutfordringer  (de samme barna som slår) og på siste samtale fikk jeg tilbakemelding om at mitt barn var en stor ressurs. Etterhvert har jeg skjønt at de «bruker henne» til å sitte nye sammen med disse guttene. Nylig hadde de også satt henne inn i en turgruppe med disse vanskelige guttene, og nå vil hun ikke lenger gå tur (naturlig nok) 

jeg skal ta en ny prat med dem til uka, og kommer da til å gi tydelig beskjed om at min datter ikke er ansatt i denne barnehagen, men har egne rettigheter. Og å ta henne ut av sin vennegjeng og de ungene hun trives sammen med ikke er greit. Hun er en rolig og harmonisk jente med godt språk og godt utviklet empati for alderen. Men jeg føler de utnytter dette også blir alt fokuset på disse guttene. De siger til seg alt. Absolutt alt av voksenressurser.

Hun forteller jo også mye om de sinte voksne som bare er strenge og sinte hele tiden. Ikke et hyggelig miljø….

Det er helt riktig sv bhg å si det, for de kan ikke si hvilke barn det er ellee hvordan de jobber med det, selvsagt kan de ikke si det.

Har de språkutfordringer er set helt normalt at man slår 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rullerusk skrev (5 minutter siden):

Gang på gang. Men det overrasker meg hvor lite jeg får vite uoppfordret og hbor mye jeg for vite fra eget barn og så bekreftet av de ansatte når jeg da gjør de oppmerksom på det. Men alt er bare ullent. Typ «vi har utfordringer som vi jobber med» og ja, vi jobber mye med å si stopp»

De har flere barn med språkutfordringer  (de samme barna som slår) og på siste samtale fikk jeg tilbakemelding om at mitt barn var en stor ressurs. Etterhvert har jeg skjønt at de «bruker henne» til å sitte nye sammen med disse guttene. Nylig hadde de også satt henne inn i en turgruppe med disse vanskelige guttene, og nå vil hun ikke lenger gå tur (naturlig nok) 

jeg skal ta en ny prat med dem til uka, og kommer da til å gi tydelig beskjed om at min datter ikke er ansatt i denne barnehagen, men har egne rettigheter. Og å ta henne ut av sin vennegjeng og de ungene hun trives sammen med ikke er greit. Hun er en rolig og harmonisk jente med godt språk og godt utviklet empati for alderen. Men jeg føler de utnytter dette også blir alt fokuset på disse guttene. De siger til seg alt. Absolutt alt av voksenressurser.

Hun forteller jo også mye om de sinte voksne som bare er strenge og sinte hele tiden. Ikke et hyggelig miljø….

Er det aktuelt å bytte barnehage? Tilhører de samme skolekrets ville jeg jo vurdert å bytte. 

Høres jo ut som denne gruppa har større utfordringer.

Og vær knallhard - si at hun nå skal skjermes fra disse og du krever tett dialog på dette.

Anonymkode: bbb60...be9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
absinthia skrev (52 minutter siden):

Iblant er det slik at barn som utagerer i barnehagen ikke nødvendigvis gjør dette hjemme. Du bør derfor heller høre om barnehagen har prøvd å hjelp fra andre instanser for å få bukt med dette. Foreldrene er normalt sett ikke til stede i barnehagen hele dagen, så det er bar hagen som må ta tak i det i sin hverdag. 

Det nytter svært lite at foreldrene forteller barna sine at de ikke skal slå noen, ved middagsbordet, fordi de ikke er tilstede når det skjer og kan ta det der og da.

Du bør sette krav til barnehagen om at de observerer følgende: 

Blir barnet ditt eller andre barn slått? ( notere ned hver eneste gang) 
Når skjer det? 
Hva er der som skjer i disse situasjonene?  
Hvor er de voksne og hva gjør de når dette skjer? 

..samt at de setter inn tiltak etter det de finner ut og jobber med saken, enten ved å få en ekstra voksenperson inn på gruppa eller noe annet. 

Jeg vil tro at foreldrene til barn som utagerer får høre om det, det interessante er hva barnehagen som har ansvar for å tilrettelegge miljøet for ditt barn gjør. Det er de som er ansvarlige for at HMS er bra nok. 

Hvordan jobber de med empati og vennskap i denne barnehagen? 

Dette du sier stemmer, mange barn slår kun i bhg og det er ofte forståelig hvorfor de slår. Man slår ikke fordi man er slem , men fordi man ikke blir forstått, ikke har set bra, blir utestengt osv 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
1 hour ago, AnonymBruker said:

Endret av Rullerusk
Retorikk og beskyldninger om dårlige holdninger fra AB
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Rullerusk skrev (1 minutt siden):

Men da må man også ha ressurser til å skjerme de barna som blir utsatt for grov vold. Og her snakker vi fysisk vold av veldig store gutter som fort kan være veldig skadelig. Det er ikke snakk om klask men svære blåflekker og sår. Gang på gang. Han ene gutten er på størrelse med en 7-8 åring og han skjønner jeg ikke et kvekk av hva sier og er mss tilbakestående. Men ingen tiltak. Ingen ekstra ressurser. Han er alltid det. Og min datter fungerer som  punching bag/støttekontakt. 

For en holdning du har 🤦🏻‍♀️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei. Ts skriver bare hvordan gutten er. Uforståelig. Og kanskje litt tilbakestående. 

Anonymkode: 43861...b5a

• Liker 1
Skrevet

Har du snakket med de ansatte om dette? Og ikke da bare i garderoben..men satt dere ned. 

AnonymBruker
Skrevet

Gjelder ikke bare gutter dette altså. På min datters avdeling er det mye blant jentene f.eks. De lugger, slår, klyper og klorer. Men som nevnt over her kan barn ha en atferd hjemme og en i barnehagen. For min jente er det omvendt, hun utager med meg og broren hjemme, sjelden i barnehagen. 

Anonymkode: fff3c...7ba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei. Ts skriver bare hvordan gutten er. Uforståelig. Og kanskje litt tilbakestående. 

Anonymkode: 43861...b5a

Holdninger! Hun antar , bet åpenbart ikke. Tilbakestående de det ikke noe som heter lenger

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva er galt med holdningen hennes? 

Må si meg enig med henne jeg. 

Anonymkode: 652af...67f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...